نقد و بررسی

بررسی مودم هواوی H158-381 5G CPE PRO 5: پرچم‌دار جدید مودم‌های ۵G

بسیاری از مودم‌بازها، مودم هواوی H158 را قوی‌ترین، غول‌ترین و بهترین مودم سیم کارتی ۵G قلم‌داد می‌کنند که هنوز مودمی بهتر از آن ساخته نشده است. ما امروز می‌خواهیم این ادعا را بررسی کنیم!

چه خبری بهتر از این که مودم هواوی H158-381 5G CPE PRO 5 وارد بازار ایران شده است و فرصت تست و ارزیابی یک مودم ۵G پرچم‌دار را داریم؟

بررسی مودم هواوی H158

بازگشت ققنوس‌وار هواوی به دنیای ۵G

داستان تحریم‌های هواوی‌ را همه ما تقریبا می‌دانیم. در سال ۲۰۱۹ در حالیکه هواوی در اوج قدرت و محبوبیت بود، این غول دنیای فناوری به دلیل جاسوسی که البته هیچ مدرکی نیز برای آن ارائه نشد؛ تحریم شد.

این تحریم‌ها در حالی بود که هواوی در سال ۲۰۱۹ برای اولین بار در تاریخ به صدر پرفروش‌ترین برندهای موبایل دنیا رسیده بود، پردازنده‌های Kirin آن توانسته بودند کوالکام رو در برخی حوزه‌ها شکست دهند، هواوی صدر رده‌بندی دوربین‌های موبایل را بدست آورده بود و از همه مهمتر، بیش از ۷۰ درصد قراردادهای توسعه نسل پنجم موبایل در جهان را با کشورهای مختلف امضا کرده بود.

تحریم‌ها آنقدر گسترده و فنی بودند که تمام کارشناسان مرگ تدریجی هواوی را پیش‌بینی می‌کردند. هواوی حتی حق استفاده از تکنولوژی ۵G که خودش بیشترین نقش در توسعه آن را داشت را هم از دست داد.

تا اواسط سال ۲۰۲۱ همه چیز طبق انتظار پیش رفت و هواوی در همه جنبه‌ها سقوط آزادی را تجربه می‌کرد. اما تصمیمات سال ۲۰۲۱ هواوی، بازی را عوض کردند.

توسعه سیستم‌عامل اختصاصی به نام هارمونی و همچنین ساخت پردازنده کاملا بومی چیزی بود که هیچ تحلیل‌گری فکرش را هم نمی‌کرد که هواوی در آن موفق شود.

اما در سال ۲۰۲۳ اژدهای چینی که همه شاهد نفس‌های آخرش بودند، با قدرت بازگشت و پردازنده تاریخی Kirin 9000S را با لیتوگرافی ۵ نانومتری ( در برخی منابع ۷ نانومتری ذکر شده است ) معرفی کرد. سخت‌افزاری که بعد از ۳ سال به هواوی امکان ساخت پردازنده‌ها و مودم‌های ۵G را می‌داد.

Kirin 9000S
مشخصات پردازنده Kirin 9000S

این پردازنده تاریخ‌ساز حتی کنگره آمریکا را مجبور به تشکیل جلسه اضطراری کرد و تحریم‌های بیشتری را نیز برای هواوی به همراه داشت.

در معرفی پردازنده Kirin 9000S گفتیم که امیدواریم بزودی هواوی به بازار مودم‌های ۵G برگردد و حالا آمده‌ایم که بگوییم هواوی با یک شاهکار به تمام معنا برگشته است.

معرفی مودم هواوی H158

بیش از ۴ سال از عرضه مودم N5368 MAX هواوی می‌گذرد و این مودم هنوز نیز انتخاب نخست حرفه‌ای های شبکه است و هیچ برندی جایگزین کیفیت این مودم نشده است.

هواوی در این ۴ سال برای فرار از تحریم به راه‌های مختلفی روی آورده است. مثلا برای فروش موبایل، برند HONOR به صورت صوری از شرکت مادر جدا شد تا از تحریم‌ها در امان بماند.

در بحث مودم نیز هواوی همین راهکار را پیش گرفته است و چندین برند زیر مجموعه به مانند soyealink ایجاد کرده است.

 جدیدترین شاهکار هواوی اما با برندی به نام Brovi عرضه شده است تا بتواند در بازار جهانی نیز فروش برود. همچنین این مودم تحت اپراتور STC عربستان به خاورمیانه رسیده است.

می‌خواهیم در مورد مودم ۵G CPE Pro۵ H158-381 صحبت کنیم. مودمی که چه به لحاظ سخت‌افزار و چه به لحاظ نرم‌افزار، پادشاه مودم‌های سیمکارتی خواهد بود.

مودم 5G CPE Pro5 H158-381
مودم ۵G CPE Pro5 H155-381 تحت اپراتور STC

اخیرا، همراه اول مودم H155-381 را عرضه کرده که بسیاری از مردم با مودم H158 یا ۵G CPE PRO 5 اشتباه می‌گیرند. مودم همراه اول مدل cpe 5 هواوی است که مشخصاتی پایین‌تر از مدل H158 دارد.

مودم هواوی H155

مشخصات فنی مودم H158

مودم‌های هواوی علاوه بر کیفیت ساخت بالا، همیشه به لحاظ فنی نیز پرچمدار بوده‌اند و جز بهترین‌ها. مودم H158-381 5G CPE PRO 5 نیز از این قائده مستثنی نیست و یکی از بهترین‌های جهان است.

بزرگترین ویژگی این مودم پشتیبانی از سرعت بی‌نظیر ۵.۴ گیگابیت در ثانیه روی ۵G و برای دانلود است. در آپلود اما عدد عجیبی ندارد و بیشینه سرعت ۵۰۰ مگابیت پشتیبانی می‌شود.

 

پشتیبانی از استاندارد جدید ۳GPP نسخه ۱۶ نشان می‌دهد هواوی از آخرین نسخه پردازنده‌های مخابراتی خود که در Kirin 9000S استفاده کرده بود در این مودم نیز استفاده کرده است.

خود هواوی و سایت Brovi مدل چیپ‌ست را اعلام نکرده‌اند اما برخی منابع، قلب تپنده این مودم را Balong 5000 می‌دانند.

 اما طبق مشخصات، سرعت این چیپ‌ست با سرعت اعلامی این مودم توسط هواوی همخوانی ندارد و بنظر ما باید چیپست پیشرفته‌تری استفاده شده باشد.

همچنین استاندارد۳GPP چیپست Balong 5000 از نوع ۱۵ است و مودم مورد بحث از استاندارد نسخه ۱۶ پشتیبانی می‌کند که همه اینها نشان می‌دهد حتی اگر پردازنده مدل Balong 5000 باشد، نسخه بروزرسانی شده‌ای استفاده شده است.

همچنین ۸ گیگابایت حافظه RAM و ۴ گیگابایت حافظه ROM کارکرد بدون مشکل این مودم را تضمین می‌کند.

این مودم برای رسیدن به سرعت بالای ۵ گیگابیت در ۵G، از تجمیع حداکثر ۳ فرکانس برای دانلود و ۲ فرکانس برای آپلود استفاده می‌کند.

در ۴G اما این مودم از رده CAT20 است و حداکثر سرعت دانلود ۲ گیگابیت برثانیه را پشتیبانی می‌کند که عدد بسیار مناسبی است.

شرکت سازنده تعداد آنتن‌ها را اعلام نکرده است ولی می‌دانیم که آنتن‌های داخلی این مودم قدرت ۱۲dBi دارند و متاسفانه امکان پشتیبانی از آنتن خارجی در این مودم فراهم نیست.

اگر برایتان مهم است هم باید بگوییم که این مودم از نسل ۲G و ۳G پشتیبانی نمی‌کند که زیاد مسئله عجیبی نیز نیست.

در وای‌فای مودم HUAWEI 5G CPE Pro 5 از نوع  AX7200 است و از استاندارد وای‌فای ۶ پشتیبانی می‌کند که شاید جدیدترین استاندارد وای‌فای نباشد ولی هنوز بسیار مناسب است.

همچنین روی هر ۲ فرکانس ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز از MIMO 4*4  پشتیبانی می‌شود که سرعت و پایداری اتصال وای‌فای را تضمین می‌کند.

وای‌فای این مودم بصورت تجمعی سرعت اسمی ۷.۲ گیگابیت برثانیه را می‌تواند انتقال دهد که البته اعلام سرعت تجمعی معمولا جنبه تبلیغاتی دارد و هواوی سرعت جداگانه در هر باند فرکانسی را اعلام نکرده است.

به لحاظ تعداد کاربر نیز حداکثر ۱۲۸ کاربر بطور همزمان می‌توانند به این مودم وصل شوند که مناسب برای شرکت‌های متوسط است.

درگاه‌های ارتباطی مودم هواوی H158

هواوی H158-381 5G CPE PRO 5 مودم کم‌ایرادی است ولی بی‌ایراد نیست. متاسفانه این دستگاه فقط ۲ پورت لن دارد که یکی ۲.۵ گیگابیتی و یکی ۱ گیگابیتی است. همچنین یک درگاه RJ11 برای مصارف VOIP نیز در نظر گرفته شده است.

یک درگاه سیم‌کارت نانو نیز برای این مودم در نظر گرفته شده است که در زیر دستگاه و در کنار دکمه ریست قرار گرفته است.

هواوی H158

خوشبختانه درپوش محافظ سیم‌کارت نیز در نظر گرفته شده است.

باندهای فرکانسی مودم هواوی ۵G CPE PRO 5

مهمترین فاکتور خرید یک مودم سیم‌کارتی، باندهای فرکانسی پشتیبانی شده توسط آن است. خوشبختانه باید بگوییم که مودم HUAWEI 5G CPE Pro 5 تمام باندهای موجود در ایران از جمله TD-LTE را پشتیبانی می‌کند.

باندهای این مودم در ۵G به شرح زیر است:

FDDN1/3/5/7/8/20/28

TDDN38/40/41/77/78/79

SULN80/81/82/83/84

SDLN75

تجمیع فرکانس و MIMO در ۵G نیز در زیر آمده است:

 MIMO DL 4*4 : N1/3/7/38/39/40/41/77/78/79

MIMO DL 2*2: N5/8/20/28/75

۲UL: N38/41/77/78/79 (SA only)

پهنای باند فرکانس‌های مختلف در این مودم را نیز می‌توانید مشاهده کنید:

TDD: ۱۰۰/۹۰/۸۰/۷۰/۶۰/۵۰/۴۰/۲۰MHz

FDD: ۵۰/۴۰/۳۰/۲۰/۱۵/۱۰/۵MHz

باندهای این مودم در ۴G اما به شرح زیر است:

TDD& FDD : B1/3/5/7/8/18/19/20/26/28/32/34/38/39/40/41/42/43

در ۴G نیز قابلیت تجمیع فرکانس و MIMO فراهم در باندهای زیر فراهم است:

۴*۴: B1/3/7/32/38/39/40/41/42/43

۲*۲: B5/8/18/19/20/26/28/34

همانطور که مشخص است HUAWEI 5G CPE Pro5 هم فول باند است و هم تجمیع فرکانس خوبی دارد و خیال خریدار خود را تا سالها راحت خواهد کرد.

طراحی مودم H158-381 5G CPE PRO 5

به لحاظ طراحی، این مودم بسیار شبیه سایر مودم‌های هواوی خصوصا B818 طراحی شده است. ارتفاع این مودم ۲۲ میلی میتر و طول اضلاع آن ۱۰ سانتی متر است.

HUAWEI 5G CPE Pro5
مودم HUAWEI 5G CPE Pro5 در چندین نما

جلوی دستگاه نیز بسیار ساده طراحی شده است. یک لوگو ۵G در بالا که می‌تواند با لوگو اپراتور جایگزین شود، ۳ چراغ LED اعلان وضعیت دستگاه و یک دکمه اتصال سریع WPS تمام نمای جلویی دستگاه را تشکیل می‌دهند.

نمای ۳۶۰ درجه مودم HUAWEI 5G CPE Pro5

در مجموع طراحی مودم‌های هواوی همیشه مینیمال و زیبا بوده است و به لحاظ کیفیت ساخت هم همیشه در بهترین سطح قرار داشته‌اند.

نرم‌افزار و رابط کاربری مودم هواوی H158-381

بزرگترین حسن مودم‌های هواوی علاوه بر کیفیت ساخت عالی، نرم‌افزار بسیار خوب و رابط کاربری تحت‌وب بسیار کامل است.

همچنین معمولا برای مودم‌های هواوی چندین پنل کاربری غیر رسمی توسعه داده شده است که امکاناتی را فراهم می‌کنند که در مودم‌های سایر شرکت‌ها پیدا نمی‌شود.

اپلیکیشن Huawei AI Life برای گوشی‌های هوشمند نیز مانند همیشه در دسترس است که می‌توانید به امکانات پایه مودم از جمله مدیریت مصرف کاربران دسترسی بسیار ساده‌ای داشته باشد.

** عکس‌های رابط کاربری و تست سرعت متعلق به کانال تلگرامی مودم تک می‌باشد**

مودم H155-381 5G CPE 5 در نسخه‌هایی که فعلا موجود است و همچنین نسخه‌هایی که به ایران رسیده است؛ دارای پنل کامل شرکت هواوی و با تمام امکانات است.

البته همیشه باید قبل از خرید دقت کنید که مودم‌های هواوی تحت نام برخی از اپراتورها مانند UQ ژاپن، پنل کاربری بسیار ساده و بی‌امکاناتی دارند که خوشبختانه فعلا این اتفاق برای مودم مورد بحث ما ایجاد نشده است.

اگر با پنل کامل هرکدام از مودم‌های هواوی حتی B612 معروف نیز کار کرده باشید، با پنل مودم H158-381 هم راحت خواهید بود و گرافیک منوها و فونت و … کاملا مشترک هستند.

همانطور که اشاره شده، خوشبختانه این مودم از رابط‌های تحت وب غیر رسمی هم پشتیبانی می کند و می‌توانید امکاناتی مثل قفل باند و دکل و سایر امکانات را در آن پنل‌ها داشته باشید.

تست سرعت مودم هواوی H158

متاسفانه این مودم هنوز به دست سایت شبکه‌چی نرسیده است تا بررسی موشکافانه‌ای روی سرعت آن داشته باشیم.

اما برخی از کانال‌های تلگرامی تست‌های سرعت خوبی بر روی مودم HUAWEI 5G CPE Pro5 انجام داده اند که ذکر آن‌ها خالی از لطف نیست.

بطور مثال این مودم روی سیمکارت TD-LTE ایرانسل سرعت دانلود ۲۴ و آپلود ۴ مگابیت را ثبت کرده است که اعداد خوبی نیستند و بنظر می‌رسد تجمیع فرکانس در باند ۴۲ صورت نگرفته است.

اما با توجه به سابقه‌ای که از مودم‌های هواوی سراغ داریم، مودم‌های این شرکت تجمیع باند ۴۲ را انجام می‌دهند و احتمالا در مکان تست انجام شده، امکان تجمیع فرکانس از طرف دکل محدود شده باشد.

این مودم روی TD-LTE مبین‌نت سرعت دانلود ۳۶ مگابیتی و آپلود ۴ مگابیتی داشته است که باتوجه به محدویت‌های ذاتی مبین‌نت روی سرعت، اعداد مناسبی هستند.

مودم HUAWEI 5G CPE Pro 5 روی ۵G شرکت ایرانسل سرعت دانلود ۱۶۳ و آپلود ۳۵ مگابیتی ثبت کرده است که با توجه به مکان و زمان تست نمی‌توانیم بگوییم خوب است یا بد.

روی ۵G همراه اول اما این مودم کمی از قدرت ذاتی خود را نشان می‌‌دهد و اعداد ۳۸۱ و ۴۰ مگابیت را در دانلود و آپلود ثبت می‌کند که بسیار مناسب است.

در نهایت و باتوجه به شرکت سازنده و مشخصات این مودم باید بگویم که از لحاظ سرعت جز بهترین مودم‌ها خواهد بود و اگر پوشش شبکه ۵G در ایران مناسب شود، با این مودم احتمالا هیچ کمبودی حس نخواهید کرد.

جمع‌بندی و ارزش خرید مودم H158-381 5G CPE PRO 5

ما در سایت شبکه‌چی بارها تاکید کرده‌ایم که باتوجه به وضعیت اینترنت ایران، خرید یک مودم گران قیمت و بالای ۱۰ میلیون تومان توجیه منطقی نخواهد داشت.

اما بیایید کمی واقع بینانه باشیم. با افزایش روز افزون قیمت دلار، تقریبا تمام مودم‌های خوب بازار قیمت‌های غیر منطقی پیدا کرده‌اند.

شرایط برای مودم هواوی H158-381 5G CPE PRO 5 اما کمی متفاوت است و این مودم در حجم زیادی وارد نشده است. گران بودن ذاتی محصولات هواوی را هم به این داستان اضافه کنیم، متوجه خواهیم شد با مودم ارزان قیمتی مواجه نیستیم.

این مودم از ۱۸ میلیون تومان تا بالای ۳۰ میلیون تومان در بازار ایران به فروش می‌رسد.

در نهایت مودم هواوی H158 به‌خودی خود یک مودم شایسته و باکیفیت است که بسیار خوشحالیم تولید شده و به بازار ما راه یافته است.

کیفیت ساخت عالی، برند معتبر، پشتیبانی از تمام باندهای فرکانسی ایران، سخت افزار قدرتمند و همچنین نرم‌افزار قوی، همگی تایید می‌کنند که با یک مودم شاهکار طرف هستیم.

داستان قیمت اما دیگر تقصیر مودم نیست و امیدواریم شرایط واردات و قیمت ارز طوری رقم بخورد که عاشقان شبکه توانایی خرید این مودم‌های پرچمدار را داشته باشند.

نظر شما چیست؟ آیا مودم هواوی H158-381 5G CPE PRO 5 نظر شما را نیز جلب کرده است؟ چه قیمتی را برای این مودم منطقی می‌دانید؟ لطفا نظرات گرانبهای خود را در بخش نظرات با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

یک دیدگاه

  1. سلام وقتتون بخیر و خسته نباشید
    سال نو شما هم مبارک باشه
    ممنون از مطالب خوب سایت تون
    یه نکته و پرسش:
    اصلا این مودم با مشخصات اسم و مدل پرو ۵ در سایت رسمی هواوی وجود ندارد یعنی کلا بالاتر از پرو ۲ اصلا در سایت اصلی هواوی وجود ندارد
    میشه بگین چرا ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا