نقد و بررسی

بررسی مودم ۵GEE ROUTER: مودم ۵G با پشتیبانی از TDLTE، وای‌فای ۶، درگاه‌های شبکه ۲.۵ گیگابیت و USB 3.0

زایکسل NR5103 یا ای ای 5GEE Home Router 2022

شرکت‌های ایرانی برای واردات مودم‌های ۵G به بازار رقابت می‌کنند؛ در حالی‌که هنوز خبری از اینترنت ۵G سراسری یا پوشش شبکه ۵G چشم‌گیری نیست؛ مودم‌های فایوجی یکی پس از دیگری وارد بازار ایران می‌شوند؛ مانند مودم ۵GEE ROUTER.

در ماه‌های اخیر، مدل‌های مختلفی از مودم روترهای فایوجی وارد بازار شدند. چون، فعلا همه این مودم‌ها به طور رسمی وارد نشده و قیمت‌گذاری مشخصی ندارند؛ با هر قیمتی به فروش می‌روند و از آکبند و نو تا استوک و دست دوم در میان آن‌ها یافت می‌شود.

جدیدترین مودم ۵G که در بازار ایران با قیمت ۲۵ میلیون تومان یافتم (پس از چند ماه کمی ارزان‌تر شده و ۱۸ تومان به فروش می‌رسد)؛ مودم زایکسل NR5103 یا ۵GEE Home Router است.

پیش‌تر هم مودم ۵G قابل حمل دیگری از برند EE به نام ای ای QTAD52E بررسی کردیم.

مودم 5GEE Home Router

مودم ۵G ای ای ۵GEE تقریبا یکی از کامل‌ترین و پیشرفته‌ترین مودم‌های فایوجی است که وارد بازار ایران شده است.

هم از نظر پشتیبانی از باندهای رادیویی و هم از نظر درگاه‌های ارتباطی، سرعت اینترنت و نسل وای‌فای.

پیش از اینکه سراغ مشخصات این مودم برویم؛ می‌توانید از مقاله زیر، فهرست کامل مودم‌های ۵G بررسی شده توسط سایت شبکه‌چی را مشاهده کنید:

مشخصات مودم ۵GEE ROUTER

این مودم که برای استفاده در داخل خانه و یک ۵G NR FWA است؛ از معماری شبکه‌های فایوجی SA/NSA پشتیبانی می‌کند؛ حداکثر سرعت دانلود آن روی شبکه ۵G به ۴.۶۷ مگابیت بر ثانیه می‌رسد و از دانلود MIMO 4×4 پشتیبانی خواهد کرد. سرعت آپلود حداکثر برابر با ۱.۶ گیگابیت بر ثانیه است.

مودم 5G زایکسل NR5103

وای‌فای مودم زایکسل NR5103 از نسل WiFi 6 با حداکثر سرعت ۳.۶ گیگابیت بر ثانیه با دانلود و آپلود UM-MIMO 4×4 است. این مودم از فناوری‌های OFDMA و beamforming و EasyMesh R2 برخوردار است و می‌تواند بهترین سرعت وای‌فای را در خانه ارائه دهد.

از نظر باندهای ارتباطی هم وضعیت خوبی دارد و تقریبا از تمام باندهای ۴.۵G و ۴G و TDLTE و ۵G در ایران پشتیبانی می‌کند:

۵G: n1/n3/n28/n38/n78

۴G LTE: B1/B3/B7/B8/B20/B28/B32/B38/B40(2300-2390 MHz)/B42/B46

باند ۴۲ که مربوط به اینترنت TDLTE است را دارد؛ از باندهای ۱ و ۳ و ۷ در FDD و باندهای فایوجی ایرانسل و همراه اول نیز پشتیبانی می‌کند.

امکانات ارتباطی مودم زایکسل NR5103

در درگاه‌های ارتباطی هم وضعیت نسبتا خوبی دارد:

زایکسل NR5103

۱- دو درگاه شبکه اترنت ۲.۵ گیگابیت بر ثانیه

۲- یک درگاه USB 3.0

۳- چهار کانکتور آنتن خارجی TS9 (با وجود داشتن آنتن داخلی)

۴- کلید روشن/خاموش

۵- اسلات سیم کارت در بخش زیرین

چندین چراغ LED رنگارنگ نیز در بخش سر و بالایی دستگاه دیده می‌شود که هم زیبایی بیشتری به محصول می‌دهند و هم کمک می‌کنند کاربر بفهمد مودم در چه وضعیتی کار می‌کند.

قیمت و ارزش خرید مودم ۵GEE ROUTER

از یک طرف، باید خوشحال بود که مودم‌های ۵G پرچم‌دار و رده بالایی وارد بازار ایران می‌شوند و دست کاربر برای انتخاب را باز می‌گذارند ولی از طرف دیگر، نگرانی‌هایی درباره توسعه ۵G و قیمت این مودم‌ها هست.

فکر می‌کنید چند کاربر می‌توانند ۲۵ میلیون تومان برای خرید یک مودم ۵G بدهند؟ مودم دستگاه نیاز اولیه مردم نیست و مانند گوشی، لپ‌تاپ، کنسول بازی و کامپیوتر برایش خرج نمی‌کنند.

این را هم باید گفت که ۵G ایران واقعا این‌قدر پیشرفته نیست که بتوان چنین مودم‌هایی برای آن استفاده کرد.

مودم ۵G مانند نوکیا فست مایل گیت وی ۳.۱ یا du KJ33 با قیمت‌های ۱۲ تا ۱۴ میلیون تومان در بازار فعلی فروش دارند ولی باید دید مودم‌های بالای ۲۰ میلیون تومان چقدر خریدار پیدا می‌کنند.

خرید مودم ۵GEE ROUTER


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا