نقد و بررسی

بررسی اختصاصی شبکه‌چی: دانگل وای‌فای دوبانده و منحصربه‌فرد اما خوش‌قیمت Totolink A2000UA AC1200

در بازار ایران به سختی می‌توان کارت شبکه وای‌فای رده بالا برای شبکه‌های AC پیدا کرد. متاسفانه مدل‌های رده بالا با سرعت‌های ۱۹۰۰ یا ۱۳۰۰ گیگابیتی اصلا وارد بازار ایران نمی‌شوند یا اینکه به صورت محدود آمده و زود به فروش می‌روند و شما باید از این فروشگاه و سایت به فروشگاه و سایت دیگر دنبال‌شان باشید. 

در این میان؛ یافتن یک دانگل وای‌فای USB دو بانده با سرعت بالا سخت‌تر می‌شود. غالب کارت‌های شبکه دو بانده برای نصب روی کامپیوترهای رومیزی و شکاف توسعه PCIe هستند. چندی پیش؛ به طور اتفاقی دانگل وای‌فای توتولینک A2000UA به دستم رسید. از فرصت استفاده کرده و با روتر بی‌سیم توتولینک A2004NS مشغول محک‌زنی این کارت شبکه USB شدم. تست کارت‌های شبکه زیاد مرسوم نیست اما در ادامه می‌توانید خلاصه‌ای از مشخصات و ویژگی‌های این محصول را بخوانید:

معرفی و مشخصات

دانگل وای‌فای A2000UA یک کارت شبکه USB دو بانده در رده AC1200 است. با این کارت شبکه می‌توانید هر دو شبکه ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز را فعال و استفاده کنید. روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز حداکثر سرعت وای‌فای ۳۰۰ مگابیت و روی فرکانس ۵ گیگاهرتز حداکثر سرعت وای‌فای ۸۶۷ مگابیت است. 

این دانگل از استاندارد وای‌فای ۸۰۲.۱۱ac و ۸۰۲.۱۱n پشتیبانی می‌کند؛ بنابراین اگر یک روتر AC خریداری کرده و به دنبال یک کارت شبکه برای استفاده از سرعت بالای آن هستید؛ این دانگل می‌تواند روی شبکه‌های AC کار کند. 

دو آنتن خارجی پر قدرت ۵ دسی‌بلی برای هر دو فرکانس دارد. روی کمتر کارت شبکه‌ای شاهد استفاده از آنتن‌های ۵ دسی‌بلی هستیم. همین آنتن‌ها باعث می‌شوند سرعت انتقال اطلاعات بالایی را تجربه کنید و در فواصل دور از روتر بی‌سیم باز هم بتوانید به وای‌فای متصل بمانید. این آنتن‌ها قابل جداشدن هستند که یک مزیت خوب دیگر برای این دستگاه است. 

یک درگاه USB 3.0 دارد که یک کابل بلند بدان متصل شده و از سوی دیگر به نوت‌بوک یا کامپیوتر شما وصل می‌شود. این دانگل از رمزنگاری‌های WEP با کلیدهای ۶۴ و ۱۲۸ بیتی، WPA/WPA2 و WPA-PSK/WPA2-PSK پشتیبانی می‌کند. یک کلید WPS و یک چراغ LED برای نمایش فعالیت شبکه بی‌سیم دارد. این محصول از فناوری MU-MIMO سود می‌برد و مجهز به MIMO 2×2 است. 

طراحی

مطابق روال دیگر محصولات شرکت توتولینک؛ این دانگل وای‌فای سفید رنگ و بسیار زیبا و سبک است. توتولینک از طراحی‌های منحصربه‌فرد و ظریفی برای محصولات خود استفاده می‌کند و جنس بدنه دستگاه‌های از یک پلاستیک سبک است. طراحی کلی کارت شبکه A2000UA مستطیلی شکل است که به راحتی روی میزکار یا سطوح صاف قرار بگیرد اما دو آنتن خارجی قابل جداشدن در یک ضلع عرضی دستگاه قرار دارند و در سوی مخالف نیز تنها چراغ LED را می‌بینیم. طول آنتن‌ها ۷ اینچ است. 

قطر این دستگاه فقط ۱۱.۷ میلی‌متر بوده و به همین خاصر بسیار نازک است؛ به‌طوری‌که وقتی در دست‌تان بگیرید؛ حس خوبی خواهید داشت. در عوض؛ بدنه اصلی این کارت شبکه ۹۰ میلی‌متر در ۵۵ میلی‌متر است که کمی بزرگ نشان می‌دهد و برای کارهای قابل حمل کمی اذیت خواهد کرد. 

به لطف کابل بلندی که توتولینک برای این دستگاه طراحی کرده و حدودا یک متر است؛ به راحتی می‌توانید با این کارت شبکه کار کنید. من کارت شبکه را در پنجره و جاهای مرتفع قرار می‌دادم تا آنتن‌دهی بهتری داشته باشد. آنتن‌های دستگاه بسیار نازک و منعطف هستند و می‌توانید در جهت‌های مختلف بگردانید. روی آنتن‌ها فرکانس‌های ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز درج شده‌اند. 

نصب و راه‌اندازی

جالب بود به محض اینکه کارت شبکه را به یک لپ‌تاپ ویندوز ۱۰ وصل کردیم؛ در چند ثانیه شناسایی و نصب شد و شبکه‌های وای‌فای هر دو فرکانس اطراف ظاهر شدند. این کارت شبکه را می‌توان روی سیستم‌عامل‌های ویندوز  ۷، ۸، ۸.۱ و ۱۰ به علاوه لینوکس و مک نصب کرد. البته؛ از ویندوز XP هم پشتیبانی می‌کند.

من با مراجعه به سایت توتولینک ایران، آخرین درایور آن را نیز دانلود و نصب کردم تا کارت شبکه بهترین عملکرد را داشته باشد ولی اگر شما از ویندوز ۱۰ روی کامپیوتر یا لپ‌تاپ خود استفاده می‌کنید؛ نیازی به نصب درایور نیست. روی ویندوزهای ۷ یا ۸ بهتر است ابتدا درایور به‌روز را دانلود و نصب کنید. 

ارزیابی و محک‌زنی

همان‌طور که گفتم برای ارزیابی این کارت شبکه از روتر بی‌سیم دوبانده توتولینک A2004NS استفاده کردم. در یک مطلب جداگانه به طور مفصل درباره ارزیابی این روتر به‌زودی خواهم نوشت و تصاویر و نمودارهای سیگنال و سرعت را منتشر می‌کنم ولی درباره این کارت شبکه فقط همین را بدانید که روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز سرعت‌هایی حدود ۱۰۰ مگابیت را در فاصله‌های ۱۰ متری به شما می‌دهد. برای یک مقایسه ساده میان کارایی این کارت شبکه با دیگر محصولات؛ بدانید که من با کارت شبکه توکار لپ‌تاپم نهایت سرعت ۶۰ مگابیتی را روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز به دست می‌آورم. 

روی فرکانس ۵ گیگاهرتز سرعت‌های ۲۳۰ مگابیتی نیز در فاصله ۱۰ متری به ثبت رسیده است. شاید برای فرکانس ۵ گیگاهرتز این سرعت بهترین و ایده‌آل نباشد ولی باز یک سرعت خوب در مقایسه با دیگر محصولات است. یعنی در مجموع شما سرعتی حدود ۴۰۰ مگابیتی برای هر دو شبکه وای‌فای روی این کارت شبکه دارید. 

از نظر سیگنال‌دهی نیز این کارت شبکه روی هر دو فرکانس بسیار خوب عمل می‌کند ولی روی فرکانس ۵ گیگاهرتز بسیار قوی‌تر است و سیگنال‌هایی بدون کوچک‌ترین افت یا نویز و غیرپایداری شاهد هستیم. دلیل این اتفاق؛ فناوری MU-MIMO فعال شده روی فرکانس ۵ گیگاهرتز است. در آزمایش‌های ما به وضوح مشخص بود که اگر کارت شبکه ارتفاع بیشتری از سطح زمین داشته باشد؛ سرعت بالاتری به دست می‌دهد. به همین خاطر؛ توصیه می‌کنیم حتما این کارت شبکه را در فاصله یک تا دو متری از سطح زمین قرار دهید تا بهترین کارایی را شاهد باشید.

جمع‌بندی

بدون شک کارت شبکه A2000UA یکی از بهترین دانگل‌های AC1200 است که در بازار ایران یافت می‌شود. توجه کنید که برای خرید این کارت شبکه USB کمی بیشتر از صد هزار تومان هزینه می‌کنید ولی در عوض می‌توانید از روترهای AC و شبکه‌های ۵ گیگاهرتز با بالاترین سیگنال‌دهی و سرعت استفاده کنید. خرید این دانگل را برای افرادی که دایم در تردد و جابه‌جایی هستند؛ توصیه نمی‌کنم ولی اگر به دنبال یک دانگل وای‌فای دو بانده دسکتاپ هستید؛ در رده AC1200 این کارت شبکه را بخرید و خیال‌تان راحت باشد که هیچ‌گونه مشکلی نخواهید داشت. 

جدول مشخصات محصول

نام محصول TOTOLINK A2000UA AC1200 Wireless Dual Band USB Adapter
استاندارد  802.11b/g/n/ac
سرعت و فرکانس  ۱۲۰۰ مگابیت در مجموع دو فرکانس ۲.۴ و ۵ گیگابیت
امکانات ارتباطی  یک درگاه USB 3.0 – دو آنتن خارجی ۵ دسی‌بل
امکانات ویژه  آنتن‌های جداشدنی – کابل بلند ۳.۰ USB – کلید WPS 
قیمت و گارانتی  ۱۳۶ هزار تومان – گارانتی تعویض سه ساله گرین

 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫10 دیدگاه ها

  1. با سلام. ممنونم از مطالب کاربردی تون. کارت های شبکه نوع PCIe سخت افزار محور هستن و این یه نوع برتری برای این نوع کارت ها محسوب میشه. در نهایت شما کدوم نوع رو توصیه می کنید. نوع PCIe یا نوع USB؟

    1. کارت شبکه PCIe سریع‌تر از کارت شبکه USB است اما باید دید کجا می‌خواهید استفاده کنید. قاعدتا کارت شبکه PCIe فقط برای کامپیوترهای رومیزی خوب است و کارت شبکه USB برای لپ‌تاپ‌ها. اگر کامپیوتر رومیزی دارید و امکانش هست کارت PCIe بخرید البته از نوع آنتن‌دار

    1. بله. کارت شبکه AC1200 توتولینک مجهز به فناوری MU-MIMO است و از Beamforming هم پشتیبانی می‌کند. هر دستگاهی که این کارت شبکه را داشته باشد می‌تواند یک لینک اختصاصی و پرسرعت ۸۶۷ مگابیتی با یک روتر مجهز به MU-MIMO و Beamforming برقرار کند.

      این کارت شبکه برای کارهای خانگی و حتا بازی و مالتی‌مدیا واقعا خوب است. همه‌جا و روی هر سیستمی هم می‌شود ازش استفاده کرد. قیمت بسیار خوبی هم دارد.

  2. متشکرم. شما از پشتیبانی این دانگل از فناوری Beamforming اطمینان دارید؟ من وب سایت رسمی و چند سایت معتبر خارجی رو بررسی کردم و عنوانی مبنی بر پشتیبانی این دانگل از Beamforming پیدا نکردم!

    1. در مستندات این محصول پشتیبانی از MU-MIMO قرار دارد. ممکن است به طور کامل این فناوری پیاده‌سای نشده باشد و یک نمونه شبیه سازی باشد. به همین خاطر در مشخصات آن به طور صریح ذکر نشده است.

      لینک دانلود مستندات این دانگل: http://totolink.net/include/download.asp?path=down/020100&file=A2000UA_datasheet_v1.0.pdf

  3. در چندین سایت چیپ‌ست دستگاه Realtek rtl8812AU عنوان شده است.
    برای این چیپ‌ست درایو نصب روی کالی‌ لینوکس عرضه شده است و اگر چیپ‌ست درست باشد باید بتوان این کارت شبکه را روی توزیع کالی لینوکس نصب کرد.

  4. یک محصول مشابه این با همین نام (a2000au) و همین شکل و شمایل از شرکت iptime عرضه شده که چیپ آنRealtek rtl۸۸۱۲AU است در سایت wikidevi … وعجیب آنکه یک محصول همزمان از دو شرکت مختلف توزیع می شود چرا؟

    1. مطالبی که گفتید درست است.

      شرکت iptime یک جورایی جد شرکت توتولینک است. ابتدا شرکت iptime تاسیس شده و پس از چندین سال فعالیت در کره جنوبی؛ شرکت توتولینک تاسیس می‌شود تا این تجهیزات شبکه در بازارهای جهانی نیز فروش بروند.
      پس طبیعی است که برخی از محصولات این دو شرکت چه از نظر طراحی و چه از نظر مشخصات مشابه هم باشند.

      هر دو شرکت توتولینک و iptime متعلق به یک شرکت مادر و هلدینگ به نام ZionCom هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا