تاروپود

با اینترنت ماهواره ای دوست باشیم یا دشمن؟

رئیس اتحادیه مخابرات: استراتژی برد-برد جایگزین مقابله با اینترنت ماهواره‌ای شود

رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران می‌گوید به جای مقابله و دشمنی با اینترنت ماهواره‌ای؛ بهتر است یک استراتژی برد – برد اتخاذ کنیم.

خبر فعال بودن ۸۰۰ ترمینال استارلینک در ایران و تایید آن توسط وزیر ارتباطات، موجی از اظهارنظرهای موافق و مخالف اینترنت ماهواره‌ای را در پی داشته است.

مثلا، محبی، رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی ارتباطی و لوازم جانبی گفته است:  «ورود دستگاه‌ها و تجهیزات استارلینک به داخل کشور، به‌صورت قاچاق و کاملا غیرقانونی انجام می‌شود.»

محبی تاکید کرده که دستگاه‌های مربوطه و افراد ذی‌صلاح مانند وزارت ارتباطات باید جلوی ورود ترمینال‌های استارلینک به ایران را بگیرند و گرنه در مدت کوتاهی، تعداد زیادی دیش اینترنت ماهواره‌ای در ایران فعال می‌شود.

اینترنت استارلینک برای گوشی

پایانی بر خاموشی مطلق اینترنت

علی پرند، کارشناس حوزه فناوری نیز ابتدا درباره موانع ورود اینترنت استارلینک به ایران گفته و بعد، آینده ۵ الی ۱۰ ساله اینترنت ماهواره‌ای در ایران را ترسیم می‌کند:

«برای استفاده فراگیر از اینترنت ماهواره‌ای استارلینک، چند مانع وجود دارد؛ یکی از این موانع پرداخت حق اشتراک ماهانه است، چون امکان پرداخت آن برای تمام مردم امکان‌پذیر نیست. هرچند ممکن است این مانع به‌واسطه کمک‌های بین‌المللی برطرف شود یا – مثل حالا- افرادی این هزینه را برای کاربران ایرانی داخل کشور تقبل کنند. یکی دیگر از موانع، قابل شناسایی بودن محدوده جغرافیایی این دستگاه‌ها است؛ زمانی که کاربر دیش را نصب کرده و شروع به استفاده از آن می‌کند، تا حدود شعاع ۵۰۰ متری قابل رهگیری است.»

او درباره فراگیر شدن اینترنت استارلینک نیز می‌گوید:

ورود اینترنت استارلینک به کشور و فراگیر شدن آن به معنای آن است که اینترنت ایران دیگر خاموش مطلق نمی‌شود. اما این موضوع که آیا این اینترنت می‌تواند جایگزین اینترنتی شود که مردم این روزها با قیمت تقریبا مناسبی از آن استفاده می‌کنند و فراگیری بسیار زیادی دارد، باید گفت که در حال حاضر امکان‌پذیر نیست؛ چه از نظر هزینه و چه محدودیت‌هایی که برای استفاده از آن وجود دارد. به‌طور کلی مزیت اینترنت همراه، سیار بودنش است، اما استارلینک مانند اینترنت ثابت است. با این حال، با توجه به روند رشد تکنولوژی و ورود سیم‌کارت‌های ماهواره‌ای، شاید برای میان‌مدت – یعنی یک بازه ۵ تا ۱۰ ساله- این امکان وجود داشته باشد که اینترنت ماهواره‌ای به حدی فراگیر و ارزان شود که تمام مردم بتوانند به راحتی از آن استفاده کنند.»

تعامل برد-برد به جای مقابله

«داوود ادیب»، رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران نیز اعتقاد دارد دیر یا زود، این فناوری فراگیر خواهد شد و دولت ایران بهتر است استراتژی برد – برد را به جای مقابله با اینترنت ماهواره‌ای انتخاب کند:

رئیس اتحادیه مخابرات

«درخصوص اینکه ابتدا دسترسی به اینترنت ماهواره‌ای را در ایران به‌زودی میسر نمی‌دانستند و اکنون هم از الزام استارلینک به رعایت قوانین سخن می‌گویند، عملاً مواجهه بی‌تأثیری با این سطح از تکنولوژی است.»

او می‌گوید الان استارلینک نزدیک به یک میلیون کاربر دارد و به سرعت در حال رشد است:

«به‌نظر می‌رسد که با این رشد سریع خود تا چند سال دیگر به صدها میلیون کاربر در سطح جهان برسد. این موضوع که ماهواره‌های استارلینک خدماتی را در خارج از آمریکا ارائه می‌کنند، درحال وقوع است؛ دنیایی را تصور کنید که در آن کاربرانی که از تلفن همراه استفاده می‌کنند یا مشتریانی که از اینترنت اشیا به‌منظور صدها موضوع مختلف بهره می‌برند، مجبور نباشند ارائه‌دهندگان اینترنت خود را صرفاً به این دلیل که از مرزهای جغرافیایی عبور کرده‌اند، تغییر دهند. این موضوع امروز در‌حال وقوع است.»

ادیب، اینترنت را لازمه زندگی و رشد اقتصادی در قرن حاضر می‌داند و می‌گوید جزء لاینفک تمامی ارکان مرتبط با فعالیت‌های بشری است:

«توسعه اقتصاد خرد و کلان به سطح بالاتری از تعاملاتی که مردم پیش‌تر با هم داشتند، نیازمند شده و پیوستگی این روابط یکی از شروط اولیه آن بوده است. این روابط و همچنین پیوستگی آن‌ها مهم‌ترین عامل در‌خصوص فعالیت‌های اقتصادی کشورها است که پیشتازان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در چند سال اخیر به‌دنبال آن بوده‌اند.»

رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات می‌گوید با فناوری‌های نوین، تعامل و همسویی داشت و چاره‌ای جز این نداریم. وی عامل بقا در جهان امروزی را همین دسترسی به اینترنت و اطلاعات می‌داند:

«اگر از هم‌اکنون زیرساخت‌های ورود به انقلاب‌های صنعتی حاکم و پیش‌رو در کشور را فراهم نکنیم و آماده پذیرش تکنولوژی‌های جدید نباشیم، راه بسیار دشواری را در همگام‌شدن با عناصر جهان نوظهور، کسب‌و‌کارهای جدید، بهداشت و توسعه پایدار در آینده نزدیک خواهیم داشت و به‌زودی از رقابت‌های جهانی حذف خواهیم شد. اکثر صاحب‌نظران از تغییراتی بنیادی در دکترین جدید در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات خبر می‌دهند که می‌تواند دوره زمانی حاضر را به اساسی‌ترین دوره گذار در تاریخ بشری تبدیل کند.»

حالا باید دید، وزارت ارتباطات، شورای عالی فضای مجازی، مجلس شورای اسلامی و سایر نهادهای مرتبط، چه برنامه و سیاستی در مواجه با اینترنت استارلینک دارند و هنوز در موضع انکار آن هستند!


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام.یه سوال.یکی دیش استارلینک نصب کنه.میتونن بفهمن کی و کجا نصب کرده؟محل دقیقش رو میتونن پیدا کنن؟

    1. سلام
      بله اگر تعداد محدودی دیش استارلینک فعال باشند؛ می‌شود حوالی جایی که نصب شده را از روی سیگنال‌ها پیدا کرد اما اگر تعداد زیادی در یک محله نصب و فعال باشند؛ کار سخت شده و عملا غیرممکن می‌شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا