نقد و بررسی

بررسی مودم ایرانسل FTTH H4: هیولای هواوی برای اینترنت فیبر نوری گیگابیتی

قطعا FTTH H4 قوی‌ترین مودم فیبر نوری ایرانسل است

ایرانسل همزمان با توسعه فیبر نوری در شهرهای مختلف، مودم‌های بیشتری معرفی می‌کند. تا کنون، این اپراتور ۵ مودم فیبر نوری معرفی کرده ولی قطعا مودم ایرانسل FTTH H4 یا هواوی EG8247W5، قدرتمندترین آن‌ها است.

مودمی که در سال‌های اخیر توسط غول چینی معرفی شده و به تازگی دارد وارد بازار ایران می‌شود و به «هیولای هواوی» معروف است؛ مودم فیبر نوری که کاملا برای اتصال به یک اینترنت گیگابیتی مناسب است.

ایرانسل مودم FTTH H4 را با بسته اینترنت فیبر نوری ۹۰ روزه نامحدود به قیمت ۲/۶۱۰/۰۰۰ تومان می‌فروشد؛ هم قیمت با دیگر مودم‌های فیبر خود از جمله مودم FTTH H1 و FTTH L1 و FTTH H2 و FTTH H3 ولی این مودم در بازار قیمتی حدود ۴.۲ تا ۵.۵ میلیون تومان دارد.

۴ درگاه گیگابیتی، ۴ آنتن خارجی های گین، ۱ درگاه RJ11 تلفن ثابت، ۱ درگاه USB، وای فای ۵ با سرعت ۲۱۰۰ مگابیت و MIMO 4×4 برخی از ویژگی‌های مودم ایرانسل FTTH H4 هستند.

معرفی مودم ایرانسل FTTH H4

ایرانسل تا کنون ۴ مودم فیبر نوری یا GPON ONE از سری خانواده H و یک مودم از خانواده L معرفی کرده است که همگی یک قیمت دارند.

مودم ایرانسل FTTH H4

مودم ایرانسل H4 آخرین مودم معرفی شده است که مشخصات نسبتا چشم‌گیر و بهتری نسبت به سایر مودم‌های سری H دارد؛ از جمله به وای فای ۶ مجهز است.

وقتی برای اولین بار در سایت ایرانسل با این مودم روبرو شدیم؛ تصور کردیم همان مودم هواوی EG8245W5 است که مدت‌ها از ورود آن به بازار ایران می‌گذرد و یک مودم نسبتا خوب و قوی برای اتصال به اینترنت FTTH است.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید بسته اینترنت فیبر نوری ایرانسل – نامحدود و حجمی

اما با دقت در مشخصات ذکر شده برای مودم ایرانسل FTTH H4 و تنها تصویری که ایرانسل از آن روی سایت خود گذاشته است؛ شادی مضاعفی پیدا کردیم.

مودم ایرانسل FTTH H4

چون ایرانسل دست روی مودم هیولای هواوی، EG8247W5 گذاشته که همین سال ۲۰۲۲ معرفی شده و به‌روزتر از مودم EG8245W5 است.

مودم هواوی EG8247W5 توسط چند فروشگاه وارد بازار ایران شده و به قیمت‌های ۴.۲ تا ۵.۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد ولی مودم EG8245W5 قیمتی ۳.۵ میلیون تومانی دارد.

بزرگ‌ترین تفاوت ظاهری این دو مودم فیبر نوری هواوی در چراغ‌های چشمک‌زن روی پنل جلویی و درگاه‌ها است.

مشخصات مودم ایرانسل FTTH H4

وقتی بدانید مودم FTTH H4 همان هواوی EG8247W5 است؛ دیگر برای یافتن مشخصات و جزییات بیشتر مودم، دردسر بزرگی ندارید؛ اگرچه خود ایرانسل در سایت‌اش، کاملا همه‌چیز را گفته است:

مشخصات ایرانسل FTTH H4

مودم H4 از پردازنده مرکزی فیبر نوری شرکت MXL سود می‌برد ولی تراشه‌های وای فای آن متعلق به شرکت Realtek است.

بدنه‌ای سفید و ظاهری مشابه با سایر مودم‌های فیبر هواوی دارد؛ از کانکتور فیبر نوری UPC سود می‌برد و برای وای فای، ۴ آنتن خارجی دارد که در میان مودم‌های فیبر بی‌نظیر است.

وای فای ۵ یا استاندارد ۸۰۲.۱۱ac دارد که البته از سایر استانداردهای وای فای قبلی از جمله ۸۰۲.۱۱n نیز پشتیبانی می‌کند.

مشخصات مودم FTTH H4

حداکثر سرعت وای فای روی هر دو باند رادیویی ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز به مرز ۲۱۰۰ مگابیت می‌رسد که ۴۵۰ مگابیت سهم باند قدیمی‌تر ۲.۴ گیگاهرتز و ۱۷۳۳ مگابیت سهم باند ۵ گیگاهرتز است.

هر باند رادیویی هم ۲ آنتن خارجی با گین ۵ دسی بل دارد اما وای فای ۲.۴ گیگاهرتز دارای MIMO 2×2 و وای فای ۵ گیگاهرتز MIMO 4×4 دارد.

دارای یک درگاه تلفن ثابت RJ11 با استانداردی ویپ TR069 است؛ ۴ درگاه شبکه اترنت گیگابیتی دارد که در مودم فیبر بسیار مهم بوده و اجازه می‌دهد به سرعت‌های اینترنت بالاتر از ۱۰۰ مگابیت برسید. یک درگاه CATV نیز روی این مودم دیده می‌شود.

درگاه‌های H4

حداکثر سرعت دانلود این مودم به بیش از ۱ گیگابیت بر ثانیه می‌رسد و حداکثر ۳۲ کاربر یا دستگاه می‌توانند همزمان به این مودم وصل شوند.

روی بدنه و پنل جلویی مودم، چراغ‌های LED چشمک‌زن پاور، PON، وای فای، LAN، تلفن ثابت، یو اس بی و WPS دیده می‌شود و یک کلید روشن / خاموش دستگاه دارد.

حداکثر مصرف برق آن به ۲۸ وات می‌رسد ولی در حالت استندبای، فقط ۹ وات مصرف انرژی دارد. وزن مودم حدود ۵۰۰ گرم و اندازه آن ۲۹۵ در ۲۱۵ در ۲۵ میلی متر است.

مودم فیبر نوری برای اینترنت گیگابیت

اگر بخواهید به اینترنتی با سرعت بیشتر از ۱۰۰ مگابیت وصل شوید؛ باید مودم فیبر نوری شما دو مشخصه مهم داشته باشد:

۱- درگاه لن ۱۰۰۰ مگابیتی برای اتصال به کامپیوتر و لپ‌تاپ و کنسول بازی یا روتر بی‌سیم

۲- وای فای دو بانده پرسرعت که بشود روی فرکانس ۵ گیگاهرتز اینترنت چند صد مگ داشت.

مودم‌های فیبر نوری ایرانسل به جز دو مدل FTTH H2 و FTTH H3 دارای این ویژگی هستند ولی مودم ایرانسل FTTH H4 مشخصات برتری دارد و از وای فای AC2100 برخوردار است.

مودم فیبر نوری ایرانسل H4

۴ درگاه لن ۱۰۰/۱۰۰۰ مگابیتی برای اتصال به دستگاه‌های مختلف دارد و از یک درگاه RJ11 برای تلفن و USB برای اشتراک‌گذاری چاپگر یا هارددیسک اکسترنال سود می‌برد.

ضمن اینکه ۴ آنتن خارجی برای پوشش‌دهی وای فای با برد بالا دارد تا دیگر نیازی به روتر بی سیم نداشته باشید.

ایرانسل این مودم را با بسته ۹۰ روزه نامحدود به قیمت ۲ میلیون و ۶۱۰ هزار تومان می‌دهد که نسبتا به صرفه‌تر از بیرون است. هزینه فیبر نوری ایرانسل برای شهرهایی که تازه شروع به ارائه سرویس کردند؛ کابل‌کشی رایگان است.

سوالات پر تکرار کاربران درباره مودم فیبر نوری ایرانسل

اگر مودم ایرانسل FTTH H4 را بخریم؛ می‌شود برای فیبر نوری شرکت‌های دیگر هم استفاده کرد؟

بله؛ این مودم برای اتصال به اینترنت FTTH (فیبر نوری) همه شرکت‌ها از جمله تانومای مخابرات مناسب است.

مودم FTTH H4 دارای وای فای دو بانده است؟

بله؛ وای فای ۵ دو بانده با سرعت ۲۱۰۰ مگابیت بر ثانیه دارد.

قوی‌ترین مودم فیبر نوری ایرانسل کدام مدل است؟

تا کنون، می‌توانیم بگوییم که مودم H4 یا همان مودم فیبر نوری هواوی EG8247W5 مشخصات بهتری نسبت به سایر مدل‌ها دارد.

می‌توانیم خودمان یک مودم از بازار بخریم و به فیبر نوری ایرانسل وصل کنیم؟

بله؛ می‌شود هر مودم GPON ONE را برای فیبر ایرانسل استفاده کرد ولی در حال حاضر، سایت ایرانسل مودم فیبر نوری  + بسته نامحدود ۹۰ روزه + کابل‌کشی رایگان را با قیمت به صرفه ۲/۶۱۰/۰۰۰ تومان می‌دهد که بسیار بهتر از بازار است.

اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫7 دیدگاه ها

    1. سلام دوست عزیز
      ببینید فیبرکشی دو مرحله است:
      ۱- فیبرکشی از مرکز مخابراتی تا درب منزل شما که برعهده مخابرات یا هر شرکت دیگری است که می‌خواهد سرویس اینترنت فیبرنوری بدهد؛ مثلا شاتل یا آسیاتک یا ایرانسل یا فناپ و … شما نباید اصلا هزینه‌ای بابت فیبرکشی تا درب منزل بدهید.
      ۲- فیبرکشی از درب منزل تا داخل اتاق یا سالنی و نقطه‌ای که می‌خواهید مودم فیبرنوری را بگذارید. این مورد را هم خود شرکت‌ها یا مجری‌های طرف قرارداد با شرکت‌ها براتون انجام میدهند و اتفاقا خیلی ساده است و یکی دو ساعته انجام میشه. هزینه‌اش در برخی موارد برعهده خود شما است و در برخی موارد خود شرکت ارائه‌دهنده فیبر به عنوان یک آپشن تشویقی پرداخت می کند.

      اگر شنیدید که فیبرکشی مشکلات و دشواری‌هایی دارد؛ مربوط به فیبرکشی مخابرات تا درب منزل است که خوب برعهده شرکت‌ها است و آن‌ها باید انجام بدهند.

    1. سلام
      تقریبا هم رده هستند و فقط مودم H4 ایرانسل سرعت وای فای بهتری دارد. در سایر مشخصات و احتمالا حتی چیپ‌ست مشابه هم هستند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا