نقد و بررسی

نگاهی به دانگل وای‌فای آپشن XYFI: کوچکترین هات‌اسپات قابل حمل دنیا با امکاناتی جذاب

مودم همراه، دانگل و تقویت‌کننده وای‌فای

همیشه دانگل‌های وای‌فای و هات‌اسپات برای کاربران جذاب هستند. حالا تصور کنید که دانگلی بسیار کوچک داشته باشید که می‌توانید به لپ‌تاپ، فندک ماشین، پاوربانک وصل کنید و از طریق وای‌فای به اینترنت موبایل وصل شوید.

اینها تنها قابلیت این دانگل نیستند؛ می‌تواند تقویت‌کننده وای‌فای خانه شما باشد یا یک شبکه وای‌فای میهمان با آن بسازید تا دیگران به اینترنت وصل شوند. همه این امکانات در یک مودم ۳.۵G کوچک و جیبی به نام Option XYFI جمع شدند.

طراحی آپشن XYFI

طراحی بسیار زیبا و مینیمالی دارد تا به راحتی بتوانید همراه خودتان همیشه و ۲۴ ساعته حمل کنید. کاملا یک ابزار سفری و قابل حمل است و با این هدف طراحی شده است.

وزن این دانگل وای‌فای فقط ۳۰ گرم و اندازه آن نصف کف دست (۸۰ در ۲۹ در ۱۳ میلی‌متر) است. می‌توانید درون جیب خود انداخته یا در زیپ کناری کیف لپ‌تاپ و گوشه‌ای از کوله قرار دهید. حتی می‌توانید به جاسوئیچی خود وصل کنید. حمل آن اصلا برایتان درگیری ذهنی نمی‌سازد و پس از مدتی فراموش می‌کنید چنین مودم جیبی همراه دارید.

رنگ بدنه سفید شیری است ولی کناره‌های آن مشکی رنگ هستند. یک کلید دایره‌ای مشکلی روی بدنه می‌بینید که برای خارج شدن درگاه USB 2.0 است. با کمی فشار به این کلید، کانکتور یواس‌پی به راحتی از بدنه دانگل جدا شده و نیازی نیست که شما تلاش اضافه‌ای داشته باشید.

اگر درپوش پشتی مودم را بردارید؛ اسلات سیم‌کارت میکرو و اسلات کارت میکرو اس‌دی را مشاهده می‌کنید. در کناره بالایی دانگل هم کلید WPS، کلید ریست، کلید کانکت/دیسکانت و چراغ LED را می‌بینیم. همه این‌ها در یک استیکر USB زیبا و کوچک جا داده شده‌اند.

از طریق درگاه USB می‌توانید آپشن XYFI را به شارژر دیواری ۵ ولت، فندک ماشین، کامپیوتر رومیزی، لپ‌تاپ، پاوربانک و دستگاه‌های قابل حمل دیگر وصل کنید تا نقش آداپتور پاور را برای مودم بازی کنند. معمولا در سفرها و هر مکانی یکی از این دستگاه‌ها یافت می‌شود و شما مشکلی برای روشن کردن دانگل XYFI ندارید.

درگاه USB می‌تواند به صورت عمودی و هم راستای بدنه دستگاه قرار بگیرد و به دستگاه دیگری وصل شود یا با زاویه ۹۰ درجه و عمود بر بدنه مودم تنظیم شده و به صورت افقی به دستگاه‌های دیگر متصل شود. این انعطاف‌پذیری اجازه می‌دهد شما راحت بتوانید این دانگل وای‌فای را به هر دستگاهی در هر موقعیتی وصل کنید.

مشخصات آپشن XYFI

یک مودم همراه جیبی، یک دانگل وای‌فای و یک تقویت‌کننده وای‌فای است. یک ابزار سه کاره که می‌تواند در بسیاری از مواقع مانند آچار فرانسه به داد شما برسد.

تنها نکته ضعف این مودم همین عدم پشتیبانی از شبکه‌های ۴G است. از شبکه‌های ۳.۵G (یا +۳G) پشتیبانی کرده و روی HSDPA حداکثر سرعت دانلود می‌تواند به ۱۴.۴ مگابیت و آپلود به ۵.۷۶ مگابیت برسد. از باندهای رادیویی ۹۰۰ و ۱۹۰۰ و ۲۱۰۰ مگاهرتز پشتیبانی می‌کند؛ فرکانس‌هایی که اپراتورهای موبایل در ایران کاملا ازشان پشتیبانی کرده و شبکه‌های موبایل خود را روی این باندها ارائه می‌کنند. نباید برای پشتیبانی از سیم‌کارت‌های تلفن همراه روی این دستگاه نگرانی داشته باشید. گفتنی است که از باندهای رادیویی GPRS نیز پشتیبانی می‌کند.

وای‌فای آپشن XYFI تک بانده و ۸۰۲.۱۱n با سرعت ۷۲ مگابیت بر ثانیه است. یکی از قابلیت‌های ویژه این دستگاه راه‌اندازی یک هات‌اسپات وای‌فای با ظرفیت اتصال ۸ کاربر است.

یعنی شما به محض اینکه سیم‌کارت موبایل را روی دستگاه انداخته و به یک منبع شارژ بزنید؛ می‌توانید تا ۸ دستگاه را به وای‌فای وصل کرده و از اینترنت استفاده کنید. با توجه به اندازه و ظرفیت این استیکر USB، مطمئنا نباید انتظار داشته باشید واقعا ۸ دستگاه با هم بتوانند از اینترنت موبایل استفاده کنند ولی می‌توان امیدوار بو ۳ الی ۴ دستگاه بتوانند وبگردی کنند.

این دانگل وای‌فای می‌تواند در مود اکسس‌پوینت یا تقویت‌کننده وای‌فای نیز تنظیم شود تا سیگنال‌های رادیویی یک شبکه وای‌فای موجود در خانه یا محل را دریافت و پس از تقویت آن‌ها، دوباره برای دستگاه‌های متصل بفرستد. این گزینه برای افرادی مناسب است که از وای‌فای خانگی ضعیفی در اتاق یا روی لپ‌تاپ خود استفاده کرده و با اتصال XYFI می‌توانند سرعت و کیفیت وای‌فای را بهبود دهند.

از نظر رمزنگاری اطلاعات روی وای‌فای به پروتکل‌ها و الگوریتم‌های WPA و WPA2 و WEP به همراه کلید WPS مجهز است تا چیزی در این بخش کم نداشته باشیم.

اسلات کارت حافظه میکرو اس‌دی این مودم ۳G می‌تواند حداکثر ۳۲ گیگابایت ظرفیت داشته باشد. این هم مزیت دیگری برای این دستگاه است تا شما در مواقع ضروری بتوانید سریعا اطلاعات دانلود از اینترنت را روی کارت حافظه خود دستگاه ذخیره کنید و نیازی به درایو خارجی نداشته باشید.

امکانات نرم‌افزاری آپشن XYFI

به اندازه کوچک این مودم همراه و دانگل وای‌فای نگاه نکنید؛ پنل مدیریتی تحت وب کاملی دارد. مشابه دیگر مودم‌ها و روترها می‌توانید از طریق مرورگر وب روی دسکتاپ یا گوشی‌های موبایل و آدرس ۱۷۲.۲۲.۲.۱ یا زدن عبارت /xyfi در دسکتاپ و /m.xyfi در موبایل وارد پنل مدیریتی شوید.

در پنل مدیریتی با مجموعه کاملی از اطلاعات نشان‌دهنده وضعیت شبکه و وای‌فای روبرو می‌شوید و تنظیماتی برای تغییر نام شبکه (SSID)، رمزعبور وای‌فای، تعریف یک شبکه میهمان (Guest) و مشاهده پیامک‌های دریافتی دارید.

مزیت تعریف شبکه میهمان این است که به دیگران اینترنت داده؛ بدون اینکه وای‌فای و اینترنت خود را به خطر بیندازید و بخواهید رمزعبور وای‌فای را در اختیار آن‌ها قرار دهید.

تعداد دستگاه‌های وصل شده به وای‌فای، سرعت دانلود و آپلود اینترنت، سرعت و وضعیت وای‌فای، وضعیت آنتن‌دهی شبکه موبایل، مصرف ترافیک و دیتای موبایل به همراه برخی اطلاعات دیگر در پنل مدیریتی دستگاه XYFI قابل مشاهده هستند.

حرف آخر

همیشه در هنگام انتخاب و خرید یک گجت، باید دقت کنیم چه نیازهایی داریم و دقیقا محصولی مناسب نیازهای خودمان بخریم.

گجت Option XYfi یک دستگاه ۳ در ۱ است. مودم همراه، دانگل وای‌فای و یک تقویت‌کننده وای‌فای در طراحی زیبا، سبک و جمع‌وجور که می‌تواند شما را در هر زمانی و هر مکانی به اینترنت وصل کند. انعطاف‌پذیری بالای استفاده از آن در موقعیت‌های مختلف باعث می‌شود به یک همراه همیشگی شما تبدیل شود. شما دیگر نیازی به وای‌فای عمومی و رایگان یا وای‌فای‌های افراد غریبه ندارید و خودتان در کمتر از چند ثانیه می‌توانید یک هات‌اسپات امن و شخصی برای خودتان راه‌اندازی کنید؛ فقط کافی است یک سیم‌کارت موبایل روی این دستگاه بیندازید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا