نقد و بررسی

نگاهی به مودم ADSL/VDSL دی لینک DSL-G2452DG: مودم رده متوسطی که در بازار ایران ارزش خرید دارد

وای فای دو بانده، درگاه‌های گیگابیتی، VOIP و آنتن خارجی

در بازاری که انبوهی مودم ADSL و چند مدل مودم VDSL تک بانده ارزان قیمت قدیمی دارد و از آن سو، مودم‌های ADSL/VDSL دو بانده نسل جدید در آن بسیار کم و گران‌قیمت هستند؛ مودم دی‌لینک DSL-G2452DG را باید یک غافل‌گیری حساب کنیم.

دی‌لینک مودم ADSL/VDSL دو بانده DSL-G2452DG را چند سال پیش برای بازار خاورمیانه عرضه کرده است ولی نمی‌دانیم چرا تا همین چند ماه پیش، وارد بازار ایران نمی‌شد. شاید یک دلیل آن، تقاضای کم برای مودم‌های VDSL دو بانده رده متوسط باشد. چون غالبا مردم دنبال مودم ADSL و VDSL با قیمت زیر ۱ میلیون تومان هستند و به سختی راضی می‌شوند در حدود ۲ میلیون تومان و بیشتر برای یک مودم پول بدهند.

طراحی مودم دی لینک DSL-G2452DG

مودم دی لینک G2452DG از نظر ظاهری و فیزیکی مشابه مودم معروف DSL-2870A دی لینک است که مدت‌ها پرفروش‌ترین مودم VDSL دو بانده بازار ایران بود. البته مودم G2452DG کمی کوچک‌تر است و آنتن‌های آن که دو تا است؛ در کناره‌ها قرار می‌گیرد.

طراحی G2452DG به گونه‌ای است که کاملا برای استقرار روی یک میز دسکتاپ و سطوح صاف مناسب است و مناسب برای نصب روی دیوار نیست.

در وسط پنل جلویی مودم، لوگوی سفید رنگ دی لینک درج شده است و در بالای آن، ردیفی از چراغ‌های نشانگر LED مشاهده می‌کنیم. دی لینک به سبک مودم‌های قدیمی، برای درگاه و شبکه وای فای و وضعیت اینترنت و مودم یک چراغ تعبیه کرده است. در مودم‌های جدید، تقریبا این چراغ‌ها حذف شده یا به پشت مودم و در کنار خود درگاه‌ها منتقل می‌شوند و فقط دو الی سه LED می‌بینیم.

مودم DSLG2452DG

دو آنتن خارجی مودم که قابل جدا شدن هستند و از قدرت ۵dBi سود می‌برند؛ در کناره‌های مودم نصب شدند که به نظرم یک مزیت بزرگ نسبت به نصب در پشت مودم و لا به لای درگاه‌ها و کلیدها است. چون، اجازه مانور بیشتر به آنتن‌ها می‌دهد و می‌توانید در هر جهتی و بدون مزاحمت برای کابل‌ها و درگاه‌ها، آنتن‌ها را تنظیم کنید.

در پنل پشتی، ردیفی جذاب از درگاه‌ها و کلیدها مشاهده می‌کنید که در وهله اول برایتان تعجب‌برانگیز خواهد بود. چون مودم DSL-G2452DG از نظر امکانات ارتباطی تقریبا کامل و بی‌نقص است.

دی لینک DSLG2452DG

از چپ به راست، ابتدا درگاه قرمز رنگ DSL برای اتصال خط تلفن ثابت RJ11 را مشاهده می‌کنیم. درگاه آبی رنگ RJ45 گیگابیتی برای WAN و پس از آن ۴ درگاه RJ45 شبکه اترنت LAN برای اتصال تجهیزات دیگر به اینترنت و مودم از طریق کابل شبکه چینش شدند. یک درگاه USB 3.0 نیز در کنار درگاه‌های LAN هست که از مودم‌های ۳G/4G برای اشتراک‌گذاری اینترنت موبایل روی مودم و روتر پشتیبانی می‌کند.

مودم vdsl دی لینک

دو درگاه FXS برای VoIP نیز روی این مودم تعبیه شده است که برای مصارف تلفن آی پی و تماس تلفنی اینترنتی و در شرکت‌ها برای سانترال‌ها حسابی کاربردی هستند. سوکت آداپتور برق و کلید Power نیز در سمت راست پایین پنل پشتی مودم قرار دارند.

امکانات ارتباطی مودم دی لینک G2452DG به اینجا ختم نشده و در کنار آنتن سمت چپ، کلیدهای ریست و WPS و روشن/خاموش وای‌فای دیده می‌شوند. در سمت راست و پایین‌تر از آنتن خارجی هم یک درگاه USB 2.0 دیگر مشاهده می‌کنیم.

البته، همه این امکانات در مودم دی‌لینک مدل DSL-G2452DG گنجانده شدند. یک مدل دیگر از این مودم به نام DSL-G2452DG/ME در بازار ایران است که از نامش پیدا است برای کشورهای خاورمیانه زده شده و در آن خبری از دو درگاه FXS برای VoIP و همین‌طور درگاه USB 2.0 نیست. تصویری از مودم DSL-G2452DG/ME را می‌توانید در پایین مشاهده کنید:

مودم vdsl دی لینک

مشخصات مودم دی لینک DSL-G2452DG

مودم دی لینک G2452DG هم از استاندارد و اینترنت +ADSL2 و هم استاندارد و اینترنت VDSL2 پشتیبانی می‌کند. سرعت این مودم روی اینترنت VDSL حداکثر به ۱۰۰ مگابیت می‌رسد و روی اینترنت ADSL حداکثر در دانلود ۲۴ مگابیت خواهد بود.

به گفته شرکت دی‌لینک، از مالتی WAN پشتیبانی می‌کند و درگاه WAN آن گیگابیتی است تا بتوان اینترنت‌های سریع‌تری مانند اینترنت FTTH را نیز روی آن به اشتراک گذاشت.

در وای‌فای، از رده AC1200 با پشتیبانی از وای‌فای ۵ است. یک رده مورد علاقه کاربران خانگی که شامل دو فرکانس رادیویی می‌شود و سرعت روی فرکانس ۵ گیگاهرتز به ۸۶۷ مگابیت و روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز به ۳۰۰ مگابیت می‌رسد. در وای‌فای از MIMO 2×2 پشتیبانی می‌کند و آنتن‌های خارجی آن با قدرت ۵ دسی‌بل برای هر دو فرکانس رادیویی هستند.

در بحث امنیت وای‌فای از رمزنگاری WPA2 پشتیبانی می‌کند؛ ضمن اینکه اشاره شد کلید WPS نیز دارد.

در مجموع، مشخصات این مودم قابل مقایسه با مودم‌های به‌روز دنیا در سال ۲۰۲۲ نیست ولی در مقایسه با مودم‌های قدیمی ADSL/VDSL که در بازار ایران هنوز به فروش می‌رسند؛ یک سر و گردن بالاتر و به‌روزتر و قوی‌تر است.

قیمت و ارزش خرید مودم دی لینک G2452DG

من مدل DSL-G2452DG را در بازار ایران با قیمت ۱.۵ تا ۲ میلیون تومان پیدا کردم. برخی فروشگاه‌ها هم مدل DSL-G2452DG/ME را با این قیمت می‌فروشند که به نظرم ارزش خرید ندارد ولی اگر بتوانید مدل DSL-G2452DG را با دو درگاه VOIP و دو درگاه USB 3.0 با قیمت زیر ۲ میلیون تومان خریداری کنید؛ مودم روتر نسبتا خوبی برای مصارف خانگی است و آن وقت ارزش خرید پیدا می‌کند.

مودم vdsl دی لینک

اینکه وای‌فای دو بانده AC1200 دارد؛ از ۳G/4G روی درگاه USB 3.0 پشتیبانی می‌کند؛ دارای مالتی WAN و درگاه‌های شبکه اترنت گیگابیتی است؛ یعنی یک مودم ADSL/VDSL رده متوسط برای بازار است و می‌تواند نیازهای کاربران خانگی معمولی را پوشش دهد.

مزایا

۱- وای‌فای دو بانده AC1200

۲- درگاه VoIP

۳- مالتی WAN و درگاه‌های شبکه اترنت گیگابیتی

۴- دو درگاه USB

معایب

شاید عدم پشتیبانی از وای‌فای ۶ برای این روزها یا آنتن‌های خارجی بیشتر برای MU-MIMO

خرید مودم دی لینک DSL-G2452DG

خرید مودم دی لینک DSL-G2452DG/ME

 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا