نقد و بررسی

تست و بررسی مودم ایرانسل TF-i60 G1

نگاهی به پنل کاربری و تنظیمات ایرانسل G1 و بررسی دلایل محبوبیت این مودم 4.5G/TDLTE

بدون شک، مودم ایرانسل TF-i60 G1 یکی از بهترین مودم‌های ایرانسل و ۴.۵G/TDLTE کل بازار ایران است و تا پیش از عرضه مودم ایرانسل TF-i60 E1، ارزان‌ترین مودم ۴.۵G با کیفیت بازار بود.

تمام مشخصه‌های یک مودم اقتصادی و به صرفه برای مردم عادی و کاربران اینترنت خانگی را دارد؛ ضمن اینکه بالاترین سرعت اینترنت و گیرندگی آنتن و امکانات را در میان مودم‌های هم‌رده خود ارائه می‌کند.

با خرید مودم TF-i60 G1، چندین هدف را با یک تیر زدید. نخست، شما مودمی برای استفاده از اینترنت موبایل و اینترنت TDLTE دارید.

دوم، می‌توانید لذت استفاده از اینترنتی با سرعت چند ده مگابیت را ببرید.

سوم، قیمت و هزینه زیادی برای خرید اینترنت متحمل نشدید و آخر اینکه می‌توانید روی مودم VPN تنظیم کنید و به اینترنت آزاد و بدون فیلتر برسید.

تی اف آی ۶۰ جی ۱، همان مودمی است که سال‌ها انتظار داشتیم ایرانسل، پس از عرضه موفقیت‌آمیز مودم TF-i60 H1، وارد بازار کند. اگر مودم H1 برای کاربران حرفه‌ای و پرتوقع بود و هزینه خرید بالایی داشت؛ مودم G1 با قیمت ارزان‌تر، همان امکانات و مشخصات و کارایی را ارائه می‌کند.

آمار دقیقی از فروش مودم در ایران نیست اما قطعا مودم TF-i60 G1 جزو ۵ مودم پر فروش دو سال اخیر ایران است.

چندی پیش، این مودم به دست ما رسید و نزدیک به دو هفته در آزمایشگاه شبکه‌چی، از نزدیک با آن کار کردیم و انواع تست‌ها و بررسی‌ها را روی آن انجام دادیم؛ وی پی ان L2TP نصب و تنظیم کردیم؛ مودم را آنلاک کردیم و سیم‌کارت‌های مختلفی روی آن قرار دادیم.

با هم نگاهی به برخی از این تست‌ها و بررسی‌ها خواهیم انداخت:

مشخصات مودم tf-i60 g1

در ابتدا، نگاهی دوباره به مشخصات مودم TF-i60 G1 می‌اندازیم.

بررسی و تست مودم ایرانسل TF-i60 G1

ایرانسل TF-i60 G1، یک مودم سیم‌کارتی رومیزی نسل ۴.۵G است. سومین مودم از خانواده TF-i60 ایرانسل که پس از عرضه ناموفق مودم TF-i60 S1، وارد بازار شد و توانست شکست این اپراتور را پوشش دهد.

اصل مودم ساخت شرکت گرین پکت (Greenpacket) است که در ایران با لایسنس و لوگوی ایرانسل عرضه می‌شود.

ایرانسل تنها واردکننده مودم TF-i60 G1 است و هر شرکت دیگری که این مودم را عرضه می‌کند (مثلا وینکس، آسیاتک، پیشگامان و …)؛ ابتدا مودم را از ایرانسل خریداری کرده و بعد لوگوی خود را روی مودم درج و پنل کاربری با لوگوی خود بالا می‌آورد.

حداکثر سرعت مودم در اینترنت به ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه می‌رسد و سرعت آپلود آن ۵۰ مگابیت است.

بررسی و تست مودم ایرانسل TF-i60 G1

در وای‌فای سرعت اسمی آن باز هم ۳۰۰ مگابیت است ولی چون تک بانده بوده و از نسل وای‌فای ۴ یا ۸۰۲.۱۱n است؛ حداکثر سرعت روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز به ۶۰ الی ۷۰ مگابیت می‌رسد.

تنها نقطه ضعف بزرگ این مودم را می‌توان همین وای‌فای تک بانده دانست.

یک درگاه شبکه اترنت LAN گیگابیتی دارد تا بتوانید یک لپ‌تاپ یا کامپیوتر را از طریق کابل شبکه به مودم و اینترنت موبایل یا تی دی وصل کنید. می‌توانید با زدن یک سوئیچ ۴ پورته گیگابیتی، این درگاه لن را به چهار درگاه تبدیل کرده و دستگاه‌های بیشتری با کابل شبکه به اینترنت وصل کنید.

بررسی و تست مودم ایرانسل TF-i60 G1

یک کلید پاور، یک کلید ریست، یک کلید WPS/WiFI و یک سوکت آداپتور برق، تمام امکانات ارتباطی مودم G1 ایرانسل هستند. شیار سیم‌کارت میکرو هم در زیر مودم درج شده است.

از باندهای ۳ و ۷ و ۲۰ و ۴۲ و ۴۳ پشتیبانی می‌کند و باند ۱ را ندارد. به باند ۱ هم با این سرعت و گیرندگی آنتن خوب، نیازی پیدا نخواهید کرد.

مهم‌ترین قابلیت نرم‌افزاری مودم tf i60 g1 را باید پشتیبانی از وی پی ان‌های PPTP/L2TP دانست؛ ضمن اینکه اجازه سوئیچ بین شبکه FDD و TDD، تعریف APN جدید و IP استاتیک را می‌دهد.

بررسی مودم tf i60 g1

از نظر طراحی و ظاهر، شما مشکل چندانی با مودم tf i60 g1 نخواهید داشت؛ جز اینکه شاید دوست داشتید از سیم‌کارت نانو به جای میکرو پیشتیبانی می‌کرد.

مودم سبک، نسبتا اندازه متوسط با یک طراحی استوانه‌ای (در بازار به پارچی معروف است؛ چون شبیه به پارج آب است) است؛ چراغ‌های LED زیادی در جلو دارد و درگاه‌ها پشت مودم و شیار سیم‌کارت در بخش زیرین قرار دارد.

بررسی و تست مودم ایرانسل TF-i60 G1

در طول مدتی که با مودم جی ۱ کار کردیم؛ نه صدای خاصی شنیده می‌شد و نه خبری از داغی بیش از حد مودم بود. مودم کاملا آرام و ساکتی روی میز شما خواهد بود.

طراحی مودم به گونه‌ای است که منفذهای زیادی برای تهویه هوا دارد و کمک می‌کند بدون نیاز به فن یا سیستم کولینگ، حتی در بالاترین بار ترافیکی، داغ نکند. برعکس، مودمی مانند هواوی HWS33 که فاقد منفذ در بخش رویی و کناره‌ها است و همیشه کمی داغ است.

بررسی و تست مودم ایرانسل TF-i60 G1

یکی دیگر از مشاهدات ما، عدم قطعی وای فای یا اینترنت به دلیل هنگ کردن مودم بود.

حدود یک دقیقه‌ای طول می‌کشد تا همه چراغ‌های مودم روشن شده و آماده استفاده شود.

تست سرعت اینترنت TDLTE

در ابتدا که مودم لاک ایرانسل بود؛ از سیم کارت TDLTE خود این شرکت برای تست سرعت اینترنت استفاده کردم اما پس از آنلاک مودم، سیم کارت TD LTE وینکس را هم روی مودم قرار داده و تست گرفتیم.

در تست سرعت اینترنت تی دی با لپ‌تاپ و کابل شبکه، سرعت دانلود بین ۴۵ تا ۵۷ مگابیت متغیر بود. چندین بار این تست را تکرار کردیم که در غالب آن‌ها، سرعت دانلود به ۵۱ یا ۵۳ و گاها بالای ۵۵ مگابیت می‌رسید:

بررسی و تست مودم ایرانسل TF-i60 G1

سرعت آپلود بیشتر از ۳ مگابیت نرفت و پینگ هم بین ۳۴ تا ۴۲ میلی ثانیه بود.

وقتی با گوشی موبایل و روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز، سرعت اینترنت TD LTE ایرانسل را بررسی کردیم؛ مطابق انتظار، سرعت دانلود از لپ‌تاپ پایین‌تر و حدود ۴۲ تا ۴۴ مگابیت با پینگ ۴۲ میلی ثانیه و سرعت آپلود زیر ۲ مگابیت بود:

بررسی و تست مودم ایرانسل TF-i60 G1

طبیعی هم هست؛ همیشه گفتیم سرعت دانلود روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز وای‌فای به ندرت بالاتر از ۵۰ مگابیت برود.

در تست سرعت اینترنت TD LTE با سیم‌کارت وینکس؛ باز همان سرعت‌های ایرانسل به دست آمد و تغییر آن‌چنانی مشاهده نشد. روی لپ‌تاپ، سرعت دانلود به ۵۱ مگابیت می‌رسید و روی گوشی موبایل سرعت از ۴۵ مگابیت تجاوز نمی‌کرد.

در این بخش، اگر بخواهیم مودم ایرانسل TF-i60 G1 را با مودم‌هایی مانند هواوی HWS33 یا هواوی B622 مقایسه کنیم؛ سرعت دانلود اینترنت TD LTE پایین‌تری به دست آمده است.

سرعت دانلود TDLTE روی مودم HWS33 به ۱۱۰ مگابیت و روی مودم B622 به ۸۰ مگابیت می‌رسید.

تست سرعت اینترنت موبایل

برعکس اینترنت TDLTE، عملکرد مودم G1 روی اینترنت موبایل ایرانسل فوق‌العاده بود؛ حتی در وضعیتی که فاقد باند ۱ است و به باند ۳ یا ۷ وصل می‌شود.

ما توانستیم سرعت ۱۲۱ مگابیت را هم روی اینترنت موبایل با سیم کارت ایرانسل مشاهده کنیم. متوسط سرعت بین ۹۰ تا ۱۰۰ مگابیت با پینگ خیلی خوب ۳۰ میلی ثانیه بود:

بررسی و تست مودم ایرانسل TF-i60 G1

سرعت آپلود هم بین ۲۸ تا ۳۴ مگابیت در نوسان است.

با گوشی موبایل، سرعت دانلود کمی بیشتر از اینترنت TDLTE شد و به ۵۰ مگابیت رسید که باز به خاطر وای فای تک بانده این مودم است:

بررسی و تست مودم ایرانسل TF-i60 G1

در کل، داریم از سرعت‌های ۵۰ تا ۱۰۰ مگابیت روی مودمی صحبت می‌کنیم که جزو ارزان‌ترین مودم‌های سیم‌کارتی رومیزی ۴.۵G/TDLTE بازار ایران است.

در وضعیتی که سرعت اینترنت ADSL افتضاح بوده و ایده‌آل به ۱۲ تا ۱۶ مگابیت می‌رسد؛ اینترنت VDSL طلا است و اینترنت فیبرنوری در دسترس نیست یا بسیار گران تمام می‌شود؛ راهکار خرید اینترنت TD LTE با مودمی مانند ایرانسل TF-i60 G1 و داشتن سرعتی بین ۴۰ تا ۵۰ مگابیت، برای بسیاری از کاربران خانگی عالی است.

تست‌ها نشان می‌دهند این مودم از گیرندگی سیگنال، سرعت اینترنت و وای‌فای خوبی برخوردار است و تنها ای کاش وای‌فای دو بانده داشت تا می‌شد روی فرکانس ۵ گیگاهرتز، سرعت‌های بالایی را تجربه کرد.

تنظیمات مودم ایرانسل tf-i60 g1

پنل کاربری مودم tf-i60 g1 نسبتا کامل و رضایت‌بخش است.

شما غالب تنظیماتی که نیاز دارید و کارهایی که باید بتوانید در پنل مدیریتی یک مودم انجام دهید را در خود دارد و از سادگی و کاربرپسندی نسبتا خوبی هم برخوردار است.

بخش Status گزارش کاملی از وضعیت اتصال اینترنت، باند فرکانسی، اپراتور، وضعیت سیگنال‌دهی، آدرس IP اینترنت و NAT، وضعیت وای‌فای و حتی مصرف پردازنده و رم به شما می‌دهد.

بررسی و تست مودم ایرانسل TF-i60 G1

شما به راحتی می‌توانید وارد تنظیمات بخش Network شده و شبکه موبایل را از TDD روی FDD یا برعکس و حتی Auto بگذارید تا با سیم‌کارت‌های مختلف کار کند.

بررسی و تست مودم ایرانسل TF-i60 G1

می‌توانید به طور دستی دکل موبایل را انتخاب و به آن وصل شوید یا تنظیمات شبکه را دستی وارد کنید.

بررسی و تست مودم ایرانسل TF-i60 G1

بررسی و تست مودم ایرانسل TF-i60 G1

یک تنظیم Network Mode در بخش Advanced Settings دارد که می‌توانید روی CA برای تجمیع فرکانس قرار دهی:

بررسی و تست مودم ایرانسل TF-i60 G1

یا از تنظیمات Scan Settings انتخاب کنید مودم به اولین دکل موبایل شناسایی شده وصل شود یا قوی‌ترین دکل را انتخاب کند.

بررسی و تست مودم ایرانسل TF-i60 G1

در بخش وای‌فای به راحتی می‌توانید تنظیمات وای‌فای، شبکه‌ها و SSID را وارد کنید. فایروال SPI را فعال کرده و از بلوکه کردن آدرس MAC سود ببرید:

بررسی و تست مودم ایرانسل TF-i60 G1

در بخش VPN می‌توانید یک فیلترشکن L2TP یا PPTP روی مودم نصب کنید و همه دستگاه‌های شما به اینترنت بدون فیلتر متصل شوند. ما در مطلب زیر به صورت گام به گام، نصب L2TP روی مودم ایرانسل TF-i60 G1 را آموزش دادیم:

شاید اگر این پنل، تنظیم انتخاب باند رادیویی و DNS را داشت؛ یکی از کامل‌ترین پنل‌های کاربری مودم‌های سیم‌کارتی بود.

قیمت مودم ایرانسل tf-i60 g1

در اردیبهشت ۱۴۰۲، قیمت مودم ایرانسل tf-i60 g1 بین ۲.۵ میلیون تومان تا ۳.۵ میلیون تومان است.

اگر سیم‌کارت اینترنت موبایل یا TDLTE همراه با مودم عرضه شده باشد؛ احتمالا قیمت مودم بالاتر هم می‌رود و به ۳.۸ میلیون تومان تا ۴ میلیون تومان هم می‌رسد ولی خودم مودم بدون سیم کارت، حدود ۳ میلیون تومان راحت در بازار خریداری می‌شود.

برخی فروشندگان، مودم لاک شده ایرانسل را ۲.۵ میلیون تومان و آنلاک شده آن را ۲.۸ میلیون تومان می‌فروشند؛ اما خوب دیگر مودم دست اول و نو و آکبند نیست.

بررسی و تست مودم ایرانسل TF-i60 G1

قیمت اولیه مودم G1 حدود ۲ میلیون تومان بود اما باز هم این قیمت ۳ میلیون تومان برای مودمی با این مشخصات، بسیار عالی است و آن را جزو ارزان‌ترین مودم‌های TDLTE بازار قرار می‌دهد.

مودم‌های ایرانسل TF-i60 B1 و TF-i60 S1 ارزان‌تر از TF-i60 G1 هستند. درباره مودم S1 چندین بار صحبت کردیم و گفتیم کیفیت ساخت با مراتب پایین‌تری نسبت به مودم G1 دارد ولی درباره مودم B1 باید اندکی تامل کرد و بررسی نمود واقعا کدام مودم برای نیاز ما مناسب است.

در مقاله زیر، هر دو مودم G1 و B1 ایرانسل را با هم مقایسه کردیم:

بسیاری از کاربران هم بین خرید مودم ایرانسل TF-i60 S1 و TF-i60 G1 مردد هستند که پیشنهاد می‌کنیم مقایسه زیر را مطالعه کنند:

پیشنهاد خرید مودم tf-I60 g1

تجربه دو هفته‌ای بررسی و استفاده از نزدیک مودم g1 فقط به یک جمله ختم می‌شود: «این مودم ارزش خرید دارد.»

مودم TF I60 G1 چندین مزیت بزرگ دارد:

۱- هم اینترنت موبایل و هم اینترنت tdlte را پشتیبانی می‌کند و از رده ۴.۵ جی است.

۲- سرعت، گیرندگی سیگنال و کارایی خیلی خوبی دارد که باعث می‌شود حتی در بدترین نقاط هم کاربر را راضی کند.

۳- پنل تنظیمات کاربری نسبتا کامل و راحتی دارد که می‌شود با آن، عملکرد مودم را بهبود بخشید.

۴- از vpn پشتیبانی می‌کند.

۵- قیمت آن به نسبت امکاناتی که دارد؛ خوب بوده و قابل تهیه برای عموم مردم است.

۶- مودمی نیست که تقلبی، دست دوم، استوک و نایاب در بازار باشد و به راحتی و یک ساعته می‌شود از هر فروشگاهی و با هر سیم کارتی خریداری کرد.

سوالات متداول

آپدیت مودم ایرانسل tf-i60 g1

خیلی از کاربران می‌پرسند تا کنون ایرانسل یک آپدیت فریم‌ویر برای مودم TF-I60 G1 داده یا خیر. پاسخ منفی است و هنوز ایرانسل هیچ به‌روزرسانی در فریم‌ویر این مودم انجام نداده است و همان فریم‌ویری است که از دو سال پیش روی مودم نصب شده است.

مودم tf-i60 g1 آنلاک

کاربران می‌پرسند آیا می‌شود مودم G1 را آنلاک کرد یا آنلاک آن را خریداری کرد؟ بله؛ خود ما موفق شدیم مودم g1 را آنلاک کنیم و اتفاقا فرآیند آنلاک آن چندان سخت نیست. فروشگاه‌هایی هم هستند که مودم ایرانسل tf-I60 g1 آنلاک می‌فروشند.

مودم ایرانسل tf i60 g1 بهتر است یا مودم tf i60 B1؟

تنها مزیت مودم b1 نسبت به g1 در وای‌فای دو بانده است؛ در حالی‌که مودم g1 مزیت‌های بیشتری به b1 دارد. مثلا، پنل کاربری g1 ساده‌تر و بهتر و کامل‌تر است؛ کیفیت ساخت g1 بالاتر است و طراحی بهتری دارد.

مودم ایرانسل tf-i60 g1 با همه سیم کارت‌ها از جمله شاتل موبایل کار می‌کند؟

اگر مودم را آنلاک کرده باشید؛ بله می‌تواند با همه سیم کارت‌ها کار کند. شاید در زمان روشن کردن مودم، کمی طول بکشد تا سیم کارت و شبکه موبایل شناسایی شود ولی در نهایت متصل خواهد شد. برای سیم‌کارت‌های شاتل موبایل، ترفند کوچکی دارد که غالب فروشنده‌های مودم آن را بلد هستند و به شما کمک می‌کنند تا بتوانید سیم کارت شاتل را هم فعال کنید.

آنلاک مودم ایرانسل tf-i60 g1 خطری ندارد؟

اگر درست آنلاک کنید یا بدهید فرد وارد و خبره‌ای آنلاک کند؛ هیچ خطر یا آسیبی به مودم وارد نمی‌کند و حتی پنل کاربری مودم نیز عوض نشده و صرفا از همه سیم‌کارت‌های FDD و TDD در ایران پشتیبانی می‌کند.

مودم ایرانسل G1 بهتر است یا ایرانسل H1؟

به نظر ما خرید مودم G1 به صرفه‌تر است. مودم جی ۱ همان سرعت و کارایی مودم H1 را دارد و فقط قابلیت نصب آنتن خارجی یا درگاه‌های شبکه بیشتر را ندارد.

مودم ایرانسل G1 بهتر است یا هواوی B622؟

مودم هواوی B622 مودم قوی‌تر و بهتری است. اگر ۶ الی ۷ میلیون تومان پول دارید؛ مودم هواوی B622 را بخرید ولی اگر می‌خواهید ۲ الی ۳ میلیون تومان برای خرید مودم ۴.۵G/TD LTE هزینه کنید؛ مودم G1 را بخرید.

خرید مودم ایرانسل TF-i60 G1


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫4 دیدگاه ها

  1. سلام
    نداشتن باند ۴۰ و ۴۳ در شبکه TDD و باند ۱ در شبکه FDD مشکلی برای آنتن دهی و استفاده در نقاط مختلف کشور ایجاد نمیکند؟

    چون قبلا گفته بودید یک مودم باید حداقل از باند های ۱ و ۳ و ۷ در FDD و از ۴۰ و ۴۲ و ۴۳ در TD-LTE پشتیبانی کند تا در همه نقاط کشور بتوانیم بگوییم بدون مشکل آنتن میدهد.

    باتشکر

    در ضمن طبق تست های من معمولا در شبکه های موبایل، آپلود طولانی بسیار بیشتر از دانلود باعث داغ شدن موبایل یا مودم میشود.

    اگر با این مودم با سرعت در حد ۴ مگابیت بصورت مداوم آپلود کنیم آیا ممکن است آسیب ببیند؟

    باتشکر

  2. در ضمن، با روشن کردن گزینه CA در تنظیمات مودم برای تجمیع، آیا زیر بار ترافیکی بالا داغ نمیکند؟

    باتشکر

  3. دیجیکالا و نمایندگی ایرانسل این مودم رو با قیمت بین ۴ تا ۴ میلیون و ۵۰۰ (در شهریور ۱۴۰۲) به فروش می رسونن. در ضمن ممکنه مودم فاقد بسته اینترنت یا نهایتا اینترنت ۱۰۰ یا ۳۰۰ گیگابایتی باشه که خیلی گرونه. ولی وینکس همین مودم رو با ۱۰۰۰ گیگابایت اینترنت میده ۳ میلیون و ۹۰۰. من خرید کردم با مالیات و هزینه پستش دقیقا ۳ میلیون و ۹۳۰ هزار تومان تموم شد برام. پیشنهاد میکنم دوستان از وینکس بخرن بعدشم با یه هزینه ۱۰۰ یا ۲۰۰ تومنی آنلاکش کنن که سیم کارت همراه اول و رایتل و بقیه اپراتورها هم روش جواب بده. البته وینکس چون مودم رو از ایرانسل خریده سیم کارت ایرانسل هم بدون آنلاک روش کار میکنه. در کل گرون نخرید و تحقیق کنید.

  4. در اکثر کماطق رایتل روش کار نمیکنه
    رایتل در اکثر مناطق فقط روی باند ۱ هست و درنتیجه این مودم ازش پشتیبانی نمیکنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا