اخبار جهان

اسنپدراگون ۷ پلاس نسل ۳ معرفی شد؛ وای فای ۷ به میان‌رده‌ها رسید

پردازنده‌ای میان رده ولی بسیار قدرتمند همراه با مودم X63 و قابلیت‌های هوش مصنوعی محلی

غول تراشه‌سازی دنیا یعنی کوالکام روزهای شلوغی در معرفی تراشه را می‌گذراند. کمتر از یک هفته پیش این شرکت پردازنده قاتل پرچمدار اسنپدراگون ۸S نسل ۳ را معرفی کرد و حالا با یک پردازنده میان رده، اسنپدراگون ۷ پلاس نسل ۳، رقبا را به چالش دعوت کرده است.

کوالکام پردازنده Snapdragon 7+ Gen 3 را با شماره مدل SM7675 برای گوش‌های میان رده زیر ۴۰۰ دلاری معرفی کرد تا رقیب مستقیم پردازنده قدرتمند و معروف مدیاتک یعنی دایمنسیتی ۸۳۰۰ باشد که در سال ۲۰۲۳ بازار میان رده‌ها را به تسخیر خودش در آورده بود و قدرتی نظیر پرچمداران ارائه می‌داد.

تراشه اسنپدراگون ۷ پلاس نسل ۳

خبر خوب اینکه همزمان با معرفی اسنپدراگون ۷ پلاس نسل ۳، اولین موبایلی که از این پردازنده استفاده کرده است؛ یعنی وان پلاس ایس ۳V با قیمت شاهکار ۲۷۷ دلار در چین معرفی شد و نتایچ بنجمارک‌های اولیه نشان می‌دهد که اسنپدراگون ۷ پلاس نسل ۳ توانسته دایمنسیتی ۸۳۰۰ را شکست دهد.

قدرت پردازشی اسنپدراگون ۷ پلاس نسل ۳

کوالکام برای شکست مدیاتک مجبور شده است از حاشیه سود خود کم کند و برای این منظور از هسته بسیار قدرتمند Cortex-X4 در مقایسه با Cortex-A715 در دایمنسیتی ۸۳۰۰ استفاده کرده است.

وان پلاس ایس 3V
وان پلاس ایس ۳V اولین گوشی استفاده کننده از اسنپدراگون ۷ پلاس نسل ۳

کوالکام در مورد پیشرفت این پردازنده نسبت به نسل قبلش ادعاهای بزرگی دارد و می‌گوید ۴۵ درصد در پردازش گرافیکی و ۱۵ درصد در پردازش عادی پیشرفت داشته است. همچنین این پردازنده نسبتا به نسل قبلش ۵ درصد مصرف انرژی بهینه‌تری دارد.

این چیپست دارای شتاب دهنده پردازش بازی است که به ارائه جلوه‌های بصری مانند عمق و تاری حرکت کمک می‌کند. همچنین به «Adreno Frame Motion Engine 2.0» مجهز شده است که به بهبود محتوا با دو برابر نرخ فریم، اما بدون کاهش قدرت در مدت زمان طولانی کمک خواهد کرد.

هوش مصنوعی در اسنپدراگون ۷ پلاس نسل ۳

کوالکام می‌گوید Snapdragon 7+ Gen 3 یک پردازنده ۴ نانومتری است که اولین تراشه‌ی سری اسنپدراگون ۷ با پشتیبانی محلی از هوش مصنوعی خواهد بود. این به این معنی است که ویژگی‌های هوش مصنوعی به سرورهای ابری نیاز نخواهند داشت و مستقیما روی دستگاه پردازش خواهند شد.

این تراشه از مدل زبانی (LLM) و مدل بصری بزرگ (LVM) نظیر Baichuan-7B و Llama 2 و Gemini Nano و Zhipu ChatGLM پشتیبانی می‌کند.

مودم مخابراتی اسنپدراگون ۷ پلاس نسل ۳

کوالکام در این پردازنده جدید از مودم مخابراتی جدیدی نیز استفاده کرده است. اسنپدارگون X63 که یک چیپست میان رده عالی محسوب می‌شود و برای اولین بار وای فای ۷ را به میان رده‌ها میاورد.

مودم X63 از استاندارد ۳GPP Release 17 پشتیبانی می‌کند و به بیشینه سرعت ۴۲۰۰ مگابیت در نسل پنجم می‌رسد که برای یک پردازنده میانرده بسیار مناسب است.

همچنین این مودم به قابلیت FastConnect 7800 مجهز است که قبلا فقط در پرچمداران کوالکام دیده بودیم.

سایر ویژگی‌های Snapdragon 7+ Gen 3

این چیپست می‌تواند تا ۳ دوربین ۳۶ مگاپیکسلی، ۲ دوربین ۶۴ مگاپیکسلی + یک ۳۶ مگاپیکسلی و یا یک دوربین تکی ۱۰۸ مگاپیکسلی را پشتیبانی کند.

بیشینه رزولشن پشتیبانی شده توسط این چیپست ۲۰۰ مگاپیکسل خواهد بود.

تراشه جدید از صفحه نمایش +QHD با نرخ نوسازی  ۱۲۰ هرتز و رزولوشن ۴K با نرخ نوسازی ۶۰ هرتز پشتیبانی می‌کند. همچنین از HDR10 HDR10+ و HDR vivid و Dolby Vision پشتیبانی می‌شود.

اسنپدراگون ۷ پلاس نسل ۳
تمام ویژگی‌های اسنپدراگون ۷ پلاس نسل ۳

معرفی Snapdragon 7+ Gen 3 نشان می‌دهد که رقابت تا چه حدی می‌تواند به نفع مصرف کننده باشد و حالا کوالکام برای رقابت با مدیاتک مجبور شده است پردازنده‌ای را برای میانرده معرفی کند که از پرچمدار ۲ سال پیش خودش یعنی اسنپدراگون ۸ پلاس نسل ۱ نیز قوی‌تر است.

حقیقتا تا چند سال پیش، پیش‌بینی چنین پیشرفتی نیز دور از ذهن بود و همه این پیشرفت‌ها به لطف یک رقابت سالم و در بازار آزاد رخ داده است و حالا مصرف کنندگان می‌توانند با زیر ۳۰۰ دلار گوشی‌هایی با قابلیت پرچمداران داشته باشند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

منبع
GSM Arena

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا