فناوری

مودم ۵G را فراموش کنید و یک لپ‌تاپ اسنپدراگون X Elite بخرید!

نگاهی سریع به مشخصات دو پردازنده ARM جدیدالورود کوالکام برای لپ‌تاپ‌های ویندوزی

اسنپدراگون X Elite می‌تواند قواعد بازی را به هم بریزد و بازار لپ‌تاپ‌های اینتلی و ای‌ام‌دی را به خطر بیندازد. بدتر از آن، رقیب جان سختی برای پردازنده‌های سری M اپل و مک‌بوک‌ها هستند.

از همین الان، همه بی‌صبرانه منتظر ورود اولین لپ‌تاپ با پردازنده Snapdragon X مبتنی بر معماری ARM هستند که در محک‌زنی‌ها، فراتر از انتظارها ظاهر شده است.

کوالکام در هفته‌های پیش، چندین مدل از پردازنده‌های لپ‌تاپ ARM خود از جمله اسنپدراگون X Elite و اسنپدراگون X پلاس را معرفی کرده است که با هم نگاهی به مشخصات آن‌ها، به ویژه تراشه مودم و وای فای می‌اندازیم.

شورش در بازار لپ‌تاپ‌های ویندوزی و مک

اسنپدراگون X Elite

همه ما کوالکام را به ساخت بهترین تراشه‌های موبایل در سری اسنپدراگون می‌شناسیم. همچنین این شرکت بزرگترین تولیدکننده چیپست‌های مودم‌های مخابراتی نیز به شمار می‌رود.

اما در دنیای کامپیوترهای شخصی و رومیزی کوالکام شرکتی کاملا تازه ورود است. البته این قضیه دلیل هم دارد.

معماری نرم افزاری ویندوز شرکت مایکروسافت معماری X64 و X86 است که تمام نر‌م‌افزارهایی که الان روی کامپیوتر خود دارید بر این معماری استوار هستند.

اما معماری پردازنده‌های کوالکام، ARM است که اصولا برای موبایل‌ها و دستگاه‌های کم مصرف توسعه داده شده است.

بیشتر بخوانید: مقایسه چیپ‌ست‌های مودم ۵G کوالکام و تفاوت آن‌ها

با پیشرفت صنعت ریخته‌گری و لیتوگرافی، حالا معماری ARM آنقدر قدرت گرفته است که می‌توان در کارهای قدرتمندی نظیر کامپیوترهای شخصی از آن‌ها استفاده کرد و از مزایای این معماری که مصرف باتری کم است بهره برد.

در واقع کوالکام با معرفی پردازنده‌های Snapdragon X خود برای کامپیوترها، بازار بزرگترین تولیدکننده‌های پردازنده کامپیوتر یعنی اینتل و AMD را هدف گرفته است.

اسنپدراگون X Elite مهم‌ترین تلاش برای انتقال ویندوز به‌سمت دنیای آرم محسوب می‌شود. با اینکه ویندوز همین حالا هم از معماری آرم پشتیبانی می‌کند، اما سازگاری با نرم‌افزارهای قدیمی، همواره پاشنه‌ی آشیل محسوب می‌شده است.

اما به نظر می‌رسد حالا همه چیز آماده است برای تغییر دنیای کامپیوترهای شخصی.

مشخصات فنی اسنپدراگون X Elite

اسنپدراگون X Elite با لیتوگرافی ۴ نانومتری TSMC تولید می‌شود و ۱۲ هسته‌ی پرقدرت Oryon دارد. هسته‌های اوریون توسط یک استارتاپ نوپا اولین بار در سال ۲۰۲۱ توسعه یافت و کوالکام آن را خریداری نمود.

مشخصات فنی اسنپدراگون X Elite

این هسته‌ها به حالت سه کلاستر ۴ هسته‌ای کار می‌کنند. در پردازش‌های چندهسته‌ای فرکانس ۳٫۸ گیگاهرتز در دسترس است و در پردازش‌های تک یا دو هسته‌ای به فرکانس ۴٫۳ گیگاهرتز می‌رسند.

کوالکام پردازنده الیت خود را با پردازنده‌های قدرتمند اینتل نظیر پردازنده‌های Core i7-1355U و Core i7-1360P و Core i7-13800H مقایسه می‌کند و برتری‌های پردازنده خود را به خصوص در بحث مصرف باتری و پایداری را به رخ می‌کشد.

در واقع پردازنده ایکس الیت، بهترین عملکرد را در پردازش‌های چندرشته‌ای ارائه می‌دهد. این پردازنده با یک‌سوم توان مصرفی رقبایی که ۱۰ و ۱۲ هسته‌ دارند، عملکرد یکسانی در تست GeekBench 6.1 ارائه می‌دهد و با توان مصرفی یکسان، تا ۲ برابر سریع‌تر، ظاهر می‌شود.

گرافیک تراشه اسنپدراگون X Elite از سری Adreno GPU خود کوالکام است و بنابر ادعای کوالکام، به توان محاسباتی ۴٫۶ ترافلاپس (مشابه ایکس‌باکس سری اس) دست پیدا می‌کند.

تراشه اسنپدراگون X Elite

این گرافیک از نمایشگرهایی  با وضوح ۴K، نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز و استاندارد HDR10 پشتیبانی می‌کند و می‌توان ۳ مانیتور اکسترنال با اتصال DP 1.4 شامل یک مانیتور ۵K و ۲ مانیتور ۴K را به آن متصل نمود.

اما دنیا، دنیای هوش مصنوعی است؛ کوالکام نیز به عنوان یکی از پرچمدارن حوزه هوش مصنوعی، واحد NPU مجزایی در دل اسنپدراگون ایکس الیت قرار داده است.

این واحدهای پردازشی توان ۴۵ TOPS (تریلیون عملیات در ثانیه) را در در اختیار کاربر برای پردازش مدل‌های هوش مصنوعی قرار می‌دهند که بهترین عملکرد در سطح فعلی محسوب می‌شود.

اسنپدراگون سری ایکس

اسنپدراگون X Elite از ۶۴ گیگابایت رم LPDDR5x با پهنای باند ۱۳۶ گیگابایت‌برثانیه و مجموع ۴۲ مگابایت کش پشتبانی می‌کند.

مودم ۵G اسنپدراگون X Elite

اما یکی از بزرگترین برتری‌های پردازنده‌های کوالکام نسبت به شرکت‌های دیگر، پشتیبانی از مودم‌های ۵G است.

کوالکام برای اسنپدراگون الیت از پردازنده مودم فایوجی اسنپدراگون X65 استفاده کرده است. این تراشه با ماژول FastConnect 7800 کوالکام مبتنی‌بر Wi-Fi 7 با پشتیبانی از Bluetooth 5.4 به‌روزرسانی شده است.

مودم X65 توانایی بسیار بالایی دارد. این چیپست از بیشینه سرعت ۱۰۰۰۰ مگابیت در دانلود و ۳۰۰۰ مگابیت در آپلود نسل پنجم پشتیبانی می‌کند که این بسیار عالی است.

اسنپدراگون X65

در ۴G نیز این چیپست بسیار قدرتمند است. در دانلود نسل چهارم از رده CAT22 با بیشینه سرعت بی‌نظیر ۲۵۰۰ مگابیت بر ثانیه و در آپلود از رده CAT13 با بیشینه سرعت ۳۱۶ مگابیت بر ثانیه پشتیبانی می‌شود.

مشخصات کوالکام اسنپدراگون X پلاس

پردازنده اسنپدراگون X پلاس تا حدود زیادی مشابه با نسخه اسنپدراگون X Elite است ولی تفاوت‌هایی هم دارد تا به تراشه ارزان‌تر و ضعیف‌تر معروف شود.

مثلا، از ۱۰ هسته اوریون با فرکانس ۳.۴ گیگاهرتز سود می‌برد و مجهز به یک GPU با مشخصات آدرنو، ۳.۸ ترافلاپس خود کوالکام است.

از نظر تراشه مودم و وای فای، کاملا مشابه با نسخه ایکس الیت است و به اسنپدراگون X65 5G با FastConnect 7800 مجهز شده تا هم ۵G پرسرعت و هم وای فای ۷ را تواما داشته باشد.

اولین لپ‌تاپ‌های اسنپدراگون X Elite

لنوو YOGA SLIM 7

تصور کنید لپ تاپ شما بدون نیاز به هیچ مودمی اینترنت پر سرعت چند گیگابیتی متصل شود.

شایعه است لپ‌تاپ لنوو YOGA SLIM 7 اولین لپ‌تاپ با پردازنده اسنپدراگون X Elite است که وارد بازار می‌شود. لپ‌تاپ‌های سامسونگ GALAXY BOOK 4 EDGE و مایکروسافت سرفیس  LAPTOP 6 و حتی سرفیس پرو ۱۰ نیز به پردازنده‌های سری X کوالکام مجهز می‌شوند.

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین لپ تاپ سیم کارت خور ۵G و ۴G بازار ایران

بنظر می‌رسد که دوران حکمرانی پردازنده‌های اینتل و AMD بر بازار کامپیوترهای شخصی در حال اتمام است. البته همه این‌ها به این شرط است که مایکروسافت و سایر برنامه‌نویس‌ها، توجه ویژه‌ای به ویندوز آرم داشته باشند.

در حال حاضر نر‌م‌افزارهای کمی برای ویندوز آرم وجود دارند و خصوصا شرکت‌های ساخت بازی تحت فشار اینتل و انویدیا حاضر به همکاری ۱۰۰ درصد با پروژه ویندوز آرم نیستند.

باید دید آیا کوالکام و مایکروسافت خواهند توانست نظر توسعه‌دهندگان را به سمت ARM سوق دهند یا خیر.

نظر شما چیست؟ آیا دنیا آماده مهاجرت به ویندوز آرم است؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا