فناوری

فناوری Seamless در روترها چیست و چه مزایایی برای کاربران خانگی دارد؟

اگر یک مودم روتر یا روتر بی‌سیم امروزی و جدید خریده باشید یا حتی دنبال یک روتر جدید در بازار رفته باشید؛ شاید شنیدید که می‌گویند این مودم روتر یا روتر بی‌سیم یا حتی این اکستندر و توسعه‌دهنده وای‌فای Seamless است.

شرکت‌های سازنده مودم و روتر در سال‌های اخیر روی این فناوری و تکنیک مانور زیادی داده و در تبلیغات‌شان دایما می‌گویند محصولات ما Seamless Roaming یا Seamless Roaming Wifi هستند.

البته، هر شرکت برای خودش یک نام‌گذاری دارد و مدعی است فناوری منحصربه‌فردی می‌دهد. مثلا، شرکت لینک‌سیس فناوری «سیملس رومینگ» را با نام Max-Stream Seamless Roaming معرفی کرده است.

شرکت زایکسل آن را Seamless WiFi Roaming و شرکت تی‌پی‌لینک همان Seamless Roaming می‌نامد.

حالا، کاری به نام این فناوری نداریم و می‌خواهیم بدانیم چه کاری انجام می‌دهد و کاربردش چیست یا برای چه کاربران و افرادی مناسب است؟ آیا حتما باید یک روتر یا اکستندر جدید با فناوری Seamless Roaming بخریم؟ چه مشکلی را حل می‌کند و چقدر در بهبود سرعت وای‌فای یا تجربه کاربری ما موثر است؟

Seamless Roaming چیست؟

تصور کنید در شرکتی کار می‌کنید که در هر طبقه آن یک اکسس‌پوینت یا روتر بی‌سیم با نام شبکه یا SSID خاصی قرار داده شده است. طبیعی است وقتی در یک طبقه خاص هستید؛ بهتر است به اکسس‌پوینت واقع در آن طبقه متصل شوید تا سرعت وای‌فای بیشتر شود.

و اگر از یک طبقه محل کار به طبقه دیگری بروید و بخواهید از اینترنت استفاده کنید؛ باید به طور دستی به وای‌فای یا شبکه اکسس‌پوینت آن طبقه وصل شوید. در نتیجه دایما باید به طور دستی از یک وای‌فای به وای‌فای دیگری سوییچ کنید.

فناوری Seamless Roaming آمده این مشکل را رفع کند. روترهای بی‌سیم، اکستندرها یا توسعه‌دهنده‌های وای‌فای و اکسس‌پوینت‌هایی که از این فناوری پشتیبانی می‌کنند؛ به طور خودکار شما را از یک وای‌فای به وای‌فای دیگر وصل کرده تا اولا هیچ‌گاه بدون اتصال به وای‌فای نباشید و دوما همیشه به نزدیک‌ترین وای‌فای پرسرعت و با آنتن‌دهی بالا متصل باشید.

دیگر نیازی نیست شما به طور دستی میان وای‌فای‌های مختلف سوییچ کنید و شبکه به طور خودکار همیشه شما را به نزدیک‌ترین و سریع‌ترین وای‌فای متصل می‌کند. شما به خیال راحت میان طبقه‌های مختلف حرکت کنید و از اینترنت بهره ببرید.

مزایای فناوری Seamless برای کاربران خانگی

در بالا به مزیت بزرگ فناوری Seamless برای کاربران کسب‌وکارها اشاره کردم ولی آیا این فناوری به کمک کاربران خانگی هم می‌آید؟ 

جواب مثبت است. افرادی که یک مودم روتر و روتر بی‌سیم، یک مودم روتر و یک توسعه‌دهنده وای‌فای، روترهای مش وای‌فای و خلاصه چند دستگاه بی‌سیم در خانه دارند؛ باز هم ممکن است با مشکل قطعی اینترنت و وای‌فای در هنگام دور شدن از یک نقطه و نزدیک شدن به نقطه دیگر روبرو باشند.

فناوری Seamless کمک می‌کند همیشه کاربران خانگی در هر نقطه‌ای از خانه به وای‌فای متصل باشند. یعنی وقتی از اتاق خواب وارد سالن و بعد آشپزخانه می‌شوند؛ وقتی از آشپزخانه درامده و وارد اتاق طبقه بالا می‌شوند و همین طور وارد حیاط و بالکن می‌شوند؛ همیشه به اینترنت بی‌سیم متصل باشند.

دستگاه‌های وای‌فای دارای فناوری Seamless سعی می‌کنند دایما دستگاه کاربر را رصد کرده و به موقع آن را به نزدیک‌ترین وای‌فای وصل کنند. دیگری نیازی نیست کاربر خودش دستی از یک شبکه وای‌فای به وای‌فای دیگر سوییچ کند یا مثلا در طبقه همفک خانه‌اش به یک روتر متصل شده و وقتی به اتاق خودش در طبقه بالا می‌رود؛ به دستگاه اکستندر نصب شده در نزدیکی‌ خودش وصل شود تا سرعت اینترنت بیشتر باشد.

چگونه یک روتر Seamless بخریم؟

نیازی نیست شما کار خاصی انجام بدهید. غالب مودم روترها، روترهای بی‌سیم، اکستندرها و روترهای مش وای‌فای جدید و عرضه شده در سال‌های اخیر (منظور از ۲۰۱۷ به بعد) دارای این فناوری هستند.

حالا، در برخی مدل‌ها باید به طور دستی این قابلیت را در پنل مدیریتی روتر فعال کنید و در برخی مدل‌ها به طور پیش‌فرض و خودکار فعال بوده و فقط شما باید از آن استفاده کنید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا