نقد و بررسی

نگاهی به روتر وای فای ۶ شیائومی ردمی AX6: خوش سرعت، خوش ساخت، خوش قیمت

روتر مش وای فای با پردازنده کوالکام و سرعت وای فای ۳ گیگابیت بر ثانیه

برند ردمی پس از عرضه روتر وای فای ۶ ارزان قیمت ردمی AX5 برای کاربران معمولی، روتر مش وای فای ۶ رده بالای AX6 را معرفی کرد. روتری که ظاهری مشابه روتر شیائومی AX1800 و از نظر مشخصات مشابه روتر شیائومی AX3600 ولی در رده AX3000 با ۶ آنتن خارجی است و قیمت بسیار پایین‌تری نسبت به روترهای شیائومی دارد.

اگر در خانه یک روتر ارزان قیمت شیائومی داشته باشید یا اینکه از دستگاه‌های هوشمند خانگی شیائومی استفاده می‌کنید؛ خرید ردمی AX6 بهترین فرصت ارتقای شبکه وای فای خانگی و بهبود سرعت و کارایی شبکه است. کافی است یک مودم ADSL/VDSL یا مودم فیبرنوری به این روتر وصل کنید و بعد یکی دو روتر ارزان قیمت دیگر به صورت مش وای فای به آن متصل کنید تا در سراسر خانه، وای فای قوی با بهترین سرعت و آنتن‌دهی داشته باشید.

طراحی و ظاهر روتر شیائومی ردمی AX6

ظاهر روتر ردمی AX6 کاملا تکراری است و گفتیم در دیگر روترهای شیائومی نظیر روتر AX1800 یا AX2350 شاهدش بودیم. یک باکس مستطیلی سفید رنگ که در اطراف آن، آنتن‌های خارجی چینش شدند و در پشت آن، درگاه‌ها قرار دارند.

روتر وای فای ۶ شیائومی ردمی AX6

یک طراحی مینیمالیستی و کاملا ساده اما دلنشین و مهندسی که نهایت آزادی و انعطاف‌پذیری را به کاربر در کار با آن می‌دهد. آنتن‌های خارجی آزادانه می‌توانند در هر جهتی قرار بگیرند و هیچ مانعی برای دسترسی به درگاه‌های ارتباطی در پشت روتر نیست.

روتر وای فای ۶ شیائومی ردمی AX6

در پنل جلویی روتر، فقط دو چراغ نشانگر LED دیده می‌شود که برای نمایش وضعیت شبکه و سیستم است:

روتر وای فای ۶ شیائومی ردمی AX6

در پنل پشتی، ۱ درگاه گیگابیتی WAN و ۳ درگاه گیگابیتی LAN در کنار هم و به رنگ مشکی مشاهده می‌کنیم. با فاصله کمی از آن‌ها، سوکت آداپتور برق روتر و کلید ریستارت دیده می‌شوند:

روتر وای فای ۶ شیائومی ردمی AX6

در بخش زیرین روتر که سراسر مشبک مانند است و حتی شما می‌توانید به طور کامل برد داخلی دستگاه را مشاهده کنید؛ برچسب مشخصات و اطلاعات روتر زده شده است:

روتر وای فای ۶ شیائومی ردمی AX6

طول و عرض روتر ردمی AX6 برابر با ۲۸۴ در ۱۸۶ میلی‌متر است و دقیقا هم‌اندازه روتر ردمی AC2100 است. مشخصات روترهای ردمی AX6 و شیائومی AX3600 کاملا مشابه هم است ولی طراحی روتر AX6 ساده‌تر و بهتر و برای کاربران خانگی، کار با آن راحت‌تر است.

در بدنه زیرین روتر، سوراخ‌هایی تعبیه شده تا اگر نیاز بود و برای صرفه‌جویی در فضا، روتر را به دیوار نصب کنید.

مشخصات فنی روتر شیائومی ردمی AX6

شیائومی برای این روتر یک برد نسبتا بزرگ با هیت‌سینک کاملی در نظر گرفته است تا بتواند ترافیک سنگین را پردازش کرده و داغ نکند. در چهار طرف این برد، پدهای حرارتی را مشاهده می‌کنیم تا مطمئن شویم گرما به طور کامل به بیرون هدایت می‌شود.

ایسوس RT-AX86U: روتر وای فای ۶ خوش قیمتی که برای گیمرها جذاب است

روتر شیائومی ردمی AX6 از استاندارد ۸۰۲.۱۱ax و وای فای ۶ پشتیبانی می‌کند و دارای یک پردازنده مرکزی چهار هسته‌ای کوالکام IPQ8071A با سرعت ۱ گیگاهرتز است که البته با فریم‌ویر جدید می‌تواند تا سرعت ۱.۴ گیگاهرتز اورکلاک شود.

روتر وای فای ۶ شیائومی ردمی AX6

یک ماژول رم DDR3 با ظرفیت ۵۱۲ مگابیت و مدل EM6HE16EWAKG-10H برای این روتر در نظر گرفته شده است و یک تراشه PMP8074 نیز برای مدیریت برق CPU می‌بینیم. تراشه سوئیچ این روتر مدل QCA8075 برای چهار پورت گیگابیتی است. ۱۲۸ مگابیت هم حافظه فلش روی این روتر سوار شده است.

تراشه باند ۵ گیگاهرتز وای فای مدل QCN5054 است که از MIMo 4×4 روی پهنای‌باند ۸۰ مگاهرتز و MIMO 2×2 روی پهنای‌باند ۱۶۰ مگاهرتز است. شیائومی برای تقویت وای‌فای یک ماژول آمپلی‌فایر QPF 4550 نیز روی این روتر سوار کرده است.

تراشه وای‌فای باند ۲.۴ گیگاهرتز مدل QCN5024 است که فقط از MIMO 2×2 پشتیبانی می‌کند و حداکثر سرعت ۵۷۳ مگابیت بر ثانیه را به دست می‌دهد ولی در باند ۵ گیگاهرتز روی MIMO 4×4 می‌توانیم به سرعت اسمی بالای ۲ گیگابیت بر ثانیه برسیم.

روتر وای فای ۶ شیائومی ردمی AX6

تست‌های سرعت اینترنت و وای فای چیزی را نشان می‌دهند که انتظار داریم؛ فرکانس ۵ گیگاهرتز فوق‌العاده سریع است و شما می‌توانید به راحتی و با فاصله‌ای حدود ۵ متری از روتر، سرعت‌های ۵۰۰ الی ۶۰۰ مگابیت بر ثانیه را ثبت کنید.

ویدیو: آیا دستگاه‌های قدیمی‌تر با روتر وای فای ۶ اینترنت سریع‌تری دارند؟ (تست عملی)

آنتن‌دهی روتر به لطف چهار آنتن خارجی و چهار آمپلی‌فایر برای باند ۵ گیگاهرتز و دو آمپلی‌فایر برای باند ۲.۴ گیگاهرتز، بسیار خوب است و تقریبا یک خانه ۱۵۰ متری را زیر پوشش کامل می‌برد. اگر روترهای ارزان قیمت ردمی مانند AX5 را به این روتر اضافه کنید و یک شبکه مش وای فای بسازید؛ مساحت‌هایی تا ۲۵۰ مترمربع را نیز پوشش کامل خواهد داد.

ارزش خرید روتر شیائومی ردمی AX6

قیمت این روتر در بازار حدود ۱۰۰ دلار است. شما اگر بخواهید یک روتر مش وای فای ۶ با همین مشخصات از برندهای دیگر مثلا ایسوس، نت گیر، تی پی لینک و … بخرید؛ حداقل باید ۲۵۰ دلار هزینه کنید.

در ایران، قیمت این روتر از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان شروع می‌شود و نهایتا حدود ۳ میلیون تومان است؛ قیمتی بسیار خوب و به صرفه برای چنین روتری با این مشخصات و کیفیت ساخت و امکانات!

روتر وای فای ۶ شیائومی ردمی AX6

کیفیت ساخت بالای این روتر به همراه استفاده از پردازنده‌ها و تراشه‌های کواکام، باعث شده شاهد کارایی و سرعت خوبی از این روتر وای فای ۶ باشیم و خرید آن را کاملا منطقی و به صرفه کند.

به اضافه اینکه می‌توانید روی این روتر فریم‌ویر منبع باز OpenWrt را نصب کنید که به شما بی‌نهایت تنظیم و پیکربندی و گزینه خواهد داد و دیگر تقریبا با این روتر می‌توانید هر کاری انجام دهید.

مزایا:

۱- نصب فریم‌ویر OpenWrt

۲- پردازنده کوالکام

۳- سرعت وای فای بالا در فرکانس ۵ گیگاهرتز

۴- طراحی مینیمالیستی، ساده و انعطاف‌پذیر

معایب:

۱- درگاه USB ندارد

خرید روتر شیائومی ردمی AX6

 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

منبع
gearbest

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا