راهنمای خرید

۷ توسعه‌دهنده وای‌فای برتر دو بانده در سال ۲۰۱۷

در این مطلب می‌توانید با ۷ توسعه‌دهنده وای‌فای (Extender) برتر که باید در سال ۲۰۱۷ خریداری شوند؛ آشنا شده و مشخصات و امکانات آن‌ها را با هم مقایسه کنید. 

دستگاه‌های توسعه‌دهنده می‌توانند پوشش‌دهی وای‌فای را افزایش دهند و نقاط کور وای‌فای را از بین ببرند. این دستگاه‌ها می‌توانند دسترسی به وای‌فای را در نقاط دیگر افزایش دهند و بر سرعت و قدرت سیگنال‌ها بیفزایند. 

معمولا کاربران خانگی یا کسب‌وکارهایی که در مکان‌ها و ساختمان‌های بزرگ ساکن هستند و یک روتر بی‌سیم برای پوشش‌دهی تمام آن ساختمان کافی نیست؛ با توسعه‌دهنده وای‌فای سعی می‌کنند جاهایی که وای‌فای ضعیف‌تر است را با تقویت سیگنا‌ل‌ها جبران کنند. 

در چند سال گذشته؛ در بخش تجهیزات شبکه رده‌ای به نام «توسعه‌دهنده وای‌فای» نداشتیم ولی امروزه این گروه از محصولات شبکه برای خودشان یک رده مستقل محسوب شده و دارای مشخصات و امکانات متفاوت هستند. برخی از اکستندرها فقط برای فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز و تقویت روترهای سری N ساخته شده و برخی دیگر از اکستندرها دو بانده بوده و برای هماهنگ شدن با روترهای AC روانه بازار می‌شوند. 

بیشتر بخوانید: چه تفاوتی میان دستگاه‌های تقویت‌کننده، بهبوددهنده و توسعه‌دهنده وای‌فای است؟

در درگاه‌های ارتباطی و امکانات نرم‌افزاری با یکدیگر متفاوت هستند و قیمت‌های گوناگونی دارند. بنابراین؛ اگر تصمیم به خرید یک توسعه‌دهنده وای‌فای دارید؛ بهتر است کمی درباره این محصولات مطالعه  و از میان بهترین و سریع‌ترین دستگاه‌ها یک مدل برای خودتان انتخاب کنید.

توجه: اگر از یک روتر بی‌سیم دو بانده استفاده می‌کنید؛ بهتر است به سراغ خرید یک توسعه‌دهنده دو بانده بروید و از خرید توسعه‌دهنده‌های تک بانده اجتناب کنید. حتا اگر یک روتر تک بانده هم دارید؛ پیشنهاد ما خرید یک توسعه‌دهنده دو بانده است تا این مزیت را در شبکه وای‌فای خود ایجاد کنید که از هر دو فرکانس رادیویی استفاده شود و کارایی بهتری داشته باشید. شاید توسعه‌دهنده‌های وای‌فای تک باند قیمت بسیار پایین‌تری داشته باشند ولی در عوض پس از چند ماه دوباره شما را با محدودیت‌های جدیدی روبرو می‌کنند. 

توجه: اگر به دنبال راهکار بهتری برای افزایش سرعت و پوشش‌دهی وای‌فای خود هستید؛ پیشنهاد ما استفاده از سیستم‌های مش وای‌فای است. در آینده درباره این سیستم‌ها و بهترین روترهای مش وای‌فای بیشتر خواهیم نوشت. فعلا تنها چند مدل از روترهای مش وای‌فای وارد ایران شده اما تا چند ماه آینده شاهد ورود گسترده این محصولات هستیم.

در ادامه ۷ دستگاه توسعه‌دهنده برتر سال ۲۰۱۷ را معرفی می‌کنیم:

Asus RP-AC66 AC1750

یک توسعه‌دهنده دو بانده است که از نظر سرعت با دیگر توسعه‌دهنده‌ها قابل قیاس نیست. سرعت این دستگاه ۱۷۵۰ مگابیت (۴۵۰ + ۱۳۰۰) است و در رده AC و با پشتیبانی از دو فرکانس ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز کار می‌کند. یک درگاه اترنت یک گیگابیتی و دو آنتن بی‌سیم خارجی و یک آنتن بی‌سیم داخلی دارد. آنتن‌های خارجی از قدرت سیگنال‌دهی ۳ و ۴ دسی‌بل سود می‌برند. 

دو چراغ LED برای نمایش وضعیت دو شبکه وای‌فای و یک چراغ LED برای روشن/خاموش بودن دستگاه دارد. از کلیدهای ریست و WPS سود می‌برد و به رمزنگاری WPA2-PSK و WPA-Enterprise یا WPA2-Enterprise مجهز است. نسبت به دیگر توسعه‌دهنده‌ها کمی بزرگ است و به طور مستقیم به پریز برق دیوار متصل می‌شود. قیمت این محصول ۸۰ دلار است.

(NETGEAR EX3700 Wi-Fi Range Extender (AC750

یک توسعه‌دهنده دو بانده در رده AC750 که قیمت بسیار مناسب ۴۰ دلاری دارد. سرعت این توسعه‌دهنده ۷۵۰ مگابیت است که روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز سرعت ۳۰۰ مگابیتی و روی فرکانس ۵ گیگاهرتز سرعت ۴۳۳ مگابیتی به نمایش می‌گذارد. یک درگاه اترنت هزار مگابیتی و دو آنتن خارجی دارد. به علاوه، کلیدهای WPS و ریست و Power برای مدیریت بهتر دستگاه در دسترس هستند. 

EX3700 یکی از بهترین توسعه‌دهنده‌های دو بانده بازار است که از سرعت و کارایی عملی فوق‌العاده‌ای در تست‌ها برخوردار است. وزن این دستگاه ۱۳۰ گرم است و به طور مستقیم به پریز برق متصل می‌شود. نت‌گیر برای این دستگاه یک اپلیکیشن موبایل Wi-Fi Analytics عرضه کرده تا کاربران بتوانند سیگنال‌های قوی‌تری با تحلیل شبکه وای‌فای به دست بیاورند. 

(NETGEAR EX6200 Wi-Fi Range Extender (AC1200

برای آن دسته از کاربرانی که دنبال یک توسعه‌دهنده قوی‌تر و سریع‌تر هستند؛ نت‌گیر مدل EX6200 را با سرعت کلی ۱۲۰۰ مگابیت نیز عرضه کرده است. روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز سرعت ۳۰۰ مگابیت و روی فرکانس ۵ گیگاهرتز سرعت ۸۶۷ مگابیتی را شاهد هستیم. 

این دستگاه یک توسعه‌دهنده کامل و دسکتاپ است و از ۴ درگاه LAN یک گیگابیتی، یک درگاه WAN یک گیگابیتی و یک درگاه USB 3.0 است. روی این توسعه‌دهنده از یک پردازنده چهار هسته‌ای با فناوری Beamforming و فناوری اختصاصی FastLane برای استریم ویدیوهای HD روی فرکانس‌های رادیویی وای‌فای استفاده شده است. قیمت این دستگاه ۹۰ دلار است. با این توسعه‌دهنده وای‌فای می‌توان یک منطقه چند صد متری را زیر پوشش وای‌فای برد.

(Linksys RE6500 Wi-Fi Range Extender (AC1200

اگر می‌خواهید با کمی هزینه بیشتر؛ محدود پوشش‌دهی بیشتری به دست بیاورید و از چندین ویژگی امنیتی جذاب هم استفاده کنید؛ توسعه‌دهنده RE6500 لینک‌سیس گزینه مناسبی است. این توسعه‌دهنده نیز دسکتاپ و شبیه به روترهای بی‌سیم است. از دو آنتن خارجی و چهار درگاه LAN یک گیگابیت سود می‌برد و مجهز به یک جک صدا و کلید Power است. با جک صدا می‌توانید موسیقی را به صورت وای‌فای پخش کنید.

این دستگاه سرعت کلی ۱۲۰۰ مگابیت را به نمایش می‌گذارد که روی فرکانس ۵ گیگاهرتز سرعت ۸۶۷ مگابیت و روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز سرعت ۳۰۰ مگابیتی را شاهد هستیم. لینک‌سیس می‌گوید این دستگاه می‌تواند وای‌فای را در یک محدوده هزار مترمربعی پوشش دهد. شاید این ادعای لینک‌سیس اغراق‌آمیز باشد ولی مطمئنا برای مساحت‌های ۵۰۰ مترمربعی یک گزینه عالی تقویت‌کننده وای‌فای است. قیمت این توسعه‌دهنده لینک‌سیس ۹۰ دلار است. این روتر شامل رمزنگاری AES با کلیدهای ۱۲۸ بیتی است و از کلید WPS نیز سود می‌برد.

(D-Link DAP-1520 Wi-Fi Range Extender (AC750

یک توسعه‌دهنده دو بانده خوش‌ساخت و باکیفیت دیگر در رده AC750 از شرکت دی‌لینک که می‌تواند برای شبکه‌های وای‌فای خانگی بسیار مناسب باشد. قیمت این توسعه‌دهنده فقط ۲۰ دلار است.

این دستگاه می‌تواند امواج رادیویی را روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز با سرعت ۳۰۰ مگابیت و روی فرکاتس ۵ گیگاهرتز با سرعت ۴۳۳ مگابیت منتشر کند و در مجموع یک سرعت ۷۵ مگابیتی را به نمایش بگذارد. نصب این دستگاه بسیار ساده است و قابلیت‌هایی مانند گزارش‌گیری و مانیتور شبکه و ترافیک هریک از دستگاه‌های متصل به وای‌فای برای بهبود شبکه دارد. 

می‌توانید تنظیمات انجام شده روی این دستگاه را ذخیره و بعدا دوباره استفاده کنید یا سریعا به تنظیمات کارخانه برگردانید. متاسفانه این توسعه‌دهنده از درگاه اترنت یا USB سود نمی‌برد ولی در عوض با قیمت بسیار مناسب خود؛ برای کاربران خانگی یک انتخاب هوشمندانه است. این دستگاه به طور مستقیم به پریز برق متصل می‌شود.

(D-Link DAP-1650 Wi-Fi Range Extender (AC1200

دی‌لینک برای کاربران حرفه‌ای و کسب‌وکارها یک توسعه‌دهنده دسکتاپ قدرتمند و کامل عرضه کرده است. DAP-1650 یک توسعه‌دهنده دو بانده با سرعت ۱۲۰۰ مگابیت و در رده AC1200 است که از درگاه‌های USB و اترنت یک گیگابیتی سود می‌برد. 

این دستگاه ۴ آنتن داخلی دارد که سهم هر فرکانس ۲ آنتن داخلی می‌شود و از MIMO 2×2 استفاده می‌کند. همچنین؛ این اکستندر قابلیت‌های پیشرفته‌ای مانند تعریف شبکه میهمان، فیلترسازی ترافیک شبکه و اینترنت، رابط کاربری و ویزارد نصب چند زبانه، DLNA و QoS دارد. به علاوه، دی‌لینک چندین اپلیکیشن موبایل برای مدیریت این دستگاه و اعمال تنظیمات از راه دور عرضه کرده است. قیمت این توسعه‌دهنده رده بالای دی‌لینک ۷۰ دلار است.

TP-Link AC1200 RE305

به عنوان آخرین توسعه‌دهنده برتر امسال می‌خواهیم یک محصول از شرکت تی‌پی‌لینک را معرفی کنیم. RE305 یک توسعه‌دهنده دو بانده در رده AC1200 است که تنها ۴۰ دلار قیمت دارد. سرعت هر دو شبکه وای‌فای تقویت‌کننده این دستگاه همانند دیگر توسعه‌دهنده رده AC1200 است؛ یعنی سرعت ۳۰۰ مگابیتی روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز و سرعت ۸۶۷ مگابیتی روی فرکانس ۵ گیگاهرتز.

از یک درگاه اترنت صد مگابیتی و دو آنتن خارجی در کنار کلیدهای WPS و ریست استفاده می‌کند و حداکثر مصرف انرژی آن ۷.۳ وات است. از رمزنگاری WPA-PSK و WPA2-PSK برای امنیت بیشتر وای‌فای سود می‌برد و قابلیت اتصال مستقیم به پریز برق را دارد. مجهز به یک چراغ چشمک‌زن است که وضعیت سیگنال‌های دریافتی از روتر بی‌سیم اصلی را نشان می‌دهد. 

حرف آخر

همان‌طور که در ابتدای این مطلب گفتیم؛ بهتر است با کمی هزینه بیشتر یک توسعه‌دهنده وای‌فای دو بانده خریداری کنید. براساس اینکه چه مساحتی باید زیر پوشش وای‌فای تقویت‌شده برود؛ می‌توانید یکی از دستگاه‌های معرفی شده در بالا را انتخاب کنید. گاهی اوقات فقط یک اتاق نقطه کور وای‌فای است و باید در ان‌جا از توسعه‌دهنده استفاده کنید و گاهی اوقات هم باید طبقه دوم یک ساختمان یا خانه را زیر پوشش وای‌فای بدهید. 

همین‌طور؛ باید بررسی کنید به درگاه‌های اترنت و USB نیاز دارید یا خیر! درگاه اترنت روی یک توسعه‌دهنده به شما کمک می‌کند دستگاه‌های بیشتری به طور مستقیم به اینترنت متصل شوند یا برای تنظیمات دستگاه ازش استفاده کنید. همین طور؛ درگاه اترنت به شما کمک می‌کند توسعه‌دهنده را از طریق کابل شبکه به شبکه‌های دیگر و تجهیزات پاورلاین یا روتر بی‌سیم متصل کنید. همه این فاکتورها باید در انتخاب یک توسعه‌دهنده مدنظر باشند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا