نقد و بررسی

بررسی از نزدیک مودم ایرانسل TF-i60 S1 توسط کاربران

مزایا و معایب مودم FDD/TDLTE تولید داخل ایرانسل از زبان خریداران

در این مقاله بدون هیچ‌گونه دخل و تصرفی می‌خواهیم نظرات و بررسی‌های کاربران درباره مودم جدید ایرانسل TF-i60 S1 را منعکس کنیم.

کاربرانی که این مودم را خریداری کرده و مورد تست و بررسی و ارزیابی قرار دادند و بعد نظرشان را درباره این مودم FDD/TDLTE بیان کردند. واضح است در هریک از این بررسی‌ها، نکات مثبت و منفی از نظر کاربران بیان شده که بسیار ارزشمند بوده و می‌تواند برای خریداران این مودم راه‌گشا باشد.

توجه: این بررسی‌ها و نظرات کاربران اصلا نظر تخصصی سایت شبکه‌چی نیست و نسبت به صحت یا خلاف آن‌ها هیچ مسئولیتی ندارد و صرفا دیدگاه کاربران بازنشر شده است.

//// از محبت و زحمت تمامی دوستانی که نظرات‌شان را برای سایت شبکه‌چی فرستادند؛ بسیار سپاس‌گذار هستیم\\\\

محسن:

سرویس من هنوز فعال نشده و دارم با سیم کارت موبایل از S1 استفاده میکنم و تو همه زمینه ها از H1 ضعیفتره

۱- سرعت اتصال به مودم در S1 کمتره
۲- آنتن دهی وایفای ضعیفتر
۳- سیگنال دهی ۴G ضعیفتر
۴- کنترل پنل ناقص تر، مثلا نظارت والدین رو نداره یا مدیریت کاربران رو نداره که خیلی برنامه کارآمدی است در H1
۵- هیستوری داده ها نداره
۶- پیامک نمیشه باهاش ببینی، حالا کاری نداریم که برای سیم کارتهای ثابت شاید فرقی نکنه
۷- سرعت اینترنت نصفه دقیقا و حتی پایین تر. همین امروز صبح سرعت دانلودم با S1 نهایت میشد ۱ مگابایت در ثانیه در حالیکه با H1 میرفت بالای ۲ مگابایت . حتی سرعت اینترنت گوشیم ۲۰ درصد بالاتره از S1
۸- اپلیکیشن تحت گوشی براش بیرون نداده اند در حالیکه هوآوی داره و نسبتا هم خوب از پس کنترل مودم بر میاد هر چند از طریق وب هم دسترسی بهش هست
۹- پورت LAN نوسان در شناسایی پروتکل ارتباطی داره. گاهی میزنه ۱۰۰ و گاهی میزنه ۱۰۰۰ مگابیت
۱۰- سرعت وایفای نصفه دقیقا و در حالت ۲.۴ گیگاهرتز به زیر نصف هم میرسه. با H1 من با سرعت فیکس ۳۰۰/۳۰۰ مگابیت میرسم و تونستم با ترکیب پورت ۱۰۰۰ مگابیتی لن کامپیتور، یک فایل رو با سرعت ۲۰ مگابایت در ثانیه ترنسفر کنم. این سرعت با S1 دقیقا نصفه و کمتر حتی چرا که پایداری شبکه پایین تره به خاطر سیگنال ضعیفترش و سرعت مدام تغییر میکنه و میانگین میاد پایین

خلاصه من هیچ برتری ای ندیدم جز همون باند ۵ گیگاهرتزی که اون هم سرعتش پایینه در ترنسفر شبکه داخلی و به زور به ۱۵۰ مگا بیت میرسه در حالیکه تو تبلیغاتش زده وایفای ac. آیا سرعت ac 150 مگا بیته؟ در حالیکه H1 نسل ۴ محسوب میشه اما سرعت واقعیش ۳۰۰ مگابیته. و بعد نسل ۵ وایفای زیر ۱۵۰ مگابیت؟

اصلا داشتن وایفای نسل ۵ با ۳۲ یوزر ساپورت در حالیکه سرعت اینترنت به زور میرسه به ۱۵-۱۶ مگابیت در ثانیه، چه ارزشی داره؟

مشکل اصلی این مودم اینه که سرعت اینترنتش به جای افزایش پیدا کردن، کاهش هم پیدا کرده چرا که به وضوح MiMo 4×۴ نیست و حتی آنتنهای خارجیش هم حذف شده تو مدل جدید. VoIP که مهم نیست نداره

من انتظار Cat6 داشتم با وایفای سریع گیگا بیتی که برآورده نشده و احساس بسیار بدی دارم که سرم بد جور کلاه رفته با این تبلیغات غلط انداز و نصفه نیمه.

و دنبال راهی هستم تا از ایرانسل بابت این مشخصات گمراه کننده و اشتباه شکایت کنم.(بعد از فعال شدن سرویس و تست با سیم کارت ثابت)

چرا که خیلی ها مثل من گول ارزون تر بودنش رو میخورند (که البته برای من ارزان تر بودنش مهم نبود، فکر میکردم وایفای AC است)، در حالیکه این کالا در تمامی سطوح نسبت به مدل معروف H1 ضعیفتره و بدیهی است که آپشن برداری بایت قیمت رو هم پایین بیاری. اما کاهش قیمت متناسب با کاهش کیفیت کالا نبوده و نیست.

حتی آداپتورش ضعیفتر شده و ۵ ولتی است در برابر ۱۲ ولتی H1. شاید در وهله اول شائبه راندمان بالاتر پیش بیاد ولی در عمل وقتی شما همه چیت ضعیفتر از قبل شده، چه لزومی به یک آداپتور قوی هست؟ همین آداپتور ضعیفتر حجت رو تمام میکنه که ما با یک کالای با پرفورمنس پایین تر مواجه هستیم و آنتن دهی ضعیفتر گواه همین مدعاست!

حداقل ۱۰ مورد از ضعفهاش نوشتم و از خیلی چیزهای دیگه مثل منوهای بدون کاربرد و عدم انعطاف در تنظیمات حرفی به میان نمیارم

////////////////////////////////////////////////////

سعید مداحی:

خوشبختانه قبلا بخوبی به کلیات موضوع درسایت اشاره شده؛ اما فهرست وار؛ می خواهم به نکات مثبت و منفی مهمتر که شخصا ضمن استفاده ازاین وسیله تجربه کردم رابرای روشنگری بیشتر و انشاا‌‌‌… تجدیدنظر شرکت محترم ایرانسل برای تولید محصولی بهتر بیان کنم:

۱-نمای ظاهری و کیفیت

همانطورکه مهندس اشاره کردند؛ این مودم در قالب TF-I60H1 یا همان B612s-25d تولید شده؛ احتمالا به دو دلیل :۱- باتوجه به رضایت مشتریان از مودم معروف b612 و طراحی زیبایش، خواستند خدشه ای به این محبوبیت وارد نشود. ۲- برخلاف اینکه گقته شد کیفیت ساخت بسیار پایین است؛ باید جزئی‌تر به این مورد وارد گردید:

قالب کلی این محصول(بدنه)، دقیقا همان جنس b612 است و با توجه به صنعت پتروشیمی نسبتا ضعیفی که داریم؛ یقین دارم که بدنه را خود چین یا هواوی می سازد. نوار خاکستری دور بدنه، متاسفانه از رنگ بد و کیفیت کم ارزشی ساخته شده که کلیت کار را همین مورد ولو جزئی خراب می کند و دکمه wps و on/ff هم ندارد.

ایکاش شرکت محترم، خساست بخرج نمی داد.(این نوار،قطعا ساخت خودما است.)خاموش/روشن شدن دستگاه،برخلاف ایده بکر و شایسته هواوی، توسط دکمه سیاه رنگی درپشت بدنه انجام می شود. بهتر بودکه لااقل رنگ این دکمه را سفید می کردند تا همخوانی بیشتری با کلیت طرح داشته باشد.

نکته مهم دیگر که اختلاف تکنولوژی های ساخت را بخوبی بیان می کند؛ وضعیت چراغ‌های دستگاه است. ایرانسل برای متمایز و “عامه پسندتر”کردن دستگاه از تعداد زیادی چراغ رنگارنگ (تصویر سایت) استفاده کرده که اتفاقا رنگ ها، تناسب خوبی باهم ندارند؛”مهمتر”اینکه نورساطع شونده چراغ ها،اصلا شارپ نیست (برخلافb612) و متاسفانه از ledهای کم کیفیت استفاده شده و بعید نست که حتی بعد از مدتی بسوزند یا کمرنگ شوند. در هر صورت وضعیت نوردهی علی رغم ملون بودن،اصلا جذاب نیست.(عکس b612که فقط از دو نور سفید و آبی-سبز استفاده کرده؛ ولی بسیار زیبا بنظر می رسند.)

۲-دو بانده بودن واستفاده از وای فای AC

انصافا اینجا شرکت خوب کار کرده و من تمام دستگاه های موبایل منزل را روی باند ۵GHz ست کردم. پاسخگوی همه دستگاه ها و با فاصله لااقل۱۲۰ متر هم می باشد. این درحالیست که مودم s1 در اتاق شخصی من و با فاصله از سالن، توسط کابل لن به کامپیوتر وصل است و اینطور نیست که مثلا در سالن باشد. اینرا به شرکت تبریک می گویم.

۳-سرعت اینترنت

اگر بخواهم در یک کلام بگویم:”فقط کارراه انداز”. سرعت بسیار کم است و تصور اینکه بتوانید به سرعت۴۰،۸۰ یا بیشتر برسید را کلا از ذهنتان بیرون کنید (نهایت سرعت دانلود را در حد یک مودم adsl باسرعت اسمی ۸ یا ۱۶ مگابیت درنظر بگیرید).

سرعت آپلود دستگاه که خیلی بد است و با speedtest.net غالبا زیر ۱mbps دیده می شود. نتیجه اش اینست که به آنلاین بازی کردن،حتی “زولا” که سرور داخل کشور دارد؛ فکر نکنید.

ویدئوهای یوتیوب با وجود روشن بودن … بخوبی پخش می شوند. وبگردی براحتی انجام می شود. خبری از نوسانات زیاد سرعت یا قطعی نیست. با این حال، باتوجه به ینکه یک b612 مبین نت هم دارم که برای من (در یک تست سه ماهه)با سرعت سقف وعده داده شده شرکت(۴۰mbs)و دقیق تر ۳۸ تا ۳۹ مگابیت کارکرده و دقیقا در مکان همین مودم جدید قرارمی گیرد؛ سرعت دستگاه s1 کاملا ناامیدکننده است.

از آنجایی که غالب کامنت ها از سایت های مختلف را می خوانم و برخی در مورد ایرانسل،بد و بیراه می گویند و برخی می گویند عالی است و حتی ما در شب، سرعت۱۰۰ را هم رد می کنیم؛ توقع داشتم که سرعت بهتری تجریه کنم که اصلا قابل قبول نیست.

لذا چندین روز و شب با کارشناسان شرکت تماس گرفتم که خلاصه پاسخ ها این است: «این مودم خوبی است. حتما درنقطه کور قرار دارید یا تراکم مصرف کنندگان ایرانسل در ناحیه شما زیاد است.» و «طول و عرض جغرافیایی را بفرمایید تا بیشتر برسی کنیم» که هرگز اینکار را نکردم؛ چون می دانم از آن بازیهای سر کاری است.

مهندس همسایه بنده که کارمند مخابرات است؛ می گوید در این ناحیه دکل ایرانسل نصب است و سیگنال ارسالی بسیار قوی می باشد؛ همانطور که روی دستگاه، غیر یک چراغ، همگی روشن می مانند که خودش موید همین گفته است.

لذا گفتن جمله کور بودن نقطه شما از زبان کارشناس، موضوعیت و صحت ندارد.تصورم بر این است که کیفیت آنتن داخلی دستگاه یا حتی چیپست آن، بسیار پایین است.

۴- آداپتور دستگاه

برخلاف آداپتور بسیار زیبای b612، این یکی مشکی رنگ است و اصلا طرح خاصی ندارد و اما موضوع بدتر، طول سیم بسیار کوتاه آن است که برای رساندنش به همان مکان قبلی (نصب آداپتور مبین نت)؛ مجبور شدم از یک چندراهی دیگر و پریز دیگر استفاده کنم. واقعا اینگونه کوته فکری ها، شگفت انگیز است.

۵-کنسول یا پنل مدیریتی مودم

چیز به درد بخور چندانی ندارد؛ امکان آپدیت فریمور فراهم نیست و همانطور که مهندس اشاره کردند؛ حتی گزینه تغییر channel یا باند هم وجود ندارد و گزینه های پنل هم بسیار ساده و کلیشه ای هستند تاجایی که بیاد می آورم؛ امکان نصب vpn وجود دارد.

ترجیح می دهم وارد جزئیات خسته کننده دیگری نشوم و به همین موارد اکتفا کنم؛ بقول نویسنده محترم سایت، این دستگاه برای وبگردی و حتی تماشای ویدئوهای یوتیوب، بسیار خوب است؛ ولی توقع آپلود فایل حجیم یا بازی کردن را از سرتان بیرون کنید‌‌.

تشکر می کنم از سایت وزین شبکه چی که بمن مجال داد تجربیات خودم را خلاصه درخدمت شما بگذارم.

در ضمن یک سوال از خود مهندس گرامی: آیا با نصب آنتن تقویتی outdoor که خودتان چندی پیش معرفی کردید؛ احتمالش است که عملکرد بهبود یابد و اصلا با این مدل s1 سازگار است؟

////////////////////////////////////////////////////

مهدی:

من این مودم را دارم و باید عرض کنم که مشکل اصلیش اینه که قابلیتهاش محدود شده

با برنامه وای‌فای آنالایزر، برند وای‌فای رو هونان fn-link معرفی میکنه ولی این چیز زیادی به ما معرفی نمیکنه چرا که شرکت مذکور ماجول های وای‌فای میفروشه و کارش ساخت مودم نیست. همین باعث شد که کنجکاو بشم و دل و روده دستگاه رو بریزم بیرون و این نتایج ابتدایی از تو دلش بیرون آمد

الف ) ۴ تا آنتن داخلی داره برای LTE و MIMO 4×4
ب ) ۲ تا آنتن وای‌فای (۱X1) – هر یک برای هر باند
ج ) وای‌فای n با حداکثر سرعت ۱۵۰ مگابیت که ۷۲ مگابیت متصل می‌شود. احتمالا ایجاد محدودیت فرکانس از طرف ایرانسل
هـ ) وایفای AC با حداکثر سرعت ۴۳۳ مگابیت که ۱۵۰ مگابیتش در مودم استفاده میشه و مثل مورد فوق از طرف ایرانسل محدود شده سرعتش. نکته مهمتر اینه که تا پهنای باند ۸۰ مگاهرتز رو هم ساپورت میکنه ولی متاسفانه تنظیماتش قابل دسترس نیست در پنل کاربری
و ) LTE کت ۶
ز ) ۴ تا پورت لنش همگی ۱۰۰۰ مگابیتی هستند با پردازنده ریل تک
ح ) نمیدونم چرا ایرانسل حذفش کرده، ولی پردازنده LTE قابلیت اتصال بلوتوث داره همچنین قابلیت VoLTE

به نظر من این مودم قابلیتهاش بیشتر از اینی هست که الان در اختیار عموم قرار گرفته و احتمال میدم که ایرانسل به زودی براش یک فایل آپدیت بده و قابلیتهاشو نرم افزاری در دسترس قرار بده چرا که سخت افزاری قابلیتشو داره

یادمه مودم H1 هم اوایل که اومده بود، پنل کاربری ساده تری داشت و قدرت سیگنال دهیش هم اوایل کم نشون میداد. مثلا مال من ۲ تا چراغش روشن میشد ولی سرعتش خوب بود. یه روز متوجه شدم که هر ۵ چراغ روشنه ولی سرعت تغییر خاصی نکرده بود. دلیلش رو بعدا فهمیدم که فریم‌ویر دستگاه اتوماتیک آپدیت شده بود

پس میشه انتظار داشت که با یک آپدیت، کلی به قابلیتهای دستگاه اضافه بشه و حال با چه سیاستی ایرانسل اینو اینجوری عرضه کرده، الله اعلم

اینو هم خدمت دوستان عرض کنم که سرعت اینترنت کاملا بستگی داره به سرعتی که خود ایرانسل عرضه میکنه. این دو مودم از لحاظ کتگوری در یک سطح هستند. پس سرعت نت فرقی با هم ندارند و حتی آنتن دهیش نسبتا خوبه با وجودی که چند چراغش روشن نیست بیشتر اوقات. پردازنده که داره تا سرعت ۳۰۰ مگابیت روی FDD و تا ۲۲۰ مگابیت روی TD-LTE رو ساپورت میکنه.

خیلی تلاش کردم که مودم مشابهی پیدا کنم که شاید بشه فریم‌ویر اونو به این مدل بخورد و ارتقا داد (در صورت داشتن قابلیت های بیشتر و آنلاک شده) اما چیزی پیدا نکردم مشابهش باشه و به نظر میاد طبق سفارش ایرانسل این مودم سر هم بندی شده.

اما صرف نظر از اینکه این مودم خوبه یا بد، ما همین الان هم با نسل ۵ موبایل و نسل ۶ وای‌فای مواجه هستیم و حتی نم نمک نسل ۶e وایفای هم داره جای خودشو باز میکنه

به نظر من یک موبایل فایوجی کسی بخره که وای‌فای ۶ ساپورت کنه، نیازی به هیچ یک از این مودم ها نداره، مخصوصا که آنلاک هم هستند

حتی اگر کسی بخواد بهینه‌تر کار کنه، بهتره که یک موبایل فایوجی بخره (حدود ۵ – ۶ میلیونی هم پیدا میشه الان) با یک روتر وایفای۶ مثل شیائومی AX3600 یا هوآوی AX3 که ارزونتره (در مجموع با روتر هوآوی حدود ۶.۵ میلیون در میاد این ترکینپب) که تا نزدیک ۳ مگابیت سرعت میدن و خودشو چند سالی بیمه کنه بابت تحولات تکنولوژیک، البته اگر مصرف کننده تو خونه زیاد باشه و براش صرف داشته باشه چنین هزینه ای وگرنه داشتن یک VDSL از همه اینها مقرون به صرفه تره و بسته های اونها هم قیمتهاشون مناسبه.

کسی حرفه ای باشه شاید بتونه فریم‌ویر خود دستگاه رو دامپ کنه و ببینه آیا برنامه اش کامله یا ناقصه و اگر برنامه نویسی بلد باشه، آپشن های غیر فعال شده رو فعال یا اضافه کنه.

////////////////////////////////////////////////////

مقالات سایت شبکه‌چی درباره مودم ایرانسل TF-i60 S1:

۸ تفاوت بزرگ مودم جدید ایرانسل TF-I60 S1 با TF-I60 H1 (هواوی B612)

ایرانسل فروش مودم رومیزی جدید TF-I60 S1 را آغاز کرد: سرعت اینترنت ۳۰۰ مگابیت، وای‌فای دوبانده و قیمت ۱.۵ میلیون تومان

نگاهی به مشخصات احتمالی مودم TF-I60 S1 تولید ایرانسل


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا