نقد و بررسی

نگاهی به رادیو میکروتیک LHG 5

یکی از بهترین اکسس‌پوینت‌های وایرلس برای اینترنت رادیویی و پوینت تو پوینت

درباره اکسس‌پوینت‌های رادیویی میکروتیک و کلا اینترنت رادیویی، صحبت زیاد هست و باید در مقاله دیگری مفصلا حرف بزنیم. فعلا، می‌خواهیم نگاهی به رادیو میکروتیک LHG 5 برای کاربردهای خانگی و اینترنت P2P داشته باشیم.

اگر بخواهید اینترنت رادیویی یا اینترنت بی‌سیم بگیرید؛ یک لینک رادیویی میان دو نقطه با فاصله زیاد از یکدیگر برقرار کنید؛ اینترنت را از یک نقطه به نقطه دورتری بفرستید یا شبکه بی‌سیم میان دو ساختمان راه‌اندازی کنید؛ به یک اکسس‌پوینت رادیویی نیاز خواهید داشت.

انواع رادیو میکروتیک LHG 5

اکسس‌پوینت رادیویی میکروتیک LHG 5 (با نام RBLHG-5nD نیز مشهور است) دقیقا برای این اهداف است. LHG 5 یک رادیو میکروتیک میان رده از این شرکت است که در ۴ مدل ساخته شده و در بازار یافت می‌شود:

Mikrotik LHG 5

۱- رادیو وایرلس میکروتیک LHG 5: وای‌فای ۲.۴ گیگاهرتز، درگاه شبکه صد مگابیتی، آنتن با قدرت ۲۴ دسی بل، مناسب برای کاربران خانگی یا کسب‌وکارهای کوچک

۲- رادیو وایرلس میکروتیک LHG XL HP5: وای‌فای ۲.۴ گیگاهرتز، درگاه شبکه صد مگابیتی، آنتن با قدرت ۲۷ دسی بل، مناسب برای کاربران خانگی یا کسب‌وکارهای کوچک با هدف استفاده در مسافت‌های طولانی

۳- رادیو وایرلس میکروتیک LHG 5 ac: وای‌فای دو بانده AC، درگاه شبکه هزار مگابیتی، آنتن با قدرت ۲۴ دسی بل، مناسب برای کاربران اداری و شرکت‌های متوسط

۴- رادیو وایرلس میکروتیک LHG XL 5 ac: وای‌فای دو بانده AC، درگاه شبکه هزار مگابیتی، آنتن با قدرت ۲۷ دسی بل، مناسب برای کاربران اداری و شرکت‌های متوسط با هدف استفاده در مسافت‌های طولانی

اکسس پوینت وایرلس LHG 5

البته، مسلم است که یک کاربر خانگی براساس نیاز و سلیقه خودش می‌تواند هریک از این چهار مدل رادیو میکروتیک سری LHG 5 را انتخاب کند ولی دیده شده بیشتر کاربران سراغ همان مدل ساده LHG 5 می‌روند.

مشخصات رادیو میکروتیک LHG 5

اکسس‌پوینت رادیویی LHG 5 یک رادیو آنتن بیرونی (Outdoor) با طراحی دیش کوچک است. آنتن در یک محفظه قرار گرفته و در نوک این دستگاه رادیویی است.

این رادیو آنتن می‌تواند فواصلی تا ۱۰ کیلومتر را جواب بدهد ولی برد موثر آن حدود ۶ الی ۷ کیلومتر است.

نصب اکسس پوینت رادیویی میکروتیک

یک پردازنده Atheros AR9344 با فرکانس ۶۰۰ مگاهرتز در این دستگاه قرار دارد؛ حافظه رم آن ۶۴ مگابایتی و حافظه فلش ۱۶ مگابایتی است.

فقط یک درگاه شبکه اترنت صد مگابیتی دارد و وای‌فای آن تک بانده ۲.۴ گیگاهرتز با استفاده از کارت شبکه بی‌سیم داخلی است.

راه اندازی میکروتیک LHG 5

آنتن نصب شده روی رادیو میکروتیک RBLHG-5nD قدرتی ۲۴.۵ دسی بلی داشته و نیازمند ولتاژ دریافتی ۱۱ تا ۳۰ ولت و توان مصرفی ۶ وات است. از قابلی PoE پشتیبانی می‌کند تا بتوانید برق دستگاه را از داخل خانه تامین کنید.

از مجوز سطح ۳ میکروتیک (RouterOS 3) پشتیبانی می‌کند و چون دارای استاندارد IP IP54 است؛ در برابر گرد و غبار و آب مقاوم است.

مزایای اکسس پوینت وایرلس LHG 5

نصب این سری اکسس پوینت‌های رادیویی میکروتیک زیاد سخت نیست و با دو بست، سریعا می‌توانید به یک پایه یا دلک ببندید. درون جعبه این دستگاه، اینجکتور RBPoE، آداپتور و بست فلزی هست.

قیمت رادیو میکروتیک LHG 5

از طریق نرم‌افزار موبایل سریعا پیکربندی و تنظیم شده و عموما کار سختی برای کاربران اینترنت نیست تا یک میکروتیک LHG 5 را راه‌اندازی کنند.

قدرت آنتن‌دهی این مدل برای مصارف برد کوتاه و خانگی بسیار خوب است. حتی اگر در یک محیط با نویز زیاد نصب کنید؛ بهترین اینترنت رادیویی را خواهید گرفت.

به‌ویژه، اگر فاصله نزدیک‌تر شود؛ مثلا در فاصله‌های ۲ الی ۳ کیلومتری بالاترین کارایی و سرعت ممکن را می‌دهد.

میکروتیک LHG 5

شاید بتوان گفت یکی از بهترین آنتن‌های رادیویی برای راه‌اندازی اینترنت پوینت تو پوینت در شهرها و نقاطی است که سایر اینترنت‌ها در دسترس نیستند.

شما می‌توانید از طریق وای‌فای و ارتباطات بی‌سیم به میکروتیک RBLHG-5nD وصل شوید.

یا یک کابل شبکه طولانی تهیه کرده و به داخل ساختمان برده و به یک روتر خوب دو بانده بزنید تا کل ساختمان دارای اینترنت پرسرعت باشد.

خرید اکسس‌پوینت رادیویی میکروتیک LHG 5

چند مقاله راهنمای خرید محصولات میکروتیک:


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا