وای‌فای

شناسایی مشکلات اختلال‌های خوابی با کمک وای‌فای و هوش مصنوعی

در سال‌های اخیر؛ تلاش‌های زیادی برای مطالعه مراحل خواب افراد و شناسایی مشکلات و عوامل ایجاد اختلال‌های خوابی صورت گرفته است. در شایع‌ترین روش؛ از سنسورهای فیزیکی استفاده می‌شود که خطرات و مضراتی برای افراد بیمار دارند. اکنون؛ محققانی از دانشگاه MIT دارند با کمک الگوریتم‌های هوش مصنوعی و امواج رادیویی سعی در تحلیل مراحل خواب بیمار می‌کنند. 

شناسایی عوامل و مشکلات خواب افراد گرفتار آلزایمر، پارکینسون، صرع و غیره می‌تواند در فرآیندهای درمانی آن‌ها بسیار کمک‌کننده و راه‌گشا باشد. دانشمندان برای شناسایی اختلال‌های خوابی این افراد نیاز به ردگیری مراحل خواب و زیرنظر گرفتن تمامی حالات و کنش‌های مغزی بیماران دارند. 

محققان دانشگاه MIT بر این باور هستند که می‌توان با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی و امواج رادیویی بدون نیاز به استفاده از سنسورهای فیزیکی یا دیگر ابزارهای ردگیری مرسوم امروزی؛ بتوانند بر خواب افراد نظارت کنند. پیش از این؛ تحقیقاتی روی استفاده از امواج وای‌فای روترهای بی‌سیم برای تحلیل حالات مغزی افراد صورت گرفته است و این تصور وجود دارد که بتوان با وای‌فای به درون مغز انسان‌ها نفوذ کرد. 

محققان MIT می‌گویند ایده‌آل‌ترین روش برای بررسی مراحل خواب افراد و درک چگونگی رفتن به خواب عمیق؛ استفاده از امواج رادیویی وای‌فای و سنسورهای بهداشتی است که به طور نامریی و در پس‌زمینه خانه نصب می‌شوند تا افراد بدون اینکه متوجه باشند یا نیازی به تغییر رفتار خود احساس کنند؛ خواب آن‌ها مورد نظارت و ردگیری قرار گیرد. 

همان‌طور که گفتیم؛ مطالعات دیگری نیز روی استفاده از امواج وای‌فای برای تحلیل رفتار ذهنی و مغزی افراد انجام شده است اما مطالعه جدید MIT مدعی است دقت بالای ۸۰ درصد را در مقایسه با تحقیق‌های دیگر و دستگاه‌های اندازه‌گیری EEG به دست می‌دهد. یک مشکل بزرگ در این زمینه؛ جمع‌آوری اطلاعات نامناسب و نامرتبط توسط امواج رادیویی است. محققان MIT دارند روی این مسئله کار می‌کنند تا امواج وای‌فای بتوانند اطلاعات مهم و موردنیاز را جداسازی کرده و برای منبع اصلی ارسال کنند. شبکه‌های عصبی و الگوریتم‌های هوش مصنوعی می‌توانند در این زمینه به کمک امواج وای‌فای بیایند. 

محققان MIT امیدوار هستند نتایج این تحقیقات بتواند به افرادی مانند بیماران پارکینسون کمک کند. نتایج این تحقیق در کنفرانس بین‌المللی یادگیری ماشینی در نهم آگوست ارایه شده است. در حال حاضر؛ با استفاده از امواج رادیویی کم قدرت می‌تواند علایم حیاتی بیماران را از دو زیر نظر گرفت یا چگونگی پیاده‌روی و تنفس آن‌ها را مانیتور کرد تا از بروز بیماری‌های قلبی و ریوی جلوگیری شود. 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا