فناوری

چرا باید فیلترشکن‌ها و وی‌پی‌ان‌های نصب شده در چند روز اخیر را هرچه زودتر پاک کنیم؟

قطعی و محدودیت اینترنت در دو هفته اخیر، غالب کاربران را به سوی انواع نرم‌افزارهای فیلترشکن و وی‌پی‌ان سوق داد.

اکنون، روی هر گوشی موبایل، نوت‌بوک و کامپیوتر شخصی چندین وی‌پی‌ان نصب شده است. هر کاربر به هر نرم‌افزار و فیلترشکنی که دستش رسیده؛ نصب کرده به این امید که شاید کار کند و بتواند به اینترنت بین‌الملل وصل شود

آیا این فیلترشکن‌ها و وی‌پی‌ان‌ها امن هستند؟ این فیلترشکن‌ها را چه شرکت‌هایی توسعه داده و چرا عمدتا رایگان هستند و در اختیار شما قرار می‌گیرند؟ آیا این فیلترشکن‌ها و وی‌پی‌ان‌ها از حریم خصوصی کاربران محافظت می‌کنند؟

آمارها و گزارش‌های جهانی نشان می‌دهد اتفاقا نرم‌افزارهای VPN و فیلترشکن اصلا امن نبوده و غالب آن‌ها اقدام به جمع‌آوری اطلاعات کاربران می‌کنند. حتی آمارهایی منتشر شده که نشان می‌دهد نزدیک به ۷۰ درصد اپلیکیشن‌های VPN به کدهایی آلوده هستند که رسما از کاربر سرقت اطلاعات دارند.

در ساده‌ترین حالت، شرکت‌های تبلیغاتی و بازاریابی از فیلترشکن‌ها نهایت استفاده را برده و سعی می‌کنند اطلاعاتی جمع‌آوری کنند یا تبلیغاتی به کاربر نشان بدهند که باعث افزایش درآمدزایی آن‌ها می‌شود.

تحقیق اخیری که توسط موسسه CSIRO انجام شده است؛ نشان می‌دهد برخی از نرم‌افزارهای وی‌پی‌ان فاقد سیاست‌ها و مکانیزم‌های امنیتی و حفاظتی برای حریم خصوصی کاربران هستند. یعنی هیچ‌گونه مکانیزم رمزنگاری استفاده نمی‌کنند.

جاسوس‌افزارهایی در پوست وی‌پی‌ان

فیلترشکنی که قرار است حافظ امنیت کاربران و حریم خصوصی او در وب باشد؛ خودش به دروازه‌ای برای ورود انواع بدافزارها، ویروس‌ها، جاسوس‌افزارها و نرم‌افزارهای مخرب دیگر می‌شود.

عموما نرم‌افزارهای VPN چراغ خاموش اقدام به جمع‌آوری اطلاعات می‌کنند و قرار نیست اتفاق خاصی روی سیستم و گوشی شما بیفتد که متوجه شوید خطرناک و مخرب هستند.

یک وی‌پی‌ان نصب می‌کنید؛ کار می‌کند یا خیر ولی ممکن است فراموشش کنید و سال‌ها این وی‌پی‌ان روی گوشی یا کامپیوتر شما باقی بماند و مشغول اینترنت‌خوری، اشغال پهنای‌باند، جمع‌آوری اطلاعات و احیانا سرقت اطلاعات هستند.

حتی اگر سیاست‌ها و مجوزهای این نرم‌افزارها را به طور کامل مطالعه یا ترجمه کنید؛ متوجه می‌شوید در بسیاری از آن‌ها اشاره شده که اطلاعات شما برای سرور ارسال خواهد شد؛ مجوزهایی برای دسترسی به برخی منابع سیستم خواهند داشت و می‌توانند وب‌گردی شما را تغییر دهند.

بنابراین، بهتر است وقت گذاشته و یک دور همه فیلترشکن‌ها و وی‌پی‌ان‌هایی که روی سیستم و گوشی خود نصب کردید را بررسی و پاک کنید. بسیاری از این نرم‌افزارها علاوه بر اینکه هیچ سودی برای شما ندارند؛ انواع مشکلات مانند کاهش سرعت اینترنت، جمع‌آوری اطلاعات و نمایش اطلاعات ناخواسته را به همراه دارند.

به‌خصوص در چند روز اخیر و به دنبال قطعی اینترنت در ایران، مردم با حرص و ولع از دوست و آشنا یا آن سایت و کانال و صفحه آدرس نرم‌افزارهای VPN را گرفته و بدون تحقیق و بررسی نصب کردند و بعد دیدند که اصلا کار نمی‌کنند. 

برخی از افراد این نرم‌افزارها را پاک کرده ولی اگر شما جزو کسانی هستید که هنوز اقدام به پاک کردن‌شان نکردید؛ بهتر است هرچه‌سریع‌تر سراغ این نرم‌افزارها بروید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا