نقد و بررسی

تست و بررسی مودم ایرانسل TF-i60 E1

مودم سیم‌کارتی 4.5G TDLTE سریع‌، امکانات بالا، قیمت ارزان و ساخت ایران

بررسی مودم ایرانسل TF-i60 E1 نشان می‌دهد بهترین مودم ۴.۵G TDLTE در بازه قیمتی ۳ میلیون تومان است.

مودمی ساخت ایران (بخوانید مونتاژ در ایران) که برعکس انتظارمان، کیفیت ساخت خوبی دارد؛ از سرعت و گیرندگی آنتن و سیگنال بالایی برخوردار است؛ پنل کاربری مملو از امکانات به‌روز دارد و کاملا برای یک کاربر خانگی، گزینه ایده‌آلی است.

مودم E1 پنجمین عضو خانواده مودم‌های i60 ایرانسل است و با کمی اغماض می‌توان گفت بهترین عضو این خانواده است؛ حتی به نظرم ما بهتر از مودم TF-i60 H1 معروف یا TF-i60 G1 پر فروش.

مودم ایرانسل i60 E1 را می‌توانید با یک سیم کارت TDD سه ماهه ۱۰۰ گیگابایت به قیمت ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان از خود سایت ایرانسل یا ده‌ها سایت و فروشگاه دیگر تهیه کنید.

همین مزیت رقابتی قیمت پایین ولی مشخصات و امکانات بالا، باعث شده مورد توجه و استقبال قرار بگیرد و ده‌ها تقاضا برای بررسی تخصصی TF-i60 E1 و کالبدشکافی از نزدیک آن و مهم‌تر، مقایسه با مودم‌های هم‌رده‌ای مانند G1 و L02 و B622 و … داشته باشیم.

چون در مطلب «معرفی مودم ایرانسل TF-i60 E1» زیاد درباره مشخصات این مودم صحبت کردیم؛ اینجا بیشتر درباره تست‌ها و پنل کاربری حرف خواهیم زد.

نگاهی کوتاه به مشخصات مودم ایرانسل TF-i60 E1

همان‌طور که اشاره کردیم؛ مودم E1 پنجمین عضو خانواده i60 ایرانسل است که چند ماه پیش معرفی شد.

یک مودم رومیزی و سیم کارتی ۴.۵G TDLTE که برای اتصال به هر دو نت موبایل و تی دی استفاده می‌شود و حداکثر سرعت ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه روی اینترنت موبایل یا FDD و دانلود ۵۰ مگابیت به نمایش می‌گذارد.

در حقیقت، مودم ایرانسل i60 E1 از رده LTE Cat 6 است که در ایران به نام مودم ۴.۵G شناخته می‌شود. این مودم از باندهای ۱/۳/۷/۸/۲۰ روی FDD و باندهای ۴۰/۴۲ روی TDD پشتیبانی می‌کند.

بررسی مودم ایرانسل TF-i60 E1

این مودم از وای‌فای دوبانده AC1200 برخوردار است؛ ۳۰۰ مگابیت روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز و ۸۶۷ مگابیت روی فرکانس ۵ گیگاهرتز.

از ۶۴ کاربر یا دستگاه به طور همزمان روی وای فای پشتیبانی می‌کند و مهم اینکه رمزنگاری WPA3 را هم علاوه بر WPA/WPA2 دارد که امنیت بهتری برای داده‌های بی‌سیم فراهم خواهد کرد.

۴ درگاه شبکه اترنت LAN گیگابیتی که یک درگاه می‌تواند نقش WAN را هم بازی کند.

کلید پاور یا روشن/خاموش – کلید ریست – کلید WPA – چراغ‌های چشمک‌زن زیاد در پنل جلویی – شیار سیم کارت بزرگ و منبع تغذیه ۱۲ ولت ۱ آمپر

طراحی و ظاهر مودم ایرانسل E1

ایرانسل فقط در مودم G1 از یک طراحی عمودی و استوانه‌ای برای مودم‌هایش استفاده کرد و در E1 دوباره به طراحی افقی، مستطیلی، بزرگ و کشیده بازگشت؛ دقیقا مانند طراحی مودم‌های H1 و S1 و حتی B1.

بررسی مودم ایرانسل TF-i60 E1

ایرانسل Tfi60 E1 هم مودمی بزرگ و رومیزی با طراحی افقی و دارای پایه برا قرارگیری روی سطح صافی مانند میزکار است. اصلا شیارهایی برای نصب روی دیوار ندارد و مشخص است صرفا برای قرارگیری روی میز ساخته شده است.

برخلاف مودم‌های دیگر ایرانسل، در پنل جلویی خبری از لوگوی زرد رنگ یا رنگ‌های زرد نیست و همه‌چیز سیاه و سفید است.

بررسی مودم ایرانسل TF-i60 E1

یک نوار نسبتا بزرگ و باریک از وسط پنل جلویی و از سمت چپ شروع شده و تا بیش از دو سوم طول مودم کشیده می‌شود که محل نمایش چراغ‌های چشمک‌زن سفید است.

در پایین آن یک Qr Code می‌بینیم که لینک دفترچه راهنمای مودم است و در سمت راست هم نام مودم و مشخصات شبکه‌های موبایل قابل پشتیبانی آن درج شده است. لوگوی ایرانسل در بالای نوار مشکی رنگ است.

پنل تنظیمات مودم tfi60 e1

پایه بزرگ و پلاستیکی مودم، باعث می‌شود خیلی خوب روی میز قرار بگیرد و با کوچک‌ترین لغزش یا تکانی، مودم نیفتد اما به شدت این پایه مزاحمی برای شیار سیم کارت در بخش زیرین مودم است و ای کاش قابل جدا شدن بود.

مودم ایرانسل TFi60 E1 سبک است و وقتی در دست می‌گیرید؛ وزن زیادی ندارد؛ برعکس اندازه ۲۶۵ در ۱۷۰ در ۳۱ میلی‌متری آن که بزرگ نشان می‌دهد.

پنل جلویی سفید رنگ است ولی پنل پشتی طوسی رنگ می‌شود.

بررسی مودم ایرانسل TF-i60 E1

در پنل پشتی از چپ به راست این درگاه‌ها و کلیدها را می‌بینیم:

کلید روشن/خاموش مودم که خیلی به درد می‌خورد (مزیت بزرگی نسبت به مودم L02) و کار با آن راحت است.

کانکتور آداپتور ۱۲ ولت ۱ آمپر مودم (باتری خور نیست)

کلید ریست و کلید WPS (مشکل رنگ کلید WPS و سوراخی کلید ریست)

۴ درگاه زرد رنگ LAN گیگابیتی

بررسی مودم ایرانسل TF-i60 E1

بالای این درگاه‌های ارتباطی هم برچسب اطلاعات مودم با عبارت Made In Iran دیده می‌شود. بالاتر از برچسب هم شیارهایی برای تهویه هوا وجود دارد. غیر از این ۶ شیار، دیگر در بدنه مودم شیارهای دیگری دیده نمی‌شود.

بارها هم در حین استفاده، مودم را به دست گرفتیم؛ خبری از داغی مودم یا گرم شدن بیش از حد یا سروصدا نبود و به نظر می‌رسد طراحی خوبی برای E1 صورت گرفته است؛ برعکس S1 که تا دلتان بخواهد از این مشکلات دارد.

بررسی مودم ایرانسل TF-i60 E1

بدنه مودم پلاستیکی است و لبه‌ها قوسی و منحنی‌دار هستند ولی کیفیت ساخت نسبتا خوبی دارد. وقتی مودم را در دست می‌گیرید؛ این طور نیست که تصور کنید یک جنس درجه دو گرفتید و خوش‌تان خواهد آمد.

بررسی مودم ایرانسل TF-i60 E1

شیار سیم‌کارت بزرگ و اندازه کامل این مودم در بخش زیرین است. من کمی با این شیار مشکل داشتم و خیلی راحت نیست؛ به‌خصوص وقتی که می‌خواهید سیم‌کارت را دربیاورید.

کافی است انگشتان بزرگی داشته باشید یا ناخن نداشته باشید تا مجبور شوید با کارد یا موچین یا دم باریکی چیزی، سیم‌کارت را بیرون بکشید!

بررسی مودم ایرانسل TF-i60 E1

در کل طراحی و ظاهر مودم نمره قبولی می‌گیرد و مشکل خیلی بزرگی با آن نخواهید داشت.

بررسی مودم ایرانسل TF-i60 E1

پنل کاربری، تجمیع فرکانس و قفل باند

چیزی که در پنل تنظیمات مودم E1 می‌بینیم؛ یک تغییر رویه بزرگ از سوی ایرانسل است.

ایرانسلی که تا پیش از این، همه مودم‌هایش را با کمترین تنظیمات و امکانات مربوط به مدیریت شبکه و باند رادیویی عرضه می‌کرد و از عمد ویژگی‌هایی مانند قفل باند رادیویی، تجمیع فرکانس، MIMO، قفل شبکه و قفل دکل، APN و … را روی مودم‌های خود بسته بود؛ در E1 ترک عادت می‌کند.

به نظرم، آن چیزی که به مودم E1 قدرت می‌بخشد؛ همین پنل کاربری نسبتا باز و مملو از امکانات است تا کاربر بتواند براساس نوع سیم کارت و اینترنت، آنتن‌دهی محله‌اش و شرایط گیرندگی سیگنال در خانه، بهترین تنظیمات برای داشتن سریع‌ترین و پایدارترین اینترنت را اعمال کند.

پنل تنظیمات مودم tfi60 e1

پس از لاگین به پنل کاربری مودم ایرانسل TF-i60 E1، در همان صفحه نخست یا Status، وضعیت از اتصال شبکه موبایل و اینترنت، سیگنال‌دهی، وای‌فای و قابلیت‌هایی مانند DHCP و NAT و remote access می‌بینید:

در پایین‌تر هم اطلاعات بیشتری درباره شبکه و وای‌فای و منابع درگیر مودم و حتی میزان دیتای ارسالی و دریافتی مشاهده خواهید کرد:

پنل تنظیمات مودم tfi60 e1

در پایین‌ترین بخش هم اطلاعات مربوط به مودم مانند IMEI و ورژن فریم‌ویر و سریال نامبر و … مشاهده می‌شود:

پنل تنظیمات مودم tfi60 e1

منوها و تنظیمات پنل کاربری در سمت چپ هستند.

در منوی network تنظیمات کاملی دیده می‌شود که گفتیم در کمتر مودم ایرانسل شاهد بودیم:

وضعیت و پارامترهای شبکه:

پنل تنظیمات مودم tfi60 e1

وضعیت تجمیع فرکانس (CA):

پنل تنظیمات مودم tfi60 e1

گفتنی است مودم E1 به طور خودکار عملیات CA یا تجمیع فرکانس را انجام می‌دهد و براساس شهر و منطقه و وضعیت دکل‌های نزدیک و دور به نقطه شما و باندهای رادیویی فعال در منطقه، CA فعال یا غیرفعال است.

تنظیمات DHCP:

پنل تنظیمات مودم tfi60 e1

فهرست دستگاه‌های متصل به مودم و DHCP:

پنل تنظیمات مودم tfi60 e1

قفل شبکه:

پنل تنظیمات مودم tfi60 e1

می‌توانید هر دو شبکه FDD و TDD را انتخاب کنید یا یکی از آن را فعال و دیگری را غیرفعال کنید.

قفل باند:

پنل تنظیمات مودم tfi60 e1

می‌توانید هر باند رادیویی مورد نظرتان را انتخاب و قفل کنید. بهتر است این تنظیمات روی All Bands باشد تا مودم بتواند خودکار CA کند.

مدیریت و تنظیمات APN:

پنل تنظیمات مودم tfi60 e1

در بخش Wi-Fi هم تنظیمات هر دو کانال رادیویی ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز، تنظیمات پنهان‌سازی وای‌فای، فهرست کاربران متصل به وای‌فای و تنظیمات رایج دیگر را می‌بینیم:

پنل تنظیمات مودم tfi60 e1

در بخش Security با گزینه Port Forward و DMZ روبرو هستیم:

پنل تنظیمات مودم tfi60 e1

پنل SMS و ارسال و دریافت پیامک:

پنل تنظیمات مودم tfi60 e1

تنظیمات Firewall:

پنل تنظیمات مودم tfi60 e1

بخش System هم مانند سایر مودم‌های شامل تنظیماتی برای SNMP و تعمیر شبکه و ریستارت مودم و … است:

پنل تنظیمات مودم tfi60 e1

من در این پنل تنظیماتی برای تغییر DNS یا قفل دکل و VPN ندیدم!

رابط کاربری پنل نسبتا خوب است و کار با آن راحت بود؛ بماند که باز هم می‌توانست بهتر باشد!

بررسی مودم ایرانسل TF-i60 E1

برای اینکه کاملا وضعیت سرعت و کارایی مودم را ارزیابی کنیم؛ بیش از ۵ روز کامل برای بررسی مودم ایرانسل TF-i60 E1 زمان گذاشته و نزدیک به ۵۰ تست از اینترنت FDD و TDD ایرانسل گرفتیم.

سراغ تست مودم با سیم‌کارت‌های دیگر نرفتیم؛ حتی با وجودی که به راحتی می‌شد مودم E1 را آنلاک کرد؛ چون غالبا مردم این مودم را با سیم کارت‌های ایرانسل می‌خرند و با همین سیم کارت‌ها به اینترنت وصل می‌شوند؛ پس خواستیم یک تست واقعی و عادی برایشان نشان بدهیم.

تست‌ها در صبح زود که معمولا شبکه خلوت است؛ در ظهر که شبکه شلوغ می‌شود و سرعت پایین‌تر می‌آید و غروب که شبکه موبایل اشباع است؛ انجام شدند.

در محلی که دفتر شبکه‌چی است؛ به دکل ایرانسل نزدیک هستیم و حدود ۴۰۰ متر فاصله داریم؛ مرکز شهر هستیم و دکل‌های زیاد در منطقه هستند. هر دو اینترنت TDD و FDD فعال و کاملا تحت پوشش‌دهی هستیم.

سعی کردیم تست‌ها با کابل شبکه و لپ‌تاپ باشند ولی با گوشی موبایل و فرکانس ۵ گیگاهرتز وای فای هم تست کردیم تا مشخص شود روی گوشی چقدر اینترنت سرعت دارد.

چون بحث تجمیع فرکانس روی این مودم داغ است و تاثیر زیادی روی تست‌ها می‌گذارد؛ همراه با تست‌ها، همیشه نیم نگاهی به وضعیت CA پنل مودم داشتیم و در توضیحات تست‌ها آورده شده است:

زمان لود و آمار به کار مودم E1

پیش از پرداختن به تست‌ها و نتایج، بایم بگویم زمان لود شدن مودم هم رضایت‌بخش است. تقریبا ۳۰ ثانیه زمان می‌برد تا چراغ‌های آنتن مودم روشن شوند؛ چراغ FD یا TD روشن شود و شما به اینترنت وصل شوید.

بررسی مودم ایرانسل TF-i60 E1

برخی مودم‌های هم رده E1 زمان لود بالاتری دارند؛ مثلا L02 یا نزتک GTX1000 لود سریع‌ترین دارند ولی همین مودم هم در مقایسه با برخی مودم‌های دیگر ایرانسل و همراه اول، نسبتا سریع و خوب است.

خودکار سیم کارت و اینترنت را شناسایی می‌کند. حتی ما سیم کارت TDLTE وینکس هم روی مودم گذاشتیم که شناسایی کرد و اپراتور آن را ایرانسل نمایش داد.

اینترنت ایرانسل FDD

وضعیت سرعت و کیفیت شبکه مودم E1 روی اینترنت FDD یا اینترنت همراه، در یک کلام عالی است.

پنل تنظیمات مودم tfi60 e1

بدون تجمیع فرکانس و روی یک باند، سرعت دانلود از ۶۰ الی ۷۰ مگ در ساعت‌های شلوغ آغاز می‌شود و تا ۱۱۰ یا ۱۱۵ مگابیت در ساعت‌های خلوت شبکه می‌رود:

 

با تجمیع فرکانس باندهای ۷ یا باندهای ۳ و ۷ (در این منطقه)، سرعت دانلود از ۱۳۰ مگابیت شروع می‌شود و بیشتر اوقات حوالی ۱۵۰ تا ۱۸۰ مگابیت است:

 

حداکثر سرعتی که گرفتیم؛ ۲۱۰ مگابیت دانلود با آپلود نزدیک به ۲۰ مگابیت بوده است:

 

پینگ اینترنت موبایل هم از ۱۳ میلی ثانیه تا ۴۰ میلی ثانیه در نتایج و ساعت‌های مختلف مشاهده شده ولی در ابتدای صبح مثلا ساعت ۹ صبح، پینگ اینترنت ایرانسل حدود ۱۸ تا ۲۲ میلی ثانیه است. در ظهر پینگ حدود ۳۰ میلی ثانیه می‌شود.

اینجا باند رادیویی ۴۰ نیز فعال و قابل تجمیع فرکانس بود که خوب سرعت بالایی نشان نداد:

پنل تنظیمات مودم tfi60 e1

نکته بسیار مهمی که در این تست‌ها دیده می‌شود؛ ناپایداری سرعت و کیفیت مودم با تغییر لحظه‌ای تجمیع فرکانس است. در یک دقیقه چندین بار CA باندهای رادیویی عوض می‌شود و در نتیجه تست‌ها، متفاوت می‌شوند.

مثلا، الان یک تست سرعت ۱۶۰ مگ و ۱۵ ثانیه بعد، تست دیگر سرعت ۱۱۰ مگابیت و دوباره تست بعدی سرعت ۸۰ مگابیت را نشان می‌دهد.

مشکل اینجا است که کاربر هیچ اختیاری در تجمیع فرکانس ندارد و مثلا نمی‌تواند تجمیع فرکانس را خاموش یا روی یک باند مشخصی قرار دهد.

از بخش قفل باندها می‌شود فقط یک باند را انتخاب کرده که ما چندین بار تست کردیم و مودم وارد حالت تجمیع فرکانس نشد.

بهترین حالت، همان انتخاب همه باند و دادن اختیار به مودم برای تجمیع فرکانس باندها است.

اینترنت ایرانسل TDD

هر چقدر مودم i60 E1 در اینترنت FDD خوب عمل می‌کند؛ در باند ۴۲ و اینترنت TDD ضعیف و ناامیدکننده است.

جالب است در پنل مودم، اصلا اینترنت را نشناخته و خطای اتصال به اینترنت نشان می‌دهد ولی در عمل چراغ‌ها و آنتن‌های TDD روشن هستند:

پنل تنظیمات مودم tfi60 e1

ده‌ها بار با سیم کارت TDD این مودم را تست کردیم ولی هیچ‌گاه سرعتی بالاتر از ۱۹ مگابیت به دست نیامد:

سرعت اینترنت TDD مودم E1

در غالب اوقات سرعت حدود ۱۰ الی ۱۲ مگابیت؛ با پینگ بالای ۶۰ میلی ثانیه و آپلود زیر ۱ مگابیت است:

تست سرعت اینترنت TDD مودم E1

در حالی که با مودم‌های دیگری مانند نزتک TDX1000 یا هواوی L02 و حتی خود ایرانسل G1، سرعت اینترنت TDLTE در این نقطه از ۳۰ الی ۱۱۰ مگابیت بر ثانیه و پینگ ۳۰ میلی ثانیه بوده است.

جالب است چندین بار باند ۴۲ را هم تجمیع فرکانس کرد ولی باز روی سرعت هیچ تاثیری نداشت.

تجمیع فرکانس باند ۴۲
مودم ایرانسل E1: تجمیع فرکانس باند ۴۲

احتمال دارد وضعیت ضعیت TDLTE در این تست‌ها از دکل‌های منطقه باشد؛ چون دوستان دیگری که مودم E1 دارند گزارش دادند سرعت‌های بالاتر و تا ۷۰ مگ هم گرفتند.

در تست همزمان، مودم L02 با همان سیم کارت TDD، سرعت ۹۰ مگابیت به ما داد که نشان می‌دهد دکل منطقه اجازه افزایش سرعت روی TDD را می‌دهد.

تست وای‌فای

وای‌فای AC1200 غالب نیاز کاربران را تامین می‌کند؛ به‌ویژه برای خانه‌های کوچک و آپارتمانی ۱۰۰ تا ۱۵۰ متر، گزینه‌ای ایده‌آل است.

وای‌فای مودم E1 نیز با توجه به اینکه آنتن خارجی در کار نیست؛ پاسخگوی فاصله‌های نزدیک هست و اگر یک خانه چند صد متری یا باغ ویلایی ۱۰۰۰ متری نداشته باشید؛ هرگز آزاردهنده نخواهد بود.

تست سرعت وای‌فای ۵ گیگاهرتز در ۲ متری مودم:

تست وای فای مودم ایرانسل i60 E1

تست سرعت وای‌فای ۵ گیگاهرتز در ۵ متری مودم:

تست وای فای مودم ایرانسل i60 E1

تست سرعت وای‌فای ۵ گیگاهرتز در ۱۵ متری مودم:

تست وای فای مودم ایرانسل i60 E1

تست سرعت وای‌فای ۲.۴ گیگاهرتزی در ۵ متری مودم:

تست وای فای مودم ایرانسل i60 E1

تست سرعت وای‌فای ۲.۴ گیگاهرتز در ۱۵ متری مودم:

تست وای فای مودم ایرانسل i60 E1

مقایسه با مودم هواوی L02

در اینترنت موبایل و به لطف CA، مودم ایرانسل E1 سرعت بیشتری نسبت به مودم هواوی L02 دارد.

در حالی‌که سرعت دانلود اینترنت ایرانسل روی L02 به ۱۳۰ مگابیت بر ثانیه می‌رسد؛ تست‌های مودم E1 نشان می‌دهند که سرعت‌های ۲۰۰ مگ و بالاتر هم به راحتی قابل دستیابی هستند.

اما در اینترنت TDLTE ایرانسل، شکست مطلق با مودم E1 و پیروزی شکوه‌مند با مودم L02 است.

مقایسه مودم هواوی L02 و ایرانسل E1

هر دو مودم را در کمتر از ۵ دقیقه پشت سرهم تست کردیم؛ در یک نقطه، یک سیم کارت و با یک کابل شبکه و لپ‌تاپ و شرایط کاملا یکسان:

حداکثر سرعت دانلود TDLTE مودم E1: حدود ۱۴ مگابیت

حداکثر سرعت دانلود TDLTE مودم L02: حدود ۹۰ مگابیت

در پنل کاربری هم مودم ایرانسل i60 e1 خیلی بهتر از L02 است.

در یک جمله: مودم E1 افت و خیز زیادی دارد و فقط برای اینترنت موبایل عالی است ولی مودم هواوی HWS33 L02 معمولا کارایی و سرعت یکنواختی در کل طول روز و هفته دارد و در هر دو اینترنت FDD و TDD عملکرد بالایی نشان می‌دهد.

مقایسه با مودم ایرانسل G1

اگر اینترنت TDLTE را فاکتور بگیریم؛ در سایر پارامترها، مودم ایرانسل TF-i60 E1 عملکردی بهتر از مودم ایرانسل TF-i60 G1 دارد.

در روزهای آینده، هر دو مودم را کنار یکدیگر قرار داده و تست‌های همزمانی می‌گیریم ولی تست‌های دو ماه پیش مودم G1 در همین شرایط منطقه‌ای و سیم کارت یکسان، نشان می‌دهد سرعت پایین‌تری نسبت به E1 دارد.

مثلا حداکثر سرعت اینترنت ایرانسل روی G1 به ۱۰۰ مگابیت می‌رسد یا سرعت گوشی موبایل نهایتا ۴۶ مگابیت بوده که در هر دو، مودم E1 بسیار بهتر ظاهر شده است.

سرعت اینترنت TDD با G1 در محدوده ۵۰ مگابیت با پینگ ۳۴ تا ۴۴ مگابیت بود ولی گفتیم مودم E1 در TDD اصلا خوب نبود و سرعتی زیر ۱۵ مگ داشت.

پنل کاربری و تنظیمات مودم E1 نیز بیشتر از G1 است؛ در حالی که از نظر قیمتی حدود ۷۰۰ هزار تومان ارزان‌تر است و وای‌فای دو بانده دارد.

برای مقایسه مودم E1 با سایر مودم‌های i60 می‌توانید به مطلب «مقایسه همه مودم‌های i60 ایرانسل» نگاهی بیندازید.

حرف آخر، قیمت و خرید مودم ایرانسل TF-i60 E1

الان، دی ماه ۱۴۰۲، قیمت مودم ایرانسل E1 در بازار حدود ۲/۷۰۰/۰۰۰ تا ۳/۳۰۰/۰۰۰ تومان است؛ بسته به انتخاب بسته اینترنت!

در واقع، می‌توان گفت ارزان‌ترین مودم ۴.۵G TDLTE بازار است ولی مشخصات، کیفیت ساخت، سرعت اینترنت، گیرندگی آنتن و پنل تنظیماتی مشابه مودم‌های میان رده بازار مانند هواوی B622 یا سرکام ۲۱۲۲ دارد.

اگر نخواهید از اینترنت TDLTE استفاده کنید یا مطمئن باشید در منطقه شما پوشش‌دهی TDLTE خیلی خوب است؛ خرید مودم i60 E1 را به عنوان بهترین مودم ۴.۵G TDLTE زیر ۵ میلیون تومان پیشنهاد می‌کنیم.

بررسی مودم ایرانسل TF-i60 E1

مودمی مانند هواوی L02 فقط در سرعت TDD بهتر از E1 است ولی حداقل ۲ میلیون تومان گران‌تر است.

مودم ایرانسل G1 برتری خیلی خاصی نسبت به E1 ندارد ولی باز ۱ میلیون تومان گران‌تر است.

مودم هواوی B622 و سرکام ۲۱۲۲ نیز از E1 شکست خوردند یا در بهترین حالت می‌توان گفت عملکردی مشابه و یکسان نسبت به هم دارند.

بررسی مودم ایرانسل TF-i60 E1 نشان می‌دهد با توجه به قیمت، واقعا این مودم ارزش خرید دارد؛ به ویژه برای کاربران خانگی و عادی، دانش‌آموزان و دانش‌جویان، شرکت‌های کوچک!

ایده‌آل‌ترین گزینه برای جایگزینی با مودم ADSL و اینترنت مخابرات است و می‌توانید در صورت جابه‌جا شدن، اینترنت و مودم را همراه خود ببرید.

شما در بازار کدام مودم را با این مشخصات، چنین تست‌ها و نتایجی ولی قیمت زیر ۳ میلیون تومان سراغ دارید؟

احتمالا مونتاژ در ایران باعث کاهش هزینه‌های تمام شده این مودم شده و انصافا این بار مونتاژ خوبی صورت گرفته است. اگر سایر مودم‌های ایرانی نیز این کیفیت و مونتاژ را داشته باشند؛ دیگر چه ایرادی دارد همه مودم‌ها در ایران سرهم‌بندی شوند؟

مزایا:

۱- سرعت بسیار بالا روی اینترنت موبایل (FDD)

۲- گیرندگی سیگنال خوب

۳- قفل باند و قفل شبکه و تنظیمات APN

۴- تجمیع فرکانس خودکار

۵- قیمت بسیار خوب

معایب:

۱- سرعت پایین روی اینترنت TDLTE

۲- نداشتن قفل دکل

قیمت و خرید مودم ایرانسل TF-i60 E1


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫21 دیدگاه ها

  1. سلام واقعا خسته نباشید بررسی جامع و کاملی بود کاش برای بقیه مودم ها هم اینطوری بررسی میکردید
    نوشتین بهتر از b622 و sercomm هست که با عرض معذرت اشتباهه
    این مودم به نسبت قیمتی که داره خوبه ولی جزو مودم های اقتصادی محسوب میشه و با توجه به اینکه مودم سرکام کاهش قیمت داشته این مودم پیشنهاد نمیشه بنده خودم سرکام دارم سرعتش هم در سیمکارت fd و هم td بالاتر از این مودم هست من در نصف شب حدودا از ساعت۱۲ شب به بعد سرعتی بالاتر از ۲۰۰ مگابیت هم ازش گرفتم ولی در روزها بسته به شلوغی شبکه سرعت در محدوده ۱۰۰ تا ۱۸۰ مگابیت هست

    1. سلام
      به‌زودی مودم ایرانسل E1 را با مودم سرکام به صورت عملی تست و مقایسه می‌کنیم و مشخص میشه کدوم یک بهتر است
      حتما مقاله‌اش را منتشر می‌کنیم
      ممنون از شما دست عزیز بابت اشتراک‌گذاری تجربه‌تون

  2. سلام برسی خیلی خوبی بود خسته نباشید.
    من هم این مودم رو دارم و از سرعت مودم روی fd راضی هستم ولی اینترنت td این مودم افتضاح عه با اینکه تحت پوشش هستم.
    ولی بازم منطقی نیست چون آنتن های این مودم خیلی گیرندگی خوبی دارن من خودم احتمال میدم مشکل از نرم افزار مودم (فریم ور) مودم باشه که سرعت اینترنت td اینقدر کنده چون چند تا از آشنا ها بعد از آنلاک مودم سرعت اینترنت td شون چندین برابر شده.
    ممنون میشم این موضوع رو برسی کنید 🙏

    1. من با هم سیم کارت تی دی امتحان کردم هم با اف دی تفاوت سرعتی ندیدم ، هر دو تا ۱۶ مگابیت با نواسان میرسیدن ، چند صد گیگ باش دانلود کردم .

  3. سلام
    من این مودم دو ماه هست دارم با اینکه منطقه ما نهTDD پوشش میده نه درست حسابی FDD یادمه به پشتیبان ایرانسل تماس گرفتم گفتش کلا مودم سیم کارت خور منطقه شما جواب نمیده تحت پوشش شبکه نیست خودتو خسته نکن اما به پیشنهاد یکی از دوستان بازم این مدل خریدم در کمال ناباوری هم اکنون با سیم کارت TDD کنار پنجره ۴۵ مگابایت و در بدترین قسمت خانه یعنی پذیرایی ۲۰ مگابایت بهم داد( اگه بی انصاف نباشیم برای مصرف خانگی مورد قبوله) از یک طرف دیگه من روی این مدل شک داشتم گفتم اگه بخرم میمونه رو دستم با مودم ایرانسل دیگه i140 (از نظر قیمتی با مدل E1 حدود ۵۰۰ تومن اختلاف داره) با سیم TDD فقط لب پنجره جواب داد هیچ جا از خونه حتی چراغ های مودم روشن نشد اما مدل E1 تو بدترین قسمت خونه یعنی پذیرایی خیلی راحت از ۵ چراغ انتن ۴ تاش پر شد در کل این مدل E1 اگه از دکل فاصله دارین یا منطقه هستین که پوشش شبکه ضعیف داره به شدت پیشنهاد میکنم انتن دهی مودم فوق العاده است و اینکه اگه قصد خرید مودم سیم کارت خور دارین حتما از پوشش شبکه منطقه خودتون اطمینان حاصل کنید یا به پیشنهاد من با یه مودم سیم کارت خور تست کنید حالا چه ایرانسل چه همراه اول وگرنه مودم رو دستتون میمونه.

    1. من همین مودم رو دارم منطقه ما پوشش دهی ضعیفی داره و فاصله زیادی تا با دکل داریم حتا با یه مدل دیگه از مودم های ایرانسل (مدل gp) تست کردم اون مودم متاسفانه اصلا به دکل متصل نشد ولی این مودم در کنار پنجره سرعت خوبی میده با اینکه سیگنال از دکل به شدت ضعیف هست (اگه از داخل پنل مودم پارامتر ها رو چک کنید مشخص میشه) درکل این مودم واقعاً مودم خوبیه ولی حتماً موقع نصب اون سیم کارت رو دقیق روی اون قرار بدید تا کار کنه این نکته خیلی مهمه حتما از استاندارد بود سایز کاور دور سیم کارت مطئن بشید که یه وقت به مشکل نخورید.
      مودم خیلی خوبی هست و داخل هاشیه های پوشش دهی هم کار می‌کنه.

  4. سلام.ممنون از بررسی خوبتون، من این مودم رو تهیه کردم اما یه مشکل دارم.دفعه اول میتونم با گوشی به ۲.۴gh wifi مودم وصل بشم اما اگه wifi گوشیو خاموش و روشن کنم دیگه نمیتونم وصل بشم و فقط باید گوشیو ریستارت کنم ، اما این مشکل تو ۵gh وجود نداره.ممنون میشم اگر این مورد هم بررسی کنید.
    ضمنا تو توضیحاتتون گفتید wifi مودم wpa3 داره ولی من تو تنضیماتش فقط wpa/wpa2 دیدم.

    1. سلام دوست عزیز
      احتمالا وای فای مودم روی فرکانس کاری تنظیم شده که برای گوشی قابل شناسایی نیست. کانال وای فای ۲.۴ گیگاهرتز را عوض کنید و روی کانال‌هایی مانند ۶ یا ۱۰ قرار دهید.

  5. سلام بررسی خیلی خوب و کلی رو انجام دادید
    مودم خوبیه و توی منطقه ای که من زندگی میکنم سرعت خوبی رو تجربه کردم
    روی TD سرعت از ۲۵ تا ۹۰ جواب داد(متغییر) و روی FD بیشتر از ۹۰ بود (متغییر)
    با اینکه مودم ۲۴ ساعته روشنه قطعی مشاهده نکردم
    پینگ ۳۰ تا ۵۰ رو نشون میشه برای ایران برای خارج توی بازی ۱۳۰ تا ۱۵۰ (برای گیم پیشنهاد میشه چون خودم برای گیم گرفتم و خیلی خیلی راضی ام)
    با اینکه لاک شده خریدم راضی ام چون فکر نمیکنم بسته های دیگه ای وجود داشته باشه بهصرفه تر از ایرانسل باشه با اینکه گرون شده
    بدنه قوی و قشنگی داره، آداپتورش رو یکم ضعیف دیدم
    یه نکته ی ریزی هم داره که من دیدم، وقتی که داری دانلود میکنی یا توی اینستاگرام کلیپ میبینی اینترنت پایدار هست و پینگ بالا و پایین نمیشه (ثابت میمونه)

  6. سلام و خسته نباشید مودم نزتک TDX1000 با gtx 1000 تفاوتی دارند ؟؟ بعدش مودم نزتک باند ۴۲ رو ساپورت میکنه واسه اینترنت TD-LTE ؟؟ چون چندین جا دیدم زدن ساپورت میکنه و برعکس

  7. خسته نباشید، بررسی خیلی خوبی انجام داده بودید.
    یه سوال داشتم خدمتتون،
    روز اول هم سیم کارت fdd و tdd روی مودم به خوبی کار می‌کردن، اما بعد از چند بار ریست زدن و یک هفته استفاده از سیم کارت tdd، دیگه هیچ سیم کارت fdd ایرانسل رو شناسایی نمی‌کنه!
    چندین بار با پشتیبانی تماس گرفتم می‌گفتن که سیم کارت فعاله و مشکلی نداره اما من هیچ دیتایی نمی‌گیرم.
    به نظر شما چجوری این مشکل حل میشه؟

    1. سلام دوست عزیز
      نگاهی به پنل مودم بیندازید و مطمئن شوید شبکه روی TDD قفل نشده باشد. شبکه حتما باید روی TDD/FDD یا خودکار تنظیم شده باشد یا باند رادیویی اشتباهی قفل نکرده باشید.

  8. سلام
    خواستم بدون امکان آنلاک این مودم وجود داره
    و اینکه جایی معرفی کنید واسه آنلاک که قابل اعتماد باشه از طریق ریموت انجام بشه
    ممنون میشم کمک کنید

  9. سلام
    فارغ از صحت یا عدم صحت اطلاعات، بررسی و نحوه تحلیل اطلاعات و جزییات عالی بود. از برخورد با افرادای این چنین دقیق و همه جانبه نگر بسیار خرسندم.واقعا دلم نیومد پیام خسته نباشید ننویسم. امیدوارم در همه حال در مسیر رشد باشید.

  10. سلام
    من این مودم رو خریدم ،از لحاظ سرعت خوبه مشکلی نداره، ولی یه مشکلی داره که وقتی بیشتر از ۱ دستگاه بهش وصل میشه اینترنت مودم قطع وصل میشه یا اینکه برای دستگاه اول اینترنت وصله ولی برای دومی قطع ، روی شبکه TD اینطوریه.
    دلیل این مشکل چیه و چطوری درستش کنم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا