نقد و بررسی

وای‌فای ۶ در برابر وای‌فای ۵: بزرگ‌ترین تفاوت‌های آن‌ها چیست؟

وقتی صحبت از وای‌فای ۶ (منظورمان استاندارد ۸۰۲.۱۱ax است) می‌شود؛ همه از سرعت بالاتر آن نسبت به وای‌فای ۵ صحبت می‌کنند.

اما آیا تمام تفاوت یا برتری وای‌فای ۶ نسبت به وای‌فای ۵ در سرعت است؟ مثلا روترهای Eero نسل اول از سرعت اینترنت ۳۵۰ مگابیت بر ثانیه پشتیبانی می‌کردند که برای بسیاری از کاربران زیاد هم هست.

روتر Eero 6 که به تازگی معرفی شده است؛ از سرعت اینترنت ۹۰۰ مگابیت و در مش وای‌فای از سرعت ۵۰۰ مگابیت پشتیبانی می‌کند که چیزی فراتر از انتظار و نیاز کاربران است!

حالا، باید کدام روتر را خریداری کنیم؟ روتر Eero نسل اول مبتنی بر استاندارد ۸۰۲.۱۱ac یا همان وای‌فای ۵ است ولی روتر Eero 6 با استاندارد وای‌فای ۶ عرضه شد. اگر تمام تفاوت این دو نسل وای‌فای در سرعت خلاصه می‌شود؛ دلیلی ندارد سراغ خرید روتر Eero 6 برویم که جدیدتر است و همان روتر Eero نسل اول برایمان کافی است.

در این مطلب می‌خواهیم به صورت کاملا عملیاتی و جزئی با بررسی دو محصول روتر Eero که از این دو نسل وای‌فای هستند؛ تفاوت‌ها و برتری‌های وای‌فای ۶ را درک کنیم:

وای‌فای ۶ در برابر وای‌فای ۵: سخت‌افزار کارآمدتر

خواه از یک روتر یا مودم وای‌فای۶، وای‌فای ۵ یا ۸۰۲.۱۱n استفاده کنید؛ هریک به بخشی از طیف‌های رادیویی وای‌فای دسترسی دارند.

به این معنی که فرکانس‌های ۲.۴ گیگاهرتز، ۵.۲ گیگاهرتز و ۵.۸ گیگاهرتز با پهنای‌باند ۴۰ مگاهرتز و ۸۰ مگاهرتز در دسترس هستند. برخی از روترهای پیشرفته وای‌فای ۶ از پهنای‌باند ۱۶۰ مگاهرتز هم پشتیبانی می‌کنند.

در وای‌فای ۵ هم به پهنای‌باند ۱۶۰ مگاهرتز روی باندهای رادیویی ۵ گیگاهرتز دسترسی داشتیم ولی در بسیاری از کشورها این باندها آزاد نبودند و به صورت عملی هیچ‌گاه مورد توجه قرار نگرفت.

در وای‌فای ۶ شاید همان باندهای رادیویی و پهنای‌باند وای‌فای ۵ را داریم ولی به لطف فناوری ۱۰۲۴-QAM در مقایسه با ۲۵۶-QAM وای‌فای ۵، به سرعت‌های بیشتری دست پیدا می‌کنیم.

QAM یک مدولاسیون در باندهای رادیویی است که اجازه می‌دهد جریان‌های داده بیشتری به طور همزمان از یک کانال رادیویی عبور کنند. این یکی از اصلی‌ترین عواملی است که اجازه می‌دهد دستگاه‌های وای‌فای ۶ با همان منابع و فرکانس‌های رادیویی، نزدیک به ۴۰ درصد سرعت بیشتری داشته باشند.

امروزه، کاربران روترهای سریع‌تر و سریع‌تری نیاز دارند و هیچ مرزی برای سرعت وای‌فای قابل تصور نیست. به همین دلیل، روترهای Eero 6 در بازار با استقبال بیشتری مواجه شده و سریع‌تر به فروش رفتند.

مزیت بزرگ دیگر وای‌فای ۶ در هنگام کار با دستگاه‌های شما پدیدار می‌شود؛ آن‌جایی که می‌تواند مصرف باتری کمتری به ارمغان بیاورد. قابلیت TWT یا Target wake time اجازه می‌دهد یک دستگاه هنگامی که تبادل اطلاعات ندارد؛ وارد خواب موقتی یا sleep state شود.

ویژگی TWT اجازه می‌دهد دستگاه‌هایی که باید دائما به مودم و روتر وصل باشند و در وضعیت آنلاین قرار بگیرند؛ مصرف باتری کمتری داشته و شارژدهی بالاتری به کاربران هدیه دهند.

بنابراین، تا اینجا وای‌فای ۶ با همان باندهای رادیویی و منابع وای‌فای، سرعت بیشتر و مصرف باتری کمتری دارد.

وای‌فای ۶ در برابر وای‌فای ۵: چگونه با دستگاه شما کار می‌کنند؟

غالب دستگاه‌های وای‌فای ۶ روی باند ۵ گیگاهرتز سرعتی ۱۲۰۰ مگابیت بر ثانیه دارند. شاید دستگاه‌ها یا روترهایی یافت شود که سرعت تبادل اطلاعات بالاتری دارند ولی عمده دستگاه‌های در بازار از جمله سامسونگ گلکسی اس ۲۰ با این سرعت کار می‌کنند.

این سرعت روی MIMO 2×2 و پهنای‌باند ۸۰ مگاهرتز به دست می‌آید. روترهای سریع‌تر از پهنای‌باند ۱۶۰ مگاهرتز با MIMO 3×3 یا MIMO 4×4 استفاده می‌کنند. یکی از روش‌هایی که روترهای وای‌فای ۶ می‌توانند یک سرعت گیگابیتی مشابه کابل‌های شبکه را در شبکه وای‌فای مستقر کنند؛ استفاده از پهنای‌باند ۱۶۰ مگاهرتزی است.

اما در وای‌فای ۵ و با MIMO 3×3 حداکثر سرعت ۱۳۰۰ مگابیتی را شاهد هستیم و غالب دستگاه‌ها از سرعت ۸۶۷ مگابیتی پشتیبانی می‌کنند. بسیاری از گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها، لپ‌تاپ‌ها و دستگاه‌هایی که مجهز به استاندارد ۸۰۲.۱۱ac هستند؛ روی باند رادیویی ۵ گیگاهرتز حداکثر سرعت ۸۶۷ مگابیتی دارند.

شما با افزودن یک کارت شبکه PCI Express WiFi 6 به کامپیوتر رومیزی خود می‌توانید به سرعت AX3000 دست پیدا کنید. ۲۴۰۰ مگابیت روی فرکانس ۵ گیگاهرتز و ۶۰۰ مگابیت روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز که این سرعت‌ها را باید مدیون استفاده از پهنای‌باند ۱۶۰ مگاهرتز باشیم.

وای‌فای ۶ در برابر وای‌فای ۵: مدیریت دستگاه‌های بیشتر

پیشرفت‌های زیادی روی وای‌فای ۵ انجام گرفته است تا امکان اتصال دستگاه‌های بیشتری به وای‌فای فراهم شود.

مثلا، فناوری Beamforming کمک می‌کند امواج رادیویی بیشتر در مناطقی پخش شوند که دستگاه‌های بیشتری در آنجا فعال هستند. این فناوری در شبکه‌های ۵G مبتنی بر امواج میلی‌متری نیز استفاده می‌شود.

OFDMA نیز یکی از فناوری‌های پرسروصدا در وای‌فای ۶ است. این فناوری که سرنام orthogonal frequency division multiple access است؛ در صورت لزوم اجازه می‌دهد بخش‌های بزرگ‌تری از کانال‌های رادیویی به دستگاه‌ها اختصاص داده شود. با این فناوری، یک روتر می‌تواند به طور همزمان جریانی از داده مجزا برای هر دستگاه داشته باشد و چندین دستگاه همزمان انتقال اطلاعات داشته باشند.

فناوری OFDMA باعث افزایش موثر سرعت آپلود و دانلود می‌شود؛ مشکلی که در روترهای وای‌فای ۵ و پیش از آن شاهد بودیم.

BSS Color یا base station color نیز توسط روترها و دستگاه‌ها استفاده می‌شود تا میان سیگنال‌های متفاوت یک اکسس پوینت، تفاوت‌هایی قائل شوند.

یعنی یک دستگاه می‌تواند بفهمد به کدام سیگنال رادیویی وصل شود تا سرعت و کیفیت شبکه بیشتری داشته باشد. این فناوری برای افرادی که در مناطق متراکم جمعیتی زندگی می‌کنند یا در محیط‌های شلوغ هستند؛ بسیار مفید خواهد بود.

مثلا، وقتی وارد یک کافی‌شاپ می‌شوید و چندین وای‌فای رایگان در دسترس است؛ دستگاه وای‌فای ۶ می‌گردد و بهترین سیگنال وای‌فای نزدیک به خودش را پیدا کرده و به آن وصل می‌شود.

وای‌فای ۶ در برابر وای‌فای ۵: سازگاری با نسل‌های قبلی وای‌فای

یکی از مهم‌ترین مزایای وای‌فای ۶ این است که به سادگی با دستگاه‌های وای‌فای ۵ جفت و سازگار شده؛ انگار که خودش یک دستگاه وای‌فای ۵ است.

بسیاری از کاربران، کسب‌وکارها، بخش‌های صنعتی و شرکت‌ها هنوز آمادگی کوچ به وای‌فای ۶ را ندارند. کاربران خانگی به راحتی با خرید یک روتر وای‌فای ۶ می‌توانند به نسل بعدی بروند ولی در سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ یا صعنتی، تغییر یک نسل وای‌فای مستلزم انجام تغییرات زیاد و گاها پرهزینه‌ای است.

اینجا است که یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های وای‌فای ۶ را می‌بینیم. اینکه می‌تواند به طور کامل با فناوری و دستگاه‌های وای‌فای ۵ سازگار باشد ولی باعث بهبود عملکرد شبکه شود. تنها نکته این است که نباید سرعت وای‌فای ۶ را روی دستگاه‌های وای‌فای ۵ انتظار داشت.

وای‌فای ۶ در برابر وای‌فای ۵: آیا باید شبکه بی‌سیم خود را ارتقا دهید؟

بسیاری از کاربران با شبکه‌های وای‌فای ۵ خوب کنار آمدند و سال‌های طولانی در حال استفاده از آن‌ها هستند. هیچ کمبود یا اشکالی نمی‌بینند و از سرعت و تاخیر شبکه راضی هستند.

بنابراین، شاید نیازی نباشد این افراد دست به تغییر بزنند و سراغ وای‌فای ۶ بروند اما اگر کاربری هستید که هنوز از وای‌فای ۸۰۲.۱۱n استفاده می‌کنید یا سرعت وای‌فای ۵ برای شما کافی نیست و مشکلاتی را در شبکه احساس می‌کنید؛ باید برای کوچ به وای‌فای ۶ آماده شوید.

گیمرها، تولیدکنندگان محتواهای صوتی و تصویری، انیماتورها، کسب‌وکارهای بزرگ و سرویس‌دهنده‌های آنلاین باید هرچه زودتر به وای‌فای ۶ مهاجرت کنند؛ چون مزایای غیرقابل تصوری در انتظار آن‌ها است و یک تجربه کاربری جدیدی خواهند داشت.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا