اترنتفناوری

با کارت شبکه PCIe ده گیگابیتی شرکت گیگابایت بیشتر آشنا شوید

شرکت گیگابایت در ابتدای امسال و در نمایشگاه CES از یک کارت شبکه به نام GC-AQC107 رونمایی کرذه بود.

اکنون، این کارت شبکه ده گیگابیتی (۱۰GBASE-T) و PCIe به طور رسمی عرضه شده و در فهرست فروش محصولات این شرکت قرار گرفته است. اهمیت این کارت شبکه در این است که کاربران برای سوییچ به شبکه‌های ده گیگابیتی شدیدا نیازمند تجهیزاتی مانند کارت شبکه PCIe هستند.

کارت شبکه‌ای برای شبکه‌های مختلف

گیگابایت سومین شرکتی است که یک کارت شبکه ۱۰Gbps مبتنی بر پردازنده کوانتانا عرضه کرده است. این کارت شبکه از چندین استاندارد اترنت پشتیبانی می‌کند که به کاربران اجازه می‌دهد روی پلتفرم‌های مختلف بتوانند از این کارت شبکه استفاده کنند.

کارت شبکه GC-AQC107 از تراشه و کنترلر AQtion AQC107 کوانتانا سود می‌برد که از سرعت‌های ۱۰۰ مگابیت، یک گیگابیت، ۲.۵ گیگابیت، ۵ گیگابیت و ۱۰ گیگابیت پشتیبانی می‌کند.

این کارت شبکه یک درگاه RJ45 مبتنی بر کابل‌های CAT5e و ۷/CAT6/6a دارد. براساس طول کابل و فاصله میان دو دستگاه باید یکی از انواع این کابل‌ها را استفاده کرد. 

یکی از مزایای این کارت عدم نیاز به کابل‌های فیبرنوری یا درگاه‌های +SPF است. کاربران می‌توانند با همین کابل‌های معمولی شبکه که در دست دارند؛ از این کارت شبکه استفاده کنند و البته برای سرعت‌های بالاتر به سراغ کابل‌های مسی گران‌قیمت‌ و با کیفیت بهتر بروند.

گیگابایت یک هیت‌سینک روی این کارت شبکه برای خنک‌سازی تراشه کارت شبکه نصب کرده است. یک چراغ LED برای نمایش وضعیت شبکه دارد و می‌تواند روی هر مادربورد و کامپیوتر شخصی دارای اسلات PCIe x4 نصب شود. رابط این کارت شبکه PCIe 3.0 است ولی با رابط PCIe 2.0 نیز سازگار است.

از سیستم‌عامل ویندوز ۷ به بالا پشتیبانی می‌کند و البته با انواع توزیع‌های لینوکس سازگار است. انواع سیستم‌عامل‌های ۳۲ و ۶۴ بیتی قابل استفاده روی این کارت شبکه هستند.

قیمت کارت شبکه ده گیگابیتی گیگابیت حدود ۹۹ تا ۱۳۰ دلار است. شرکت‌های دیگری که کارت شبکه ۱۰ گیگابیتی عرضه کردند؛ ایسوس و خود کوانتانا هستند.

 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا