فناوری

آیا ۵G جایگزین وای فای می‌شود؟

تفاوت‌های اینترنت 5G و اینترنت ثابت خانگی چیست و در ایران کدام‌یک مقبول‌تر است؟

در ایران هنوز ۵G خانگی در دسترس نیست و نمی‌توان درباره جایگزینی آن با وای فای یا همان اینترنت ثابت خانگی صحبت کرد اما دیر یا زود باید تصمیم بگیریم یک مودم روتر ۵G خانگی داشته باشیم یا یک مودم روتر ثابت ADSL و VDSL و حتی یک مودم روتر فیبر نوری!

اتفاقی که تقریبا برای مودم روترهای ۴G افتاده است و به لطف توسعه شبکه‌های موبایل و توقف توسعه شبکه‌های ثابت، موفق شدند جایگزین مودم روترهای ثابت شوند.

ما در این مطلب، می‌خواهیم کمی درباره تفاوت‌های اینترنت ۵G و اینترنت وای فای ثابت خانگی صحبت کنیم تا ببینیم آیا روزی می‌رسد که ما برای همه مصارف اینترنت خود تنها به یک مودم ۵G نیاز داشته باشیم و دیگر چندین هزینه اشتراک اینترنت نپردازیم یا هنوز اینترنت ثابت زنده باقی خواهد ماند؟

آیا ۵G می‌تواند جایگزین اتصال وای‌فای خانگی شما شود؟

5G جایگزین وای فای می‌شود

اتصال موبایل ۵G سرعت و ظرفیت بهتری نسبت به شبکه‌های ۴G LTE ارائه می‌دهد و در یک شرایط ایده‌آل، می‌تواند سرعتی بالاتر از ۱ گیگابیت بر ثانیه بدهد.

اما متوسط سرعت اینترنت ۵G در غالب کشورها فعلا پایین‌تر از این نرخ است. مثلا، به گزارش موسسه معروف سنجش سرعت اینترنت Ookla، متوسط سرعت شبکه‌های ۵G در ایالات متحده فقط ۱۵۰ مگابیت بر ثانیه است.

در مناطقی که شبکه‌های ۵G مبتنی بر امواج میلی‌متری در دسترس هستند؛ سرعت اینترنت به شدت بالاتر از مناطقی است که ۵G مبتنی بر فرکانس زیر ۶ گیگاهرتز دارند. البته، باز هم به دید مستقیم شما با یک برج سلولی mmWave بستگی دارد. امواج میلی متری به شدت میرا و ضعیف هستند و در فاصله کوتاهی از منبع انتشار، با برخورد با اولین مانع، از بین می‌روند.

در غالب کشورها و توسط اپراتورها، اینترنت ۵G خانگی مبتنی بر فرکانس‌های زیر ۶ گیگاهرتز داده می‌شود؛ پس نباید انتظار سرعت بسیار بالایی را داشته و در بهترین حالت باید منتظر اینترنتی با سرعت چند صد مگابیت باشید.

بیشتر بخوانید: آیا اینترنت ۵G برای گیمینگ خوب است؟

در ایران، فعلا شبکه‌های ۵G زیر ۶ گیگاهرتز توسعه داده شده و سایت‌های ۵G مبتنی بر آن راه‌اندازی شده‌اند. البته، ایرانسل امسال اعلام کرد دارد فایوجی mmWave را هم توسعه می‌دهد ولی بعید است تا سال‌های آینده نزدیک، به آن دسترسی داشته باشیم؛ ضمن اینکه اصولا فایوجی mmWave برای نقاط پرجمعیت و شلوغ مانند مراکز خرید، ورزشگاه‌ها و مرکز شهرها است.

به همین دلیل، در کشورهای پیشرفته از نظر اتصالات اینترنت مانند ایالات متحده، اروپا و کشورهای آسیای شرقی، هنوز اینترنت وای فای ثابت خانگی مبتنی بر فیبر نوری بر اتصالات ۵G ارجحیت دارد. شما در اینترنت فیبر نوری می‌توانید به راحتی سرعت‌هایی بالای ۵۰۰ مگابیت و حتی ۱ گیگابیت داشته باشید.

در ایران، شرکت شاتل سرعت ۱ گیگابیت بر ثانیه روی بستر فیبر نوری را برای چندین شهر آزمایش کرده و قرار است به‌زودی، کاربران تجاری و خانگی به چنین سرعت‌هایی دسترسی داشته باشند.

اما در ایران که بسترهای زیرساختی ثابت به اندازه کافی توسعه پیدا نکردند و اینترنت فیبر نوری در همه شهرها و مناطق در دسترس نیست؛ هم‌اکنون شاهدیم که اینترنت TD-LTE و ۴G LTE جایگزین ۵G شده است.

بنابراین، اگر در سال‌های آینده شاهد توسعه شبکه‌های ۵G باشیم و اپراتورها اینترنت ۵G خانگی بدهند ولی هنوز فیبر نوری به طور گسترده در دسترس نباشد؛ باز هم شاهد کوچ کاربران اینترنت از شبکه‌های ۴G LTE به سوی شبکه‌های ۵G خواهیم بود.

۵G در برابر وای فای: چه تفاوت‌هایی دارند؟

تفاوت وای فای و فایوجی

در یک شرایط ایده‌آل از نظر سرعت و قیمت و دسترس‌پذری، کدام‌یک از ۵G یا وای‌فای برای خانه مناسب هستند؟

نکته نخستی که باید بدانید؛ فقط یک دستگاه می‌تواند به شبکه سلولی وصل شود. شما می‌توانید با گوشی موبایل یا مودم فایوجی خود به اینترنت ۵G دسترسی پیدا کنید و اگر نیاز به اینترنت روی چندین دستگاه داشته باشید؛ باید از هات اسپات موبایل استفاده کنید یا اگر مودم روتر ۵G داشته باشید؛ از وای‌فای آن سود ببرید.

نکته دیگر اینکه همیشه شبکه‌های موبایل در معرض تداخل و تراکم هستند و یک اتصال اینترنت ناپایدار به شما می‌دهند. با فرض اینکه شبکه‌های ۵G در ایران به طور کامل توسعه داده شده و پوشش‌دهی مشابه شبکه‌های ۴G LTE کنونی پیدا کنند؛ باز هم ممکن است شما وسط شهر باشید ولی آنتن‌دهی و گیرندگی سیگنال بسیار ضعیف باشد و عملا سرعت اینترنتی مشابه ۴G داشته باشید.

بیشتر بخوانید: سرعت اینترنت ۵G واقعی چقدر است؟ آیا در عمل سریع‌تر از اینترنت ۴G است؟

برعکس اینترنت ثابت و وای فای خانگی که مختص شما است و نیازی نیست با دیگران به اشتراک بگذارید و مواجه کمتری با تراکم و تداخل دارند. در مقایسه این دو اینترنت از نظر پایداری، همیشه وای فای خانگی پیروز است و شبکه‌های موبایل به شدت وابسته به موقعیت شما و زاویه دید دستگاه‌تان با برج سلولی موبایل است.

تفاوت سومی که میان ۵G و وای فای خانگی هست؛ بحث قیمت‌ها است. در حالی‌که بسته‌های اینترنت ۴G در ایران گران‌قیمت هستند و عملا هم‌اکنون برای کاربران به صرفه نیستند؛ قابل پیش‌بینی است با هزینه‌های زیادی که اپراتورها برای توسعه شبکه‌های فایوجی متحمل می‌شوند؛ قیمت بسته‌های اینترنت ۵G بسیار گران‌تر از ۴G باشند؛ در نتیجه اینترنت ۵G فقط برای مواقع ضروری و اتصال گوشی موبایل به اینترنت در بیرون از خانه مناسب بوده و برای مصارف اینترنت خانگی با حجم زیاد، اصلا توجیه اقتصادی نداشته باشد یا حداقل به این زودی‌ها اینترنت ۵G ارزان نباشد.

برعکس، انتظار داریم اینترنت فیبر نوری به تدریج ارزان‌تر شده و حتی قیمت آن به مرز اینترنت ADSL برسد.

تصمیم نهایی: ۵G خانگی یا وای فای خانگی؟

اینترنت 5G خانگی

گفتیم هنوز زود است در ایران درباره انتخاب میان ۵G یا اینترنت خانگی مانند ADSL و VDSL و FTTH صحبت کنیم ولی با توجه به نکات گفته شده در بالا، هنوز هم اگر اینترنت ثابتی مانند فیبر نوری در دسترس باشد؛ بهتر از ۵G است جز اینکه شما در نقطه‌ای باشید که هیچ اینترنت ثابتی دریافت نکنید و چاره‌ای جز رفتن سراغ اینترنت ۵G نداشته باشید.

بیشتر بخوانید: آموزش ترکیب چند اینترنت در ویندوز برای افزایش سرعت دانلود و آپلود

شاید برای کسب‌وکارها و کاربران حرفه‌ای، کوچ به اینترنت ۵G منطقی و توجیه‌پذیر باشد؛ به‌ویژه اگر در موقعیتی باشند که بتوانند سرعت‌های چند صد مگابیت دریافت کنند و یک مودم روتر فایوجی قوی با وای فای ۶ خریداری و در مرکز دفتر کار خود قرار دهند اما برای کاربران خانگی معمولی، اینترنت ۵G خانگی فعلا توجیه اقتصادی و فنی ندارد!


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

منبع
androidauthority

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا