فناوریوای‌فای

لینک backhaul در روترهای مش وای‌فای چیست و چرا برای کاربران مهم است؟

وقتی درباره روترهای مش وای‌فای صحبت می‌کنیم و به بررسی مشخصات و ویژگی‌های ان‌ها می‌پردازیم؛ همیشه به این موضوع اشاره می‌شود که آیا این سیستم مش وای‌فای یا روتر مش وای‌فای دارای لینک backhaul هست یا خیر!

اما لینک backhaul چیست؟ کارکرد دقیق این فناوری یا ویژگی در روترهای مش وای‌فای چیست؟ چقدر برای کاربران اهمیت دارد و باید مورد توجه قرار بگیرد؟ چند نوع لینک backhaul داریم و تفاوت‌اش در چیست؟ و در نهایت کدام سیستم‌های مش وای‌فای لینک backhaul دارند؟

لینک backhaul یک فناوری و ویژگی جدید در دنیای شبکه‌ها و وای‌فای است. شاید قدمت آن به دو یا حداکثر سه سال برگردد. سیستم‌های مش وای‌فای از سال ۲۰۱۶ به طور رسمی شروع به استفاده از این ویژگی کردند و البته در سال ۲۰۱۷ و اکنون سال ۲۰۱۸ شاهد مطرح شدن‌اش هستیم.

لینک backhaul چیست؟

به طور ساده، backhaul، یک لینک و ارتباط مستقیم و اختصاصی میان دو روتر مش وای‌فای است. همان‌طور که می‌دانید؛ روترهای مش وای‌فای با یکدیگر ارتباط دارند و سیگنال‌های یا داده‌های شبکه را از این طریق برای هم می‌فرستند تا کل شبکه به وای‌فای یا اینترنت سریع و یکسانی دسترسی داشته باشد.

سیستم‌های مش وای‌فای معمولا از یک روتر اصلی و چندین نود یا هاب ضعیف‌تر تشکیل شدند که در بخش‌های مختلف یک خانه یا ساختمان قرار داده می‌شوند تا اینترنت و وای‌فای همه‌جا با سرعت بالا در دسترس باشد. حالا، برخی از روترهای اصلی مش وای‌فای می‌توانند با یک لینک اختصاصی پرسرعت با نودها یا هاب‌ها در ارتباط باشند که به آن لینک backhaul گفته می‌شود.

نودها و هاب‌ها نیز توسط لینک backhaul می‌توانند اطلاعات دریافتی یا درخواست‌های کاربران را برای روتر اصلی یا مودم و اکسس‌پوینت درون شبکه ارسال کنند.

یک لینک backhaul می‌تواند میان یک مودم، اکسس‌پوینت، روتر با دیگر نودهای شبکه مانند روترهای تقویت‌کننده یا هاب‌های کوچک نصب شده در مکان‌های مختلف ساختمان شکل بگیرد.

لینک backhaul تنها مخصوص روترهای مش وای‌فای نیست و برخی دستگاه‌های توسعه‌دهنده سه بانده جدید نیز به لینک backhaul مجهز شدند تا کارایی بالاتر و تضمین‌ شده‌ای به کاربران بدهند.

انواع لینک backhaul

رایج‌ترین نوع لینک backhaul به صورت بی‌سیم است. روترهای مش وای‌فای سه بانده‌ای مانند COVR دی‌لینک یا توسعه‌دهنده‌های سه بانده RE900 لینک‌سیس یا EX8000 نت‌گیر از لینک backhaul اختصاصی با سرعت بسیار بالا سود می‌برند. یعنی یکی از سه باند رادیویی به طور ویژه به ارتباط میان روتر اصلی با نودها اختصاص داده شده است و کاربر از آن استفاده نمی‌کند.

لینک backhaul بی‌سیم اختصاصی این تضمین را می‌دهد که دیگر هیچ‌گاه ارتباط میان روتر اصلی با نودها قطع نشود یا سرعت کاهش پیدا نکند و شاهد نوسان کارایی وای‌فای نباشیم.

اما لینک backhaul اترنت هم می‌توان میان روتر اصلی و نودها راه‌اندازی کرد. بسیاری از روترهای مش وای‌فای دو بانده هستند و هر دو باند به کاربر تخصیص داده شده است یا از لینک backhaul پشتیبانی نمی‌کنند.

در این مواقع، خود شرکت سازنده به کاربران توصیه می‌کند با یک کابل شبکه، روتر اصلی را به نودها وصل کند یا مودم اینترنت را به روتر اصلی و نودها متصل کند تا سرعت اینترنت بالاتری به دست بیاید.

برای استفاده از لینک backhaul اترنت باید همه دستگاه‌هایی که باید به هم متصل شوند؛ از درگاه اترنتی برخوردار باشند تا بتوان با کابل شبکه به مودم یا روتر اصلی متصل کرد.

همان‌طور که گفتیم؛ برخی از سیستم‌های مش وای‌فای مانند Amped Wireless ،Linksys Velop ،Netgear Orbi ،eero و Google Wifi از لینک backhaul اترنت پشتیبانی می‌کنند.

چرا لینک backhaul برای کاربران مهم است؟

در حقیقت، لینک backhaul به شما تضمین می‌دهد سیستم مش وای‌فای می‌تواند بهترین و سریع‌تری وای‌فای یا شبکه اترنت مورد نیاز را برایتان فراهم کند. شبکه‌ای که نه افت سیگنال دارد؛ سرعت‌اش دایم کم و زیاد نمی‌شود؛ پایداری سیگنال دارد و با قطعی سیگنال به صورت لحظه‌ای و لگ زدن روبرو نیستید و از همه مهم‌تر، سرعت پینگ بسیار پایینی در شبکه دارید.

تصور کنید دو روتر با لینک backhaul پرسرعت ۱.۷ گیگابیتی با یکدیگر به طور اختصاصی در ارتباط باشند یا اینکه مانند توسعه‌دهنده‌های قدیمی؛ روتر دوم تلاش کند امواج رادیویی وای‌فای منتشر شده در فضا توسط روتر اول را دریافت و تقویت کند!

بنابراین؛ اگر قصد خرید سیستم مش وای‌فای دارید؛ حتما بررسی کنید امکان استفاده از لینک backhaul بی‌سیم یا اترنت را داشته باشد.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا