فناوری

چرا این روزها مصرف و هزینه اینترنت کاربران ایرانی چند برابر شده است؟

این روزها کاربران زیادی بابت مصرف حجم اینترنت خود شاکی هستند و در شبکه‌های اجتماعی مدام گله می‌کنند چرا مصرف اینترنت‌شان بالا رفته است و باید سریعا بسته بخرند یا هزینه اینترنت بیشتری می‌دهند؟

یکی از کاربران پیغام داده چرا ماه گذشته نزدیک به ۶۵ گیگابایت مصرف اینترنت داشته ولی این ماه هنوز به نیمه نرسیده نزدیک به ۴۰ گیگابایت اینترنت مصرف کرده است؟

کاربر دیگری می‌پرسد چرا فلان سرویس تماشای ویدیو گفته اینترنت رایگان ولی دیشب فیلمی که دیدم؛ حجم اینترنت کسر شده است؟

چرا وقتی از پیام‌رسانی مانند سروش (که باید اینترنت رایگانی داشته باشد) وقتی استفاده می‌کنم؛ حجم اینترنت سریعا خالی می‌شود؟

برخی از کاربران اپراتورها مانند ایرانسل هم شاکی هستند زود به زود حجم بسته‌های اینترنت همراه‌شان تمام می‌شود و باید بسته جدید بگیرند؟

چه اتفاقی در بستر اینترنت ایران افتاده که این روزها هزینه اینترنت بیشتر شده و مردم حجم مصرف داده بیشتری پیدا کردند؟

رد پای فیلترشکن‌ها و وی‌پی‌ان‌ها

ماجرا خیلی ساده است. با فیلترینگ تلگرام، بسیاری از کاربران از فیلترشکن‌ها و وی‌پی‌ان‌ها استفاده می‌کنند. این نرم‌افزارها طوری عمل می‌کنند که ترافیک اینترنت از روی سرورهای خارجی و بین‌المللی به دست کاربر می‌رسد.

بنابراین، هزینه و مصرف ترافیک بین‌الملل کاربران نسبت به گذشته افزایش پیدا می‌کند و طبیعی است در مدل جدید اینترنت مصرف غیرمنصفانه، ترافیک بین‌الملل بسیار اهمیت داشته و نقش مهمی در قیمت و حجم اینترنت دارد.

حتا اگر کاربران از پیام‌رسان سروش یا سایت‌ها و سرویس‌های تماشای آنلاین فیلم داخلی که اعلام کردند اینترنت رایگانی دارند؛ استفاده می‌کنند ولی نرم‌افزار فیلترشکن و وی‌پی‌ان آن‌ها باز است یا تنظیمات مرورگرهای وب را دست‌کاری کردند تا به صورت فیلترشکن عمل کند؛ ترافیک اینترنت داخلی از روی سرورهای بین‌المللی فراخوانی می‌شود و به مثابه اینترنت بین‌الملل است که تعرفه‌ای حساب می‌شود.

به طور طبیعی استفاده از نرم‌افزارهای فیلترشکن و وی‌پی‌ان روی کامپیوترهای دسکتاپ و موبایل، باعث افزایش حجم مصرف اینترنت می‌شوند. حتا اگر از اینترنت کم مصرف کنید؛ چون دایم روشن و متصل هستند؛ ارسال و دریافت داده دارند و باعث افزایش حجم اینترنت می‌شوند.

برای فهم تاثیر فیلترشکن‌ها و وی‌پی‌ان‌ها روی حجم مصرف اینترنت‌تان؛ کافی است در کامپیوترهای ویندوز ۱۰ به بخش مصرف داده بروید و یک گزارش بگیرید یا در موبایل‌ها، بخش مصرف داده را نگاهی بیندازید تا متوجه شوید کدام نرم‌افزارها بیشترین مصرف داده در این مدت را داشتند.

در تصویر بالا، به راحتی می‌توانید میزان مصرف بسیار بالای نرم‌افزارهای فیلترشکن را مشاهده کنید.

برای مشاهده مصرف اینترنت هریک از نرم‌افزارهای روی موبایل و دسکتاپ می‌توانید به مطالب زیر سایت شبکه‌چی مراجعه کنید:


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

یک دیدگاه

  1. مطالب خوبی بود ممنون
    کاملا مشخصه که وقتی vpn متصل باشه ترافیک بیشتر حساب میشه حتی یه نفری میگفت فیلترشکن فقط به عنوان واسط عمل میکنه ولی حجم رو کم نمیکنه!!!
    که این حرف اشتباهه
    شما وقتی به vpn متصل میشید یه هزینه بین الملل، و وقتی به تلگرام متصل میشید بازم یه هزینه بین الملل دیگه!!
    حتی سروش اگه با فیلترشکن و نت ایرانسل یا همراه اول متصل بشید چون تغییر ip میده حجم کم میکنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا