فناوری

مادربوردهای X399 ایسوس با امکانات فوق‌العاده شبکه‌های اترنت و بی‌سیم معرفی شدند

شرکت ایسوس سه مادربورد جدید مبتنی بر چیپ‌ست X399 و پردازنده‌های پرقدرت Ryzen Threadripper معرفی کرد. این مادربوردها علاوه بر مجموعه‌ای کامل از ویژگی‌ها و امکانات پیشرفته؛ از امکانات شبکه‌ای بسیار عالی مانند اترنت ده گیگابیت، وای‌فای AC و ارتباطات بی‌سیم ۸۰۲.۱۱ad سود می‌برند و می‌توانند هر کاربری را از تجهیزات شبکه جانبی بی‌نیاز کنند. 

ایسوس دو مادربورد چیپ‌ست X399 در سری محصولات حرفه‌ای ROG به نام‌های ROG Zenith Extreme و ROG Strix X399-E Gaming معرفی کرده است. به علاوه، این برند معتبر و پرفروش دنیای مادربورد یک مادربورد X399 نیز در رده تازه Prime X399-A روانه بازار خواهد کرد. 

در میان این مادربوردها؛ مدل ROG Zenith Extreme بالاترین مادربورد معرفی روی پلتفرم X399 است که از سوکت TR4 و پردازنده‌های پرقدرت Ryzen Threadripper ای‌ام‌دی با  16 هسته و ۳۲ رشته پردازشی پشتیبانی می‌کند و مجهز به هشت اسلات حافظه DDR4 با حداکثر ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت است. این مادربورد به همراه دو مادربورد دیگر از پلتفرم‌ها و فناوری‌های چند پردازنده‌ای گرافیکی مانند SLI و CrossFireX پشتیبانی می‌کنند و چندین اسلات PCI-E با سرعت‌های مختلف دارند. این مادربوردها از اسلات‌های حافظه M.2 نیز بهره برده و مجهز به درگاه‌های USB 3.1 از انواع Type-C و Type-A هستند. 

ایسوس؛ همانند دیگر مادربوردهای سری ROG خود روی این مدل‌ها نیز از فناوری‌هایی مانند ۵Way  Optimization برای خنک‌سازی و تهویه هوا، قابلیت‌های اورکلاک و کنترل سامانه‌های خنک‌کننده در دو بخش نرم افزار و UEFI، فناوری LED RGB برای نوردهی سفارشی به مادربورد با تم‌های متفاوت و متنوع، خنک‌سازی مایع و هدرهای اختصاصی پمپ و کولرهای AIO، هدرهای مانیتورینگ و نظارت بر جریان و دما و غیره بهره می‌گیرد تا کاربران بتوانند بالاترین انعطاف‌پذیری در سفارسی‌سازی مادربورد و دست‌یابی به بالاترین کارایی را در بازی‌های کامپیوتری یا کارهای مالتی‌مدیا داشته باشند. 

اما بخش ویژه مادربورده‌های جدید ایسوس؛ مجهز شدن این مدل‌ها به انواع امکانات شبکه‌های کابلی و بی‌سیم است. مادربورد مدل ROG Zenith Extreme که پرچم‌دار این گروه محسوب می‌شود؛ به یک کارت شبکه ROG AREION برای درگاه اترنت ده گیگابیت؛ وای‌فای ۸۰۲.۱۱ac با MU-MIMO 2×2 و دو آنتن خارجی و البته استاندارد ۸۰۲.۱۱ad یا WiGig با یک آنتن خارجی مجهز شده است. یعنی تقریبا تمامی آن چیزی که یک کاربر حرفه‌ای برای ارتباطات خود نیاز دارد را روی این مادربورد دسکتاپ مشاهده می‌کنیم. این امکانات اجازه می‌دهند از سریع‌ترین شبکه‌های LAN یا بی‌سیم برای تبادل اطلاعات استفاده شود و بتوان با تجهیزات شبکه‌هایی چند گیگابیتی در ارتباط بود. استاندارد ۸۰۲.۱۱ad برای ارتباطات بی‌سیم سریع با برد نزدیک است.

مادربورد مدل ROG Strix X399-E Gaming امکانات شبکه‌ای کمتری دارد و فقط به درگاه شبکه ده گیگابیت و وای‌فای ۸۰۲.۱۱ac مجهز شده است. این مادربوردها از ۳۵۰ تا ۵۵۰ دلار قیمت دارند. 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا