اترنتفناوری

استانداردهای جدید اترنت روی کابل‌های شبکه معمولی سرعتی ۵ گیگابیتی فراهم می‌کنند

می‌دانید با همین کابل‌های شبکه معمولی که در خانه استفاده می‌کنید؛ می‌توان به سرعت انتقال اطلاعات ۵ گیگابیت بر ثانیه رسید؟

همان‌طور که می‌دانید برای سال‌های متمادی؛ حداکثر سرعت شبکه‌های اترنت روی کابل‌های مسی معمولی در دست کاربران مانند کابل‌های Cat5 و Cat6 صد مگابیت بود که در سال‌های اخیر شاهد کابل‌ها و درگاه‌های هزار مگابیتی و ۱۰ گیگابیتی هم هستیم. 

روترهای بی‌سیم و سوییچ‌های امروزی بیشتر از سرعت هزار مگابیتی یا همان یک گیگابیت (۱Gbps) پشتیبانی می‌کنند و سرعت بعدی قابل دسترس؛ ۱۰ گیگابیت (۱۰Gbps) است. اما سال گذشته یک اتفاق ویژه افتاد و دو استاندارد اترنت جدید به تصویب رسید که اجازه می‌دهند کاربران به سرعت‌های ۲.۵ و ۵ گیگابیت هم روی همین کابل‌های شبکه فعلی دسترسی پیدا کنند. استاندارد جدید IEEE 802.3bz می‌تواند این اتفاق را رقم بزند. 

چرا نیاز به سرعت‌های ۲.۵ و ۵ گیگابیت داریم؟

اما پیش از اینکه به سراغ استاندارد جدید برویم؛ بگوییم چرا بعد از استاندارد یک گیگابیت نیاز به استانداردهای میانی ۲.۵ و ۵ گیگابیت داریم و نمی‌شود از استاندارد و شبکه ۱۰ گیگابیت استفاده کرد. دلایل زیادی وجود دارد که امکان استفاده از شبکه ۱۰ گیگابیت را فراهم نمی‌کنند. 

دلیل نخست به گرانی شبکه‌های ۱۰Gbps برمی‌گردد. در این شبکه‌ها نیاز به کابل‌کشی گران‌تر هست یا باید از فیبر نوری استفاده کرد. اگر بخواهیم از کابل مسی استفاده کنیم؛ باید از کابل‌های Cat6a و Cat7 استفاده شود که بسیار گران هستند. همین‌طور؛ بسیاری از روترها و سوییچ‌ها از سرعت و استاندارد ۱۰ گیگابیت پشتیبانی نمی‌کنند و شما ناچار هستید تجهیزات شبکه ۱۰ گیگابیت را خریداری و نصب کنید. 

دلیل دوم برای عدم استفاده از شبکه‌های ۱۰Gbps به این موضوع برمی‌گردد که در بسیاری از نیازهای کاربران خانگی و اداری سرعت‌های چند گیگابیتی کافی است و نیازی به سرعت ۱۰ گیگابیت با توجه به هزینه بالای آن وجود ندارد. به همین دلیل؛ برای سال‌های متمادی اترنت یک گیگابیت در میان شرکت‌ها و کاربران محبوب بود و استفاده شد و کسی به فکر سوییچ به شبکه‌های ۱۰ گیگابیتی نبود. 

اما در سال‌های اخیر با رشد سرعت شبکه‌های بی‌سیم و رشد اینترنت و نیاز به سرعت‌های بیشتر حتا در شبکه‌های اترنت خانگی و اداری کوچک؛ کم‌کم نیاز به سرعت‌های بیشتر از یک گیگابیت احساس شد که سرانجام به تصویب دو استاندارد جدید متنی شد. 

استاندارهای جدید اترنت

دو استاندارد جدید تصویب شده از سوی موسسه IEEE به نام‌های 2.5GBASE-T و 5GBASE-T می‌توانند خلا میان استاندارد یک گیگابیت و ۱۰ گیگابیت را برطرف کنند. این استانداردها به طور پیش‌فرض برای استفاده روی شبکه‌های ۱۰ گیگابیت طراحی شده‌اند ولی چون با کابل‌های شبکه Cat5e و  Cat6 در مسافت‌های صد متر نیز سازگاری دارند؛ بنابراین می‌توانند در شبکه‌های خانگی یک گیگابیتی نیز مورد استفاده قرار بگیرند. 

در آینده نزدیک می‌توانید یک کارت شبکه ۵ گیگابیت خریداری کنید و با کابل شبکه فعلی‌ از سرعت بیشتر لذت ببرید

استاندارد 2.5Gbps می‌تواند در مسافت‌های ۱۰۰ متر روی کابل‌های Cat5e پیاده‌سازی شود. همین‌طور، استاندارد 5Gbps در مسافت ۱۰۰ متری می‌تواند روی کابل‌های Cat6 اجرا شود. مزیت اصلی این دو استاندارد این است که کاربران خانگی و اداری می‌توانند به سرعت‌های بالاتر ولی با هزینه بسیار پایین و ارزان دست پیدا کنند و نیازی به خرید تجهیزات شبکه جدید نیست. کابل‌های Cat5e و Cat6 همین کابل‌های اترنتی است که روتر بی‌سیم را به کامپیوتر متصل می‌کنند یا در شبکه‌های کابلی فعلی استفاده می‌شوند. این کابل‌ها به وفور در دست مردم وجود دارند. 

برای استفاده از این استانداردها نیاز به سخت‌افزارهایی هست که ازشان پشتیبانی کنند. خوش‌بختانه شرکت‌هایی مانند اینتل و ای‌ام‌دی شروع به عرضه تراشه‌های این استانداردها کردند و چندین شرکت معتبر مانند ایسوس با عرضه محصولاتی مانند کارت شبکه XG-C100C استفاده از استانداردهای ۲.۵ و ۵ گیگابیت را شروع کردند. کم‌کم محصولات مبتنی بر این استانداردها وارد بازار می‌شوند. 

کاربران می‌توانند با خرید یک روتر یا کارت شبکه سازگار با این استانداردهای جدید اترنت و استفاده از کابل‌های شبکه معمولی؛ به سرعت‌های چند گیگابیتی دست پیدا کنند. 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا