اترنت

نگاهی به مودم روتر VDSL2 ایسوس DSL-AC51: من امشب تا سحر با تو بنشینم

گاهی اوقات کمال‌گرایی حسابی هزینه‌بردار است. اقرار می‌کنم خودم هم تا حدودی کمال‌گرا هستم و دوست دارم بهترین هر چیزی را بخرم.

اما بازار به کمال‌گرایی من و برخی از کاربران وقعی نمی‌نهد و کار خودش را می‌کند. مثلا، اگر یک مودم روتر ADSL/VDSL دو بانده پرسرعت به‌روز بخواهید؛ باید هزینه‌ای نزدیک به ۲ میلیون تومان از جیب بیرون بیاورید.

بیشتر بخوانید: با ارزان‌ترین روترهای دو بانده بازار ایران آشنا شوید

قبول دارم که پرداخت ۲ میلیون تومان برای یک مودم روتر منطقی نیست. به‌ویژه اگر یک کاربر خانگی معمولی باشید. حالا، شاید کسب‌وکارها به چنین مودم روتری نیاز داشته باشند ولی برای کاربر خانگی توجیه‌پذیر نیست.

خب، پس در این مواقع چه باید کرد؟ من استراتژی‌ام یک قدم عقب‌نشینی از قله کمال‌گرایی است و گشتن به دنبال یک محصول میان‌رده جایگزین.

یک مودم روتر میان‌رده

ایسوس DSL-AC51 دقیقا همان محصول میان‌رده جایگزین بهترین مودم روترهای ADSL/VDSL دوبانده در بازار ایران است. یک مودم روتر به تمام معنا میان‌رده که از هر ویژگی مودم روترهای غول بازار نشانی دارد و می‌تواند یک کاربر خانگی را به اوج هیجان و لذت از اینترنت و بازی و فیلم برساند.

ابتدا، سراغ استانداردهای xDSL این مودم روتر برویم. از +ADSL2 با حداکثر سرعت ۲۴ مگابیت پشتیبانی می‌کند. در VDSL2 سرعت دانلود به مرز ۲۰۰ مگابیت می‌‌رسد. این سرعت‌ها برای یک کاربر ایرانی مثل رویا هستند و دست‌نیافتنی. 

پس با خرید این مودم روتر، حالا حالاها باید فناوری‌های xDSL مخابرات و شرکت‌های اینترنتی دیگر بدوند تا به پای این محصول برسند. 

در وای‌فای از استاندارد ۸۰۲.۱۱ac یا وای‌فای ۵ پشتیبانی می‌کند. سرعت فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز همان ۳۰۰ مگابیت اسمی معروف است ولی روی فرکانس ۵ گیگاهرتز سرعتی ۴۳۳ مگابیت ذکر شده که کمی توی ذوق می‌زند چون خیلی پایین است و بهتر بود مثلا سرعتی ۸۶۷ مگابیتی داشت.

به هر حال، ایسوس DSL-AC51 وای‌فای دوبانده دارد و در مجموع سرعتی ۷۵۰ مگابیتی به دست می‌دهد که باز به نظرم برای یک کاربر خانگی قابل قبول است. شاید یک گیمر یا ویرایشگر فیلم و عکس دنبال سرعت وای‌فای بهتری باشد.

ایده‌آل کاربران خانگی بی‌پول

سه آنتن خارجی، یک درگاه RJ11 برای خط تلفن و اتصال xDSL، دو درگاه RJ45 برای LAN و WAN به همراه کلیدهای Power و WPS و Reset امکانات ارتباطی این مودم روتر دو بانده هستند.

گفتم که از هر ویژگی رده‌بالاها یک نشانی دارد. به جای ۴ درگاه LAN گیگابیتی و ۱ درگاه WAN گیگابیتی؛ از هر کدام فقط یک درگاه گیگابیتی دارد. از درگاه USB  خبری نیست و کلیدهای روشن/خاموش وای‌فای و چراغ‌های LED را نداریم.

از نظر طراحی مشابه روترهای معروف ایسوس است. همان طراحی الماس سیاه با چراغ‌های LED آبی رنگ و درگاه‌های مرتب شده در پنل پشتی که برای هر کاربری آشنا است.

وزن این مودم روتر ۴۴۰ گرم و اندازه آن ۲۰۷ در ۱۷۵ در ۲۰۰ میلی‌متر است. برای مصارف رومیزی طراحی شده است و نصب روی دیوار آن زیاد زیبا نیست. ایسوس می‌گوید در ۳۰ ثانیه نصب و راه‌اندازی می‌شود و با اپلیکیشن ASUS Router می‌توان آن را از هر کجایی مدیریت کرد. 

مانند هر مودم روتر دیگر ایسوس، از نظر امکانات نرم‌افزاری چیزی کم ندارد. همیشه یکی از دلایل اصلی خرید محصولات شبکه ایسوس، قابلیت‌های بی‌حد و حصر پنل‌های مدیریتی آن‌ها است. انگار سوار یک هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ شدید و کلی کلید و سوییچ پیش‌روی شما است.

از وی‌پی‌ان سرور گرفته تا کنترل ترافیک و سفارشی‌سازی آن با داشبورد و رابط کاربری ASUSWRT؛ از کنترل والدین و انواع فیلترها گرفته تا تعریف شبکه میهمان و لود بالانس اینترنت و پشتیبانی از IPTV.

بخواهم قابلیت‌های نرم‌افزاری مودم روتر ایسوس DSL-AC51 را نام ببرم؛ هم شما خسته می‌شوید و هم من زده می‌شوم. در این صفحه می‌توانید تمام مشخصات و قابلیت‌های نرم‌افزاری این محصول را مشاهده کنید.

جایگزین رده بالاهای دست نیافتنی

ایسوس DSL-AC51 وارد بازار ایران شده و با قیمت حدودی ۱ میلیون تومان به فروش می‌رسد. همان‌طور که گفتم یک مودم روتر دوبانده ADSL/VDSL رده بالا نیست ولی برای کاربران خانگی یک ایده‌آل و فرصت طلایی است.

در حالی‌که مودم روترهای تک بانده ADSL به مرز قیمت‌های ۷۰۰ و ۸۰۰ هزار تومان رسیدند؛ دیگر قیمت ۱ میلیون تومانی برای این مودم روتر زیاد نیست. بازار می‌گوید زیاد نیست وگرنه من می‌گویم باید قیمت این محصول زیر ۵۰۰ هزار تومان باشد. 

ایسوس یک مدل بهتر از این محصول به نام DSL-AC52U دارد که قیمتی حدود ۱.۴۰۰.۰۰۰ هزار تومان پیدا کرده ولی ویژگی‌های بهتر و درگاه‌های بیشتری سود می‌برد.

لینک خرید مودم ایسوس DSL-AC51 از سایت دیجی‌کالا


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

یک دیدگاه

  1. سلام
    برد این مودم تا چند متره؟ ساختمان با ۲۵۰ متر مربع را پوشش می دهد ؟ تو این رنج قیمت تی پی لینک vr400 بهتره است یا نه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا