نقد و بررسی

معرفی مودم ۵G دی لینک DWR-2000M

مشخصات خوب، فول باند، وای فای ۶ ولی گران و رقابت‌ناپذیر با مودم‌های 5G پرچم‌دار بازار ایران

مودم ۵G دی لینک DWR-2000M وارد بازار ایران شده است؛ مودمی با مشخصات نسبتا به‌روز، پشتیبانی از تمام باندهای فرکانسی ایران از جمله TD LTE، وای فای ۶ و سرعت ۴.۵ گیگابیت اما قیمت گران.

حالا دیگر نه فقط مودم‌های برندهای چینی بلکه مودم‌های ۵G برندهای مطرح بازارهای جهانی نیز به بازار ایران سرازیر شدند. هفته پیش درباره مودم تی پی لینک Deco X50 5G نوشتیم و امروز سراغ مودم D-Link DWR-2000M 5G CPE می‌رویم.

معرفی مودم ۵G دی لینک DWR-2000M

این مودم اواخر سال ۲۰۲۱ از سوی شرکت دی لینک معرفی شده و تا کنون نیز چندین نسخه از آن با ظاهری متفاوت از یکدیگر، وارد بازار شده است.

با یک جست‌وجوی ساده در اینترنت می‌توانید بفهمید که چندین نسخه از مودم DWR-2000M در بازار هست و تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند.

ظاهر مودم دی لینک DWR-2000M نسخه قدیمی‌تر که در بیشتر فروشگاه‌های ایرانی یافت می‌شود:

مودم DWR-2000M

نسخه جدیدتر مودم D-Link DWR-2000M که در پورت‌ها هم متفاوت است:

مودم D-Link DWR-2000M

احتمالا دی لینک همانند سایر مودم‌ها خود، دو نسخه از یک مودم برای کشورهای مختلف زده است اما در تراشه و وای فای و مشخصات اصلی، تفاوت بزرگی نداشته باشند.

مودم 2000M

به هر حال، D-Link DWR-2000M یک مودم روتر ۵G CPE رومیزی برای اتصال به اینترنت موبایل در خانه و محل کار است؛ اما نه بهترین مودم ۵G بازار ایران!

مشخصات مودم DWR-2000M

مودم دی لینک ۲۰۰۰M از شبکه‌های موبایل ۵GNR sub6 GHz به همراه شبکه‌های ۴G/TDLTE پشتیبانی می‌کند.

مشخصات مودم DWR-2000M

باندهای فرکانسی D-Link DWR-2000M:

۵G: N1/3/5/7/8/20/28/38/n40/41/77/78

۴G LTE FDD: B1/B3/B5/B7/B8/B20/B28/B32

۴G LTE TDLTE: :B38/B40/B41/B42/B43

WCDMA: B1, B5, B8

خوب در این باندهای فرکانس، هم باندهای N77 و N78 برای اتصال به ۵G همراه اول و ایرانسل را داریم؛ هم باندهای ۱ و ۳ و ۷ و ۲۰ و ۲۸ برای اینترنت ۴G موبایل و باند ۴۲ روی TDD برا اتصال به اینترنت تی دی ال تی ایی.

حداکثر سرعت دانلود روی شبکه‌های ۵G به ۴.۶ گیگابیت بر ثانیه می‌رسد. در شبکه ۴G نیز از رده LTE Cat 20 با حداکثر سرعت دانلود ۲ گیگابیت و آپلود ۳۱۵ مگابیت بر ثانیه است.

مودم روتر DWR-2000M

وای فای ۶ رده AX1800 با حداکثر سرعت ۱۲۰۱ مگابیت روی فرکانس ۵ گیگاهرتز و ۵۷۴ مگابیت روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز برخوردار است و از استانداردهای امنیتی WPA3 به همراه اتصال همزمان به ۶۴ دستگاه یا کاربر پشتیبانی می‌کند.

۱ درگاه شبکه اترنت WAN/LAN گیگابیتی به همراه ۱ درگاه LAN گیگابیتی دارد؛ ضمن اینکه از یک درگاه تلفن ثابت RJ11 و یک درگاه USB Type-C نیز سود می‌برد.

همه این درگاه‌ها به همراه کلید WPS در بخش پشتی دستگاه هستند. در بخش جلویی هم کلید پاور قرار دارد.

مودم 5G دی لینک

شیار سیم‌کارت USIM و کلید Reset در بخش زیرین مودم هستند. چند نشانگر LED نیز روی پنل جلویی قرار دارد تا کاربر بتواند وضعیت شبکه و وای فای و مودم را رصد کند.

برای وای فای ۲ آنتن داخلی دارد اما تعداد آنتن‌های ۴G و ۵G که در داخل این مودم نصب شده؛ دقیقا مشخص نیست. از پروتکل IPv6 پشتیبانی می‌کند.

وزن مودم ۶۹۰ گرم و اندازه آن ۱۰۷ در ۱۰۷ در ۱۸۵ میلی متر است.

قیمت مودم دی لینک DWR2000M

این مودم را می‌توانید با قیمت ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان در بازار ایران پیدا کنید. بیشتر فروشگاه‌ها قیمت ۲۶ تا ۲۸ میلیون تومان را برای مودم ۵G دی لینک اعلام کردند.

اینکه مودم نو، آکبند و با مشخصات خوبی است؛ شکی نیست اما یک واقعیت بزرگ درباره قیمت مودم‌های دی لینک و تی پی لینک وجود دارد و آن رقابت‌پذیر نبودن قیمت‌شان است.

قیمت مودم دی لینک DWR2000M

شما با ۲۶ میلیون تومان می‌توانید بهترین مودم ۵G بازار، مثلا هواوی H158 را بخرید که مشخصات بهتر، سازگاری بیشتر، امکانات و انعطاف‌پذیری بالاتری دارد اما استوک و قاچاق است.

با نصف این قیمت هم می‌توانید مودم شاخصی مانند هواوی N5368X Max یا اوپو T1A را بگیرید که باز هم از نظر مشخصات و عملکرد، دست کمی از مودم ۲۰۰۰M دی لینک نخواهند داشت.

قیمت و خرید مودم ۵G دی لینک DWR-2000M


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا