فناوریوای‌فای

روتر ایسوس RT-AX56U: وای‌فای ۶ را به خانه ببرید

شرکت‌ها کم‌کم در حال معرفی روترهای وای‌فای ۶ میان‌رده و ارزان‌قیمت خود برای کاربران خانگی هستند.

معمولا برندها سعی می‌کنند محصولات پرچم‌دار و رده بالای خود را در نمایشگاه‌های معروف دنیا رونمایی کنند و درباره مشخصات یا ویژگی‌های آن‌ها صحبت کنند. کمتر نامی از مدل‌های رده پایین یا میان رده بازار ازشان می‌شنویم؛ مدل‌هایی که دقیقا مناسب کاربران خانگی معمولی هستند.

حالا، ایسوس پس از معرفی روترهای رده بالای خود مانند RT-AX۸۸U و ROG Rapture GT-AX۱۱۰۰۰ و البته روتر مش وای‌فای AiMesh AX۶۱۰۰، قصد دارد روتر میان‌رده جدید RT-AX56U را روانه بازارهای آسیایی و شمال آفریقا کند.

احتمالا به‌زودی شاهد این روتر وای‌فای ۶ در بازار ایران هم خواهیم بود و این خبر خوشی برای کاربران خانگی است چون می‌توانند امیدوار باشند که سرانجام وای‌فای ۶ را به خانه ببرند.

ایسوس RT-AX56U

روتر RT-AX56U در رده AX1800 است؛ به این معنی که دو بانده بوده و حداکثر سرعت روی هر دو باند رادیویی به مرز ۱.۸ گیگابیت می‌رسد. اگر بخواهیم این روتر را مثلا با یک روتر AC1200 نسل پیشین مقایسه کنیم؛ باید بگوییم سرعت در روتر جدید ایسوس ۱.۵ برابر شده است.

این روتر در MIMO 2×2 و پهنای‌باند ۸۰ مگاهرتز با مدولاسیون کیو ای ام ۱۰۲۴ کار می‌کند. دقیقا یک سطح پایین‌تر از رده بالاترین روترهای وای‌فای ۶ است که سرعت‌های چند گیگابیتی داشته و از پهنای‌باند ۱۶۰ مگاهرتزی روی فرکانش ۵ گیگاهرتز سود می‌برند.

سرعت روتر ایسوس RT-AX56U روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز به مرز ۵۷۴ مگابیت می‌رسد و در فرکانس ۵ گیگاهرتز شاهد سرعتی ۱۲۰۱ مگابیتی هستیم. این افزایش سرعت نسبت به روترهای نسل قبل، از دستاوردهای استاندارد ۸۰۲.۱۱ax است.

اگرچه در ظاهر بسیار شبیه اولین روتر وای‌فای ۶ ایسوس یعنی RT-AX۸۸U است ولی از ۲ آنتن خارجی سود برده و خطوط بدنه آن کمی نرم‌تر و صاف‌تر هستند تا چهره‌ای آرام‌تر به خود بگیرد.

این روتر از پروتکل AiMesh ایسوس پشتیبانی می‌کند تا در سیستم‌ها و شبکه‌های مش وای‌فای قابلیت نصب و استفاده داشته باشد. همزمان می‌تواند با چندین دستگاه مانند اسمارت‌فون، تبلت، نوت‌بوک، کامپیوتر خانگی و تجهیزات اینترنت اشیا تبادل اطلاعات در یک سرعت و پهنای‌باند بالا داشته باشد. 

میان‌رده‌ای برای خانه‌ها

ایسوس برای این روتر خود از یک پردازنده ۴ هسته‌ای با سرعت ۱.۵ گیگاهرتز استفاده کرده است و ۵۱۲ مگابایت رم و ۲۵۶ مگابایت حافظه فلش روی آن سوار شده تا قدرت کافی برای پردازش بار ترافیکی شبکه‌ای چند دستگاهی را داشته باشد. این مشخصات سخت‌افزاری چندین برابر قدرت روترهای امروزی است که در خانه داریم.

نکته‌ای که برایم سوال‌انگیز است؛ عدم پشتیبانی از پروتکل رمزنگاری WPA3 توسط این روتر است. نهایتا از پروتکل‌های WPA2-PSK و WPA2-Enterprise بهره می‌گیرد که اگرچه خوب است ولی انتظار داریم وقتی یک روتر به‌روز با قیمت احتمالی بالا می‌خریم؛ به جدیدترین پروتکل‌های امنیتی مجهز باشد.

اما امکانات ارتباطی این روتر وای‌فای ۶ شامل یک درگاه WAN گیگابیتی RJ45 در کنار ۴ درگاه LAN گیگابیتی و ۲ درگاه USB است که یکی USB 2.0 و دیگری USB 3.1 است. 

صبحت کردن از فناوری‌ها و امکانات نرم‌افزاری روترهای ایسوس تکراری است. قابل انتظار است روتر RT-AX56U مجهز به MU-MIMO، شبکه میهمان، کنترل والدین، ابزارهای مدیریت و تحلیل‌گر ترافیک، اپلیکیشن موبایل، AiProtection Pro برای محافظت از دستگاه‌های متصل به شبکه، Dual WAN و IPTV باشد.

حرف آخر

روتر ایسوس RT-AX56U همان چیزی است که یک کاربر خانگی نیاز دارد تا با اسمارت‌فون، نوت‌بوک، تبلت و کامپیوتر خود به شبکه وای‌فای ۶ وصل شود؛ جدیدترین نسخه وای‌فای که سریع‌تر، امن‌تر، کم‌مصرف‌تر و بهینه‌تر است.

اگرچه روترهای وای‌فای ۶ رده بالای معرفی شده از سوی ایسوس و دیگر برندها بسیار عالی و هیجان‌انگیز هستند؛ ولی واقعیت این است هم گران‌قیمت بوده و خریدشان اصلا برای یک کاربر خانگی به صرفه نیست و هم قابلیت‌هایی دارند که شاید هیچ‌گاه به درد این کاربر نخورند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا