فناوری

بسته‌های اینترنت TD-LTE ایرانسل ۱۵ درصد گران شدند

ایرانسل: پیش از سال بسته‌های تشویقی برای کاربران در نظر گرفتیم و این گرانی با نظر رگولاتوری بوده

از ابتدای امسال و در همان روزهای اولیه تعطیلات نوروز، برخی از کاربران در شبکه‌های اجتماعی از گران شدن قیمت بسته‌های اینترنت TD-LTE ایرانسل و حذف برخی از بسته‌ها از جمله بسته‌های نامحدود شبانه خبر دادند.

گزارش‌های بعدی نشان داد خبر حذف بسته‌های نامحدود شبانه اینترنت TD-LTE ایرانسل صحت داشته و حتی برحی از بسته‌های روزانه پرحجم و زمان‌دار هم حذف شدند و بسته‌هایی با حجم کمتر جای آن‌ها را گرفتند.

دیروز، سایت زومیت گزارشی منتشر کرد و خبر افزایش قیمت بسته‌های TD-LTE ایرانسل در سال جدید را تایید کرد. زومیت می‌گوید: «ظاهرا قیمت بسته‌های اینترنت TDLTE ایرانسل از ابتدای سال ۱۵ درصد گران شده است. طبق بررسی زومیت، علاوه‌بر اینکه برخی بسته‌ها حذف شده‌اند، حجم برخی کاهش و در عین حال، قیمت آن‌ها افزایش یافته است.»

در یک نمونه، بسته اینترنت یک‌ساله ایرانسل که ۳۶۰ گیگابایت به مبلغ ۴۹۹ هزار تومان بود، حالا با ۳۰۰ گیگابایت و ۵۴۰ هزار تومن به فروش می‌رسد. در مثالی دیگر، بسته شبانه ۱۵۰ گیگابایتی، با بسته ۳۰ گیگ جایگزین شده است.

در ادامه می‌توانید بسته‌های ۹۰ روزه اینترنت تی‌دی‌ال‌تی ایرانسل در سال ۹۹ را با سال ۱۴۰۰ مقایسه کنید:

بسته‌های اینترنت ۹۰ روزه ایرانسل در سال ۱۳۹۹
بسته‌های اینترنت ۹۰ روزه ایرانسل در سال ۱۴۰۰

در نمونه دیگری، بسته ۹۰ روزه ۷۰ گیگابایت که با احتساب مالیات ۱۰۳ هزار تومان بوده، هم‌اکنون ۶۰ گیگابایت شده و با قیمت ۱۰۹ هزار تومان به فروش می‌رسد.

دلایل افزایش قیمت بسته‌های TD-LTE ایرانسل

به طور کلی، اینترنت TD-LTE به خاطر قیمت ارزان‌تر بسته‌ها و حجم بالاتری که به کاربران می‌دهد؛ محبوبیت داشته و در برابر اینترنت ۴G و حتی اینترنت ثابت ADSL دوام آورده است.

کاربرانی که نیاز به حجم‌های چند صد گیگابایتی در طول ماه دارند ولی نمی‌خواستند هزینه زیادی بپردازند و از سوی دیگر دنبال یک اینترنت سریع‌تر نسبت به ADSL بودند؛ به سوی اینترنت TD-LTE هدایت شدند. در چند سال اخیر، قیمت مناسب بسته‌های تی‌دی‌ال‌تی یک مزیت بزرگ این سرویس اینترنت برای ایرانسل و مبین‌نت و دیگر اپراتورهای مجازی تی‌دی‌ال‌تی بوده است.

در ماه‌های انتهایی سال ۹۹، برخی از اپراتورهای موبایل از جمله ایرانسل به تعرفه‌های ارزان اینترنت موبایل معترض بودند و این ارزانی را عامل افزایش ضریب نفوذ اینترنت موبایل و پر شدن ظرفیت شبکه‌ها دانستند. مدیرعامل ایرانسل در یک گفت‌وگوی رسانه‌ای به طور شفاف اعلام کرده بود که در سال آینده چاره‌ای جز افزایش قیمت تعرفه‌های اینترنت ۴G ندارند؛ چون در غیر این صورت با افت کیفیت شبکه روبرو خواهند بود.

علاوه بر این، در روزهای پایانی سال ۹۹ شاهد تصویب قانون افزایش ده درصدی درآمد دولت از سهم اپراتورها بودیم که در ضمن آن به طور واضح و مشخص به اپراتورهای موبایل اجازه افزایش قیمت اینترنت را نداده است.

حالا، با این تفاسیر باید دید چرا قیمت بسته‌های اینترنت TD-LTE ایرانسل حدود ۱۵ درصد گران‌تر شده و برخی بسته‌ها حذف و با بسته‌های با حجم کمتر جایگزین شدند.

پاسخ ایرانسل: مجوز از رگولاتوری؛ ارائه بسته‌های تشویقی

شرکت ایرانسل به گزارش زومیت واکنش نشان داده و یک پاسخ برایشان می‌فرستد. ایرانسل ضمن تایید افزایش قیمت ۱۵ درصدی بسته‌های اینترنت TD-LTE در سال جدید؛ می‌گوید که این افزایش قیمت پیش از شروع سال ۱۴۰۰ بوده و مشمول قانون مصوب مجلس برای سال جدید نمی‌شود.

بخشی از پاسخ ایرانسل را بخوانیم:

«ایرانسل در پایان اسفند ماه ۱۳۹۹، بسته‌های تشویقی اینترنت پرسرعت ثابت (TD-LTE) جدیدی را به مشترکان این خدمت ارائه کرده است. این تغییر، با بررسی الگوی مصرف مشترکان و با هدف حفظ و ارتقای کیفیت این خدمت انجام شده است.

بسته‌های تشویقی اینترنت پرسرعت ثابت (TD-LTE) ایرانسل، با هدف ارائه امکان مدیریت هزینۀ مصرف دیتا به مشترکان، با قیمت مقرون به صرفه، به‌صورت دوره‌ای در اختیار مشترکان ایرانسل قرار می‌گیرد و پس از گذشت بازه‌های زمانی، بازنگری می‌شود و پیش از اعمال نهایی، به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) پیشنهاد می‌شود.»

همان‌طور که از پاسخ ایرانسل مشخص است؛ این افزایش قیمت با نظر و تایید رگولاتوری صورت گرفته است و دست اپراتورهای موبایل برای ارائه بسته‌های تشویقی اینترنت به کاربران و شرکت‌ها با هزینه‌هایی پایین‌تر از نرخ مصوب رگولاتوری باز است.

به نظر شما خواننده عزیز، با این افزایش قیمت ۱۵ درصد بسته‌های اینترنت TD-LTE ایرانسل، آیا هنوز استفاده از این سرویس اینترنت مقرون‌به‌صرفه است؟


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫3 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا