نقد و بررسی

معرفی مودم ایرانسل FD-i40 E2: ارزان قیمت و خوش مشخصات

اگر دنبال مودم رومیزی سیم کارتی برای استفاده از اینترنت موبایل هستید؛ مودم FD-i40 E2 گزینه خرید مناسبی است

ایرانسل مودم جدید FD-i40 E2 را معرفی و روانه بازار کرده است و ما مثل همیشه مشتاق معرفی، بررسی و دانستن بیشتر درباره آن هستیم.

پیش‌تر، ایرانسل مودم FD-i40 E1 را معرفی کرده بود؛ مودم شش ضلعی جذابی که از نظر طراحی با دیگر مودم‌های سری FD ایرانسل متفاوت بود و اصل آن متعلق به شرکت لینوتک بود.

حالا، ایرانسل دوباره یک مودم FDD رده پایین دیگر شرکت لینوتک به نام Leanotek ML-145 را گرفته و با برند و لاک خودش وارد بازار کرده است. مودم FD-i40 E2 در واقع همان مودم ML-145 لینوتک است و این کار ما را در بررسی مشخصات این مودم، بسیار راحت می‌کند.

مودم لینوتک ML145

مشخصات مودم ایرانسل FD-i40 E2

مودم FD-i40 E2 برای اینترنت FDD یا ۴G LTE است و فقط از سیم‌کارت‌های ۳G/4G پشتیبانی می‌کند. پس، در این مودم، خبری از پشتیبانی اینترنت و سیم کارت TDLTE نیست.

مودم ایرانسل FD-i40 E2

وقتی به سایت لینوتک مراجعه می‌کنیم؛ برای مودم ML145، پشتیبانی از باندهای فرکاسی زیر را می‌بینیم که همان باندهای فرکانسی مودم جدید ایرانسل نیز به شمار می‌روند:

LTE-FDD: B1/B3/B5/B7/B8/B20/B28
LTE-TDD: B38/B40/B41
UMTS/HSPA+: B1/B5/B8
GSM: ۹۰۰/۱۸۰۰MHz

همان‌طور که اشاره شد؛ خبری از پشتیبانی باند فرکانسی ۴۲ برای اینترنت TDLTE نیست ولی از باند ۴۰ پشتیبانی می‌شود. احتمالا، ایرانسل با این هدف، مودم لینوتگ ۱۴۵ را انتخاب کرده که در آینده، کاربران اینترنت TDLTE بتوانند به باند ۴۰ وصل شوند.

ظاهر مودم ایرانسل FD-i40 E2

در باندهای فرکانسی FDD هم شاهد پشتیبانی از باندهای ۱ و ۳ و ۷ و ۲۰ هستیم که خوب عمده اینترنت موبایل کشور روی همین باندهای فرکانسی است و از این نظر باید خیالمان راحت باشد یک پشتیبانی کامل از باندهای فرکانسی FDD دارد.

سرعت مودم fdi40 E2 نهایتا ۱۵۰ مگابیت بر ثانیه است؛ چون این مودم از رده LTE Cat 4 است و همه می‌دانیم که در این رده، حداکثر سرعت دانلود به ۱۵۰ مگابیت و حداکثر سرعت آپلود نیز ۵۰ مگابیت است.

ایرانسل E2

به گفته سایت لینوتک، چیپ‌ست استفاده شده در ایران مودم از شرکت ASR و با ۱۲۸ مگابایت حافظه رم و ۳۲ مگابایت حافظه فلش است. تراشه وای‌فای مودم نیز از شرکت مدیاتک است.

بیشتر بخوانید: کدام مودم ارزان‌قیمت ایرانسل را بخریم؟

در شبکه‌های LTE، حداکثر از MIMO 2×2 پشتیبانی می‌کند و دارای یک آنتن داخلی ۵.۵ دسی بل است.

وای فای و درگاه‌های ارتباطی مودم FD-i40 E2

در وای فای، همان‌طور که انتظار داریم؛ از استاندارد ۸۰۲.۱۱n تک بانده فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز پشتیبانی می‌کند و باز یک آنتن داخلی ۵ دسی بل برای این فرکانس کاری دارد. حداکثر سرعت اسمی وای فای نیز به مرز ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه می‌رسد ولی شما نباید روی وای فای بیشتر از ۵۰ الی ۶۰ مگابیت بر ثانیه حساب باز کنید.

حداکثر، ۳۲ کاربر یا دستگاه می‌توانند به طور همزمان به وای فای این مودم وصل شوند.

درگاه‌های ارتباطی FD-i40 E2

می‌توانید لپ‌تاپ، تلویزیون، کامپیوتر و کنسول بازی را با کابل شبکه به مودم و اینترنت موبایل وصل کنید. چون مودم ایرانسل مودم fdi40 E2 دارای ۴ درگاه شبکه اترنت LAN صد مگابیتی است که می‌توان یک پورت را به عنوان WAN نیز استفاده کرد.

درگاه‌های ارتباطی FD-i40 E2

پشت این مودم، از نظر درگاه‌های ارتباطی و کانکتور آنتن خارجی و سایر امکاناتی که معمولا در مودم‌های رده متوسط و پرچم‌دار هواوی می‌بینیم؛ کاملا تهی است و یک پنل خلوتی دارد.

به جز ۴ درگاه لن، فقط یک کانکتور آداپتور برق، کلید روشن/خاموش مودم و کلید ریست و WPS را می‌بینیم و دیگر هیچ.

بیشتر بخوانید: بهترین مودم‌های ایرانسل برای اینترنت ۴G و TD-LTE

برایم جالب است که در برچسب پنل پشتی مودم E2 ایرانسل، خورده Made In Iran که نشان می‌دهند مونتاژ شده توسط خود ایرانسل و در داخل کشور انجام شده است.

طراحی و ظاهر ایرانسل FDi40 E2

در پنل جلویی، برعکس پنل پشتی، شلوغ و مملو از چراغ‌های LED است. این چراغ‌ها از چپ به راست عبارتند از: روش/خاموش مودم، شماره درگاه‌های شبکه اترنت، وای‌فای، رجیستری، اینترنت و وضعیت آنتن‌دهی.

لینوتک ۱۴۵
ظاهر چراغ‌های LED مودم لینوتک با مودم ایرانسل E2 متفاوت است

شکل و شمایل ظاهری مودم ایرانسل FDi40 E2 و به‌ویژه چراغ‌های LED با مودم اصلی لینوتک متفاوت است و به نظر ما، طراحی ایرانسل کمی بهتر و شیک‌تر شده است. شیار سیم‌کارت در پایین مودم است.

طراحی ظاهری کلی این مودم نشان می‌دهد یک مدل رومیزی و ایستاده است و شباهت‌هایی به برخی مودم‌های رومیزی هواوی دارد. در بخش پایینی مودم یک استند یا پایه برای قرار دادن و نگه داشتن مودم روی میز و سطوح صاف دیده می‌شود.

امکانات نرم‌افزاری و قیمت

تا یادمون نرفته بگوییم از نظر نرم‌افزاری، از VPN و پروتکل‌های PPTP و L2TP و GER پشتیبانی می‌کند؛ مجهز به فایروال SPI و NAT است؛ از پروتکل TR069 پشتیبانی می‌کند و دارای پورت فورواردینگ است. مصرف انرژی این مودم در اوج کار نیز کمتر از ۱۵ وات است.

در هنگام نوشتن مطلب «۵ مودم VPN دار سیم کارتی ارزان قیمت» حواسمون به این مودم جدید الورود نبود وگرنه باید در ابتدای فهرست ارزان ترین مودم‌های VPN سیم کارتی قرار می‌گرفت.

بیشتر بخوانید: ۱۰ پرسش و پاسخ درباره آنلاک مودم

فعلا مودم ایرانسل E2 با قیمت حدود ۱.۵ میلیون تومان به بازار عرضه شده است که نشان می‌دهد جزو ارزان‌ترین مودم‌های فورجی و FDD ایرانسل و کل بازار ایران است و می‌تواند رقیبی برای مودم FD-i40 ‌B1 و FD-i40 G1 باشد.

اگر بخواهیم حرف آخر را بزنیم؛ برای افرادی که دنبال خرید مودم ۴g رومیزی ساده و ارزان هستند؛ ارزش خرید دارد ولی باید صبر کنیم و از نزدیک تست‌های سرعت و کارایی مودم را بگیریم و بعد درباره آن نظر قطعی بدهیم.

خرید مودم ایرانسل FD-i40 E2


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا