فناوری

رکوردشکنی سرعت اینترنت با ثبت نرخ انتقال داده ۳۱۹ ترابیت بر ثانیه

محققان ژاپنی با استفاده از فناوری جدید فیبرنوری رکورد سرعت اینترنت را شکستند

محققان ژاپنی از دستیابی به نرخ انتقال داده ۳۱۹ ترابیت بر ثانیه روی خطوط کابل فیبرنوری خبر دادند. آن‌ها با فناوری جدیدی موفق شدند رکورد قبلی بالاترین سرعت اینترنت را دو برابر افزایش داده و رکورد سرعت اینترنت در دنیا را بشکنند.

رکورد قبلی سریع‌ترین اینترنت دنیا در دست گروهی از محققان بریتانیایی و ژاپنی با سرعت انتقال داده ۱۷۹ ترابیت بر ثانیه در اوت ۲۰۲۰ بود.

دانشمندان ژاپنی موسسه ملی اطلاعات و فناوری‌های ارتباطی (NICT) باور دارنداز این فناوری می‌توان در شبکه‌های استاندارد فعلی استفاده کرد.

محققان موسسه NICT تمامی اجزای شبکه را ارتقا دادند و توانستند از خطوط فیبرنوری با چهار هسته به جای یک هسته استفاده کنند. همین‌طور، آن‌ها از نور لیزری با ۵۵۲ کانال و طول موج‌های متفاوت برای انتقال اطلاعات بهره بردند. این نوع لیزر به ندرت توسط ایستگاه‌های زمینی تقویت می‌شود ولی دانشمندان ژاپنی موفق به این کار شدند.

اگرچه این آزمایش در شرایط کنترل‌شده آزمایشگاهی انجام گرفت، ولی پژوهشگران برای انتقال اطلاعات در یک فاصله شبیه‌سازی‌شده با مسافت تقریبا ۳ هزار کیلومتری از فیبر پیچ‌دار استفاده کردند تا کیفیت سیگنال یا سرعت را از دست ندهند.

این سرعت‌های اینترنت در محیط‌های آزمایشگاهی به دست آمده و اگرچه روی کاغذ بشود آن‌ها را در محیط‌ها و شبکه‌های استاندارد تجاری فعلی پیاده‌سازی کرد ولی غالبا زمان‌بر است. خطوط کابل فیبرنوری چهار هسته‌ای در شبکه‌های فعلی موجود است ولی بسیار گران‌قیمت خواهد بود.

معمولا باید چنین فناوری‌هایی ابتدا در زیرساخت‌های اینترنت مورد استفاده قرار گرفته و به تدریج و طی یک دوره زمانی طولانی مدت به دست مصرف‌کننده نهایی برسد. بنابراین، صحبت از رکوردهای سرعت چند صد ترابایتی فعلا برای کاربران نهایی و خانگی یا شرکت‌های تجاری مصرف‌کننده اینترنت نیست.

به گفته محققان موسسه NICT، فیبرنوری چهار هسته‌ای اندازه‌ای برابر با کابل‌های فیبرنوری معمولی دارد و به راحتی می‌تواند در شبکه‌ها و تجهیزات استاندارد فعلی به کار گرفته شود و موجب افزایش سرعت گردد. همین‌طور، این نسل از فیبرنوری می‌تواند باعث افزایش سرعت شبکه‌های موبایل نسل ۵G و ۶G شود.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

منبع
انگجت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا