زوم تک

ساختمان داده و الگوریتم پایتون را چگونه یاد بگیریم؟

این روزها بسیاری از افراد به دلیل مزایایی که پایتون داشته از آن برای برنامه‌نویسی استفاده می‌کنند. یکی از موارد استفاده زیاد از زبان برنامه‌نویسی پایتون، در زمینه اجرای ساختمان داده و الگوریتم است. ساختمان داده و الگوریتم نویسی جزو مهم‌ترین اصل در رشته کامپیوتر و در زمینه برنامه‌نویسی محسوب می‌شوند. اگر دغدغه این روزهای شما نیز یادگیری ساختمان داده و الگوریتم با یک برنامه‌نویسی خوب هست قطعاً این مطلب می‌تواند به شما کمک زیادی کند. در این مطلب به طور کامل در مورد اهمیت یادگیری ساختمان داده و الگوریتم پایتون و مزایای یادگیری این روش صحبت خواهیم نمود. همچنین در ادامه با هم ویژگی‌های یک آموزش خوب و کاربردی برای یادگیری ساحتمان داده و الگوریتم پایتون را مورد بررسی قرار خواهیم داد. همچنین اگر تمایل دارید مطالب مربوط به ساختمان داده و الگوریتم را در قالب فیلم های آموزشی بیاموزید، بدون شک پیشنهاد ما دریافت مجموعه آموزش ساختمان داده و طراحی الگوریتم فرادرس است؛ برای دریافت این مجموعه آموزشی می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید:

اهمیت ساختمان داده و الگوریتم پایتون

در علم کامپیوتر، داده‌ها مهم‌ترین موارد هستند. برای همین همواره بشر در تلاش است تا از بهترین روش برای سازمان‌دهی، نگهداری، پردازش و بازیابی داده‌ها در سیستم‌های کامپیوتری بهره بگیرد. از این رو ساختمان داده در زمینه کامپیوتر، مسئله‌ای بسیار مهم و ضروری است. ساختمان‌های داده مختلفی طراحی شده‌اند تا با هر هدفی بتوان بهترین چیدمان را برای داده‌ها انجام داد. به کمک ساختمان داده می‌توان داده‌ها را به صورت ساده و قابل فهم برای ماشین‌ها و انسان‌ها سازمان‌دهی کرد. از این رو هر فردی برای آن که در رشته‌های مختلف کامپیوتر، موفق ظاهر شود نیاز است که ابتدا دارای پایه‌ای قوی بوده و به خوبی با ساختمان داده آشنایی داشته باشد.

در کنار ساختمان داده، طراحی الگوریتم نیز از اهمیت بسیار ویژه‌ای در علم کامپیوتر برخوردار است. همه به خوبی از این موضوع آگاه هستند که کامپیوترها براساس یک سری برنامه کار می‌کنند. در واقع برای انجام هر کاری توسط سیستم‌های کامپیوتری نیاز به یک برنامه است. برای نوشتن یک برنامه در اولین گام باید کارهایی که بایستی به حالت برنامه درآیند تعریف شوند. تعریف قدم به قدم یک عملیات را طراحی الگوریتم می‌نامند. به نوعی برای نوشتن یک برنامه خوب و اجرای آن، در قدم اول باید به خوبی طراحی الگوریتم را فرا گرفت. از این رو هر فرد برنامه‌نویسی بایستی به طراحی الگوریتم نیز وارد باشد.

در یک ساختمان داده، داده‌ها و اطلاعات ذخیره شده و با هدف بالا رفتن بازدهی برنامه‌نویسی، سازمان‌دهی خواهند شد. الگوریتم‌ها را نیز می‌توان گام‌های منظم و مرتب برای حل مسئله‌ای جهت رسیدن به هدفی خاص دانست. آموزش ساختمان داده و الگوریتم‌ها برای ایجاد، پاک‌سازی و بهینه‌سازی کدها در برنامه‌نویسی بسیار حائز اهمیت می‌باشد. یکی از ساده‌ترین راه‌های یادگیری و اجرای ساختمان داده و الگوریتم، زبان برنامه‌نویسی پایتون است.

زبان برنامه‌نویسی پایتون

اهمیت انتخاب زبان برنامه­ نویسی برای یادگیری ساختمان داده و الگوریتم

برای یادگیری هر چه بهتر ساختمان داده و الگوریتم پایتون، نیاز است که یک زبان برنامه‌نویسی مناسب انتخاب شود. در واقع اولین گام مؤثر برای موفقیت در زمینه آموزش ساختمان داده و الگوریتم‌ها انتخاب یک زبان برنامه‌نویسی خوب است. این روزها زبان‌های برنامه‌نویسی مختلفی وجود دارند و انتخاب از بین آن­ها شاید کمی مشکل باشد. اگر شما هم هنوز در انتخاب یک زبان برنامه‌نویسی سردرگم هستید کافی است برای انتخاب زبان برنامه‌نویسی مناسب موارد زیر را در نظر داشته باشید:

۱. تعیین هدف یادگیری

در وهله اول باید مشخص کنید که با چه هدفی قصد یادگیری ساختمان داده و الگوریتم‌ها را دارید. این که قصد داشته در یک مسابقه برنامه‌نویسی شرکت کنید یا دوست دارید پروژه‌های برنامه‌نویسی مهم به شما محول شود. شاید هم مایلید که در مصاحبه شغلی مورد پذیرش قرار بگیرید.

۲. تعیین اهداف شغلی

اگر قصد دارید در شرکت خاصی مصاحبه داشته باشید و هدف شما استخدام شدن در آن شرکت است بایستی از زبان برنامه‌نویسی مورداستفاده در آن شرکت آگاه شوید. این کار به شما کمک می‌کند تا راحت‌تر زبان برنامه‌نویسی مناسب خود را انتخاب کنید.

۳. توجه به سهولت یادگیری زبان انتخابی

برای انتخاب زبان برنامه‌نویسی مناسب جهت یادگیری ساختمان داده و الگوریتم پایتون، باید در نظر داشته باشید که زبان موردنظر به راحتی قابل یادگیری باشد. برخی از زبان‌های برنامه‌نویسی را به نسبت دیگر زبان‌ها می‌توان به راحتی و در زمان کوتاه‌تری یاد گرفت.

۴. در نظرگیری میزان استفاده از زبان برنامه ­نویسی

در رابطه با انتخاب زبان برنامه‌نویسی موردنظر نیاز است که کمی به دور و اطراف نگاه کنید و ببینید که کدام زبان از همه بیشتر مورداستفاده قرار می‌گیرد. قطعاً انتخاب یک زبان رایج و پراستفاده، برای شما بسیار کاربردی‌تر است. برای همین بهتر خواهد بود که با انتخاب یک زبان برنامه‌نویسی رایج و کاربردی، استفاده از آن را برای خود افزایش دهید.

۵. سطح زبان برنامه­ نویسی

بسته به استفاده‌ای که دارید باید سطح بالا یا سطح پایین بودن زبان برنامه‌نویسی را انتخاب کنید. معمولاً یک زبان برنامه‌نویسی سطح بالا کاربردی­تر است.

زبان برنامه­ نویسی پایتون

با توجه به تعاریف بالا از یک زبان برنامه‌نویسی مناسب، می‌توان زبان برنامه‌نویسی پایتون را یکی از بهترین گزینه‌ها برای یادگیری ساختمان داده و الگوریتم پایتون دانست. در واقع یکی از ساده‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی شیءگرا و سطح بالا، زبان پایتون است. برای همین اکثر افراد برای یادگیری برنامه نویسی، با این برنامه شروع می‌کنند. زبان برنامه‌نویسی پایتون را می‌توان یک زبان برنامه‌نویسی همه‌منظوره دانست. این زبان برنامه‌نویسی صرفاً برای توسعه نوع خاصی از نرم‌افزارها کاربرد ندارد و برای هر کاری از تحلیل داده گرفته تا ساخت و تولید بازی‌های کامپیوتری قابل استفاده است. این موضوع باعث شده به انتخاب اول خیلی از افراد تبدیل شود.

دلیل محبوبیت زبان برنامه ­نویسی پایتون

۷ دلیل محبوبیت زبان برنامه ­نویسی پایتون

زبان برنامه‌نویسی پایتون در بین زبان‌های برنامه‌نویسی به سرعت در حال رشد است و روز به روز میان برنامه‌نویسان و افراد علاقه‌مند به برنامه‌نویسی محبوب‌تر می‌شود. از این رو برای یادگیری ساختمان داده و الگوریتم نیز می‌توان این زبان را بهترین گزینه دانست. در ادامه دلایل برتری این زبان بر سایر زبان‌های برنامه نویسی را با هم موردبررسی قرار خواهیم داد:

۱. یادگیری و کار با آن بسیار راحت است

افرادی که به تازگی قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارند به راحتی می‌توانند با این برنامه کار خود را آغاز کنند. این زبان برنامه‌نویسی را می‌توان بسیار قابل فهم، ساده و نزدیک به زبان طبیعی دانست. سادگی سینتکس از مواردی است که باعث شده به راحتی بتوان کدهای این زبان برنامه‌نویسی را نوشت و به اجرا درآورد. علاوه بر آن، شما می‌توانید به سادگی و با تغییراتی جزئی در بدنه کد پایتون، ایده‌های متنوعی را اجرا نمایید. این موضوع به دلیل تفسیری بودن زبان پایتون، به راحتی امکان‌پذیر است و روز به روز بین برنامه‌نویسان محبوب‌تر می‌شود. از این رو بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند ساختمان داده و الگوریتم پایتون را یاد بگیرند.

۲. این زبان از پشتیبانی بسیار مطلوبی برخوردار است

از آن جایی که قدمت زبان برنامه‌نویسی پایتون به بیش از ۳۰ سال می‌رسد و طی این مدت این زبان برنامه‌نویسی به خوبی توانسته قادر به پشتیبانی از کلیه توسعه‌دهندگان با هر سطحی از مبتدی گرفته تا حرفه‌ای، باشد. همچنین وجود مستندات، انواع راهنمایی‌ها و آموزش‌های مختلف باعث شده افراد به راحتی قادر به یادگیری این زبان بدون هیچ مشکلی باشند.

از آن جایی که پایتون یک زبان مورداستفاده برای تحقیقات پیشرفته علمی است، خیلی از دانشجویان برای شناخت علوم کامپیوتر، صرفاً از این زبان استفاده می‌کنند و به نوعی این زبان برای آن­ها کاملاً کافی است. این زبان برنامه‌نویسی همچنین، حمایت اسپانسرهای تجاری را نیز برای خود دارد و به همین دلیل رشد بسیار سریع‌تر را توانسته از آن خود نماید. پایتون از سوی فیسبوک، سرویس‌های تحت وب آمازون و گوگل مورد حمایت قوی قرار می‌گیرد. برای همین این زبان توانسته به خوبی گسترش پیدا کند. پایتون روز به روز در تلاش است تا ابزارهای پشتیبانی و مستندات بیشتری را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار دهد. برای همین می‌توان گفت زبانی نیست که ساخته شده و به حال خود رها شده باشد.

۳. پایتون دارای کتابخانه ­های متعدد می­باشد

پایتون توانسته به لطف وجود اسپانسرهایی که داشته و نیز پشتیبانی جامعه ، از کتابخانه‌هایی بسیار عالی برخوردار باشد. استفاده از این کتابخانه‌ها کار با این زبان برنامه‌نویسی را بسیار آسان ساخته است و شما می‌توانید در ابتدای ساخت ساختمان داده و الگوریتم پایتون به میزان قابل توجهی در وقت خود صرفه‌جویی کنید. این زبان همچنین از سرویس‌های ابری متعددی برخوردار است و به واسطه ابزارهایی شبیه به کتابخانه، پشتیبانی از چندین بستر را انجام خواهد داد. در این زبان، ساختمان داده‌های درونی متعددی چون موارد زیر دیده می‌شود:

  1. مجموعه
  2. لیست
  3. تاپل
  4. دیکشنری

همچنین شما می­توانید سایر ساختمان داده­ها را نیز در این زبان خیلی راحت پیاده­سازی کنید.

۴. زبان برنامه­ نویسی پایتون، بسیار سریع و تطبیق ­پذیر است

از دیگر ویژگی‌هایی که باعث شده این زبان برنامه‌نویسی، موردتوجه افراد بسیاری قرار گیرد قابل اطمینان بودن آن است. این زبان برای کاربر کاملاً بهینه شده و مورداطمینان است. همچنین سرعت این زبان بسیار بیشتر از اکثر زبان‌های برنامه‌نویسی مدرن می‌باشد. پایتون در هر محیطی قابل استفاده است و عملکرد خود را در هر شرایطی در سطح مطلوب حفظ می‌کند. تطبیق‌پذیری این زبان باعث شده که بتوان از آن در محیط‌های مختلفی چون برنامه‌های تلفن همراه، توسعه وب، برنامه‌های دسکتاپ، برنامه‌های سخت‌افزاری و… بهره برد. در واقع به واسطه ویژگی تطبیق‌پذیری، یک زبان برنامه‌نویسی بسیار کاربردی است.

۵. پایتون بسیار منعطف است

با استفاده از این زبان برنامه‌نویسی، به راحتی می‌توان راهکارهای مختلف را امتحان کرد و دست افراد برای ساخت برنامه‌های تازه، کاملاً باز است. در واقع با تسلط بر این زبان افراد به خوبی این امکان را داشته تا هر نوع برنامه‌ای را بسازند و به هیچ عنوان برنامه‌نویس را محدود نمی‌کند. هیچ زبانی را نمی‌توان یافت که چنین انعطاف‌پذیری و آزادی را در اختیار افراد قرار دهد.

۶. از پایتون در دانشگاه ­ها استفاده می­شود

این روزها زبان برنامه‌نویسی پایتون، به واسطه کاربردهای فراوانی که داشته به زبان اصلی برنامه‌نویسی در مهم‌ترین مؤسسات آموزشی و حتی دانشگاه‌ها تبدیل شده است. در واقع اهمیت این زبان در توسعه دنیای مدرن به اندازه‌ای است که آموزشگاه‌های مهم و دانشگاه‌ها قادر به نادیده گرفتن آن نیستند. از این رو یادگیری ساختمان داده و الگوریتم پایتون، می‌تواند کار دانشجویان را در دانشگاه‌ها بسیار آسان‌تر سازد.

۷. امکان اتوماسیون و خودکارسازی وظایف را به افراد می­دهد

با استفاده از این زبان، شما به راحتی این امکان را داشته تا وظایف مختلف را خودکارسازی کنید. این کار در پایتون به دلیل وجود ابزارها و ماژول‌های اختصاصی بسیار آسان است. صرفاً با کدهای لازم در پایتون، می‌توان سطح پیشرفته‌ای از اتوماسیون را به آسانی فراهم نمود. در رابطه با اتوماسیون تست نرم‌افزار نیز، پایتون دارای بیشترین قابلیت است. تعداد پایین خط‌های کد موردنیاز برای کد نویسی ابزارهای اتوماسیون، شرایط بسیار ایدئالی را برای شما به ارمغان می‌آورد.

آموزش ساختمان داده و الگوریتم پایتون

آموزش ساختمان داده و الگوریتم پایتون

همان‌طور که در بالا نیز به آن اشاره کردیم یکی از بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی برای یادگیری ساختمان داده و الگوریتم‌ها، پایتون است. در واقع بهترین برنامه‌ای است که به ما این امکان را داده تا به طور کامل بر ساختمان داده و الگوریتم مسلط شویم. اما چطور آن را یاد بگیریم؛ این روزها افراد بسیاری ممکن است شرایط رفتن به کلاس‌های آموزشی حضوری را نداشته باشند. از طرفی به طور معمول کلاس‌های برگزار شده در آموزشگاه‌ها معمولاً دارای قیمت بسیار بالایی هستند. از این رو افراد بسیاری امکان بهره‌مندی از این کلاس‌ها و آموزش‌های آن­ها را ندارند. این در حالی است که امروزه به راحتی می‌توان به واسطه اینترنت، به بسیاری از آموزش‌های حرفه‌ای دست پیدا نمود.

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای یادگیری ساختمان داده و الگوریتم پایتون، استفاده از یک پکیج آموزشی باکیفیت است. در واقع با تهیه یک پکیج شما در سریع‌ترین زمان ممکن این امکان را داشته تا به طور کامل به ساختمان داده و الگوریتم‌ها در پایتون مسلط شوید. خرید یک پکیج آموزش حرفه‌ای ساختمان داده و الگوریتم همچنین باعث شده هزینه بسیار کمتری را برای حرفه‌ای شدن پرداخت کنید و از دردسرهای رفت و آمد به آموزشگاه و شرکت در کلاس‌ها، آسوده شوید.

کلام آخر در مورد ساختمان داده و الگوریتم پایتون

در این مطلب سعی شد اطلاعات کاملی در خصوص ساختمان داده و الگوریتم پایتون خدمت شما آورده شود. بی شک زبان برنامه‌نویسی پایتون یکی از بهترین گزینه‌هایی است که به واسطه آن می‌توانید بر ساختمان داده و الگوریتم‌ها مسلط شوید. از طرفی تهیه یک پکیج آموزشی ساختمان داده و الگوریتم‌ها یکی از راه‌های ساده‌ای است که به شما این امکان را خواهد داد تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن خود را برای یک امتحان، مسابقه، مصاحبه برای استخدام یا ورود به دانشگاه یا بازار کار آماده کنید.

فرادرس یکی از بهترین گزینه‌هایی است که آموزش‌های حرفه‌ای را در زمینه‌های مختلف در اختیار شما قرار خواهد داد. برای یادگیری ساختمان داده و الگوریتم پایتون نیز کافی است مجموعه فیلم های پایتون فرادرس را مشاهده کنید؛ در صورت تمایل برای دریافت این آموزش ها می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید:


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا