فناوری

با این مودم کوچک به استارلینک وصل نمی‌شوید

گجت پرسروصدای Defy Satellite Link موتورولا برای خدمات اورژانسی و موقعیت‌یابی است

با گجت کوچک موتورولا Defy Satellite Link به اینترنت استارلینک وصل نمی‌شوید. بله؛ درست خواندید!

گول تبلیغات و تیترهای جذاب این چند روز اخیر درباره گجت یا مودم Defy Satellite Link موتورولا را نخورید و اینکه تا چند ماه دیگر، هر کسی می‌تواند گوشی خود را به اینترنت ماهواره‌ای و استارلینک وصل کند و اینترنت آزاد در هرکجا و هر زمان داشته باشد.

گجت Defy Satellite Link به ارتباطات ماهواره‌ای وصل می‌شود ولی فقط برای GPS و موقعیت‌یابی یا خدمات اورژانس، در زمان عدم دسترسی به شبکه‌های موبایل است؛ نه اینکه با آن به اینترنت استارلینک وصل شویم و مثلا ویدئو استریم کنیم.

اتصال گوشی به استارلینک

متاسفانه، این روزها هر چیزی که رنگ و بوی ارتباط ماهواره‌ای، اینترنت ماهواره‌ای، اتصال به ماهواره و نظایر این‌ها داشته باشد؛ سریعا در نزد خبرنویس‌های کم سواد، مساوی با اتصال به استارلینک فرض شده و شروع به تبلیغ و جار و جنجار پیرامون آن می‌کنند.

موتورولا Defy Satellite Link چیست؟

موتورولا Defy Satellite Link گجت کوچک و ساده‌ای است که در نمایشگاه و کنفرانس MWC 2023 به قیمت ۱۵۰ دلار معرفی شد و شامل چیپ‌ست مدیاتک ۶۸۲۵ است.

اتصال گوشی به اینترنت ماهواره ای

کار این گجت چیست؟ با استفاده از ارتباطات بلوتوس، به گوشی ۴G یا ۵G وصل شده و قابلیت اتصال به سیستم‌های ماهواره‌ای EchoStar یا Inmarsat را برای تبادل پیام یا یافتن جزئیات دقیق موقعیت مکانی فراهم می‌کند.

این وسیله از سیستم ماهواره‌ای جدیدی به نام Bullitt Satellite Connect (به اختصار BSC) استفاده کرده و به گوشی‌ها کمک می‌کند با اپلیکیشن رایگان Bullitt Satellite Messenger به نزدیک‌ترین ماهواره در مدار پایین زمین، پیام ارسال کنند.

اتصال گوشی به ماهواره

این پیام، از طریق سیستم ماهواره‌ای BSC به دست یکی از ایستگاه‌های زمینی Skylo رسیده و بعد در شبکه سلولی موبایل یا از طریق اتصال وای‌فای به نشانی مقصد می‌رسد.

گیرنده پیام، ابتدا آن را به صورت SMS دریافت می‌کند ولی می‌تواند با نصب اپلیکیشن Bullitt Satellite Messenger، برای شما هم پیام بفرستد.

موتورولا صراحتا می‌گوید گجت Defy Satellite Link برای استفاده در مواقع اورژانسی است که به شبکه موبایل دسترسی ندارید یا برای یافتن دقیق موقعیت مکانی در یک کوه، جنگل و طبیعت است.

چرا موتورولا Defy Satellite Link چندان گجت مهمی نیست؟

این گجت همان کاری را می‌کند که در آيفون ۱۴ به صورت ذاتی و داخلی در دسترس است؛ چیزی مشابه با سرویس Snapdragon Satellite که از سال آینده روی گوشی‌های اندرویدی فراهم می‌شود یا مشابه با سرویس و مودم ۵G NTN سامسونگ که می‌خواهد روی گوشی‌های رده بالای خود فراهم کند.

در واقع، این گجت برای اتصال به اینترنت ماهواره‌ای نیست؛ چه برسد به اینکه بخواهید به استارلینک وصل شوید.

قرار نیست با این گجت که سیم‌کارت خورده و باتری ۶ هزار میلی آمپر ساعتی دارد؛ تبادل دیتای اینترنت داشته باشید و صرفا وسیله‌ای برای موقعیت‌یابی دقیق و ارتباطات اضطراری در مواقعی است که گم شده و به اینترنت و شبکه موبایل گوشی دسترسی ندارید.

گجت موتورولا

گجت Defy Satellite Link دارای یک GPS داخلی است؛ از ارتباطات بلوتوس ۵.۱ پشتیبانی می‌کند؛ دارای کلید فیزیکی برای موقعیت‌یابی است؛ به راحتی با گوشی‌های اندرویدی یا آیفون سازگاری پیدا می‌کند و به شکلی طراحی شده که دور گردن بیندازید یا به کمبرند شلوار ببندید.

این وسیله ارتباطی در سال ۲۰۲۳ و با قیمت ۱۴۹ دلار که شامل ۹۹ دلار خود دستگاه و باقی هزینه اشتراک برای ارسال ۳۰ پیام در ماه است؛ عرضه خواهد شد.

تلاش‌های زیادی برای اتصال گوشی‌ها به اینترنت ماهواره‌ای می‌شود ولی نباید آن‌ها را با قابلیت اتصال گوشی به ماهواره‌ها برای تبادل پیام‌های اضطراری اشتباه گرفت.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

منبع
CNet

یک دیدگاه

  1. سلام خسته نباشین
    مرسی از مقاله خوبتون
    توضیحتون کامل و روان بود
    این گجت خیلی دوست داشتنی و کاربردی هست
    خیلی هم کاربردی هست برای مواقع ضروری
    قیمتش و اشتراکش هم مناسب هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا