فناوری

همه‌چیز درباره تعداد آنتن‌ها و MIMO در روترهای بی‌سیم

حتما درباره آنتن‌های روترهای بی‌سیم زیاد شنیدید. یک روتر ۴ آنتنه است؛ روتر دیگر ۲ آنتنه است و روتر دیگری با آنتن‌های داخلی عرضه شده است.

همین‌طور، گفته می‌شود این روتر دارای MIMO 4×4 است ولی آن روتر MIMO 3×3 یا MIMO 2×2 دارد. 

سوال اساسی: در هنگام خرید یک روتر این اطلاعات چه ارزشی دارند و چقدر در انتخاب ما تاثیرگذار هستند؟ مثلا یک روتر ۴ آنتنه بهتر از روتر ۳ یا ۲ آنتنه است؟ هرچه تعداد آنتن‌های خارجی روتر بیشتر باشد؛ سرعت و کارایی بهتری دارد؟

همین‌طور، یک روتر با MIMO 4×4 حتما بهتر از روتری با MIMO 2×2 است؟ اولویت خرید باید با آنتن‌ها و MIMO بیشتر باشد؟

اجازه بدهید درباره آنتن و MIMO روترها کمی بیشتر صحبت و چند نکته مهم را یادآوری کنیم.

MIMO چیست و به چه دردی می‌خورد؟

پهنای‌باند یک روتر را همانند بزرگراهی تصور کنید که چند لاین یا خط برای رفت و چند لاین برای برگشت دارد. فناوری multiple input/multiple output دقیقا نقش لاین‌های بزرگراه را در روترها ایفا می‌کند.

یک باند رادیویی طوری شبیه‌سازی می‌شود که چندین خط ورودی اطلاعات و چندین خط خروجی اطلاعات داشته باشد تا از تداخل، ازدحام و ترافیک اطلاعات ورودی/خروجی جلوگیری شود.

وقتی می‌گوییم یک روتر دارای MIMO 4×4 است؛ یعنی ۴ خط یا جریان استریم مجزا دارد و هر دستگاه می‌تواند روی یک خط (spatial streams) اطلاعات را ارسال یا دریافت کند. 

MIMO بالاتر به معنای سرعت و کارایی بیشتر است؟

MIMO یک قابلیت و فناوری لازم برای روترهای امروزی است ولی همیشه لزوما روتری که MIMO بالاتری دارد؛ سریع‌تر نیست. پارامترهای بسیار زیادی در سرعت و کارایی یک روتر دخیل هستند و تنها نمی‌توان به استناد MIMO بالاتر، تصمیم‌گیری کرد.

روترهای ۸۰۲.۱۱ac معمولا دارای MIMO 2×2 و MIMO 3×3 و همین‌طور مدل‌های رده بالای بازار دارای MIMO 4×4 هستند ولی نکته مهم اینجا است دو روتر با مشخصات یکسان، اگر MIMO بیشتری داشته باشند؛ به معنای سرعت بیشتر است.

هر روتر حداکثر چند MIMO دارد؟

روترهای ۸۰۲.۱۱ac حداکثر می‌توانند از MIMO 4×4 پشتیبانی کنند. همین وضعیت برای روترهای نسل جدید وای‌فای ۶ هم هست ولی چون پهنای‌باند هر جریان استریم در وای‌فای ۶ بیشتر است؛ MIMO 4×4 وای‌فای ۶ خیلی سریع‌تر از MIMO 4×4 وای‌فای ۵ (استاندارد ۸۰۲.۱۱ac) است.

شاید یک روتر تعداد انتن‌های زیادی داشته باشد ولی نمی‌تواند بیشتر از ۴ جریان ورودی/خروجی داشته باشد. از آن سو، برای استفاده از حداکثر ظرفیت یک روتر و MIMO آن باید دستگاه سمت کلاینت هم از این تعداد MIMO پشتیبانی کند.

آنتن بیشتر به معنای سرعت بیشتر است؟

باز هم خیر! ممکن است روتر ۴ آنتن داشته باشد ولی سرعت آن از روتری با ۲ آنتن کمتر باشد. گاهی اوقات شرکت‌های سازنده روترها از آنتن‌های خارجی بیشتری استفاده می‌کنند ولی تراشه مرکزی روتر یا تراشه وای‌فای روی باندهای ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز اجازه بهره‌برداری از حداکثر ظرفیت آنتن‌ها را نمی‌دهد.

یک روتر حداکثر چند آنتن دارد؟

فعلا استاندارد وای‌فای ۶ و ۵ اجازه می‌دهند یک روتر حداکثر ۸ آنتن داشته باشد. روترهای پرچم‌دار بازار با ۸ آنتن عرضه می‌شوند که البته لزوما همه آنتن‌ها به صورت خارجی تعبیه نشدند و شاید برخی آنتن‌ها داخلی باشند.

هر روتر حداکثر ۸ آنتن و MIMO 4×4 است. براساس نوع فناوری و مشخصات سخت‌افزاری هر روتر، ۸ آنتن میان فرکانس‌های مختلف تقسیم می‌شوند.

آیا دستگاه‌های متصل به روتر روی آنتن و MIMO اثرگذار هستند؟

قطعا همین‌طور است. ممکن است یک روتر ۴ آنتن خارجی و MIMO 4×4 باشد ولی کارت شبکه کامپیوتر شما فقط از ۲ آنتن و MIMO 2×2 پشتیبانی کند. مشخصات سیستم شما بیشتر از روتر تعیین‌کننده سرعت و کارایی شبکه وای‌فای است.

بسیاری از گوشی‌های امروزی فقط یک آنتن برای فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز و آنتن دیگری برای فرکانس ۵ گیگاهرتز دارند. برخی از لپ‌تاپ‌های رده بالا و گیمینگ امروزی می‌توانند از MIMO 3×3 پشتیبانی کنند ولی کمتر دستگاهی در بازار یافت می‌شود که از MIMO 4×4 برخوردار باشد.

برخی روترهای MIMO 4×4 می‌توانند از ۳ آنتن برای ارسال ۴ جریان استریمی استفاده کنند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا