نقد و بررسی

نگاهی به مشخصات احتمالی مودم TF-I60 S1 تولید ایرانسل

آیا TF-I60 S1 همان مودم معروف و پرفروش TF-I60 H1 است؟

دیروز، ایرانسل خبر از تولید بومی یک مدل مودم TDD/FDD به نام TF-i60 S1 داد.

ایرانسل با همکاری با دو شرکت و سازمان دیگر می‌خواهد ماهیانه بیش از ۱۵ هزار مودم تی اف آی ۶۰ اس ۱ را در ایران تولید و به بازار داخل عرضه کند تا در این حوزه نیز به خودکفایی برسد.

از هم‌اکنون، گمانه‌زنی‌ها درباره مشخصات و ویژگی‌های مودم تولیدی ایرانسل آغاز شده است و کاربران در شبکه‌های اجتماعی و کانال‌ها مشغول بحث و تبادل نظر درباره آن هستند.

در حالی‌که ایرانسل توضیحات زیادی درباره این مودم نداده است و فقط به ذکر این نکته بسنده می‌کند که مودم TF-i60 S1 یک مودم دو گانه برای اتصال به اینترنت همراه (FDD) و اینترنت ثابت (TD-LTE) است؛ پرسش نخست کاربران این است که آیا مودم TF-i60 S1 همان مودم معروف و پرفروش ایرانسل TF-i60 H1 است؟

مودم TF-i60 H1 ایرانسل که در بازار و میان کاربران به اختصار TF-i60 شناخته می‌شود؛ نسخه سفارشی از مودم آنلاک هواوی B612 است که در بازارهای بین‌المللی به فروش رسیده و شاید تنها مودم شاخص در این بازار برای پشتیبانی از هر دو نوع اینترنت نسل چهار FDD/TDD باشد.

برخی از کاربران با خوشحالی از خبر تولید مودم TF-i60 در داخل ایران و توسط ایرانسل، امیدوار هستند قیمت آن شکسته شده و ارزان‌تر به دست‌شان برسد.

آیا TF-i60 S1 همان ایرانسل TF-i60 H1 است؟

از تصاویر و اشکالی که در خبر ایرانسل منتشر شده است؛ این‌گونه برداشت می‌شود که مودم جدید ایرانسل از نظر ظاهری مشابه همان مودم معروف TFi60 است. اما وقتی خوب دقت می‌کنیم؛ به‌ویژه نوع چینش درگاه‌های پشت آن، متوجه خواهیم شد تفاوت‌هایی دارد.

گفته می‌شود ایرانسل مودم B612 هواوی را در ایران مونتاژ نمی‌کند؛ بلکه مودم دیگری به نام ML341 از شرکت لینوتک (Leanotek) است.

برخی فروشنده‌ها می‌گویند مودم لینوتک ML341 مدت‌ها است در بازار ایران بوده و برخی از فروشنده‌ها به جای مودم TF-i60 یا B612 به مشتری می‌فروشند.

از نظر منطقی هم این گمانه‌ها درست است. خیلی بعید است هواوی مجوز تولید و مونتاژ یک مودم خود را به شرکتی مانند ایرانسل در ایران بدهد. هزینه‌های خرید مجوز تولید چنین مودمی بسیار بالا است. با بررسی سایت سازنده مودم‌های لینوتک می‌توان این‌طور استنباط کرد که پشت سر آن یک شرکت ایرانی است.

دلیل دیگر برای اثبات این برهان، مونتاژ مودم لینوتک ML141 توسط ایرانسل در ایران به نام FD-i40 E1 است. در زیر تصاویر این دو مودم را مشاهده می‌کنید:

بنابراین، احتمال بسیار بالایی دارد مودم TF-i60 S1 همان مودم لینوتک ML341 باشد. خوب، پس حالا مشخصات مودم لینوتک ML341 چیست؟

مشخصات مودم TF-i60 S1

خوش‌بختانه، با مراجعه به سایت لینوتک می‌توانیم اطلاعات کاملی درباره مودم ML341 پیدا کنیم:

این مودم از نظر ظاهری مشابه هواوی B612 یا TF-i60 است ولی از تراشه‌های کوالکام و سکونس برای اتصالات FDD و TDD خود استفاده می‌کند و در وای‌فای هم از تراشه مدیاتک بهره می‌برد.

جدول مشخصات دقیق‌تر مودم لینوتک ML341 را ببینیم:

یک مودم FDD/TDD در رده LTE Cat 4 با سرعت دانلود ۱۵۰ مگابیت و سرعت آپلود ۵۰ مگابیت و وای‌فای تک بانده ۸۰۲.۱۱n با حداکثر سرعت ۳۰۰ مگابیت.

بزرگ‌ترین تفاوت مودم TF-i60 S1 با TF-i60 H1 در پردازنده‌ها و سرعت اینترنت است. مودم ایرانسل TF-i60 H1 از رده LTE Cat 6 با حداکثر سرعت ۳۰۰ مگابیت بود و همین موضوع برایش محبوبیت زیادی خرید.

چهار درگاه شبکه LAN صد مگابیت به همراه یک درگاه USB 2.0 و دو سیم‌کارت مشخصات ارتباطی مودم جدید ایرانسل هستند:

در زیر هم می‌توانید باندهای رادیویی پشتیبانی شده توسط این مودم را مشاهده کنید:

در تی‌دی‌ال‌تی باندهای رادیویی B42 و B43 پشتیبانی می‌شوند که همان فرکانس‌های رادیویی اینترنت TD-LTE ایرانسل و مبین‌نت هستند.

این مشخصات نشان می‌دهند با یک مودم رومیزی ۴G طرف هستیم؛ ظاهرا شبیه به TF-i60 ولی از نظر مشخصات و ویژگی‌ها کاملا متفاوت!

جالب‌تر اینکه در پایین این دیتاشیت آدرس شرکت اتصال صنعت میانه (ESM) نوشته شده است.

می‌توانم این‌طور برداشت کنم که یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی، محصول هواوی B612 را به طور کامل مهندسی معکوس کرده و یک نمونه تولید داخل از آن با کیت‌ها، پردازنده‌ها و بردهای خارجی مدل‌سازی کرده است و بعد مجوز آن را به ایرانسل می‌فروشد.

در فهرست محصولات این شرکت مودم لینوتک ML141 یا همان ایرانسل FD-i40 E1 دیده می‌شود.

خوب یا بد؟

برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی از تولید مودم داخلی استقبال کردند؛ البته تصورشان این است همان مودم TF-i60 معروف بومی‌سازی می‌شود اما دسته دیگری از کاربران بدبین هستند و می‌گویند این مودم هم داستان و پایانی مشابه دیگر تجهیزات الکترونیکی بومی مانند گوشی‌های ایرانی خواهد داشت.

ضمن اینکه امیدی نیست با قیمت بسیار به صرفه‌تر و معقول‌تری وارد بازار شود و ایرانسل از سود خود نخواهد گذشت.

ایرانسل هنوز دقیقا نگفته این مودم چه زمانی وارد بازار می‌شود و با چه محدوده قیمتی عرضه خواهد شد. این نکته را هم باید در نظر گرفت که دو الی سه سال دیگر فناوری اینترنت TD-LTE برچیده شده و شاهد فراگیر شدن ۵G هستیم!

آیا معقول است وقت و انرژی و سرمایه برای تولید مودمی صرف شود که چند سال دیگر بازاری ندارد؟

خیلی دوست داریم نظرات شما خواننده‌ها و کارشناسان عزیز را درباره مودم TF-i60 S1 و آینده آن بدانیم!


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫15 دیدگاه ها

  1. باسلام
    ضمن تشکر از مقاله خوبتون، کاملا حرفتون به جاست؛ از نظرم در کوتاه مدت باید ایرانسل و مبین نت تعدادی مودم که هم از تکنولوژی td lte و هم ۴g (یا همون fdd) پشتیبانی میکنن مثل همین tf i60 خریداری یا مونتاژ کنن و به افرادی که مودم هایی دارن که فقط از tdd پشتیبانی میکنه جایگزین کنن و بگن اینقدر سر بدید مودم جدید و قوی و بهتر رو بگیرید یا در طرح هایی حتی رایگان تعویض کنن و در میان مدت و بلندمدت سرمایه گذاری روی ۵g و مودم های اون بکنن و وقتی تجهیزات مثلا دکل های ۵g و تجهیزاتی مثل مودم ها برای اتصال به ۵g کامل شد شبکه tdd رو خاموش و باند اون رو به ۵g اختصاص بدن افرادی هم که از tdd استفاده میکن میتونن برن رو fdd و مودمشون بلااستفاده نمیشه، چون ایرانسل مودم اونهارو با مودمی مثل tf i60 که هم tdd و هم fdd پشتیبانی میکنن عوض کرده کاربری شاکی نمیشه و همچین به رشد ۵g لطمه نمیخوره و همچنین سر باند فرکانسی جنگ راه نمیوفته (ولی از الان اگه روی خرید، مونتاژ یا تولید تجهیزات ۵g برن خیلی بهتره نیاز به دوبار سرمایه گذاری نیست چه بخواییم چه نه ۵جی به زودی جای ۴جی رو خواهد گرفت)
    وسلام
    نطر شما چیه اقا میثاق؟

  2. در کل منظورم تولید مودم های ۴ جی که چندسال دیگه خریدشون افت میکنه و بازاری نداره نیست فقط تعدادی خریداری کنن که کاربرهایی که مودمشون تنها از tdd پشتیبانی میکنن رو جایگزین کنن و همچنین تعدادی مودم هم در انبار موجود داشته باشن تا تولید مودم های ۵g شروع بشه و از نسل فعلی بره روی نسل بعدی شبکه

  3. این مودم همین الانم در بازار اومده و مودم ایرانسل tfi60 با سریال نامبر G5Q شروه میشه داره دست مردم میرسه . شارژر سفید رنگ داره و انلاک هم نمیشه . بردشم دقیقا همونیه که اون بالا عکسشا گذاشتید . فقط فرقش اینه روش زده هوایی . اما هوایی نیست و فروشنده ها هم فهمیدند و مودمهای قدیمی را دارند به قیمت بالاتر نسبت به اینا میفروشند . میگند خرابیشم زیاده . حواستون باشه از اینا بهتون نفروشند

  4. کاش ایرانسل بجای مودم ۴G دنبال تولید گسترده مودم ۵G می بود هر چند که بعید است ۵G خیلی زود جایگزین نسخه قبلی خود شود اما باید هر چه زودتر و با اولویت بیشتر دنبال شود. برای اینترنت ثابت هم شخصا به TD-LTE اعتقادی ندارم و ترجیح میدم سرویس های FTTH فیبر نوری رونق بگیرد.
    در مورد ساخت مودم اگر واقعا مودم با کیفیت تولید شود با رعایت شرط قیمت مشکل خیلی ها برطرف می شود و البته برای چند نفری هم اشتغال ایجاد می شود ولو در حد مونتاژ باشد.

  5. با سلام خدمت دست‌اندرکاران محترم شبکه‌چی،
    وقت شما به خیر
    مودم TFi60-S1 امروز در فروشگاه اینترنتی ایرانسل و با قیمت ۱/۵۸۷/۰۰۰ عرضه شد؛ لطفاً تحلیل و بررسی خود را در مورد این محصول اعلام فرمایید.
    لینک محصول: https://shop.irancell.ir/fa/product/551/%D9%85%D9%88%D8%AF%D9%85%20TFi60-S1%20

    با احترام فراوان

    1. سلام و عرض ادب
      داریم درباره‌اش یک مطلب آماده می‌کنیم
      ممنون و تشکر ویژه از اطلاع‌رسانی شما

  6. من این tfi60 s1 رو خریدم میتونم بگم آشغال به معنی واقعی کلمه
    بجای تو پروت سیم کارت فقط یکی داره
    من موندم یکی از سیم کارتارو گذاشتیم اگه بخوایم از اون یکی استفاده کنیم باید اینو خارج و اون یکی رو بزنیم که داشتان خاص خودشو داره
    قیلیه که چینی بود جای دوتا سیم کارت داشت و سوئبچ بین اونها انجام میشد و نیاز به تعویض سیم کارت نبود

  7. سلام
    من این مودم رو خریدم و البته با توجه به پسوند S1 به جای H1

    چیزی که منو ترغیب به خرید کرد، ادعای AC و دو بانده بودن مودم بود که با توجه به تجربه خوبی که از مودم Tf-i60 H1 داشتم، پیش خودم گفتم که حتما این نقیصه سرعت پایین وایفای N300 رو حتما برطرف کرده اند و حداقل شاهد سرعت های بالای ۷۵۰ مگا بیت یعنی آستانه استاندارد AC شاهد خواهم بود و بی نیاز به آپگرید کردن شبکه بیسیم داخلیم

    اما متاسفانه همونطور که شما اشاره کرده اید، این مودم فقط از لحاظ ظاهر و نمای بیرونی به مودم H1 شباهت داره و تفاوتهای زیادی داره که نه تنها مودم بهتر نشده، بلکه به شکل فاجعه آمیزی کیفیت اومده پایین

    تغییرات عمده این ها هستند
    ۱- رابط گرافیکی کاربری یا UI کاملا فرق کرده و منوها کاملا عوض شده
    ۲- از تنظیمات پیشرفته تر LTE خبری نیست
    ۳- از کنترل والدین خبری نیست
    ۴- تنظیمات پیشرفته تر وای فای خبری نیست، مثل انتخاب پهنای باند و انتخاب کانال ارتباطی
    ۵- مثل H1 به صورت آنلاین قابلیت آپدیت شدن نداره و Firmware را حتما بایست از طریق فایل آپدیت کرد
    ۶- سرعت وایفای چه روی ۲.۴ و چه روی ۵ گیگا هرتز بیشتر از ۱۵۰ مگابیت نیست و روی ۲.۴ اصلا به بالای ۹۶ مگابیت سوییچ نشد
    ۷- قدرت آنتن دهی ضعیف تره به طوری که وقتی به این سرعتهای حداکثری میرسیم که در دید مودم باشیم و با رفتن به یک اتاق دیگر و حتی وجود مانعی کوچک، بلا فاصله سرعت افت میکنه و میرسه به نصف مقدار اولیه
    ۸- AC wifi که با دستگاه وای فای ۶ چک کردم را وای فای ۴ شناسایی میکنه و نه حتی وایفای ۵ (یعنی اصلا AC نمیشناسه)
    توی منو ها چه روی ۲.۴ و چه روی ۵ گیگ به صورت ظاهری زده n/ac برای اولی و برای دومی ac که در عمل همان n150 یا N300 Halfduplex محسوب میشه چون هر جور امتحانش کردم حتی با کم کردن تعداد یوزرها و قطع کردن یکی از وایفای های به امید داشتن پهنای باند بیشتر، اما سرعت در بهترین حالت به بالای ۱۵۰ مگابیت نرفت
    سرعت مودم در قیاس با H1 دقیقا نصفه. حداکثر باهاش به سرعت ۲ مگا بیت در ساعت خلوتی رسیدم در حالیکه با مودم H1 در همان مقطع زمانی سرعت بیش از ۳.۵ و حتی تا ۵ مگابیت میرسید
    بنابراین ادعای MIMO 4×4 بودن از طرف ایرانسل، بی مورد و اشتباه برانگیزه (روی جعبه قید شده)

    در مجموع، باعث تاسفه که برترین و پر مشتری ترین اپراتور کشور چنین اشتباه بزرگی مرتکب شده و یه جورایی مشترکینش رو فریب داده و هیچ جوره نمیشه این توهین رو توجیه کرد

    چرا که مشخصه قصدش از اول فریب مردم بوده با مودمی شبیه به یک مودم محبوب و پر فروش و این تخفیف ۳۰۰-۴۰۰ هزار تومانی هم هیچ ارزشی برای کسانی که دنبال سرعت بهتر هستند نداره کما اینکه این همه از کیفیت و کمیت زده اند، قیمت این مودم به اندازه افت کیفیت، کاهش نداشته و اگر این مودم رو در قیاس با سایر مودم های سطح پایین تر LTE قیاس کنیم (CAT4) قیمتش با توجه به تولید داخل بودن و تیراژ انبوه، نبایست بیشتر از ۷۰۰ الی ۸۰۰ هزار تومان باشه که دقیقا دو برابر بیشتره

    سرعت اتصال به وایفای هم از مدل قبلی کمتره و زمان بیشتری طول میکشه تا به شبکه متصل بشیم

    اینها به کنار، هنوز تست نکرده ام که پایداری شبکه چقدره و با توجه به اینکه قابلیت افزایش قدرت آنتن دهیش هم ازش کسر شده، آیا همواره و در طول شبانه روز شبکه پایدار و سرعت میانگین خوب خواهد بود یا خیر، در پرده ای از ابهام باقی خواهد ماند.

    سرعت اتصال یا ورژن LAN هم در کمال تعجب متغیر و پر نوسان بود. گاهی میزنه ۱۰۰ و گاهی شناسایی میشه بعنوان ۱۰۰۰ مگا بیت LAN. مخصوصا پورت ۴ که اکثر ۱۰۰ شناسایی شد و سه پورت دیگر عمدتا ۱۰۰۰ و گاهی ۱۰۰

    در کل این مودم به جای یک آپگرید، دیک داون گرید تمام عیاره و در تمامی حوزه های قابل تنظیمی رابط کاربری، ما شاهد کاهش امکانات هستیم. حتی دو بانده شدنش در قیاس با داشتن قابلیت SSID چهار گانه یه جورایی کاهش تعداد یوزر هم زمان میشه تلقی کرد. چون در بیشترین حالت در هر باند۱۶ یوزر تعریف شده که ضربدر دو باند میشه ۳۲ نفر هم زمان ولی پهنای باندبه همون اندازه بین ۱۶ یوزر کاهش پیدا میکنه در حالیکه در H1 بر روی هر نام وایفای ۸ یوزر SHARE میشود و ما ۴ وایفای میتوانیم ست کنیم که مزیت بهتری است بر دو باند ۱۶ کاربره که هنوز بسیاری دستگاه ها مجهز به ۵ گیگا هرتز نشده اند

    اینها چیزایی بود که من سر در آوردم و نمیدونم میشه از ایرانسل بابت این عدم صداقت در ارائه اطلاعات و به اشتباه انداختن عمدی مشتریان شکایتی تنظیم کرد یا خیر.
    چه کسی متولی حمایت از حقوق مصرف کنندگانه؟ به کجا باید شکایت برد؟

    چرا که نه ac است و نه سرعت به اندازه مودم H1 میرسد که در مورد سرعت مودم نمیشه شکایت کرد ولی در باره سرعت وایفای و MIMO 4×4 نبودن ما با معضل ارائه اطلاعات غلط و فریبنده مواجه هستیم که غش در معامله محسوب میشود.

    لطفا اگر میشه از حق خودمون دفاع کنیم، راهی پیشنهاد کنید تا لا اقل بقیه فریب نخورده و این مودم رو حداقل با این قیمتها نخریده یا پیش آگهی از این تغییرات بسیار زیاد به سمت کیفیت پایین تر باشند.

    ممنون

  8. من مودم tfi60 s1 رو خریدم، محل سکونتم پرند و سرعتم با دو چراغ آنتن بین ۴۰ تا ۵۰ مگ با TD LTE اما هنوز با FD LTE امتحان نکردم ، وای فای ac نیست، ۱۸ ماه گارانتی داره ، در کل راضیم، چون ADSL دیگه خیلی بد شده و بیشتر از ۱۶ مگ نمیده ولی این سرعتش ۳ برابره

    1. با سلام وای فای ac داره چون چراغ فرکانس ۵گیگاهرتز داره و برای من روشن هست ولی گوشی دارای وای فای ac ندارم تا به این فرکانس وصل شوم.مودم خوبی هست. من تا حالا مودم همراه دیگه ای نداشته ام.نمی توانم با مدل h1 مقایسه کنم چون مدل h1 نداشته ام.

      1. البته دو بانده بودن لزوما به معنای تکنولوژی AC یا همان نسل ۵ وایفای نیست و ما ۸۰۲.۱۱N دو بانده هم داریم حتی تو سرعت های ۶۰۰ مگابیتی.

          1. سلام دوست عزیز
            قطعا مدل H1 بهتر است و تنها مزیت S1 پشتیبانی از فرکانس ۵ گیگاهرتز است.

  9. با سلام
    ما تو روستا زندگی میکنیم و تو خونه نت ضعیفه مودمs1 رو خریدم اولش که سفارش دادم به خیالم مودم معروف هواوی بودم ولی بعد که اومد فهمیدم اون نیست چون نت اینجا ضعیف بود هر کاری لازم بود کردم ولی اصلا به اینترنت وصل نشد و چراغ اینترنت روشن نشد و در شهر تست کردیم به اینترنت وصل میشددر حالی که گوشیم تو خونه به اینترنت وصل میشه ولی ضعیف بود بعد از تماس با ایرانسل جوابی نگرفتم و زیر بار ضعیف بودن مودمشون نرفتن و رفتم تو شهر با یه مودم یوتل عوض کردم الان مشکلم حل شده و اینترنت قابل قبولی داره
    ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا