وای‌فای

نگاهی به مودم روتر ایسوس DSL-N14U B1: الماس سیاهی در خانه

برند ایسوس برای ۶ سال متوالی از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷ از سوی نشریه پی‌سی‌ مگزین به عنوان برند برتر دنیای شبکه انتخاب شده است.

نصب آسان و قابلیت اطمینان بالا باعث شده محصولات این شرکت همیشه یک کیفیت و کارایی بالایی از خود نشان بدهند.

بیشتر بخوانید: معرفی اختصاصی شبکه‌چی از مودم روتر ایسوس RT-AC۸۸U

کاربران همیشه از همه محصولات این شرکت انتظارات حداکثری دارند؛ حتا اگر یک مودم روتر ADSL ساده باشد. یکی از برتری‌های ایسوی در پنل‌های مدیریتی و امکانات نرم‌افزاری است که برای کاربران فراهم می‌کند.

معرفی و مشخصات

مودم روتر DSL-N14U B1 نیز ویژگی‌های گفته شده در بالا را دارد. به راحتی و فقط در چند ثانیه نصب می‌شود؛ از پایداری بسیار بالایی برخوردار است و کاربران می‌توانند انواع ابزارهای نرم‌افزاری را در پنل مدیریتی دستگاه به کار بگیرند. به علاوه، این دستگاه از طراحی معروف «الماس سیاه» ایسوس بهره می‌برد.

مودم روتر DSL-N14U B1 از استانداردهای ADSL، ADSL2 و +ADSL2 سود می‌برد. حداکثر سرعت اینترنت روی یک اتصال DSL می‌تواند ۲۴ مگابیت بر ثانیه باشد. این مودم از تمام تنظیمات و استانداردهای اینترنت ADSL در ایران پشتیبانی می‌کند و کاربران می توانند مطمئن باشند روی این دستگاه امکان استفاده از سرویس اینترنت ADSL هر اپراتور اینترنتی وجود دارد.

روتر بی‌سیم این دستگاه از سری N300 است. یعنی پشتیبانی از استاندارد ۸۰۲.۱۱n و استفاده از فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز با حداکثر سرعت ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه. البته، این دستگاه با استفاده از دو آنتن خارجی ۲ دسی‌بلی سعی می‌کند محدوده پوشش‌دهی بیشتری نسبت به روترهای بی‌سیم استاندارد N300 برای کاربران فراهم کند و سرعت و پایداری سیگنال‌ها نیز تضمین شده باشد.

آنتن‌های این مودم روتر جدانشدنی هستند و طوری طراحی شدند تا کمترین نویز یا عوامل محیطی مخرب دیگر روی کارشان تاثیر بگذارند. نیازی به گفتن نیست که این مودم از استانداردهای پیشین وای‌فای مانند ۸۰۲.۱۱g و ۸۰۲.۱۱a نیز پشتیبانی می‌کند.

امکانات و ویژگی‌ها

امکانات ارتباطی دستگاه DSL-N14U B1 شامل یک درگاه RJ11 برای اتصال کابل تلفن و استفاده از اینترنت ADSL، چهار درگاه LAN با کانکتور RJ45 و سرعت صد مگابیت برای ارتباط کابلی دستگاه‌های دیگر با روتر و شبکه، یک درگاه USB 2.0 برای اشتراک‌گذاری اطلاعات و دستگاه‌هایی مانند چاپگر روی وای‌فای یا کاربردهای دیگر است که در ادامه اشاره می‌کنیم.

به علاوه، امکان اتصال یک دانگل ۳G/4G به درگاه USB و اشتراک‌گذاری اینترنت موبایل روی کل شبکه وای‌فای وجود دارد. کمتر مودم روتر N300 از درگاه USB سود می‌برد و یکی از مزیت‌های دستگاه ایسوس می‌تواند بهره‌گیری از چنین درگاهی باشد. کلیدهای این دستگاه هم WPS، ریست، پاور و وایرلس هستند.

همان‌طور که اشاره شد، پنل‌های مدیریتی روترهای ایسوس بسیار مجهز و مملو از ابزارهایی هستند که هریک می‌توانند نیازی از کاربر را رفع کنند. در مودم روتر DSL-N14U B1 از فریم‌ویر و داشبورد ASUSWRT استفاده شده است که رابط گرافیکی بسیار تمیز و ساده‌ای دارد. کاربران تازه‌کار به راحتی می‌توانند با این داشبورد کار کنند و دنبال تنظیمات و امکانات موردنظرشان باشند.

در این داشبورد ابزارهایی برای دانلود مستقیم روی USB، مدیریت درگاه USB و اشتراک‌گذاری اطلاعات روی شبکه، مدیریت پرینت سرور و FTP سرور، فایروال‌های NAT و SPI، کنترل والدین، سرویس ایسوس AiCloud برای اشتراک‌گذاری اطلاعات با دیگران یا استریم مالتی‌مدیا، مدیریت ترافیک شبکه با نمودارها و گراف‌های دقیقی از وضعیت شبکه و هریک از دستگاه‌های متصل به وای‌فای، مدیریت آسان فریم‌ویر از جمله به‌روزرسانی و پشتیبان‌گیری از تنظیمات، شناسایی خودکار تنظیمات VPI/VCI برای اینرتنت DSL و چندین ابزار سودمند دیگر هستیم.

حرف آخر

مودم روتر DSL-N14U B1 بدون پیچیدگی در طراحی یا ارایه امکانات اضافی غیرضروری؛ یک دستگاه سفارشی‌سازی‌ شده برای کاربران خانگی است که می‌خواهند از وای‌فای و اینترنت ADSL استفاده کنند و با دستگاه‌های اسمارت‌فون، تبلت، نوت‌بوک، کامپیوتر رومیزی، کنسول بازی یا تلویزیون و پخش‌کننده به طور بی‌سیم یا کابلی به یک شبکه خانگی تمیز و بدون لگ وصل شوند.

درگاه USB 2.0 این دستگاه ظرفیت‌ها و فرصت‌های جذاب جدیدی برای کاربران فراهم می‌کند و دو آنتن خارجی آن می‌تواند ارسال و دریافت اطلاعات را روی وای‌فای را تضمین کند.

* این مطلب در شماره ۲۰۵ ماهنامه شبکه (خردادماه ۹۷) منتشر شد.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا