گزارش آگهی

غول‌های فینتک در ۲۰۲۲ کدام شرکت‌ها بودند

فینتک حالا با سرعتی غیرقابل باور در حال رشد است؛ در واقع می‌توان گفت فعالیت در فینتک یعنی آینده‌نگری. شرکت‌های فینتکی همین حالا هم در وضعیت خوبی هستند و با توجه به گسترش اینترنت و اقبال به شکل‌های جدید پرداخت و پول رشد بیشتری هم خواهند داشت.

آنچه گذشت…

The Brainy Insights به عنوان یک پژوهشکده حوزه تکنولوژي خبر از رشد ۱۱۵ میلیارد دلاری ارزش بازار جهانی فینتک در سال ۲۰۲۱ داده است. در همین گزارش آمده؛ صنعت جهانی فینتک تا سال ۲۰۳۰ به ارزش ۹۳۶/۵ میلیارد دلار خواهد رسید. در سال ۲۰۲۲ شرکت‌های فینتکی بیشترین رشد و توسعه خود را در زمینه بهبود زیرساخت‌های پرداخت‌ها و ذخیره و دسترسی به داده‌های مالی داشته‌اند.

سرمایه‌گذاری جهانی در فین‌تک در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۲۱۰ میلیارد دلار بوده است که نسبت به سال ۲۰۲۰ بیشتر از ۱۲۵ میلیارد دلار بوده و رشد چشمگیری را نشان می‌دهد. علاوه‌براین سرمایه‌گذاری در فناوری بلاک‌چین و رمز ارزها هم از ۵/۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ به ۳۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ افزایش یافته است.

شرکت‌های بزرگ فینتک در سال ۲۰۲۲

در ادامه نگاهی به موفق‌ترین و بزرگ‌ترین شرکت‌های فینتک در سال ۲۰۲۲ می‌اندازیم.

 

۱. گروه آنت (Ant Group)

 

به نقل از کرانچ بیس، Ant Group شش دور سرمایه‌گذاری ۲۲ میلیارد دلار به دست آورده است. آخرین دور صندوق، دور تأمین مالی بدهی بود که در ۲۸ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. طبق گزارش بلومبرگ، بالاترین ارزش بالقوه Ant Group در حال حاضر ۱۵۱ میلیارد دلار است. Ant Group بزرگترین شرکت فینتک در جهان است.

 

۲. پی‌پل (PayPal Holdings, Inc)

احتمالا کمتر فردی را بتوانید پیدا کنید که در دنیای امروز از اینترنت استفاده کند و نام پی پل را نشنیده باشد. این شرکت حالا بزرگ‌ترین و مشهورترین نام درمیان بزرگ‌ترین شرکت‌های فینتکی دنیاست. هم‌اکنون پایگاه مشتریان پی‌پل بیش از ۴۲۰ میلیون کاربر در سراسر جهان دارد، و این حجم مشتری خبر از جایگاهی قوی این شرکت در پرداخت آنلاین می‌دهد.

سرمایه‌گذاری در فناوری‌های جدید مثل هوش مصنوعی و بلاک‌چین یکی دیگر از برنامه‌های توسعه این شرکت است. ارزش بازار PayPal تا پایان ۲۰۲۲ بالغ‌بر ۹۶/۸ میلیارد دلار بوده است.

 

۳. استرایپ (Stripe, Inc)

به‌وسیله خدماتی که استرایپ در اختیار مشاغل و افراد می‌گذارد، پرداخت‌ از طریق اینترنت امکان‌پذیر می‌شود. این شرکت زیرساخت‌های فنی، پیشگیری از کلاهبرداری و بانکی مورد نیاز برای اجرای سیستم‌های پرداخت آنلاین را فراهم می‌کند.

این شرکت ۲/۳ میلیارد دلار از سرمایه‌گذاران جذب کرده‌است. استرایپ از جولای ۲۰۲۲ دارای ارزش تخمینی ۷۴ میلیارد دلار است و در بین بزرگترین شرکت‌های فین تک دنیا در جایگاه سوم قرار دارد.

 

۴. فایسرو (Fiserv, Inc)

خدمات پردازش حساب، پردازش تراکنش، پرداخت الکترونیکی قبض، تشخیص و پیشگیری از کلاهبرداری از جمله مهمترین سرویس‌هایی است که فایسرو به مشتریانش ارائه می‌دهد. از دیگر خدمات فایسرو می‌توان به انواع محصولات و خدمات نرم‌افزاری از جمله سیستم‌های پردازش حساب اصلی، تصویربرداری اسناد و سیستم‌های مدیریت اسناد و بانکداری آنلاین و راهکارهای پرداخت قبض اشاره کرد.

فایسرو با سابقه طولانی که در نوآوری و رشد دارد، کار خود را از  ۱۹۸۴ آغاز کرد و تا به امروز رشد چشمگیری داشته. این شرکت درحال‌حاضر بیش از ۴۰۰۰۰ نفر کارمند دارد. ارزش بازار فایسرو ۶۳/۴۱ میلیارد دلار است و چهارمین شرکت فینتک بزرگ در دنیا بشمار می‌رود.

 

۵. آدین (Adyen N.V)

آدین، یک شرکت هلندی پیشرو در فناوری مالی است که پردازش عملیات پرداخت و خدمات وابسته را ارائه می‌دهد. راهکارهای پرداخت آنلاین و موبایلی، راهکارهای پایانه فروش (POS) و خدمات مدیریت تقلب و ریسک از جمله خدمات دیگر فینتک آدین است. این شرکت به خرده فروشان، شرکت‌های تجارت الکترونیک، خطوط هوایی و سایر مشاغل در صنایع مختلف خدمات می‌دهد.

آدین در سال ۲۰۰۶ تأسیس شد و دفتر مرکزی آن در آمستردام، هلند است. از ۱۸ نوامبر، آدین در بازار آزاد دارای ارزش ۴۸/۶۴ میلیارد دلار است و با این ارزش ثبت شده، پنجمین شرکت بزرگ فین‌تک در دنیاست.

غول فینتک ۲۰۲۲

فینتک در ایران

وضعیت نه‌چندان خوب فینتک در ایران ارتباط مستقیمی با محدودیت‌های اینترنتی دارد. این وضعیت در حالت ایده‌آلی قرار ندارد اما در مقایسه با تکنولوژی‌های نوین و سرعت پیشرفتشان در ایران، باید گفت فعلاً فینتک در ایران اوضاع بدی ندارد. عرصه‌های فعالیت فینتک‌های ایرانی عبارتند از:

  • عملیات پرداخت
  • مدیریت مالی
  • بانک‌پذیری
  • حواله‌ی بین‌المللی
  • قرض و تأمین سرمایه‌ی جمعی
  • پول و ارز جدید (رمز ارز و…)
  • بیمه
  • سرمایه‌گذاری نوین
  • امور تنظیم مقررات

شرکت‌های داخلی فینتک خدمات تخصصی خود را در یک یا چند زمینه ذکر شده ارائه می‌دهند. وندار به عنوان یکی از شرکت‌های فینتکی در ایران به صورت مشخص در زمینه Embedded Finance ابزارها و سیستمی یکپارچه برای پرداخت را ارائه می‌دهد. فهرست مهم‌ترین خدمات وندار عبارتند از:

راهکارهای پرداخت

این خدمات هر ابزاری که برای پرداخت در کسب‌وکار آنلاین نیاز هست را در اختیار قرار می‌دهد. درگاه پرداخت، فرم پرداخت (لینک پرداخت)، پرداخت خودکار (دایرکت دبیت) مهمترین ابزارهایی هستند که می‌توانند راهی امن، سریع و آسان را برای کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ ایجاد کنند.

 

راهکارهای تسویه

 

حجم بالای تراکنش‌هایی که کسب‌وکارها در طول روز به آن نیاز دارند باعث شده تا امکان انتقال پول به ذینفعان، همکاران و مشتریان یک کسب‌وکار امری دردسرساز باشد. ابزارهایی مثل تسویه آنی و گروهی و بازگشت وجه این مسئله را به راحتی حل می‌کند.

 

راهکارهای مدیریتی

 

داشتن گزارش‌هایی دقیق از روند هزینه و درآمد یک کسب‌وکار به مدیران تصویر روشنی از وضعیت می‌دهد. وندار با ابزارهایی مثل گزارش‌مالی و کردار یا مشتریان این امکان را به‌جود آورده تا نیاز مدیریت مالی کسب‌وکار برای بررسی کلیه تراکنش‌های روزانه با ابزار گزارش‌های مالی تامین شود. از سوی دیگر با گزارش‌های تحلیلی نمودار محور کردار صاحبین کسب‌وکار بینشی بر مبنای داده از وضعیت خود داشته باشند. مشتریان نیز به صورت مشخص رفتار مالی هر مشتری را قابل ردیابی می‌کند تا اعتبار او برای کسب‌وکار روشن باشد.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا