نقد و بررسی

نگاهی به مودم ۵G قابل حمل ای ای QTAD52E

وای‌فای ۶، باتری ۶۴۶۰ میلی‌آمپری، درگاه اترنت گیگابیتی و هر چیزی که از یک مودم 5G انتظار دارید

با داغ شدن بازار ۵G، اپراتورهای بزرگ به تدریج دارند مودم‌های قابل حمل و رومیزی خود برای اتصال به شبکه‌های ۵G را معرفی می‌کنند و به دست مشتریان می‌رسانند.

در این میان، مودم‌های ۵G قابل حمل مورد توجه ویژه کاربران و اپراتورها قرار گرفتند چون امکان اتصال به اینترنت پرسرعت در هر زمان و هر کجا را فراهم می‌کنند.

اپراتور مخابراتی EE در سال ۲۰۱۹ اولین بار مودم همراه ۵G خود را معرفی کرد که چندان جالب نبود ولی در اواخر سال ۲۰۲۰ این مودم را به‌روزرسانی کرده و با مشخصات و امکانات قابل قبولی به مشتریان ۵G خود فروخت. این مودم که ۵GEE یا QTAD52E نامیده می‌شود؛ یک مودم روتر ۵G قابل حمل کامل است.

مودم 5G ای ای QTAD52E

مودم QTAD52E را باید اولین روتر ۵G اپراتور EE به حساب بیاوریم که امکان اتصال به شبکه‌های ۵G با فرکانس زیر ۶ گیگاهرتز و شبکه‌های ۴G LTE را می‌دهد.

چون این مودم ۵G قابل حمل وارد بازار ایران شده و با قیمت حدود ۱۲ میلیون تومان به فروش می‌رسد؛ مناسب دیدیم که نگاهی به مشخصات و قابلیت‌های آن داشته باشیم و درباره مزایا یا معایب احتمالی‌اش صحبت کنیم:

طراحی مودم ای ای QTAD52E

اندازه این مودم ۱۲۸ در ۱۰۰ در ۱۷.۹ میلی‌متر است؛ پس نباید مودم چندان بزرگی باشد و در دسته مودم‌های جیبی و قابل حمل قرار می‌گیرد؛ اگرچه برخی مشخصات آن مشابه مودم‌های رومیزی است. وزن این مودم نیز ۱۹۵ گرم؛ هم‌اندازه با اسمارت‌فون‌های امروزی است.

بیشتر بخوانید: بررسی مودم ۵G نوکیا فست مایل گیت وی ۳.۱

در رویه اصلی مودم QTAD52E علامت اپراتور EE مشاهده می‌شود و زیر آن چراغ‌های LED وای‌فای، آنتن‌دهی شبکه موبایل، پیامک و باتری دیده می‌شود.

مودم 5G ای ای QTAD52E

در کنار بالای مودم یک درگاه شبکه اترنت ۱ گیگابیتی داریم که بسیار پراهمیت است و باعث می‌شود بتوانید یک کامپیوتر شخصی یا لپ‌تاپ را با کابل شبکه به مودم وصل کنید و از اینترنت سریع‌تر، پایدارتر و با تاخیر کمتری استفاده کنید. این درگاه شبکه برای افرادی که گیمر یا تولیدکننده محتوا هستند و باید دائما ویدئو استریم کنند؛ بسیار با ارزش است.

شیار سیم‌کارت، کلید پاور و درگاه USB-C برای شارژ باتری نیز در کناره بالایی و کنار درگاه شبکه اترنت چینش شدند. در کنار پایینی هیچ درگاه یا سوکتی وجود ندارد و در پنل پشتی دستگاه هم فقط شیارهای تهویه هوا و برچسب اطلاعات مودم EE مشاهده می‌شود.

مودم 5G ای ای QTAD52E

در کل، طراحی مودم ۵GEE جذاب و جمع و جور است. این مودم به رنگ سفید است؛ همانند سایر مودم‌هایی که از برند ای ای سراغ داریم و اندازه و وزن ایده‌آل آن باعث می‌شود که بتوانید همیشه آن را همراه خود داشته باشید.

در جعبه این مودم، علاوه بر خود مودم QTAD52E، یک آداپتور شارژ باتری مشاهده می‌شود و دو دفترچه. خبری از کابل شبکه اترنت نیست و اگر بخواهید مودم را با کابل شبکه به لپ‌تاپ یا پی‌سی وصل کنید؛ باید خودتان یک کابل شبکه خریداری کنید.

مشخصات مودم ای ای QTAD52E

روی این مودم یک تراشه مرکزی اسنپدراگون ۵G از کوالکام نشسته است که حداکثر سرعت دانلودی برابر با ۲.۳۳ گیگابیت بر ثانیه می‌دهد. البته، شرکت EE می‌گوید روی شبکه مخابراتی این اپراتور کاربران به طور تضمیمنی سرعت متوسط ۱۵۰ مگابیت بر ثانیه خواهند داشت. احتمالا، حداکثر سرعت دانلود واقعی این مودم در بهترین حالت آنتن‌دهی و خلوتی شبکه ۵G به مرز ۴۰۰ مگابیت بر ثانیه برسد.

بیشتر بخوانید: بررسی ۱۸ مودم ۵G برتر بازار ایران

در شبکه‌های ۴G LTE حداکثر سرعت دانلود گفته شده برای این مودم برابر با ۱.۶ گیگابیت بر ثانیه است. چنین سرعتی برای شبکه‌های مخابراتی و موبایل ایران هم ایده‌آل است و می‌تواند سرعت بسیار خوبی در اختیار کاربران قرار دهد.

مودم 5G ای ای QTAD52E

در بررسی مودم‌های ۴G و ۵G که وارد ایران می‌شوند؛ یک پرسش مهم، پشتیبانی از فرکانس‌های رادیویی TDD و امکان استفاده از اینترنت TD-LTE است؟

اجازه دهید ابتدا نگاهی به فرکانس‌های رادیویی مودم ای ای QTAD52E بیندازیم:

۵G: n1, n3 ,n7 ,n28 ,n78

۴G LTE: B3, B7 ,B20 ,B28

۳G UMTS/HSPA/HSPA+/DC-HSPA+ 900/1800/1900/2100 MHz

خوب، این باندهای رادیویی به ما می‌گویند که خبری از پشتیبانی TD-LTE نیست ولی از باندهای رایچ  ۳ و ۷ روی FDD در ایران پشتیبانی می‌شود.

مودم ۵G ای ای QTAD52E به وای‌فای ۶ یا استاندارد ارتباطی بی‌سیم ۸۰۲.۱۱ax مجهز است و البته از استانداردهای ۸۰۲.۱۱ac و ۸۰۲.۱۱n و ماقبل آن‌ها نیز پشتیبانی می‌کند. یعنی شما می‌توانید با یک لپ‌تاپ یا گوشی موبایل دارای وای‌فای AC نیز به این مودم وصل شوید.

حداکثر سرعت دانلود روی فرکانس ۵ گیگاهرتز وای‌فای این مودم به مرز ۱۰۰۰ مگابیت می‌رسد و روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز هم سرعت اسمی ۳۰۰ مگابیت را می‌دهد.

بیشتر بخوانید: مودم du KJ33؛ ارزان‌ترین مودم ۵G بازار ایران اما بدون اینترنت TD LTE

اینکه یک مودم ۵G به وای‌فای ۶ و دو باند رادیویی وای‌فای پرسرعت مجهز باشد؛ یک مزیت بزرگ برای کاربران است و نشان‌دهنده به‌روز بودن دستگاه است. چون در غیر این صورت، هرچقدر که شما روی یک شبکه ۵G یا ۴G سرعت اینترنت بالایی داشته باشید؛ وقتی سرعت وای‌فای پایین است؛ عملا شما هیچ مزیت سرعتی دریافت نخواهید کرد.

مودم 5G ای ای QTAD52E

روی شبکه‌های وای‌فای از رمزنگاری WPA3 سود می‌برد که باز یک مزیت بزرگ دیگر برای این مودم است؛ چون WPA3 جدیدترین استاندارد رمزنگاری اطلاعات در شبکه‌های بی‌سیم است. باز هم گفتنی است که این مودم از رمزنگاری WPA2 و WPA پشتیبانی می‌کند و دستگاه‌هایی که به WPA3 مجهز نیستند؛ برای اتصال به وای‌فای مودم ای ای QTAD52E مشکلی نخواهند داشت.

باتری این مودم فایوجی هم حرف‌هایی برای گفتن دارد. به طور کلی، مودم‌های ۵G مصرف باتری و انرژی بسیار زیادی دارند و نیاز است که ظرفیت باتری بالایی داشته باشند. غالبا هم در گوشی‌های ۵G شاهد ظرفیت باتری‌های بالایی هستیم؛ چون در غیر این صورت، عملا گوشی یا مودم برای مدت چند ساعت قابل استفاده نخواهند بود.

روی مودم ای ای QTAD52E باتری با ظرفیت ۶۴۶۰ میلی‌آمپرساعتی نشسته است که در میان مودم‌های همراه یک ظرفیت بالا است. اپراتور ای ای می‌گوید این باتری ۱۲ ساعت دوام شارژ دارد ولی کاربران بهتر است روی چند ساعت کمتر یعنی ۸ الی ۹ ساعت حساب باز کنند که باز برای یک مودم همراه و جیبی بسیار عالی است.

قیمت مودم ۵G ای ای QTAD52E

این مودم به تازگی وارد بازار ایران شده و با قیمت ۱۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد. وقتی یک مودم یا هر محصول دیگری در بازاری بی‌رقیب وارد شود؛ قطعا قیمت بالایی دارد. انتظار داریم در ماه‌های آینده که چند فروشنده دیگر برای آن یافت شود؛ قیمت هم پایین‌تر بیاید.

اما آیا مودم فایوجی ای ای QTAD52E ارزش خرید دارد؟ به صراحت می‌گوییم که قطعا ارزش خرید دارد و به نسبت مزایایی که می‌دهد؛ یک مودم ۵G قابل حمل خوب بازار خواهد بود.

مودم 5G ای ای QTAD52E

شما با این مودم به هر شبکه ارتباطی موبایلی وصل می‌شوید؛ وای‌فای ۶ دو بانده با سرعت مناسب دارید؛ درگاه شبکه اترنت گیگابیتی و باتری با ظرفیت بالایی در اختیار شما است. جنس و کیفیت ساخت مودم نیز احتمالا متعلق به شرکت هواوی است و اپراتور EE نشان داده که بهترین محصولات این غول چینی را برای خودش دست‌چین می‌کند.

بیشتر بخوانید: نگاهی به مودم ۵G زد ال تی X21

ای کاش شبکه ۵G در ایران در دسترس عمومی بود تا بهتر بتوان درباره این مودم صحبت کرد و حتی دست به تست سرعت و آنتن‌دهی شبکه‌های مختلف زد.

مزایا:

۱- وای‌فای ۶ و سرعت مناسب روی دو باند رادیویی

۲- درگاه شبکه LAN گیگابیتی

۳- باتری با ظرفیت ۶۴۶۰ میلی‌آمپر و دوام شارژ نزدیک به ۱۰ ساعت

۴- اتصال به شبکه‌های ۵G و ۴G

معایب:

۱- عدم پشتیبانی از شبکه ۵G با امواج میلی‌متری

۲- محدودیت پشتیبانی از فرکانس‌های رادیویی ۵G

خرید مودم ۵G ای ای QTAD52E


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام . من قصد خرید مودم ۵G را دارم برای دانلود فایل حجیم . آیا این مودم میتواند همچون مودمهای سایز خانگی زیر بار دانلود بودن را تحمل کند و نسوزد ؟ مثلا ۳-۴ ساعت ممتد . ممنون

  2. سلام
    در مقاله ای که در این صفحه و صفحه https://shabakehchi.com/buyer-guide/21397/the-best-5g-mobile-hotspots درباره مودم نوشته اید، در قسمت قرکانس ها تناقض وجود دارد
    در اینجا ۵G: n1, n3 ,n7 ,n28 ,n78
    ۴G LTE: B3, B7 ,B20 ,B28
    ۳G UMTS/HSPA/HSPA+/DC-HSPA+ 900/1800/1900/2100 MHz
    و عدم پشتیبانی از tdlte صحبت کرده اید و در صفحه دیگر
    باندهای فرکانسی در ۵G از باند N78 در ۴G LTE از باندهای B1/3/5/7/8/18/19/20/28/32/34/38/39/40/41/42/43 پشتیبانی می‌کند.

    کدام صحیح است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا