نقد و بررسی

بررسی اختصاصی شبکه‌چی: روتر بی‌سیم سری N توتولینک N600R وای‌فای توربو با کمترین قیمت

به راحتی نمی‌شود از فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز دل کند. دلایل زیادی وجود دارد که شرکت‌ها و کاربران هنوز نیاز دارند روی وای‌فای ۲.۴ گیگاهرتز باقی بمانند. یکی از این دلایل، پشتیبانی بخش عظیمی از دستگاه‌ها از استاندارد ۸۰۲.۱۱n است.

ولی تمام باندهای رادیویی این فرکانس اشباع شدند و صدها میلیون دستگاه روی این فرکانس در حال کار هستند. بی‌شک، در اطراف هریک از ما ده‌ها دستگاه روی این فرکانس فعال هستند و باعث افت سرعت، افت برد موثر امواج رادیویی و تداخل می‌شوند.

در این شرایط چه باید کرد؟ چگونه می‌توان روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز به سرعت و برد موثر بیشتری دست یافت؟ آیا محکوم به تحمل مشکلات فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز و استاندارد ۸۰۲.۱۱n هستیم؟

در دنیای فناوری، محدودیت و بن‌بستی وجود ندارد و همیشه راه‌کارهایی برای بهبود اوضاع وجود دارد. در چند سال اخیر، شرکت‌های سازنده محصولات شبکه با درک این واقعیت که برخی از کاربران و کسب‌وکارها نمی‌توانند از وای‌فای ۸۰۲.۱۱n به نسل‌های جدید کوچ کنند، در پی طراحی و تولید روترهای بی‌سیمی برای افزایش سرعت و قدرت شبکه‌های وای‌فای روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز بودند. نتیجه این تلاش، ورود نسل جدیدی از روترهای بی‌سیم مبتنی بر استاندارد ۸۰۲.۱۱n ولی با سرعت‌های بالاتر و عملکرد بهتر است. 

روتر بی‌سیم توتولینک N600R جزو این دسته از محصولات است که در ادامه می‌خواهیم به طور کامل مورد بررسی و ارزیابی قرار دهیم:

معرفی و مشخصات

همان‌طور که گفتیم، توتولینک N600R جزو روترهای بی‌سیم سری N با پشتیبانی از استاندارد ۸۰۲.۱۱n و استانداردهای قبل از آن است. تک بانده است و فقط روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز فعالیت می‌کند. یک درگاه WAN و چهار درگاه LAN صد مگابیتی دارد و از درگاه USB هم خبری نیست!

شاید تا اینجا، این روتر همه شما را مایوس کرده باشد ولی نکته مهم این است که چه ویژگی جدیدی در سال ۲۰۱۸ دارد؟ چرا به سراغ بررسی این روتر آمدیم و چرا یک کاربر تمایل به خریدش دارد؟

روتر N600R از حداکثر سرعت ۶۰۰ مگابیت روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز برخوردار است و چهار آنتن خارجی با قدرت بالای ۵ دسی‌بل سعی می‌کنند بیشترین پوشش‌دهی ممکن روی این فرکانس را ارایه بدهند. این آنتن‌ها قابل جداسازی از بدنه دستگاه نیستند ولی در همه جهات تنظیم می‌شوند.

توتولینک کلیدی روی این دستگاه به نام Turbo قرار داده است تا کاربران بتوانند برد موثر و عملکرد روتر را از حالت عادی به حالت فوق‌العاده یا توربو ببرند. در مود توربو، هم سرعت و هم قدرت سیگنال‌ها بیشتر می‌شود و کاربر این امکان را دارد که یک شبکه وای‌فای بزرگ‌تر از نظر وسعت را استفاده کند.

پردازنده مرکزی این روتر مدل RTL8196D ساخت شرکت Realtek است. سرعت این پردازنده کم مصرف ۶۶۰ مگاهرتز با حافظه فلش ۴ مگابایت و رم ۳۲ مگابایت است. کنترلر سوییچ ۵ پورت نیز درون خود این پردازنده جای گرفته است.

تراشه وای‌فای استفاده شده برای این روتر نیز RTL8194AR است. این تراشه طوری طراحی شده که با مصرف کم انرژی بتواند سیگنال‌های قدرتمندی با سرعت بیشتری روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز ارسال کند. این تراشه از MIMO 4×4 پشتیبانی می‌کند و می‌تواند سه لینک اختصاصی ارسال و دریافت اطلاعات راه‌اندازی کند.

از نظر امنیتی، مجهز به استاندارد رمزنگاری WPA/WPA2 و WPA-PSK/WPA2-PSK است و البته روی پروتکل WEP نیز از کلیدهای ۶۴ و ۱۲۸ بیتی پشتیبانی می‌کند. همین‌طور، مجهز به کلید WPS برای برقراری یک ارتباط امن میان روتر و دستگاه‌های کلاینت است. همانند دیگر روترهای بازار از یک فایروال نرم‌افزاری SPI و امکاناتی مانند فیلتر آدرس مک، فیلتر URL و آی‌پی آدرس سود می‌برند. 

طراحی

خوش‌بختانه روتر بی‌سیم N600R طراحی متفاوت از روترهای سنتی دارد و کمی هیجان کاربران را افزایش می‌دهد. بدنه اصلی روتر به شکل یک ذوزنقه است. دو آنتن خارجی نسبتا بلند در پشت و کنار درگاه‌ها جای خوش کردند و دو آنتن دیگر به کناره‌ها رفتند.

همان‌طور که گفتیم این آنتن‌ها ثابت بوده ولی قابلیت چرخش ۱۸۰ درجه‌ای را دارند. این طراحی روتر N600R به کاربران اجازه می‌دهد آنتن‌ها را در جهت‌های مختلف تنظیم کنند و در نتیجه، اشکال مختلفی با روتر ساخته شود که به تناسب میزکار یا دیوار و مکانی که باید روتر قرار بگیرد؛ هارمونی مناسبی داشته باشد.

همانند دیگر محصولات توتولینک، این روتر هم سفید شیری است. البته، درگاه‌های شبکه اترنت در پشت به رنگ نارنجی و درگاه WAN به رنگ زرد است. یک چراغ LED روی بدنه رویی دستگاه دیده می‌شود که در هنگام کار در مود عادی، به رنگ سبز رنگ و در هنگام فعال کردن مود توربو به رنگ نارنجی درمی‌آید. نام برند توتولینک نیز روی بدنه رویی درج شده است.

کنار‌ها و زیر روتر مشبک طور است تا هوای گرم درون جعبه روتر به بیرون هدایت شود و هوای خنک جای آن را بگیرد. کلید Turbo در یک سو و کلید WPS/RST در سوی دیگر بدنه روتر به شکل زیبایی قرار گرفتند و کار با آن‌ها راحت است.

درون جعبه این دستگاه هم به غیر از روتر، آداپتور برق ۹ ولتی با قدرت ۰.۸ آمپر، کابل شبکه، دفترچه راهنمای فارسی، کارت گارانتی ۳ ساله گرین و کاتالوگ سایر محصولات شرکت توتولینک قرار داده شده است.

در کل طراحی این روتر برایتان جالب خواهد بود و حسی به شما می‌دهد انگار دارید با یکی از قوی‌ترین روترهای بی‌سیم دنیا کار می‌کنید و شبکه بی‌سیم با وجود آن بسیار قدرتمند است.

نصب و پنل مدیریتی

این روزها نصب راه‌اندازی و پیکربندی روترهای بی‌سیم کار ساده‌ای است. بسیاری از تنظیمات به طور خودکار یا پیش‌فرض انجام شده و کاربران باید چند کار اساسی مانند تعریف نام شبکه بی‌سیم، دادن رمزعبور و اطلاعات اینترنت را انجام بدهند تا تنها در چند دقیقه؛ همه‌چیز روبه‌راه شود.

روتر N600R نیز از این قاعده مستثنا نیست. اگر یک مودم ADSL را با کابل شبکه به درگاه WAN روتر وصل کردیم باشیم و بعد آداپتور روتر را به برق بزنیم؛ به طور خودکار مودم را شناسایی کرد و اینترنت به اشتراک گذاشته می‌شود.

برای دسترسی به پنل مدیریتی ابتدا آدرس ۱۹۲.۱۶۸.۰.۱ را وارد نوار آدرس مرورگر وب می‌کنیم و با نام کاربری و رمزعبور پیش‌فرض وارد اولین صفحه پنل تحت وب خواهیم شد.

در اینجا، کاربران حرفه‌ای و با تجربه می‌توانند از طریق گزینه Advanced Setup وارد پنل شده و به طور دستی و سفارشی شروع به اعمال تنظیمات دلخواه خود کنند. اما کاربران تازه‌وارد یا کم تجربه بهتر است با استفاده از ابزار Easy Setup مراحل راه‌اندازی دستگاه را پیش ببرند. ویزارد نصب سریع ES بسیار ساده شده است و تنها یک مرحله دارد.

در همان صفحه ابتدایی تنظیمات اینترنت و شبکه بی‌سیم انجام می‌شود و پس از تایید و ریستارت روتر، وارد پنل اصلی خواهید شد.

تجربه نصب روتر N600R برای ما بسیار خوب بود. بدون هیچ مشکلی اینترنت و مودم شناسایی شد؛ آدرس‌دهی کردند و اینترنت روی دستگاه‌های دیگر در دسترس بود.

گشت‌وگذار در پنل مدیریتی دستگاه نیز به ما نشان داد؛ کاربران امکانات و قابلیت‌های نرم‌افزاری لازم را در اختیار دارند. می‌توانند مود کاری روتر را تعریف کنند، تنظیمات شبکه LAN و WLAN را به طور کامل انجام دهند، قابلیت تعریف چندین اکسس‌پوینت وجود دارد، شبکه بی‌سیم قابل برنامه‌ریزی است، تنظیمات WDS و WPS در دسترس هستند و تنظیمات مربوط به QoS و Firewall به راحتی انجام می‌شوند.

کنترل پنل این روتر مجهز به ابزارهای کنترل والدین و کنترل پهنای‌باند شبکه است اما می‌توانست قابلیت‌های بیشتری مانند تعریف شبکه میهمان هم داشته باشد. 

در زیر می‌توانید تصاویر از پنل مدیریتی تحت وب روتر توتولینک N600R را مشاهده کنید:

[ngg_images source=”galleries” container_ids=”15″ display_type=”photocrati-nextgen_basic_thumbnails” override_thumbnail_settings=”0″ thumbnail_width=”250″ thumbnail_height=”150″ thumbnail_crop=”0″ images_per_page=”20″ number_of_columns=”3″ ajax_pagination=”1″ show_all_in_lightbox=”0″ use_imagebrowser_effect=”0″ show_slideshow_link=”0″ slideshow_link_text=”نمایش اسلایدشو” order_by=”sortorder” order_direction=”ASC” returns=”included” maximum_entity_count=”500″]

ارزیابی و محک‌زنی

مهم‌ترین ویژگی روتر توتولینک N600R به کلید توربو برمی‌گردد که می‌خواهد قدرت سیگنال‌ها را بهبود دهد. پس؛ محور آزمایش‌ها و ارزیابی‌های ما هم روی این ویژگی متمرکز شده است و می‌خواهیم به طور عملی و آزمایش‌گاهی بفهیم عملکرد این روتر قبل و پس از فعال کردن مود توربو چگونه است.

البته، آزمایش‌های سرعت اینترنت، پایداری سیگنال‌ها و اندازی‌گیری قدرت سیگنال‌ها را نیز انجام دادیم ولی بیشتر درباره کلید مود توربوی این روتر صحبت می‌کنیم. 

کلیه آزمایش‌ها با نوت‌بوک ایسوس N55J و کارت شبکه A2000UA انجام شده که روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز حداکثر سرعت ۳۰۰ مگابیت را به دست می‌دهد.

برای آزمایش سرعت اینترنت، از ابزار آنلاین SpeedTest استفاده کردیم. ابتدا، یک مودم +ADSL2 را از طریق کابل WAN به روتر N600R متصل کردیم. بعد، بدون اینکه دستگاه دیگری در شبکه باشد؛ روتر N600R را به لپ‌تاپ ایسوس N55J باز هم از طریق کابل متصل کردیم.

می‌خواهیم عملکرد این روتر را در اشتراک‌گذاری اینترنت مشاهده کنیم. همان‌طور که در تصویر زیر مشخص است، سرعت دانلود ۱۰ مگابیت و سرعت آپلود ۰.۴۶ مگابیت است. گفتنی است این سرعت روی یک سرویس ۱۶ مگابیتی به دست آمده است. 

تقریبا روی مودم +ADSL2 هم چنین سرعتی به دست می‌آید. روی خود مودم سرعت دانلود معمولا حدود ۱۰.۵ مگابیت و سرعت آپلود نزدیک به ۰.۵ مگابیت است. بنابراین؛ تاثیر زیادی روی سرعت اینترنت نمی‌گذارد و باعث افت ان یا ایجاد تاخیر نمی‌شود. پینگ شبکه در این آزمایش ۴۶ میلی‌ثانیه است که خوب ارزیابی می‌شود.

آزمایش بعدی، بررسی پایداری سیگنال‌ها با استفاده از نرم‌افزار NetSpot است. به مدت ۵ دقیقه وضعیت پایداری سیگنال این روتر را زیر نظر گرفتیم که نمودار آن در شکل زیر ترسیم شده است.

در این بخش انتظار بیشتری داشتیم. اگرچه نوسان‌های سیگنال‌ها زیاد هم بد نیست و با چند درصد افت و خیز حول یک محور مستقیم هستند ولی باز هم می‌توانست بهتر باشد.

اما می‌رسیم به آزمایش اصلی ما درباره قدرت سیگنال‌ها و سرعت وای‌فای در دو حالت مود عادی و مود توربو. در این بخش هم از نرم‌افزار NetSpot استفاده کردیم.

ابتدا مود توربو روتر N600R را خاموش و وضعیت سیگنال‌ها و سرعت را در فاصله‌های مختلف با روتر اندازه‌گیری کردیم. بعد مود توربو را روشن و دوباره همان آزمایش‌ها به طور کاملا مشابهی تکرار شدند. نتایج مقایسه‌ای قدرت سیگنال‌ها را می‌توانید در نمودار زیر مشاهده کنید:

طبیعی است با روشن کردن مود توربو، شاهد افزایش قدرت سیگنال‌ها باشیم اما چقدر؟ نمودار بالا به ما می‌گوید در فاصله‌های کم با روتر، مانند ۲ و ۵ متری تفاوت سیگنالی زیادی وجود ندارد ولی وقتی فاصله‌مان از روتر دورتر می‌شود و به ۱۰ متری، ۱۵ و ۲۰ متری می‌رسیم؛ سیگنال‌های مود عادی شیب تضعیفی بسیار زیادی دارند ولی سیگنال‌های مود توربو همان وضعیت تضعیف تدریجی خود را حفظ می‌کنند.

در فاصله ده متری، سیگنال‌های عادی قدرتی منفی ۶۱ دسی‌بل دارند؛ یعنی دارند وارد محدوده نه چندان قوی می‌شوند ولی هنوز سیگنال‌های مود توربو با قدرت منفی ۵۰ دسی‌بل در بهترین حالت هستند.

این وضعیت برای فواصل ۱۵ و ۲۰ متری به طور تشدیدآمیزی تکرار می‌شود. در ۲۰ متری، تقریبا سیگنال مود عادی بسیار ضعیف است ولی سیگنال مود توربو تازه می‌خواهد با کاهش قدرت روبرو شود.

در نتیجه، مود توربو دارد کارش را به خوبی انجام می‌دهد و با تقویت سیگنال‌ها، محدوده پوشش‌دهی وای‌فای را بیشتر می‌کند. این نتایج به ما می‌گویند اگر دنبال روتری روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز برای کار در فواصل زیاد می‌گردید؛ توتولینک N600R یک انتخاب درست است.

اما سرعت انتقال اطلاعات در این دو مود و فواصل مختلف به چه صورتی است. در ابتدا و پیش از رفتن به سراغ نتایج تست سرعت؛ باید این نکته را دوباره اشاره کنیم که برای این آزمایش از کارت شبکه A2000UA استفاده کردیم که حداکثر سرعت روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز است. اگر کاربران به دانگل‌هایی با سرعت بیشتر روی ۲.۴ گیگاهرتز دسترسی داشته باشند؛ حتما سرعت وای‌فای به همان نسبت افزایش پیدا خواهد کرد.

نتایج مقایسه‌ای سرعت در دو مود عادی و توربو نیز همان منطق تست‌های سیگنال را دارد. سرعت مود توربو همیشه از ۱۵ تا ۲۰ مگابیت بیشتر از مود عادی است. در فاصله دومتری؛ سرعت ۸۳.۵ مگابیت برای مود توربو ثبت شده است ولی در حالت عادی سرعت ۶۲.۱ مگابیت است. 

هرچه از روتر دورتر می‌شویم؛ سرعت وای‌فای در هر دو مود کاهش پیدا می‌کند ولی مثلا در مود توربو، در فاصله‌های ۱۵ و ۲۰ متری هنوز سرعتی ۶۰ مگابیتی به دست می‌آید که بسیار خوب است. کلا سرعت این روتر روی هر دو مود بسیار خوب است ولی با مود توربو سرعتی به مراتب بیشتر به دست می‌آید.

حرف آخر

اگر در خانه و کسب‌وکارتان هنوز با دستگاه‌هایی سروکار دارید که فقط از فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز پشتیبانی می‌کنند ولی سرعت وای‌فای دیگر جوابگوی نیاز شما نیست؛ یکی از راه‌کارها می‌تواند تعویض روتر بی‌سیم و خرید روتری مانند توتولینک N600R باشد. این روتر سرعتی دو برابر سرعت روترهای بی‌سیم N300 ارایه می‌کند و با چهار آنتن خارجی و امکانات دیگری که دارد؛ می‌تواند تجربه بهتری از وای‌فای ۲.۴ گیگاهرتز بسازد.

این روتر از کلید به نام توربو سود می‌برد که می‌تواند قدرت سیگنال‌ها را برای کاربران با فاصله زیاد نسبت به روتر افزایش دهد و سرعت وای‌فای را تضمین کند. قیمت این روتر نیز بسیار مناسب است و هزینه‌ای برابر روترهای N300 دارد.

جدول مشخصات محصول

نام محصول TOTOLINK N600R-600Mbps Wireless N Router
استاندارد  ۸۰۲.۱۱b/g/n
سرعت و فرکانس  حداکثر ۶۰۰ مگابیت روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز
امکانات ارتباطی  چهار درگاه اترنت LAN صد مگابیتی – یک درگاه WAN صد مگابیتی
امکانات ویژه کلید افزایش محدوده پوشش‌دهی – فایروال SPI – کنترل والدین – WPA/WPA۲ – WPA-PSK/WPA۲-PSK – WPS – WDS
قیمت و گارانتی  ۱۳۸ هزار تومان – گارانتی تعویض سه ساله گرین

اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫5 دیدگاه ها

  1. ممنون از شما برای این مقاله کامل
    اقای محمدزاده دفتر کار من ۹۰ متر هست اینترنت در اطاقهای انتهایی ضعیف هست. بعد از جستجو در اینترنت تصمیم گرفته بودم تقویت کننده توتولینک بخرم . به نظر شما این روتر میتونه مشکل منو حل کنه یا تقوبت کننده بگیرم.

    1. دوست عزیز

      معمولا خرید یک روتر بی‌سیم برای راه‌اندازی وای‌فای یا تعویض آن است. اگر تصمیم دارید به طور کلی روترتان را عوض کنید بله روتر N660R توتولینک می‌تواند روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز نیازتان را رفع کند.

      ولی اگر درصدد هستید وای‌فای موجودتان را تقویت کنید و مثلا در اتاق‌های انتهایی وای‌فای به مراتب بهتری داشته باشید؛ نیاز به تقویت‌کننده دارید. یک تقویت‌کننده میان دو اتاق می‌تواند هردو را وای‌فای بهتری بدهد.
      اگر از روتر فعلی‌ راضی هستید تقویت‌کننده بگیرید و اگر می‌خواهید کلا روترتان را به‌روز کنید یا ازش راضی نیستید؛ به سراغ خرید روتری مانند N660R بروید.

    1. این دستگاه فقط روتر است و کار مودم را نمی‌کند. می‌توانید یک مودم بخرید و به آن وصل کنید تا اینترنت وای‌فای داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا