فناوری

آیا می‌توانیم از سیم کارت TD LTE روی گوشی استفاده کنیم؟

شرایط استفاده از سیم کارت دیتای ایرانسل روی گوشی و آموزش راه‌اندازی

سیم کارت TD LTE ایرانسل روی گوشی قابل استفاده است ولی فقط دیتا دارید و خبری از مکالمه یا پیامک نیست؛ ضمن اینکه باید گوشی شما از باند ۴۲ یا باند TDD پشتیبانی کند.

با رواج اینترنت TD LTE حالا شاهد مطرح شدن سوال‌های زیادی از سوی کاربران هستیم. 

برای استفاده از این نوع اینترنت نیاز به سیم کارت TD LTE یا سیم کارت دیتا است. سیم‌کارتی همانند سیم‌کارت‌هایی که برای مکالمه و اینترنت موبایل استفاده می‌شود.

اپراتورها به کاربران متقاضی و خریدار اینترنت و مودم TD-LTE یک سیم کارت می‌دهند ولی آیا این سیم کارت td lte روی گوشی تلفن همراه هم قابل استفاده است؟

می‌توان با سیم‌کارت‌های دیتا تماس گرفت یا اینترنت دیتا روی موبایل استفاده کرد؟

سیم کارت TD LTE فقط دیتا؛ نه مکالمه نه پیامک

سیم کارت td lte

به طور کلی، سرویس TDD برای دیتا است و امکان ارسال پیامک یا تماس صوتی ندارد. سیم‌کارت TD-LTE که اپراتورها به کاربران می‌دهند؛ فقط برای استفاده از اینترنت است و سرویس دیگری روی آن فعال نشده یا قابل استفاده نیست.

بنابراین؛ با یک سیم TD-LTE نمی‌توانید مکالمه یا پیامک داشته باشید. هر سیم‌کارت TD-LTE یک شماره اختصاصی مانند شماره موبایل دارد ولی برای تماس صوتی و استفاده از خدمات موبایل مانند سیم‌کارت‌های معمولی یا ۴G نیست.

البته، می‌توانید شماره سیم کارت td را به اپلیکیشن «ایرانسل من» اضافه کنید و باقیمانده بسته اینترنت TDLTE خود را مشاهده کنید یا بسته جدید بخرید و کارهای معمولی که برای سیم کارت موبایل انجام می‌دادید.

استفاده اینترنت TD LTE روی گوشی؟

سیم کارت دیتا روی گوشی

اپراتورهای موبایل و شرکت‌های ریسلر (اپراتور مجازی)، سیم کارت td lte را با مودم و برای استفاده روی مودم به مشتری می‌فروشند.

اما اگر یک گوشی تلفن همراه از باندهای TDD و مشخصات باند ۴۲ یا فرکانس ۳۵۰۰ مگاهرتز پشتیبانی کند؛ امکان فعال سازی و استفاده اینترنت td lte روی گوشی نیز هست.

مسلما، روی گوشی و با سیم کارت tdd فقط دیتا یا اینترنت دارید و نمی‌توانید مکالمه داشته باشید یا پیامک بزنید.

 چرا باید سیم tdlte را روی گوشی بزنیم؟

این سوال بسیاری از کاربران است. دو دلیل مهم وجود دارد:

۱- استفاده از اینترنت TDLTE روی گوشی که نسبت به اینترنت موبایل ارزان‌تر است.

۲- داشتن سیم کارت و اینترنت TDLTE به عنوان سیم کارت دوم روی گوشی برای مواقعی که اینترنت موبایل تمام می‌شود.

اگر اهل بازی کردن روی گوشی باشید یا شب‌ها دانلودهای زیاد با گوشی انجام بدهید و همین‌طور پخش زنده فوتبال و فیلم ببینید؛ نت td lte روی گوشی خیلی ارزان‌تر تمام می‌شود.

شما می‌توانید برای یک سیم کارت td lte بسته‌های بلند مدت و پر حجم خریداری کنید؛ به ویژه الان که قیمت اینترنت موبایل ۳۴ درصد افزایش یافت و واقعا دیگر قابل استفاده برای دانلود و استریم و گیم نیست.

یک مقایسه میان قیمت بسته اینترنت همراه اول با قیمت بسته اینترنت ایرانسل و بعدش با قیمت بسته‌های اینترنت TDLTE شرکت‌های مختلف بیندازید تا بفهمید چقدر فرق هزینه‌ای میان این دو اینترنت هست.

آموزش فعال سازی اینترنت td lte روی گوشی

اگر مطمئن هستید گوشی شما باند ۴۲ را پشتیبانی می‌کند و می‌تواند به اینترنت TD LTE وصل شود؛ راهنمای ویدئویی زیر را مشاهده و سیم کارت دیتای خود را فعال کنید:


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫38 دیدگاه ها

  1. به تازگی ایرانسل امکان استفاده از سیم کارت تی دی روی گوشی رو داده ,به شرطی که گوشی فرکانس تی دی رو ساپورت کنه

  2. سلام.مودمی هست که سیم کارت td lte مبین نت رو ساپورت کنه ککه قابل حمل هم باشه؟
    من مودم b612 دارم ولی با برق کار میکنه من مودمی میخوام که قابل حمل باشه.لطفا راهنمایی کنید

      1. با سلام این مودم USB TD-LTE امکان وصل شدن به شارژرهای موبایل پاوربانک شارژر فندکی خودرو و تلوزیونهای LED و گیرنده های دیجیتال و هر جایی که که پورت USB داشته باشه منبع تغذیه این مودم میشه امروزه تو هر خانه ای حد اقل یک یا ۲منبع USB یافت میشود و تا ۸نفر به صورت بیسیم WIRELESS میتوانن بهش وصل بشوند با سرعت ۴۰مگ استفاده کنن مثل تبلتها لپ تاپ و موبایلهاو…
        و این نوع مودم ۳سال گارنتی داره

      1. g7 thinq
        pixel 3
        pixep 4
        onpluse8
        mate 40 pro
        این گوشی ها پشتیبانی میکنن، اما همونطور که گفتید گویا اپراتور ها اجازه نمیدن بجز مودمی که تنظیم میکنن کس دیگری وصل بشه

  3. یعنی بعداز اینکه سیمکارت روی مودم خورد مودم روشن میکنمیم ووافای گوشی یا تبلت راهم بدون سیمکارت دیگری روشن کرده وآن میشویم؟!

  4. میخواستم ببینم این سیم کارتا روی سایر مودم ها مثل مودم سیم کارتی های tp link کار میکنه؟
    خیلی برام مهمه لطفا جواب بدین

    1. سلام
      روی مودم‌هایی که از فرکانس‌های TD-LTE پشتیبانی می‌کنند قابل استفاده هستند.
      در حقیقت این‌طوری است که سیم‌کارت‌های معمولی روی هر مودم سیم‌کارت‌خوری کار می‌کنند ولی سیم‌کارت‌های TD-LTE فقط روی مودم‌هایی که فرکانس‌های باند ۴۲ و ۴۳ را پشتیبانی می‌کنند.

    1. سلام همیشه می‌شد از سیم‌کارت موبایل روی مودم استفاده کرد فقط محدودیت در استفاده از سیم‌کارت‌های TD-LTE روی گوشی‌های موبایل است.

  5. سلام ما یک مودم همراه اول خریدیم که فروشنده گفت همه نوع سیمکارتی رو پشتیبانی میکنه (رایتل ، ایرانسل، همراه اول،) سیمکارت های tdlte رو هم پشتیبانی میکنه؟

    1. سلام
      لطفا مدل مودم را بفرمایید
      احتمالا انواع سیم‌کارت ۴G اپراتورهای مختلف را پشتیبانی می‌کند و سیم‌کارت TD-LTE نمی‌خورد

  6. سلام من مودم موبین نت td lte دارم میخواستم بدونم میشه سیم کارت ایرانسل روش انداخت ؟ کدوم سیمکارت ایرانسل بهتره اینترنتش.؟

    1. سلام اگر مودم شما لاک شده است نمی‌توانید سیم‌کارت ایرانسل را روی مودم انداخته و استفاده کنید

  7. با سلام،من مودم LH-92 ایرانسبل رو دارم که دادم آنلاکش کردن و با سیمکارت اپراتورهای دیگه هم کانکت میشم، فقط میخواستم بدونم راهی هست که با سیمکارت TD-LTE هم باهاش کانکت شد؟

    1. سلام
      خیر چون این مودم فرکانس‌های TDD یا ۳۵۰۰ مگاهرتز را پشتیبانی نمی‌کند یا بهتر است بگوییم این فرکانس‌ها روی مودم از سوی شرکت سازنده مودم قفل شدند

    1. سلام دوست عزیز
      بلکه اگر مودم آنلاک شده است؛ می‌توانید سیم‌کارت FDD یا TDD هر اپراتوری را روی آن استفاده کنید

  8. سلام آیا بر عکس این مساله صادق است؟ یعنی می توان سیم کارت معمولی روی مودم های TD LTE انداخت؟
    و اینکه آیا رایتل هم مودم TD LTE دارد؟

    1. سلام دوست عزیز
      سیم‌کارت معمولی روی مودم‌های Td-LTE کار نمی‌کند.
      رایتل سیم‌کارت و اینترنت TD-LTE ندارد

      1. سلام
        اگر منظورتان از اینترنت ثابت، اینترنت ADSL و VDSL و این‌ها است؛ فقط به صورت وای‌فای می‌شود روی گوشی استفاده کرد و روی سیم‌کارت فقط اینترنت موبایل FDD فعال می‌شود.

  9. سلام یعنی به هیچ وجه امکان نداره از سیم کارت td lte ایرانسل در گوشی قابل پشتیبانی از lte فقط برای استفاده از اینترنت td lte استفاده کرد؟

  10. سلام میشه سیم کارت موبایلم را داخل مودم بندازم از انترنت ثابت بهره مند بشم لطفا پاسخ بدید

    1. سلام دوست عزیز
      خیر
      همان‌گونه که در این مقاله گفته شده؛ برای اینترنت ثابت TDLTE نیاز به سیم‌کارت TDLTE و برای اینترنت موبایل نیاز به سیم‌کارت موبایل دارید.
      اگر مودم شما ۴G است؛ می‌توانید سیم‌کارت گوشی را درآورده و روی مودم قرار دهید ولی اگر مودم شما فقط TDLTE پشتیبانی می‌کند؛ سیم‌کارت موبایل روی مودم کار نخواهد کرد.
      موفق باشید

      1. خبر خوش به همه همراهان سایت شبکه چی
        از سیم کارت TD هم میشود روی گوشی همراه استفاده کرد ولی به شرطی که گوشی از باند فرکانسی ۴۲ پشتیبانی کند
        برای فهمیدن پشتیبانی باند ۴۲ به سایت gsmarena.com بروید و در قسمت سرچ سایت مدل گوشی خود را تایپ کنید و گوشی خود را انتخاب کنید تا به صفحه مشخصات گوشی برود در قسمت Network به ۴G bands نگاه کنید اگه ۴۲ نوشته شده باشه یعنی گوشی شما هم از این باند پشتیبانی میکند اگه نه که خودتونو اذیت نکنید
        برای استفاده از سیم کارت td فقط یه نکته ریز هست که نمیدونم تا حالا تو ایران کسی به این پی برده یا نه
        نکته: در حالت عادی بعد از گذاشتن سیم کارت td آنتن گوشی شما که از باند ۴۲ پشتیبانی میکند صفر یا بدون سیگنال خواهد بود فقط کافیه گوشی را روی شبکه ۴G قفل کنید یعنی روی حالت ۴G only یا LTE only قرار دهید
        گوشی های شیائومی برای اینکار مناسب ترند چون راحت میشود با شماره گیری *#*#۴۶۳۶#*#* (ستاره مربع ستاره مربع چهل و شش سی و شش مربع ستاره مربع ستاره) اینکار را انجام داد پس از شماره گیری کد فوق در صفحه باز شده سیم کارت مربوطه Phone information1 یا ۲ را انتخاب کنید و سپس در قسمت Select phone index
        با توجه به اسلات سیم کارت خود phone 0 (سیم کارت ۱) یا phone 1 (سیم کارت ۲) را انتخاب کنید و کمی پایین تر در قسمت Set Preferred Network Type بر روی LTE only قرار دهید تا به همین سادگی آنتن یا سیگنال سیم کارت td ظاهر شود
        با انجام مراحل فوق با خیال راحت و بدون مودم از سیم کارت TD استفاده کنید
        نکته دیگر: گوشی های سامسونگ از باند ۴۲ پشتیبانی نمیکنند ولی نگران نباشید بعضی از مدل ها البته خیلی گرون از باند ۴۸ پشتیبانی میکنند که اگر بتونید سیگنال روی شبکه ۴G قفل کنید(بعید میدونم) میتونید مثل گوشی های شیائومی از سیم کارت td استفاده کنید
        حالا هی بگید شیائومی بده
        برای فهمیدن مدل های پشتیبانی شده تمامی برندها هم میتونید با مراجعه به لینک زیر و انتخاب نوع برند گوشی و انتخاب باند ۴۲ در قسمت ۴G و ضربه بروی نوشته قرمز رنگ بالایی (Show Results) به لیست گوشی های پشتیبانی شده برید
        امیدوارم این خبر به صورت یک آموزش و با اشاره به نام مستعار بنده در سایت قرار گیرد تا همه عزیزان استفاده کنند

    1. سلام دوست عزیز
      باید بروید و نقشه پوشش‌دهی شرکت‌های ایرانسل و مبین نت برای TDLTE در نقطه مورد نظر را ببینید
      این‌طور نیست چون لب مرز هست؛ پس TDLTE نداریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا