فناوریوای‌فای

کوالکام اولین پردازنده وای‌فای موبایل با استاندارد ۸۰۲.۱۱ay را معرفی کرد

شرکت کوالکام اولین پردازنده وای‌فای موبایل مبتنی بر فرکانس ۶۰ گیگاهرتز و استاندارد IEEE 802.11ay را معرفی کرد.

پردازنده جدید ضمن پشتیبانی از وای‌فای سنتی روی فرکانس‌های ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز با سرعت ۷ گیگابیت، می‌تواند نسل جدیدی از ارتباطات وای‌فای با سرعت نزدیک به ۱۰ گیگابیت را به نمایش بگذارد.

وای‌فای 802.11ay برای ارتباطات نزدیک طراحی شده است و می‌تواند سرعت انتقال وای‌فای میان چند دستگاه با فاصله کم از هم را بسیار افزایش دهد.

این نسل از پردازنده‌های جدید وای‌فای موبایل کوالکام از VR و استریم ویدیوهای با کیفیت بالا نیز پشتیبانی می‌کند. 

تا پیش از این، فناوری WiGig مبتنی بر استاندارد ۸۰۲.۱۱ad می‌توانست سرعت ۴.۶ گیگابیت را روی فرکانس ۶۰ گیگاهرتز میان دو دستگاه برقرار کند ولی با پردازنده‌های سیلیکونی جدید کوالکام دستیابی به سرعت بالاتر از ۱۰ گیگابیت در فاصله ۵۰ متری میسر شده است.

استاندارد 802.11ay فناوری‌هایی مانند MIMO و OFDMA را به فرکانس ۶۰ گیگاهرتز اضافه می‌کند و در مقایسه با استاندارد وای‌فای ۶ یا 802.11ax از فرکانس ۶۰ گیگاهرتز با پهنای‌باند ۲ گیگاهرتز سود می‌برد.

کوالکام می‌گوید این تراشه جدید وای‌فای مبتنی بر استاندارد 802.11ay برای دستگاه‌های موبایل و ایستگاه‌های کاری موبایل اواخر امسال عرضه می‌شود و اولین تجهیزات و دستگاه‌های مجهز به این تراشه اواخر سال ۲۰۱۹ وارد بازار می‌شوند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫3 دیدگاه ها

  1. سلام خدمت جناب محمدی زاده،سوالی داشتم ممنون اگر راهنمایی بفرمایید، بنده همه مطالب رو چندین بار مطالعه کردم،

    اما نتیجه نگرفتم،بنده میخواهم فقط دانلود داشته باشم، اصلا از چه نوع اینترنتی استفاده کنم،adsl, TD , FDفقط سرعت برام مهمه، سپاسگذارم

      1. جناب محمدی زاده، سپاسگذارم
        برای آخرین مزاحمت،مخاطبین از راهنمایی های جنابعالی سود میبرند و بنده هم همچنین.
        کدام مودم را میفرمائید؟Huawei, E5186-22a ,,, Huawei B525 ,,, archer MR200:v1 :v2

        DWR-953بازم شرمنده مزاحم شدم،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا