وای‌فای

۵ پیش‌بینی درباره آینده روترهای بی‌سیم در سال ۲۰۱۸

سال ۲۰۱۸ از راه رسیده است. بازار گمانه‌زنی‌ها و پیش‌بینی‌ها درباره فناوری‌های امسال داغ است و هر فردی می‌خواهد بداند در سال ۲۰۱۸ شاهد چه محصولات غافل‌گیرکننده‌ای خواهد بود. پس اجازه بدهید ما هم در حوزه تجهیزات شبکه بی‌سیم و به طور ویژه روترها و توسعه‌دهنده‌های بی‌سیم؛ ۵ فناوری و اتفاق بزرگ را پیش‌بینی کنیم و انتظار داشته باشیم در نمایشگاه CES 2018 شاهد محصولاتی با این قابلیت‌ها باشیم.

سال ۲۰۱۸

در سال ۲۰۱۸، روترهای بی‌سیم روند تکاملی خود را ادامه خواهند داد. روترهای جدید با پردازنده‌های وای‌فای قدرتمندتر ۸۰۲.۱۱ac و سرعت بیشتر وارد بازار می‌شوند. روترهای سه بانده بیشتری معرفی می‌شود و شاید به رویای سرعت ۱۰ گیگابیت بر ثانیه روی وای‌فای نزدیک شویم.

باید منتظر مشاهده تعداد آنتن‌های بیشتری روی هر روتر باشیم و شرکت‌های از معرفی روترهای رده AC1200 و AC1750 به سوی معرفی روترهای رده‌های AC3200 و AC5000 بروند. قابلیت‌های ویژه‌ای مانند مودهای گیمینگ یا ابزارهایی برای کنترل شبکه و اولویت‌دهی به ترافیک دستگاه‌ها به پنل مدیریتی روترها اضافه می‌شود و احتمالا شاهد دستگاه‌های ترکیبی چندکاره بیشتری هستیم.

در سال ۲۰۱۷؛ چندین شرکت مانند سامسونگ و سینولوژی اقدام به ترکیب هاب اینترنت اشیا با روتر بی‌سیم کردند. پیش‌بینی می‌شود این روند ادامه پیدا کند. اما تمام این تغییرات؛ یک اتفاق بزرگ و ویژه محسوب نمی‌شوند. آن‌چه که می‌تواند برای این صنعت تازگی داشته باشد و بازار را دگرگون کند؛ ۵ پیش‌بینی زیر است:

استاندارد ۸۰۲.۱۱ad

در سال ۲۰۱۷ شاهد معرفی چندین دستگاه بی‌سیم مبتنی بر استاندارد ۸۰۲.۱۱ad یا WiGig بودیم. برای نمونه، شرکت تی‌پی لینک روتر AD7200 و نت‌گیر روتر Nighthawk 10 را معرفی کردند که هر دو سرعتی ۷۲۰۰ گیگابیت دارند و از ارتباطات ۸۰۲.۱۱ad با سرعت ۴.۶ گیگابیت بر ثانیه روی فرکانس ۶۰ گیگاهرتز سود می‌برند.

این استاندارد و لینک برای ارتباطات با پهنای‌باند سریع ولی بسیار نزدیک مناسب است. مثلا انتقال اطلاعات در یک اتاق نشیمن یا میان دو دستگاه که نزدیک به هم قرار داده شده‌اند.

پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۱۸؛ شرکت‌های دیگر هم روترهای جدیدی مبتنی بر استاندارد ۸۰۲.۱۱ad معرفی کنند. هنوز روتری سریع‌تر از دو روتر شرکت‌های بالا معرفی نشده است ولی شاید شرکت‌هایی مانند دی‌لینک یا ایسوس بتوانند روتری با سرعت بالای ۸ گیگابیت معرفی کنند که از WiGig هم سود می‌برد.

در آن سو؛ انتظار می‌رود که روترهای رده متوسط و حتما دانگل‌ها و کارت‌های شبکه مبتنی بر ۸۰۲.۱۱ad بیشتری روانه بازار شود. 

استاندارد ۸۰۲.۱۱x

اتفاق ویژه سال ۲۰۱۸ می‌تواند هجوم روترهای با استاندارد ۸۰۲.۱۱ax به بازار باشد. این استاندارد پس از ۸۰۲.۱۱ac به تصویب رسیده و یک نسل جدیدتر از وای‌فای AC است. در سال ۲۰۱۷، ایسوس اولین شرکتی بود که به صورت نمادین از روتر RT-AX88U مبتنی بر استانداردهای ۸۰۲.۱۱ac و ۸۰۲.۱۱ax با سرعت ۶ گیگابیت رونمایی کرد.

در استاندارد جدید؛ سرعت هر لینک وای‌فای میان دو دستگاه بیشتر از AC است. دانشمندان ژاپنی به لینک با سرعت ۴ برابری AX نسبت به AC دست یافتند که سرعت هر لینک بیش از ۴ گیگابیت است. البته؛ هنوز این فناوری جدید ژاپنی‌ها تا پیاده‌سازی در روترها فاصله دارد اما روترهای جدید مبتنی بر ۸۰۲.۱۱ax می‌توانند باز هم سرعت و پهنای‌باند بیشتری در دسترس کاربران قرار بدهند.

به طور حتم، منتظر معرفی چندین روتر ۸۰۲.۱۱ax در نمایشگاه CES ابتدای سال ۲۰۱۸ باشید. ابتدا شرکت کوالکام بود که در فوریه ۲۰۱۷ اولین تراشه وای‌فای ۸۰۲.۱۱ax را عرضه کرد. پس از آن، نوبت به شرکت برودکام رسید که پردازنده AX خود را معرفی کند و در نهایت هم شرکت کوانتنا یک پردازنده بسیار قدرتمند برای ۸۰۲.۱۱ax معرفی کرد.

این تراشه‌ها به دست شرکت‌های روترساز رسیده‌اند و باید در سال جدید غوغا کنند. با ورود محصولات مبتنی بر ۸۰۲.۱۱ax به بازار؛ با کمال احترام برای ۸۰۲.۱۱ac و محصولات پرقدرت‌اش؛ این استاندارد را باید قدیمی بنامیم! 

اکستندرهای سه بانده

تا همین چند ماه پیش؛ اگر صحبت از یک دستگاه توسعه‌دهنده یا اکستندر به میان می‌آمد؛ همه توجه‌ها متوجه یک دستگاه دو بانده با نهایت سرعت زیر ۲ گیگابیت معطوف می‌شد ولی به یک‌باره دو شرکت نت‌گیر و لینک‌سیس دستگاه‌های توسعه‌دهنده‌ای سه بانده با سرعت‌ و قدرت بسیار بیشتر از انتظار بازار معرفی کردند و راه را برای دیگر شرکت‌ها باز کردند.

شرکت نت‌گیر دستگاه توسعه‌دهنده دیواری AC2200 به نام EX7500 را معرفی کرد و لینک‌سیس هم RE9000 در رده AC3000 رونمایی کرد. این دستگاه‌ها از یک فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز و دو فرکانس ۵ گیگاهرتز برای تقویت و بهبود وای‌فای استفاده می‌کنند و می‌توانند متراژهای بسیار بالایی در حد هزار مترمربعی را زیر پوشش یک وای‌فای قوی ببرند.

از میان دو فرکانس ۵ گیگاهرتز؛ یک فرکانس با پهنای‌باند بالا به ارتباط میان روتر بی‌سیم اصلی و دستگاه توسعه‌دهنده اختصاص پیدا می‌کند. فناوری استفاده شده در این اکستندرها بسیار جدید و مدرن است.

انتظار داریم در سال ۲۰۱۸ تعداد اکستندرهای سه بانده دیگری از شرکت‌های معروف شبکه‌ساز مشاهده کنیم. احتمالا سرعت دستگاه‌های جدید نیز بیشتر شده و قابلیت‌های نرم‌افزاری پیشرفته‌تری خواهند داشت. اکستندرهای نسل قبلی از نظر امکانات نرم‌افزاری بسیار محدود بودند. 

MU-MIMO

در اینکه قابلیت و فناوری MU-MIMO چقدر به کار کاربران می‌آید؛ جای صحبت و بحث زیادی هست اما آن‌چه که بازار به ما می‌گوید؛ MU-MIMO به یک رویکرد و ترند تبدیل شده است. همانند یک موج که دارد همه شرکت‌های سازنده محصولات شبکه بی‌سیم خانگی را در خود غرق می‌کند.

در سال ۲۰۱۶؛ تعداد کل روترهای مبتنی بر MU-MIMO از تعداد انگشتان دست بیشتر نبود. در سال ۲۰۱۷، شاید ۱۰ الی ۱۵ روتر و محصول دیگر با MU-MIMO معرفی شد و انتظار داریم در سال ۲۰۱۸ هر روتر یا اکستندر و حتا کارت شبکه‌ای به MU-MIMO مجهز باشد.

قابلیت MU-MIMO امکان برقراری یک لینک بی‌سیم مطمئن و پایدار با سرعت بالا و کیفیت تضمین شده، به طور اختصاص میان روتر و دستگاه ثالث را فراهم می‌کند. گیمرها، مالتی‌مدیاکارها، ویرایشگران عکس و فیلم، گیم‌نت‌ها و نظایر این‌ها می‌توانند از قابلیت‌های MU-MIMO سود ببرند.

در حال حاضر؛ فضای MU-MIMO یک مشکل بزرگ دارد و آن در دسترس نبودن کارت شبکه یا دانگل MU-MIMO با قیمت و مشخصات فنی مناسب و اقتصادی در بازار است. شاید این مشکل هم در سال جدید میلادی رفع شود و همه کاربران بتوانند با قیمت‌های متعادل‌تری از MU-MIMO لذت ببرند!

مش وای‌فای ۲

بدون شک سال ۲۰۱۷ را باید به نام سیستم‌های مش وای‌فای نام‌گذاری کرد. در اواخر سال ۲۰۱۶، چند شرکت محدود راه‌کار جدیدی برای ارایه یک وای‌فای پرقدرت و پایدار در سراسر یک ساختمان چند طبقه بزرگ معرفی کردند. سیستم مش وای‌فای شامل دو الی سه روتر بی‌سیم است که باهم جفت شده و می‌توانند سیگنال‌های همدیگر را تقویت کنند.

در سال ۲۰۱۷؛ تمامی برندهای سازنده محصولات شبکه؛ راه‌کارها و روترهای مش وای‌فای خود را عرضه کردند و حتا شرکت‌هایی مانند گوگل و سامسونگ نیز به این بازار پیوستند و بهترین روترهای وای‌فای دنیا را پیش‌روی کاربران قرار دادند.

حالا با گذشته دو سال از معرفی فناوری مش وای‌فای و یک سال از ورود محصولات شرکت‌ها؛ انتظار می‌رود در نیمه دوم سال ۲۰۱۸ با سیستم‌های مش وای‌فای ۲ یا توسعه‌یافته مدل‌های اولیه روبرو شویم. مش وای‌فای یک راهکار بسیار هوشمندانه و موثر در حذف نقاط کور وای‌فای است ولی هم گران قیمت بوده و هم برخی مدل‌های اولین ارایه شده نتوانستند نظر کاربران را جلب کنند.

در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ شاهد شکوفایی و فراگیر شدن مش وای‌فای خواهیم بود. حتا برخی از کارشناسان اعتقاد دارند که مش وای‌فای می‌تواند روترهای بی‌سیم ۸۰۲.۱۱ac را تحت تاثیر خود قرار دهد یا باعث حذف محصولات توسعه‌دهنده شود.

روترهای مش وای‌فای ۲ از سرعت‌های بیشتری (مثلا ۲ الی ۳ گیگابیت)؛ آنتن‌ها و باندهای فرکانسی بیشتر (۴ آنتنه با سه باند مجزا) و قابلیت‌های مدیریت نرم‌افزاری مبتنی بر موبایل (همانند روتر گوگل وای‌فای) روانه بازار می‌شوند. 

* این مطلب در ماهنامه شبکه شماره ۱۹۹ منتشر شده است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا