زوم تک

آموزش کارمندان جدید با بروز ترین روش های دنیا

در این مقاله با موضوع آموزش کارمندان جدید در خدمت شما عزیزان خواهیم بود. موضوعی به ظاهر ساده ولی با اهمیت که نتایج آن در درازمدت ظاهر می‌شوند. آموزش کارمندان جدید کیفیت کار کارمندان را بهبود می‌بخشد و در نتیجه باعث رضایت جمعی و عمومی از عملکرد آن‌ها و درنهایت سازمان و شرکت مربوطه می‌شود. پس اگر قصد استخدام در جایی را دارید و یا کاری را راه‌اندازی کرده و منتظر استخدام نیروی کار هستید با پست آموزش کارمندان جدید با ما همراه شوید.

مقدمه آموزش کارمندان جدید

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که برای انجام کاری به یک سازمان و یا اداره مراجعه کرده باشید. کارمندی که قرار بوده کار شما را راه بیندازد در کار با سیستم مربوط به خودش مهارت کافی را نداشته و کاری که می‌توانسته فقط چند دقیقه از وقت شما را بگیرد، بیشتر از ساعت‌ها به طول انجامیده است. در این حین است که همه سازمان و کارمندان و مدیریت آن زیر سؤال می‌روند و این عملکرد ضعیف و غیرحرفه‌ای چقدر اعصاب شما و دیگران را به هم می‌ریزد.

در این دوران که بیکاری بیداد می‌کند و صدها فرد تحصیل‌کرده و متخصص بیکار هستند، دیدن چنین صحنه‌هایی روان انسان را خدشه‌دار می‌کند و این سؤال پیش می‌آید که چرا چنین افراد بی‌سواد و کم تخصصی بر سر کار هستند؟ مشکل از کجاست؟ آیا واقعاً استخدام این چنین افرادی دارای مشکل بوده است؟ آیا این سازمان‌ها نیستند که مهارت و آموزش لازم را به کارمندان خود نداده‌اند و موجب نارضایتی ارباب رجوع شده‌اند؟

اهمیت آموزش کارمندان

این کارمندان سال‌ها قبل استخدام شده‌اند، زمانی‌که این مهارت‌ها هنوز وجود نداشتند. در حالیکه علم و تکنولوژی روزبه‌روز پیشرفت می‌کنند و همگام‌سازی و هم‌پا بودن با این تکنولوژی‌ها و علوم نیازمند آموزش است. کارمندان نه دانشگاهی دارند که دوباره در آن آموزش ببینند و نه خود آن قدر وقت و بودجه دارند که به دنبال یادگیری این موارد بروند، پس در نهایت این وظیفه سازمان‌ها و ارگان‌هاست که برای ارتقای سطح علمی و تخصصی کارمندان آموزش‌های لازم را در اختیار آن‌ها قرار دهند.

شاید پیش خود فکر کنید که چگونه می‌توان یک منبع خوب برای آموزش کارمندان جدید پیدا کرد؟ باید خدمتتان عرض کنم خیلی راحت می‌توانید با استفاده از پلتفرم‌های آموزشی آنلاین مانند فرادرس آموزش ببینید و به دانش خود بیافزایید. برای دسترسی راحت شما عزیزان لینک دسترسی به تمامی آموزش‌ها در زیر آورده شده است.

اهمیت آموزش کارمندان

زمانیکه یک کارمند تازه استخدام می‌شود و پا به محیط شرکت و یا سازمان می‌گذارد، مطمعناً دارای هزاران امید، شوق و انگیزه است. به محض ورود به سازمان و مواجهه با کار مورد نظر، اگر بدون آموزش و مهارت کافی فعالیت خود را شروع کند، از همان ابتدا دلسرد و ناامید می‌شود و اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهد، اما اگر قبل از ورود به کار یا از همان شروع در کنار کار مهارت‌های لازم را کسب کرده و آموزش ببیند، همان شوق و انگیزه و امید نه تنها از بین نمی‌رود بلکه چندین برابر شده و با اعتماد به نفس بالا و رضایت کامل وارد حیطه کار و فعالیت می‌شود.

کارمندی هم که از کار و جایگاه خود رضایت کامل دارد، دیگر به جابجایی و عوض کردن شغل خود فکر نمی‌کند. مدیران و کارفرمایان باید همیشه به این نکته توجه داشته باشند که تنها پیداکردن کارمند خوب نمی‌تواند به منزله‌ی داشتن یک کارمند خوب باشد. چرا که یک کارمند هرچقدر هم که کیفیت کاری خوبی داشته باشد ولی علم او به روز نباشد و نتواند دانسته‌ها و توانایی‌های خود را به روز رسانی کند، مثل این است که دانشش منقضی شده است.

آموزش کارمندان جدید و قدیم

باید برای آموزش کارمندان جدید و قدیم زمان و هزینه درنظر گرفته شود تا بهره‌وری و بازده مطلوبی از عملکرد آن‌ها داشته باشند. معمولاً در اکثر ارگان‌ها و سازمان‌ها قسمت مدیریت منابع انسانی وجود دارد که این وظیفه بر عهده‌ی آن‌هاست. باید به کارمندان جدید اهداف سازمان را شرح دهند و با آموزش‌های مداوم و مستمر آن‌ها را برای انجام وظایف جدید آماده کنند.

معمولاً سازمان‌هایی که در رقابت با دیگر شرکت‌ها هستند و برتری در بین رقبا برایشان مهم است، در این قضیه بیشتر سرمایه‌گذاری می‌کنند، چراکه می‌دانند تقویت مهارت‌ها و بالابردن استعداد کارمندانشان تأثیر مستقیمی با میزان بهره‌وری و بازدهی شرکت آن‌ها دارد و در نهایت دارای کارمندانی متخصص‌تر و حرفه‌ای‌تر می‌شوند که پیشرفت و موفقیت سازمان را تضمین می‌کنند.

مزایای آموزش کارمندان جدید

در این بخش ۵ مورد از مزایای آموزش کارمندان جدید بیان می‌شوند که عبارتند از:

افزایش بهره وری

هر چقدر که کارکنان یک مؤسسه یا اداره توانمندتر و خبره‌تر باشند، کیفیت کار در آنجا به مراتب بهتر بوده و حاصل آن چیزی جز افزایش بهره‌وری و بهبود عملکرد سازمان نخواهد بود.

کاهش اشتباهات

کارمند توانا و ماهر مطمعناً کمتر دچار اشتباه و خطا می‌شود، چرا که او آن‌قدر بر استعداد و مهارتی که در نتیجه آموزش‌های مؤثر و مداوم به دست آورده ایمان دارد که کمتر بی‌گدار به آب می‌زند و دچار ضایعه و خطا می‌شود.

پیشرفت شغلی

مطمعناً بالا رفتن توانمندی‌ها و مهارت‌های کارمندان از سوی کارفرمایان و مدیران بی‌جواب نخواهد ماند و ارتقای شغلی و افزایش درآمد در انتظار آن‌ها خواهد بود. این امر باعث ایجاد احساس امنیت بیشتر شغلی کارمندان و افزایش حس اعتماد به نفس آن‌ها می‌شود.

نظارت کمتر

وقتی کارمندی به اندازه کافی تسلط و مهارت داشته باشد دیگر نیازی نیست که مدام زیر نظر قرار گرفته شود و راهنمایی گردد. او دیگر خم‌وچم کار دستش آمده و علاوه‌براینکه نیازی به نظارت ندارد، خود می‌تواند ناظر کار افراد غیرحرفه‌ای و مبتدی باشد.

مزایای آموزش کارمندان جدید

بالا رفتن میزان رضایت مشتری و جایگاه سازمان

زمانیکه کارمندان شرکت‌ها و سازمان‌ها به وظایف خود واقف شوند و عملکرد بهتری داشته باشند و همچنین از مهارت و توانایی بالایی برخوردار باشند، در مواجهه با ارباب رجوع و مشتری هم بهتر ظاهر می‌شوند که این امر سبب رضایت طرفین و رشد و بالارفتن جایگاه سازمان در بین سایر سازمان‌ها می‌شود.

در ادامه موضوع آموزش کارمندان جدید به معرفی مدل‌های آموزش کارمندان می‌پردازیم.

مدل های آموزش کارمندان جدید

در این بخش از آموزش کارمندان جدید به معرفی مدل های آموزش کارمندان جدید می‌پردازیم که به شرح زیر می‌باشند:

آموزش ابتدایی یا بدو ورود

معمول است که وقتی فرد یا گروهی در جایی استخدام می‌شوند، در همان ابتدای کار آموزش‌هایی به افراد از طرف واحد مدیریت منابع انسانی آن شرکت یا اداره داده می‌شود که به معرفی شغل موردنظر پرداخته، وظایف و اهداف آن را شرح داده و کلیاتی از کار مورد نظر ارائه می‌کند. اینکه روند کار به چه صورت خواهد بود و از شما چه انتظاری می‌رود؟ و وظیفه و جایگاه و سمت شما توضیح داده می‌شود. این آموزش‌ها هر چند نیاز است ولی تکمیل کننده نیست و واحد منابع انسانی باید تدابیر دیگری هم بیندیشد.

آموزش انفرادی

این نوع آموزش حالت سنتی دارد و از دیرباز مورد استفاده قرار می‌گرفته است و معمولاً برای آموزش کارمندان جدید به‌کار گرفته می‌شود، بدین صورت است که یک فرد به‌عنوان استاد شما در نظر گرفته می‌شود و شما درواقع زیردست او تلقی می‌شوید و حالت استاد شاگردی وجود دارد. آن‌قدر زیر دست استاد کار می‌کنید تا مهارت و توانایی لازم را برای انجام کار مورد نظر پیدا کنید.

آموزش آنلاین

نوعی آموزش مدرن که در چند سال گذشته، خصوصاً برای آموزش کارمندان جدید مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع آموزش هم به لحاظ هزینه و هم به لحاظ وقت بسیار باصرفه‌تر است. در این آموزش از طریق ویدئوها و مقالات به‌صورت آنلاین در زمان و مکان دلخواه می‌توانید آموزش‌های لازم را سپری کنید. این آموزش‌ها به‌دلیل عدم محدودیت زمانی و مکانی و همچنین امکان تکرار آن‌ها به مراتب دلخواه، دارای محبوبیت بالایی هستند.

آموزش آنلاین

آموزش عملی

این آموزش بیشتر در مشاغلی که باید به‌صورت عملی و کار با تجهیزات و دستگاه‌های مختلف و پیچیده انجام شود، مورد استفاده قرار می‌گیرد. از مشاغل صنعتی گرفته تا پزشکی و کار با ماشین‌آلات و نرم‌افزارهای گوناگون که حضور فرد الزامی است و فرد باید از نزدیک با تجهیزات روبرو شده و بطور ملموس با آن سروکار داشته باشد تا مهارت و توانایی لازم را کسب کند. هر چند این آموزش زمان‌بر خواهد بود ولی میزان یادگیری و افزایش مهارت در آن بالاست.

آموزش مهارت های نرم

آموزش مهارت‌های نرم ازجمله آموزش‌های عمومی است که نه‌تنها به ارگان و سازمان خاصی ارتباط ندارد بلکه در بین همه‌ی آن‌ها مشترک است. مهارت برقرای ارتباط، رعایت آداب معاشرت، تعامل با سایر انسان‌ها، رعایت اصول و نحوه‌ی ارتباط گرفتن با ارباب رجوع، همکاران و مدیران، نحوه‌ی نشست‌وبرخواست و آداب گفتگو، همه و همه از آموزش‌های زیربنایی ادارات و شرکت‌ها به‌شمار می‌روند و تحت عنوان آموزش‌های نرم مطرح هستند. آموزش‌های نرم به لحاظ اهمیت در رتبه اول قرار دارند و گذراندن این آموزش‌ها الزامی است.

آموزش اجباری

نوع دیگری از آموزش کارمندان جدید وجود دارد که فرد حتماً باید آن‌ها را بگذراند و اختیاری نیست. اغلب این آموزش‌ها به مبحث ایمنی و سلامت در محل کار، از قبیل رعایت پوشش ایمنی و استفاده از وسایل ایمنی کار و همچنین آموزش‌های اخلاقی مربوط می‌شود. معمولاً دولت‌ها خود بر نحوه‌ی اجرای صحیح این آموزش‌ها از قبیل ایمنی محل کار نظارت دارند.

آموزش خدمات و محصول

برخی از شرکت‌ها برای خود محصولی دارند و یا خدماتی ارائه می‌دهند. کارمندان برای اینکه بتوانند این محصول یا خدمات را به مشتریان معرفی کنند باید آموزش ببینند تا با تبحر بالا و مهارت کافی آن محصول یا خدمات را بازاریابی کرده و یا عرضه نمایند. این آموزش‌ها مختص هر خدمت یا محصول است و باید به‌گونه‌ای باشد که نظر مشتری را جلب کرده و او را ترغیب کند.

آموزش واقعیت مجازی

نوعی از آموزش کارمندان جدید وجود دارد که آموزش به‌صورت عملی و واقعی بسیار هزینه‌بر و گران تمام می‌شود و آموزش واقعی حتی می‌تواند خطرات جانی هم داشته باشد. آموزش‌هایی ازقبیل خلبانی، امداد و نجات، پزشکی، ساختمانی و صنعتی. افراد بعداز گذراندن آموزش‌های واقعیت مجازی و کسب مهارت‌ها و توانمندی‌های لازم و حصول اطمینان از تبحر و کارآمدی خود به‌صورت واقعی وارد عمل می‌شوند.

مثلاً در آموزش خلبانی ابتدا شرایط را در یک اتاقک شبیه‌سازی می‌کنند و خلبان با قرار گرفتن در آن اتاقک به‌عنوان کابین هواپیما و اعمال شرایط مشابه واقعیت به آموزش خلبانی می‌پردازد. یا در حیطه پزشکی اعمال جراحی ابتدا روی حیوانات به کارآموزان آموزش داده می‌شود.

پلتفرم آموزشی فرادرس

تا اینجای بحث با اهمیت و ضرورت آموزش کارمندان جدید و همچنین مزایا و مدل‌های آن آشنا شدیم. حالا نوبت آن است که در تکمیل گفته‌هایمان یک مرجع و پلتفرم جامع و کامل معرفی کنیم تا یاری‌گر شما عزیزان باشد. مجموعه‌ای که هم شامل فیلم‌ها و ویدئوهای آموزشی است و هم ساعت‌ها تدریس اساتید مجرب و باسابقه. این مجموعه نه تنها به کارکنان بلکه کارفرمایان و مدیران هم کمک می‌کند تا افراد شرکت یا سازمان با یک مرجع واحد و کامل آموزش ببینند و خط و مشی سازمان برای همه یکسان باشد.

وجود برخی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد باعث شده تا این پلتفرم مورد تأیید بیش از میلیون‌ها دانشجو قرار گرفته و آن را تهیه کنند، برخی از این ویژگی‌ها عبارتند از:

  • دسترسی به هزاران عنوان آموزش مهارت‌های نرم و سایر مهارت‌های مورد نیاز
  • هزینه بسیار ناچیز
  • برگزاری دوره‌های آموزشی و وبینارهای اختصاصی در صورت نیاز
  • امکان تعریف کاربران نامحدود برای هر سازمان
  • سنجش میزان پیشرفت مطالعاتی هر فرد
  • پنل اختصاصی مدیران با دسترسی‌های مدیریتی مختلف

سازمان‌های معتبر زیادی برای آموزش کارمندان جدید خود از مجموعه آموزش‌های فرادرس بهره گرفته‌اند که برخی از آنها عبارتند از:

پلتفرم آموزشی فرادرس

بسته‌های آموزشی فرادرس با هزینه‌ای بسیار اندک می‌توانند پاسخگوی نیاز آموزش کارمندان جدید باشند و باعث ارتقای علمی و مهارتی آن‌ها شوند.

لازم به ذکر است که وب‌سایت آموزشی و علمی فرادرس، با سابقه‌ای فراتر از ده سال توانسته بیش‌از ۲۰۰۰۰ ساعت آموزش ویدئویی را با موضوعات مختلف علمی، کاربردی و مهارتی ارائه دهد و همین امر موجب شده است تا به بزرگترین و معتبرترین پلتفرم آموزشی در سطح کشور تبدیل شده و به عنوان مرجعی کامل در تمامی زمینه‌ها شناخته شود. در صورتی که تمایل دارید از طرح آموزش سازمانی فرادرس استفاده نمایید تنها کافیست که به لینک زیر مراجعه کنید.

سخن پایانی درباره آموزش کارمندان جدید

در عصر حاضر که پیشرفت علم و تکنولوژی سرعتی ماورایی پیدا کرده است، لزوم و اهمیت آموزش در هر شغل و موقعیتی بر کسی پوشیده نیست. از آموزش کارمندان جدید گرفته تا کارکنان باسابقه و شاغلین هر سازمان و شرکتی باید مدام اطلاعات خود را به روز کنند تا از تغییرات جهان عقب نمانند. چراکه در حال حاضر رقابت‌های اقتصادی در صدم ثانیه‌ای جابجا می‌شوند و اگر نجنبیم کلاهمان پس معرکه است!

مدیران آگاه و کارفرمایان موفق بر این مسئله واقف هستند و در موضوع آموزش چه آموزش کارمندان جدید و چه کارمندان موجود سرمایه‌گذاری می‌کنند. ما هم در تلاشیم تا با معرفی راه‌کارهای آسان و ارزان یاری‌گر شما عزیزان باشیم. باشد که مقاله آموزش کارمندان جدید سهمی هر چند اندک در راهنمایی شما دوستان عزیز داشته باشد.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا