فناوری

روتر امنیتی چیست و آیا به هر روتر بی‌سیمی با چند ویژگی امنیتی اطلاق می‌شود؟

در سال ۲۰۱۸ زندگی می‌کنیم. دورانی مملو از تهدیدات و خطرات امنیتی روی اینترنت، وای‌فای، موبایل و حتی حملات فیزیکی. دیگر تنظیمات و امکانات امنیتی پیش‌فرض و قدیمی روترهای بی‌سیم جوابگوی کاربران نیست.

تعریف یک گذرواژه مستحکم برای وای‌فای یا فعال کردن فایروال SPI برای محافظت از دستگاه‌ها و اطلاعات روی شبکه کافی نیست.

بدافزاری مانند VPNFilter به‌راحتی از این دروازه‌های امنیتی عبور کرده و روی خود فریم‌ویر روتر بی‌سیم می‌نشیند و کل شبکه وای‌فای را زیرنظر می‌گیرد.

 شرکت‌های سازنده تجهیزات شبکه برای مقابله با تهدیدات گسترده در این برهه زمانی؛ ایده ادغام سخت‌افزار امنیتی یا نرم‌افزارهای امنیتی مستقل در یکروتر بی‌سیم را پیاده‌سازی کردند که نتیجه آن شکل‌گیری یک رده جدید روترهای بی‌سیم به نام «روترهای امنیتی» است.

روتر امنیتی چیست؟

در ابتدا، بهتر است کمی واژه «روتر امنیتی» را ابهام‌زایی کنیم و بگوییم دقیقا منظورمان کدام دستگاه‌ها است. آیا هر روتر بی‌سیمی را که چند ویژگی امنیتی داشته باشد می‌توانیم «روتر امنیتی» بنامیم؟

برخی روترهای بی‌سیم رده بالای بازار مانند لینک‌سیس EA6900، سینولوژی RT2600AC، ایسوس RT-AC88U، نت‌گیر R7000 و حتی روترهای مش وای‌فای مانند Eero از امکانات امنیتی بیشتری نسبت به روترهای بی‌سیم سنتی استفاده می‌کنند ولی «روتر امنیتی» محسوب نمی‌شوند؛ بلکه یک روتر بی‌سیم سنتی با امکانات امنیتی بیشتر هستند.

یک «روتر امنیتی» باید از سخت‌افزار و نرم‌افزار ثالث و مستقل برای امن‌سازی روتر، شبکه وای‌فای و اترنت، محافظت از دستگاه‌ها و کاربران استفاده کند.

معمولا این روترها با یک فایروال سخت‌افزاری، نرم‌افزار اینترنت سکوریتی یا آنتی‌ویروس عرضه می‌شوند و به کاربران اجازه می‌دهند به طور کامل و مستقل از فریم‌ویر روتر؛ تنظیمات امنیتی و کنترل دسترسی شبکه را انجام دهند.

این روترها به‌طور کامل وب‌گردی، دانلود فایل، نصب نرم‌افزار و انتقال فایل روی شبکه را زیرنظر گرفته و اجازه نصب و اجرای کدهای مخرب، بدافزارها، باج‌افزارها و اجرای حمله‌های اینترنتی مانند فیشینگ و DDoS را نمی‌دهند.

کسب‌وکارها یا کاربرانی که به‌شدت به سخت‌افزار و نرم‌افزارهای قدرتمندی برای بهبود امنیت شبکه و محافظت از اطلاعات نیاز دارند؛ مشتری اصلی روترهای امنیتی هستند.

این افراد می‌توانند با خرید یک روتر امنیتی، از خرید دستگاه‌های اینترنت سکوریتی یا فایروال جداگانه، نصب و سازگاری با روتر بی‌سیم بی‌نیاز شوند و از راهکارهای یکپارچه و جامع برای کل شبکه استفاده کنند.

در بازار، برخی برندهای روترساز یک یا دو مدل روتر امنیتی معرفی کرده و برخی از شرکت‌های نرم‌افزار امنیتی نیز وارد این بازار شده و مدل‌هایی معرفی کردند. در روزهای آتی سعی می‌کنم بهترین روترهای امنیتی بازار در سال ۲۰۱۸ را معرفی کنیم.

* این مطلب در شماره ۲۰۷ ماهنامه شبکه چاپ شده است


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا