فناوری

آیا مودم‌های همراه وقتی شارژ باتری کمی دارند؛ سیگنال‌های ضعیف‌تری دریافت و ارسال می‌کنند که باعث کندی سرعت اینترنت می‌شود؟

«چرا وقتی باتری مودم FD-M60 من در حال تمام شدن است؛ سرعت اینترنت کند می‌شود؟ آیا ارتباطی میان درصد شارژ باتری و قدرت مودم هست؟»

این پرسشی است که یکی از خواننده‌های سایت شبکه‌چی مطرح کرده است.

باید یک اعتراف بکنم: من هم بارها به این موضوع فکر کردم و دنبال جوابی برای آن بودم. آیا وقتی باتری مودم کاملا شارژ یا به اصطلاح فول است؛ سرعت اینترنت بیشتر است؟ 

مثلا، درصد شارژ باتری به زیر ۱۰ درصد رسید؛ سرعت اینترنت به خاطر ضعیف بودن سیگنال‌های دریافتی از آنتن‌های موبایل و بعد ارسال امواج ضعیف وای‌فای، کاهش پیدا می‌کند؟

آیا مودم هنگامی که به برق وصل است؛ سرعت اینترنت بیشتری دارد یا هنگامی که با باتری کار می‌کند؟

من هم بارها این پرسش‌ها برایم مطرح شده و دنبال جوابشان بودم. دقیقا برخی روزها و با برخی مودم‌ها از جمله همین مودم ایرانسل FD-M60 احساس کردم با ضعیف شدن باتری؛ سرعت اینترنت هم کاهش پیدا کرده است.

ولی برعکس این قضیه هم تجربه شده است. یعنی ۳ درصد از باتری مودم باقی مانده ولی در تست سرعت اینترنت، به سرعت دانلودی نزدیک به ۷۰ مگابیت رسیدم که در حالت عادی چنین سرعتی نداشتم.

بارها مودم FD-M60 ایرانسل، هواوی ۵۵۷۰، هواوی ۵۳۳۶ و تی‌پی‌لینک M7350 را در شرایط مختلف تست زدم.

یک قاعده کلی؛ چند استثنا

در مجموع به این نتیجه نرسیدم که کاهش شارژ باتری مودم و رفتن به حالت اتمام باتری روی سرعت اینترنت و وای‌فای یا به زبان دیگر افت قدرت انتن‌دهی مودم تاثیرگذار است.

اما این وسط برخی عوامل و فاکتورها هست که این قاعده کلی را برهم می‌زند. مثلا اگر در جای دوری از شهر باشید مثلا در بیابان و جنگل و بالای کوه و فاصله شما از آنتن BTS اپراتورهای موبایل زیاد باشد؛ مودم انرژی بیشتری برای دریافت و ارسال سیگنال‌ها می‌خواهد و وقتی باتری ضعیف می‌شود و شارژ کافی ندارد؛ قدرت مودم هم تحلیل می‌رود.

بنابراین، در کل به این دوستمان باید بگویم شارژ باتری روی سرعت اینترنت تاثیرگذار نیست جز اینکه دور از آنتن‌ها و دکل‌های موبایل باشید یا محل خانه و کار شما در یک نقطه کور باشد که مودم به ناچار انرژی بیشتری برای ارسال و دریافت اطلاعات داشته باشد.

اگر در خانه هم موانعی باشند که سد راه انتشار امواج رادیویی هستند؛ باز هم عملکرد مودم را مختل کرده و روی شارژ باتری تاثیرگذار هستند که در نتیجه برعکس آن، باتری هم روی سرعت وای‌فای و اینترنت اثر می‌گذارد.

جدا از دوستان و خوانندگان و همراهان عزیز سایت شبکه‌چی می‌خواهم اگر آن‌ها هم تجربه‌های مشابهی دارند یا درباره این موضوع اطلاعات و نظر بیشتری می‌توانند ارائه بدهند؛ به ما کمک کنند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا