فناوری

معرفی مودم ایرانسل TF-i60 E1

اکنون خانواده مودم‌های i60 ایرانسل ۵ عضو دارد و دست کاربران برای انتخاب بازتر

پنجمین عضو خانواده مودم‌های i60 ایرانسل نیز وارد بازار شد. مودم ایرانسل TF-i60 E1 مشخصاتی مشابه مدل B1 و بهتر از G1 دارد ولی می‌تواند به پای کیفیت مودم H1 برسد؟

مدتی است که در سایت دیوار، ترب و برخی فروشگاه‌ها مانند دیجی‌کالا، آگهی فروش مودم TF-i60 E1 را می‌بینیم ولی هنوز سایت رسمی ایرانسل این مودم جدید را برای فروش عرضه نکرده است.

مودم i60 E1 مشخصاتی مشابه غالب مودم‌های خانواده i60 دارد: وای فای دو بانده AC1200، اینترنت ۴.۵G TDLTE، درگاه‌های شبکه اترنت زیاد، اندازه بزرگ و وزن بالا، CA و MIMO و ویژگی‌های دیگری که سراغ داریم.

آیا مودم ایرانسل TF-i60 E1 می‌تواند موفقیت‌های مودم H1 و G1 را تکرار کند و پر فروش باشد؟

بیشتر بخوانید: مقایسه همه مودم‌های i60 ایرانسل + جدول مقایسه مشخصات

فعلا با معرفی این مودم و نگاهی به مشخصات‌اش پیش برویم تا خود مودم به دست‌مان برسد و بتوانیم بررسی مودم TF-i60 E1 را به صورت اختصاصی داشته باشیم:

معرفی مودم ایرانسل TF-i60 E1

مودم E1 پنجمین عضو خانواده مودم‌های i60 ایرانسل است. ترتیب عرضه مودم‌های این خانواده به شرح زیر است:

مشخصات مودم E1 بهتر از G1 و در حد B1 است. از نظر اندازه، وزن و طراحی ظاهری نیز تا حدودی مشابه مودم ایرانسل B1 است.

ایرانسل این مودم را در داخل کشور تولید کرده و هنوز نمی‌دانیم مونتاژ شده کدام مودم خارجی است ولی امیدواریم که تجربخه تلخ تولید بومی مودم TF-i60 S1 تکرار نشود.

ایرانسل TF-i60 E1

در تولید مودم S1 توسط ایرانسل و در خط تولید داخلی، اشتباهات، کیفیت پایین مونتاژ و نقص‌های زیادی مشاهده شد که به ناچار، ایرانسل پس از مدتی، تولید آن را به شرکت و خط تولید دیگری واگذار کرد تا برخی مشکلات کمتر شوند.

طراحی مودم i60 E1

ایرانسل خواسته کمی در این مودم، زبان طراحی مدرن‌تری داشته باشد. به همین خاطر، طراحی مستطیل شکل با لبه‌هایی گرد دارد. یک نوار مشکی رنگ در وسط پنل جلویی است که چراغ‌های چشمک‌زن روی آن چینش شدند.

مودم TF-i60 E1

در بالای این نوار مشکلی رنگ که دو سوم طول مودم را شامل می‌شود؛ لوگوی ایرانسل و در پایین سمت چپ آن، کد کیو آر کدی مشاهده می‌کنیم. در سمت راست و پایین هم نام مودم و برخی مشخصات مهم ذکر شدند.

مودم E1 جدید ایرانسل، ضخامت کمی دارد و نازک است. در پنل پشتی و بخش بالایی، شیارهایی برای تهویه جریان هوا می‌بینیم. در وسط برچسب اطلاعات مودم حک شده و جالب اینکه روی آن زده «ساخت ایران» است.

مودم i60 E1

در بخش پایینی هم کلید روشن/خاموش مودم، سوکت آداپتور برق، کلیدهای WPA و Reset و ۴ درگاه لن مشاهده می‌شود. مانند سایر مودم‌های ایرانسل، شیار سیم‌کارت در بخش زیرین مودم قرار دارد.

گفتیم این مودم نسبتا بزرگ و کاملا رومیزی طراحی شده است. وزن مودم E1 حدودا ۵۶۰ گرم است و اندازه آن از مدل H1 کوچک‌تر ولی از B1 بزرگ‌تر است.

مشخصات مودم ایرانسل E1

یکی از سایت‌های فروشگاهی از پردازنده مرکزی GDM7243QT ساخت شرکت GTC برای مودم E1 نام برده است. ما هنوز درباره این اطلاعات مطمئن نیستیم.

اما مودم i60 E1 یک مودم ۴.۵G TDLTE در رده LTE Cat 6/7 با حداکثر سرعت دانلود اینترنت ۳۰۰ مگابیت و آپلود ۵۰ مگابیت است.

از باندهای رادیویی FDD و TDD رایج ایران (باندهای ۱ و ۳ و ۷ و ۲۸ برای اینترنت موبایل و باندهای ۴۰ و ۴۲ و ۴۳ برای اینترنت تی دی) پشتیبانی می‌کند و در این زمینه نباید کاربران مشکلی داشته باشند.

مودم سیم کارتی ایرانسل TF-i60 E1

وای‌فای دو بانده AC1200 با پشتیبانی از حداکثر ۳۲ کاربر دارد. به این معنی که روی فرکانس ۵ گیگاهرتز سرعت ۸۶۷ مگابیت و روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز سرعت ۳۰۰ مگابیت است.

بیشتر بخوانید: مقایسه دو مودم TD LTE ایرانسل محبوب بازار؛ TF-i60 G1 یا TF-i60 B1 را بخریم؟

این رده وای‌فای برای کاربران خانگی محبوب و سرعتش کافی است. در وای‌فای از MIMO 2×2 سود می‌برد ولی روی اینترنت و شبکه ۴G به MIMO 4×4 و CA 2 (تجمیع فرکانس ۲ باند رادیویی) مجهز شده است.

ایرانسل TF-i60 E1 دارای ۴ درگاه شبکه اترنت گیگابیتی است که یک مزیت بزرگ است ولی دیگر درگاه RJ11 برای تماس تلفنی اینترنتی و درگاه USB برای اشتراک‌گذاری چاپگر و هارددیسک اکسترنال ندارد.

همین‌طور، خبری از کانکتورهای نصب آنتن خارجی نیست و تمام آنتن‌های LTE و وای‌فای این مودم، داخلی هستند.

قیمت مودم ایرانسل TF-i60 E1

ایرانسل روی سایت خودش هنوز این مودم را عرضه نکرده است ولی در بازار و میان فروشگاه‌های مختلف از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان تا ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت خورده است.

مودم ایرانسل E1

اگر میانگین قیمت این مودم را ۲/۷۰۰/۰۰۰ تومان در نظر بگیریم؛ باید گفت به نسبت مشخصات آن، یک قیمت رقابتی و پایین‌تر از مودم‌های ایرانسل TF-i60 G1 و TF-i60 B1 است؛ البته فعلا!

کیفیت مودم، قدرت گیرندگی، پنل کاربری و تنظیمات باز روی آن، ارزش واقعی یک مودم را مشخص می‌کنند.

اگر مودم i60 E1 کیفیتی در حد مودم‌های G1 و B1 داشته باشد؛ این قیمت خیلی خوب بوده و می‌تواند تهدیدی برای مودم‌های ۴.۵G آنلاک بازار باشد ولی اگر کیفیتی در حد ایرانسل S1 داشته باشد؛ ناامیدکننده است و فقط بخش کوچکی از خریداران بازار را هدف می‌گیرد.

بررسی کامل و تخصصی مودم ایرانسل E1 توسط سایت شبکه‌چی

خرید مودم ایرانسل TF-i60 E1


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫10 دیدگاه ها

  1. خسته نباشید،
    لطفا سریع‌تر یه بررسی و تست جامع از این مودم رو بذارید توی سایتتون، از همه جا بی ریا تر می‌نویسید.

  2. همراه اول یه مودم جدید روی فروشگاهش گذاشته باسم ۴۳۰۰. میشه بررسیش کنید چون قیمت پایینی داره نسبت به مودمای قبلی. قصد خریدش رو داشتم

    1. سلام
      مودم H1 شناخته شده تر و قوی‌تره ولی دیگه از دور خارج شده و مدل جدیدی ازش توی بازار نمی‌یاد و قدیمی شده
      به نظرم E1 را بگیرید بهتره

  3. سلام
    این مودم همون مودم s1 ایرانسل هست فقط تنها تغییری که کرده نسبت به s1 اینه که باگ های که داخل نسل قبل بوده حل شده درکل مودم خوبیه میشه گفت تنها مودم ایرانسله که در حال حاضر ارزش خرید داره.

  4. شرکت تولید کننده این مودم و FDi40 E2 مشخص نیست جفتش تولید کننده اش یکیه
    احتملا مثل یوتل هست مونتاژ میشه میگن تولید داخل،بزودی مبین نت و همراه اول استفاده میکنن، مبین نت مدل FD رو موجود کرده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا