فناوریوای‌فای

برای وای‌فای کدام‌یک از WPA2-AES یا WPA2-TKIP سریع‌تر و امن‌تر است؟

بسیاری از روترهای امروزی برای رمزنگاری اطلاعات امکان استفاده از (WPA2-PSK (TKIP یا (WPA2-PSK (AES یا هر دو (WPA2-PSK (TKIP/AES را فراهم می‌کنند.

اما باید کدام روش را انتخاب کنیم که باعث افزایش امنیت روتر و وای‌فای شود ولی همزمان سرعت وای‌فای کاهش پیدا نکند و غالب دستگاه‌ها هم بتوانند به وای‌فای وصل شوند؟

تفاوت این سه روش دقیقا چیست و انتخاب هریک چه تاثیری روی وای‌فای می‌گذارد؟

همه می‌دانیم که برای رمزنگاری اطلاعات روی شبکه‌های بی‌سیم از سه پروتکل رمزنگاری WEP و WPA و WPA2 استفاده می‌شود. البته، پروتکل WPA3 هم به طور رسمی عرضه شده ولی هنوز هیچ محصول یا روتری از این سیستم پشتیبانی نمی‌کند و باید در سال ۲۰۱۹ منتظر ورود روترهای مجهز به WPA3 باشیم.

باز هم همه می‌دانیم که WEP قدیمی‌ترین سیستم رمزنگاری و البته ضعیف‌ترین سیستم است که به سادگی و در چند ثانیه هک می‌شود.

پروتکل رمزنگاری WPA بهتر از WEP است ولی باز هم آسیب‌پذیری‌های زیادی دارد. فعلا امن‌ترین پروتکل رمزنگاری امواج رادیویی WPA2 است و گزینه بهتری در دست نداریم.

اما پروتکل رمزنگاری WPA2 نیاز به یک متد رمزنگاری دارد که غالبا از (Temporal Key Integrity Protocol (TKIP یا (Advanced Encryption Standard (AES استفاده می‌کند که در نتیجه ما شاهد گزینه‌های (WPA2-PSK (TKIP و (WPA2-PSK (AES هستیم.

البته، در برخی روترهای بی‌سیم بازار هم گزینه‌ای با استفاده از هر دو سیستم کلید رمزنگاری با نامی مشابه (WPA2-PSK (TKIP/AES دیده می‌شود.

AES در مقابل TKIP

هر دو برای رمزنگاری اطلاعات روی وای‌فای استفاده می‌شوند ولی TKIP سیستمی قدیمی‌تر است که همزمان با WPA عرضه شده و عملکردی مشابه رمزنگاری اطلاعات روی WEP دارد.

مکانیزم AES به‌روزتر و تقریبا جایگزین TKIP است. بنابراین، توصیه می‌شود از سیستم‌های رمزنگاری مبتنی بر TKIP استفاده نشود و اگر روی روتر بی‌سیم شما مکانیزم AES در دسترس است؛ بهتر است از آن استفاده کنید.

AES یک سیستم مدرن رمزنگاری اطلاعات است که به طور کامل امن بوده و نه تنها برای امنیت روترهای بی‌سیم و وای‌فای، بلکه در بسیاری از سیستم‌های رمزنگاری مانند پیام‌رسان‌ها استفاده می‌شود.

سیستم WPA2 از سوی AES آسیب‌پذیر نیست و مشکلات امنیتی آن از سایر بخش‌ها است. 

اما همیشه انتخاب گزینه (WPA2-PSK (AES روی روترهای بی‌سیم ساده نیست چون ممکن است اصلا چنین گزینه‌ای در دسترس نباشد. برخی روترها فقط از سیستم WPA با مکانیزم رمزنگاری TKIP پشتیبانی می‌کنند.

برخی روترهای بی‌سیم جدید هم به (WPA2-PSK (AES مجهز نیستند و باید از (WPA2-PSK (TKIP استفاده کنید. WPA2 همیشه به معنای WPA2-AES نیست ولی غالب اوقات اگر ذکر نشود؛ همان WPA2-AES است.

روی برخی روترهای مدرن هم از هر دو مکانیزم TKIP و AES روی WPA و WPA2 استفاده می‌شود و نامی همانند (WPAWPA2-PSK (TKIP/AES دارد. این گزینه بیشترین سازگاری را با تمام دستگاه‌های وای‌فای دارد ولی هم از نظر امنیتی ضعیف است و هم کارایی وای‌فای را کاهش می‌دهد.

کاهش سرعت وای‌فای با WPA و TKIP

هر دو استاندارد WPA و TKIP قدیمی هستند و می‌توانند سرعت وای‌فای شما را کاهش داده یا به طور کامل قطع کنند. بسیاری از دستگاه‌ها در هنگام استفاده از این دو سیستم، حداکثر سرعت ۵۴ مگابیت بر ثانیه را دارند.

در حالی که روی روترهای ۸۰۲.۱۱n، اگر سیستم WPA2 با AES انتخاب شود؛ حداکثر سرعت وای‌فای ۳۰۰ مگابیت خواهد بود. روی روترهای AC این سرعت به مرز ۳.۴۶ گیگابیت می‌رسد.

بنابراین، بهترین گزینه WPA2 با AES یا همان (WPA2-PSK (AES برای وای‌فای است تا هم سیستمی امن‌تر داشته باشید و هم از حداکثر سرعت انتقال اطلاعات سود ببرید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا