راهنمای خرید

پسرم دانشجو است و به مودم همراهی برای اتصال لپ‌تاپ به اینترنت نیاز دارد؛ کدام مدل مودم را خریداری کنیم؟

این دقیقا سوالی بود که چند روز پیش یک پدر ازم پرسید. پسرش در شهرستان دانشگاه قبول شده و او اکنون دنبال مودم همراهی است تا پسرش بتواند روی لپ‌تاپ اینترنت داشته باشد و کارهای روزانه خود را انجام دهد.

این پدر عزیز دو مدل مودم هم پیشنهاد داده بود. در واقع، با پرس و جو در بازار به او این مدل‌ها را معرفی کرده بودند. هواوی E5577 و ایرانسل FD-M40.

سوال مهم دیگری که این پدر داشت؛ درباره خرید مودم آنلاک بود. اینکه بهتر است مودمی آنلاک بخرند یا مودم لاک شده توسط یک اپراتور! 

چون احتمال می‌دهم این پرسش‌ها برای افراد دیگری هم مطرح باشند؛ پس سعی می‌کنم خیلی خلاصه صحبت‌های رد و بدل شما میان من و این پدر عزیز را اینجا بازگو کنم.

مودم آنلاک بخریم یا لاک شده اپراتورها؟

ترجیحا اگر بتوانید مودم آنلاک بخرید بهتر است. چون با سیم‌کارت‌های اپراتورهای مختلف کار می‌کند و اگر شما در مکانی بودید که مثلا ایرانسل آنتن‌دهی خوبی نداشت؛ می‌توانید سیم‌کارت همراه اول یا ایرانسل را روی مودم انداخته و به اینترنت وصل شوید.

اما مودم‌های آنلاک عمدتا گران‌قیمت‌تر هستند و باید هزینه بیشتری بپردازید. اگر تصمیم گرفتید مودم لاک شده بخرید؛ مودم‌های بهتر یک اپراتور را انتخاب کنید.

مودم همراه دانشجویی؟

غالب دانشجویان می‌خواهند به اینترنت وصل شوند تا وبگردی کنند؛ دانلود داشته باشند و وارد شبکه‌های اجتماعی شوند. کمتر پیش می‌آید که دانشجویان بخواهند با مودم همراه گیم بازی کنند یا استریم ویدیو داشته باشند.

بنابراین؛ نباید انتظارات از یک مودم همراه دانشجویی بالا باشد. یک مودم ۴G LTE با سرعت دانلود ۱۵۰ مگابیت می‌تواند نیازهای دانشجویان را برطرف کند. به‌خصوص اینکه اگر قرار باشد فقط یک لپ‌تاپ و گوشی موبایل به مودم متصل شود.

اما اگر دانشجو قرار است گیم بازی کند یا استریم ویدیو داشته باشد یا می‌خواهد ساعت‌ها دانلود کند؛ باید مودم همراه بهتری خریداری کند. مثلا، سراغ خرید مودم‌های ۴.۵G برود.

هزینه خرید یک مودم؟

اگر فرض کنیم می‌خواهید یک مودم همراه ۴G خریداری کنید؛ باید بین ۶۰۰ هزار تومان تا ۱ میلیون تومان هزینه کنید. هرچه بودجه بیشتری در نظر بگیرید؛ مودم بهترین خریداری خواهید کرد. بهترین مودم‌های همراه ۴G بازار حدود ۱ میلیون تومان و کمی بیشتر در حدود ۱ میلیون و ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان هستند.

اگر بخواهید مودم همراه ۴.۵G خریداری کنید؛ باید بودجه‌ای بالاتر از ۱.۵ میلیون تومان در نظر بگیرید.

کدام مدل مودم همراه؟

مودم تی‌پی‌لینک M7350 یکی از بهترین مودم‌های فورجی در بازار ایران است. قیمت این مودم الان حدود ۱ میلیون و ۸۰ هزار تومان است و کاربری نیست که آن را خریداری کرده و راضی نباشد.

مودم هواوی E5577 و E5577C هم مودم‌های فورجی با قیمت مناسب و کارایی نسبتا خوبی هستند. هواوی E5577 قیمتی در حدود ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و E5577C در حدود ۸۷۰ هزار تومان است. تفاوت آن‌ها در ظرفیت باتری است.

مودم ایرانسل FD-M40 نیز با قیمت ۶۱۷ هزار تومان مودم ارزان‌قیمتی است ولی خوب توسط شرکت ایرانسل لاک شده و فقط از سیم‌کارت‌های ایرانسل پشتیبانی می‌کند.

از دیگر مودم‌های فورجی خوب بازار برای دانشجویان می‌توان به مدل‌های دی‌لینک DWR-932 D2 و DWR-932C اشاره کرد که قیمت‌هایی در حدود ۷۶۰ و ۶۵۰ هزار تومان دارند. 

مودم ایرانسل LH96 نیز مودم خوبی و بهتر از FD-M40 با قیمت ۸۱۰ هزار تومان است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا