فناوری

آیا می‌توانیم یک روتر مش وای فای را به تنهایی استفاده کنیم؟

چرا خرید مش وای فای هوشمندانه‌تر از خرید یک روتر سنتی است؟

وقتی یک سیستم مش وای فای می‌خرید؛ معمولا در بسته‌های دو تایی و سه تایی هستند و حتی در صورت نیاز، می‌توانید گره‌های اضافی خریداری کرده و به شبکه مش وای فای خود بیفزایید. اما آیا می‌توان از یک گره یا روتر مش وای فای به تنهایی استفاده کرد؟

فراتر از یک روتر سنتی

شاید تعجب کنید ولی جواب این پرسش آری است و حتی می‌توانیم بگوییم به راحتی. اگرچه معمولا روترهای مش وای فای در بسته‌های چند تایی فروخته می‌شوند که به این معنی است که باید با هم استفاده شوند تا وای فای قوی‌تر و بهتری داشته باشید اما در واقع شما مجبور نیستید از همه گره‌های یک سیستم مش وای‌فای استفاده کنید.

می‌توانید به سادگی فقط یک نود یا روتر اصلی مش وای‌فای را نصب کرده و از آن به تنهایی استفاده کنید. حتی می‌توانید برای شروع راه‌اندازی یک وای فای خانگی، بسته چند تایی آن‌ها را نخرید و فقط یک روتر مش وای فای انتخاب و بعد خریداری و نصب کنید.

روترهای Eero Pro 6E و +Eero 6 آمازون

در حالی‌که تبلیغات و بازاریابی سیستم‌های مش وای فای روی استفاده چند تایی آن‌ها متمرکز شده است و از نظر فنی نیز این ایده درست است اما خرید یک روتر مش وای فای می‌تواند آن را تبدیل به یک روتر مستقل و معمولی کند که پیش‌تر در خانه داشتید.

بیشتر بخوانید: مش وای‌فای یا اکستندر؛ کدام‌یک برای تقویت وای‌فای خانه مناسب‌تر است؟

وقتی یک شبکه مش وای‌فای ساخته می‌شود که شما حداقل دو گره داشته باشید یا دو روتر را به یکدیگر وصل کرده باشید. وقتی از یک روتر مش وای فای به طور مستقل استفاده می‌کنید؛ دقیقا همانند یک روتر سنتی است و دیگر مش وای فای نیست.

خریدی هوشمندانه

یک شبکه مش وای فای شامل یک روتر اصلی و چند گره یا نود یا روتر فرعی است. معمولا، روتر اصلی دارای درگاه‌های شبکه بیشتری است؛ سرعت بیشتری دارد؛ از تمام پروتکل‌ها و تنظیمات سرور وای فای پشتیبانی می‌کند و شما باید چیزهایی مانند کنترل والدین، شبکه میهمان، DHCP، کیفیت خدمات و … را در آن تنظیم کنید.

گره‌های فرعی به صورت بی‌سیم یا با سیم (لینک backhaul) به روتر مش وای فای اصلی وصل می‌شوند و نقش اکستندر یا توسعه‌دهنده‌گی وای فای را دارند.

روتر eero 6

بنابراین، برای افرادی که خانه‌های کوچکی دارند ولی دوست دارند روترهای مش وای‌فای را امتحان کنند؛ هیچ دلیلی وجود ندارد سراغ خرید بسته‌های چند تایی آن‌ها بروند. مثلا، شما می‌توانید یک روتر eero 6 یا گوگل Nest Wifi را با همه ویژگی‌های مدرن و جدیدشان خریداری و در خانه استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: چرا Nest WiFi بهترین روتر برای دورکاری و کار در خانه است؟

و هنگامی که متوجه شدید در خانه به پوشش‌دهی بیشتری نیاز دارید یا به خانه بزرگ‌تری منتقل شدید؛ سراغ خرید گره‌های بیشتر برای راه‌اندازی شبکه مش وای‌فای خود بروید یا اینکه از یک اکستندر وای فای در کنار روتر مش وای‌فای برای از بین بردن نقاط کور وای فای خانه استفاده کنید.

این یک مسیر خرید هوشمندانه‌تر و به‌صرفه‌تر از خرید یک بسته چند تایی روتر مش وای‌فای است؛ در صورتی که فعلا نیازی به آن‌ها ندارید یا خرید یک روتر مستقل و سنتی بدون پشتیبانی از قابلیت مش وای‌فای است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

منبع
howtogeek

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا