آموزش

چگونه وای‌فای پرسرعت را از طبقه اول به طبقه چهارم ببریم؟

گاهی اوقات از دل یک پرسش خواننده سایت، یک مقاله بیرون می‌آید.

خواننده‌ای سوال کرده بود چگونه می‌توانم از طبقه چهارم یک ساختمان به وای‌فای در طبقه اول وصل شوم به‌طوری‌که سرعت اینترنت زیاد باشد؟ 

در واقع، مودم روتر ADSL او در طبقه اول ساختمان است ولی دوستی در طبقه چهارم زندگی می‌کند که می‌خواهد به وای‌فای او وصل شود. این دوست اکنون به وای‌فای طبقه اول وصل می‌شود ولی بسیار ضعیف است.

بیشتر بخوانید: چگونه اینترنت را بدون افت سرعت از سالن به پای میز کارمان در اتاق خودمان بکشانیم؟

احتمالا این پرسش برای بسیاری از خوانندگان دیگر سایت شبکه‌چی هم در مقاطعی مطرح بوده است. مسئله، تقویت وای‌فای در مسافت‌های دورتر است.

اینکه چقدر می‌خواهید هزینه کنید و ساختمان محل سکونت چه ویژگی‌هایی از نظر آنتن‌دهی دارد و به شما چه امکاناتی می‌دهد؛ راه‌کارهای مختلفی می‌توان در پیش گرفت:

۱- پاورلاین

همان‌طور که همه می‌دانیم؛ پاورلاین‌ها دستگاه‌هایی هستند که اطلاعات و اینترنت را بر بستر کابل‌های برق جابه‌جا می‌کنند. شما می‌توانید از یک نقطه خانه اینترنت را به نقطه دیگری ببرید بدون اینکه کابل‌کشی کنید.

حالا، درباره مسئله‌ای که در بالا اشاره کردیم؛ اگر سیستم کابل‌کشی برق ساختمان‌ها به هم وصل باشد؛ می‌توان یک دستگاه پاورلاین در طبقه اول و کنار دست مودم روتر نصب کرد. یک کابل شبکه از مودم روتر به پاورلاین کشید و پاورلاین دوم را در طبقه چهارم قرار داد تا به اینترنت و وای‌فای پرسرعت رسید بدون هیچ‌گونه کابل‌کشی اضافی.

۲- تقویت‌کننده وای‌فای

برای دریافت امواج رادیویی قوی در فاصله‌های دورتر از مودم روتر یا روتر بی‌سیم، دستگاه‌های توسعه‌دهنده و تقویت‌کننده وای‌فای که اصطلاحا اکستندر گفته می‌شوند؛ بسیار مفید و کاربردی هستند.

یک تقویت‌کننده وای‌فای چند صد هزار تومان بیشتر نیست و شما با خرید و نصب در طبقه چهارم، همان وای‌فای را حتی با همان رمزعبور و نام کاربری و شبکه به صورت تقویت‌شده دریافت می‌کنید. این راه‌کار برای افرادی که تعداد دستگاه‌های کمی برای اتصال به اینترنت دارند؛ واقعا جواب می‌دهد.

۳- مش وای‌فای

باید بررسی کنید دقیقا فاصله شما در طبقه چهارم از مودم روتر چقدر است و آیا سیستم‌های مش وای‌فای قادر به پوشش دادن آن هستید یا خیر؟

در سیستم‌های مش وای‌فای، نود اصلی یا روتر را در طبقه اول قرار داده و نودهای فرعی می‌توانند در مسافت‌هایی دورتر باشند. مثلا، درباره مسئله مورد بحث، نود اصلی در طبقه اول قرار می‌گیرد و یکی از روترهای فرعی و تقویت‌کننده در طبقه چهارم نصب می‌شود. 

۴- روترهای بی‌سیم پرقدرت

تعویض مودم روتر طبقه اول و تبدیل آن به یک مودم روتر قوی‌تر یا نصب یک روتر بی‌سیم پرقدرت کنار دست آن هم می‌تواند امواج قوی‌تری در محیط پخش کند که در نتیجه آن فردی در فاصله دورتر، امواج وای‌فای بهتری دریافت کند.

روترهای پرقدرت امروزی که دو بانده یا سه بانده هستند و از آنتن‌های بیشتری سود می‌برند؛ قدرت سیگنال‌دهی بسیار بالایی هم داشته و پوشش‌دهی وای‌فای بالاتری دارند که قابل قیاس با مودم روترهای قدیمی و معمولی نیست. 

گاهی یک روتر بی‌سیم امروزی می‌تواند کل ساختمان را زیر پوشش وای‌فای ببرد.

هزینه و راه‌کار نهایی

خوب، کدام راه‌کار مناسب‌تر یا ارزان‌تر است؟ واقعا نمی‌شود با قطعیت روی یک راه‌کار دست گذاشت و به پارامترهای مختلفی بستگی دارد.

به نظر می‌رسد خرید یک اکستندر یا تقویت‌کننده وای‌فای و نصب در طبقه چهارم شاید ارزان‌تری و راحت‌تری راه‌کار باشد. اگر ساکنان طبقه اول موافق هستند؛ خرید یک روتر بی‌سیم پر قدرت می‌تواند انتخاب بعدی باشد که البته چندان ارزان‌قیمت نیست. یک روتر بی‌سیم امروزی حداقل ۲ میلیون تومان قیمت دارد.

راه‌کارهای مش وای‌فای و پاورلاین باید در محل بررسی شوند و نباید بی‌مطالعه سراغ‌شان رفت چون ممکن است جواب ندهند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا